Announcement

Collapse
No announcement yet.

Madalluksen laillisuudesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kiraffi
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 427
    • Shangri'la / SYSMÄ

    Madalluksen laillisuudesta?

    Elikkäs budjetti syistä näyttää siltä että autoon tulisi FK:n säädettävä etupää ja takapää kiinteällä madalluksella, molemmat siis Fk:n luettelosta.. kiinnostaisi tietää että tarvinko kahdet Tüv laput tähän ja onko ylipäätään laillista? Autona E36 325 sedan -93

    T:Jussi
    Ajossa: Citroën Jumper h1l2
    Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

    Ex:
    1x F30
    1x E60
    5x E36
    1x E34
    1x E46
    2x E30
    2x Toyota
    1x Ford
    1x Honda
  • kamu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 182
    • Pori

    #2
    Originally posted by kiraffi
    Elikkäs budjetti syistä näyttää siltä että autoon tulisi FK:n säädettävä etupää ja takapää kiinteällä madalluksella, molemmat siis Fk:n luettelosta.. kiinnostaisi tietää että tarvinko kahdet Tüv laput tähän ja onko ylipäätään laillista? Autona E36 325 sedan -93

    T:Jussi
    Omakohtainen kokemus on ettei tota lappua tarvi ton ikäsessä.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #3
      Vm 1995 ja sitä vanhemmissa ei tarvita TUV lappuja. Jos katsastusmies väittää jotain muuta on väärässä! Muutoskatsastaa pitää kyllä mutta mitään todistuksia ei tarvita. Maksimissaan saa madaltaa 51mm alkuperäisestä - teoriassa. Maavaraa täytyy olla ilman kuormaa matalimmasta kohdasta mitattuna vähintään 80mm.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • kiraffi
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 427
        • Shangri'la / SYSMÄ

        #4
        Jahas, että siinä tulee "ikä vastaan" no sehän passaa mulle, kiitoksia vaan vastanneille
        Ajossa: Citroën Jumper h1l2
        Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

        Ex:
        1x F30
        1x E60
        5x E36
        1x E34
        1x E46
        2x E30
        2x Toyota
        1x Ford
        1x Honda

        Comment

        • Puuankkuri
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 161
          • Ylöjärvi

          #5
          niin ja...

          ... etupäähän on siis tulossa korkeussäädettävät ? Mikäli niillä on mahdollista ,eli jos on vielä reilusti varaa laskea autoa enemmän tonttiin kuin sallitut 80mm maavara ja 52mm kokonaismadallus, niin eipäs mene läpi... tietty saattaa riippua inspektorista mutta nepä yleensä katsoo paljonko tolpassa on kierrettä jäljellä ja silloin ei kyllä pysytä millään sallituissa rajoissa... Mutta tuurilla ne laivatkin seilaa, saattaa mennä läpi jossain...
          Oli miten oli mutta näin on

          Comment

          • Terou
            BTCF Member
            • May 2005
            • 791
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Puuankkuri
            ... etupäähän on siis tulossa korkeussäädettävät ? Mikäli niillä on mahdollista ,eli jos on vielä reilusti varaa laskea autoa enemmän tonttiin kuin sallitut 80mm maavara ja 52mm kokonaismadallus, niin eipäs mene läpi... tietty saattaa riippua inspektorista mutta nepä yleensä katsoo paljonko tolpassa on kierrettä jäljellä ja silloin ei kyllä pysytä millään sallituissa rajoissa... Mutta tuurilla ne laivatkin seilaa, saattaa mennä läpi jossain...
            Muutoskatsastin tuossa joku aika sitten alustan, jossa on korkeussäädettävä etupää ja kiinteä takapää. Etupää oli melkein ylimmässä asennossa, eli säätövaraa alaspäin jotain 5-6cm. Katsastusmies mittasi etu- ja takapään korkeudet kaarista pyörännapaan ja etulamppujen korkeuden. Etuvalojen korkeus pitää olla muistaakseni vähintään 50cm maasta, tuo oli ainut kriteeri jonka katsastusmies tarkasti. Ja mulla lamppujen korkeus maasta oli jotain 53cm.
            Nyt siis alustan korkeus on merkattu rekisteriotteeseen, josta sitten polliisisetät saattaa korkeuden tarkistaa. Katsastusmiestä ei kiinnosta se, että sulla on säädettävä alusta ja että voisit sitä katsastuksen jälkeen säätää alemmaksi. Koska jos muutat korkeutta ja jäät siitä kiinni, se on sun ongelma ei katsastusmiehen. Ainaki periaatteessa näin.
            Last edited by Terou; 27-03-2006, 22:05.
            E46 M3 perän lukkoyksikkö
            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Originally posted by Puuankkuri
              ... etupäähän on siis tulossa korkeussäädettävät ? Mikäