memebuy23buy

Lasikuulapuhalletun alumiinipinnan suojaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mankka
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 242

    Lasikuulapuhalletun alumiinipinnan suojaaminen

    Lasikuulapuhallettuihin huokosiin pintoihin tarttuu helposti lika ja osia on vaikea pitää puhtaina. Alumiini myös tummuu ajan saatossa. Miten lasikuulapuhallettu alumiinipinta kannattaisi käsitellä? Imusarja, vaihdelaatikko, perä yms. osat ovat kuumia/lämpimiä, joten jotain kuumuudenkestävää ainetta sen pitäisi olla. Itse olen miettinyt lakkausta, mutta joku sanoi, että lakka halkeilee helposti.
    Audi S3 Sedan MY15
    Sierra Cosworth -88

    EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #2
    Originally posted by mankka
    Lasikuulapuhallettuihin huokosiin pintoihin tarttuu helposti lika ja osia on vaikea pitää puhtaina. Alumiini myös tummuu ajan saatossa. Miten lasikuulapuhallettu alumiinipinta kannattaisi käsitellä? Imusarja, vaihdelaatikko, perä yms. osat ovat kuumia/lämpimiä, joten jotain kuumuudenkestävää ainetta sen pitäisi olla. Itse olen miettinyt lakkausta, mutta joku sanoi, että lakka halkeilee helposti.
    minäkin mietin tossa samaa... ku kaveri puhalsi perän kannen mulle puhtaaksi ja samalla laitatutin siihen uuden kumen... mut siis joo tuli mieleen että vois tässä joskus puhalluttaa koko perän ja käsitellä sen pinnan jollain, et mikäköhän siihen soveltuisi?
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Originally posted by mankka
      Lasikuulapuhallettuihin huokosiin pintoihin tarttuu helposti lika ja osia on vaikea pitää puhtaina. Alumiini myös tummuu ajan saatossa. Miten lasikuulapuhallettu alumiinipinta kannattaisi käsitellä? Imusarja, vaihdelaatikko, perä yms. osat ovat kuumia/lämpimiä, joten jotain kuumuudenkestävää ainetta sen pitäisi olla. Itse olen miettinyt lakkausta, mutta joku sanoi, että lakka halkeilee helposti.
      Lämpimissä, kuten venttiilikopassa ym. pysyy tavallinen automaalikin, joten uskoisin lakan olevan ok. 100% varmuutta ei ole. Omastani kuitenkin maalasin mm. vaihdelaatikon ym. automaalilla ja on pysynyt mainiosti.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • mankka
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 242

        #4
        Entä jos jättäisi lasikuulapuhalletun pinnan suojaamatta. Kuinkakohan hyvin pinta kestäisi siistinä kesäkäytössä olevassa autossa, jos alumiinipintoja välillä esim. pesisi? Autolla ei ajeta kesällä jokapäiväistä ajoa.
        Audi S3 Sedan MY15
        Sierra Cosworth -88

        EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S

        Comment

        • Velho
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 267
          • Tampere

          #5
          Kyllä se puhallettu pinta alkaa hapettua aika pian, jos ei ole suojattu millään eli kyllä mielestäni maalaus kunnon maaleilla on ainoa hyvä keino jolla saa myös osasta hyvin puhtaana pidettävän.
          Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
          Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            Originally posted by mankka
            Entä jos jättäisi lasikuulapuhalletun pinnan suojaamatta. Kuinkakohan hyvin pinta kestäisi siistinä kesäkäytössä olevassa autossa, jos alumiinipintoja välillä esim. pesisi? Autolla ei ajeta kesällä jokapäiväistä ajoa.
            Ei auta, vaikka olisikin vain kesäkäytössä ja yrittäisi pestä säännöllisesti, niin jostain syystä vetää sellaiseen ihme happettumamuhjuun. Kokeiltu on. Vaikka ei olisi käytössä lainkaan, niin silti tulee samaiseen kuntoon ajan saatossa. Eli joku pinnoite kannattaa laittaa
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • Wangel436
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1029
              • Ylöjärvi

              #7
              Tavallinen "paukkupullo" lakka ainakin tummuu todella nopeasti,lämpö polttaa sen tummaksi. Omaan kokeilin jakopään koppiin ja kesän pysyi suht siistinä,mutta sitten ne olikin jo vanhan näköiset. Tiedä sitten että kuinka kestäisi tuo oikein kunnon autolakka?
              Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

              E61 530D ///M-sport




              Comment

              • mankka
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 242

                #8
                Originally posted by Rockford
                Ei auta, vaikka olisikin vain kesäkäytössä ja yrittäisi pestä säännöllisesti, niin jostain syystä vetää sellaiseen ihme happettumamuhjuun. Kokeiltu on. Vaikka ei olisi käytössä lainkaan, niin silti tulee samaiseen kuntoon ajan saatossa. Eli joku pinnoite kannattaa laittaa
                Minkälainen pinnoite olisi paras?
                Audi S3 Sedan MY15
                Sierra Cosworth -88

                EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by mankka
                  Minkälainen pinnoite olisi paras?
                  Niin, kyllä kallistun maalauksen puolelle. Kyllähän sitä lakkaakin voi kokeilla ja vaha tietysti toimii jos on kiiltävää, sileää pintaa. Puhalluksien jälkeisille pinnoille ei tietenkään toimi. Tuon Mantan venttiilikopan kiilloitin, mutta en saa sitten millään päähäni, että laitoinko lakan vai en... vuosia kuitenkin aikaa ja kiiltävä se vieläkin on. Vahaa siihen olen tosin käyttänyt, mutta lakasta siis en ole varma. Maalin veto melkeinpä asiallisin vaihtoehto, pysyy ainakin
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • Arto
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1078
                    • Vaasa

                    #10
                    sinolilla kun sivelet sen pinnan niin pitäs pysyä kunnossa
                    325tds -97
                    GSX-R1000 -04

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      eloksointi

                      Et ole harkinnut eloksointia/anodisointia??
                      Ei ole mahdottoman kallis ja sillä tulee pommin kestävä suoja..


                      Tavalliset automaalit ja 2k kirkaslakoille luvataan pikmentin muuttumattomuus n.90 asteeseen saakka, jolloin lakka voi hivenen kellertyä.
                      Venttiili koppa ei pitäis kyllä olla koskaan ainakaan yli 90asteen, eli kyllä maalikin pysyy kunhan vetää vain alumiinille tarkoitetun priimerin pintaan ensin.
                      Jos unohtaa noi huoltoaseman spray maalit niin konehuonetta voi pestä liukkarillakin, ilman että maalit lähtee...
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • bmw harrastelija
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 759
                        • -

                        #12
                        minkälainen lopputulos tällä toimenpiteellä on puhalletulle pinnalle, sehän jää tosi karheaksi...
                        thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                        Alex von Falkenhausen

                        Comment

                        • mankka
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 242

                          #13
                          Originally posted by jannmann
                          Et ole harkinnut eloksointia/anodisointia??
                          Ei ole mahdottoman kallis ja sillä tulee pommin kestävä suoja..
                          Nyt ei ole enää aikaa eloksoinnille tai anodisoinnille. Saako kummallakaan tavalla aikaiseksi aivan alumiinipinnan näköistä pintaa?

                          Yksi vaihtoehto olisi ruiskuttaa ihan kevyt kerros lakaa osien päälle. Se antaisi kevyen suojan osille.
                          Audi S3 Sedan MY15
                          Sierra Cosworth -88

                          EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #14
                            Originally posted by mankka
                            Nyt ei ole enää aikaa eloksoinnille tai anodisoinnille. Saako kummallakaan tavalla aikaiseksi aivan alumiinipinnan näköistä pintaa?

                            Yksi vaihtoehto olisi ruiskuttaa ihan kevyt kerros lakaa osien päälle. Se antaisi kevyen suojan osille.

                            Eloksointi ja anodisointi on sama asia, pistin molemmat termit vain sen takia jos joku ei tiedä niitä.

                            Alumiini on hankala lakattava, mutta aina voi yrittää.


                            Ei se lasikuula puhallettu alumiini nyt sentään mitään santapaperia ole, mutta ei se anodisointi sitä silti siloita. Tosin voihan sinne anodisoinnin yhteydessä lisätä väriä, teflonia tai antaa olla ilman niitä. pehmyt eloksointi ei hirveästi muuta alumiinin väriä, kova anodisointi tekee siitä samenttisen. Mutta aivan sairaan kulutusta kestävän pinnan. Ens viikolla vien taas moton osia anodisoitavaksi (mustaksi..)
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • mortimer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1079
                              • Satulinna kaukomaan

                              #15
                              eloksointi

                              --------------
                              Last edited by mortimer; 22-12-2012, 22:33.

                              i3S -20
                              E30M3 slotcar 1:32
                              XKE FHC 1971
                              Mgb Gt -66
                              T6 -19
                              E91 -08

                              Comment

                              Working...
                              X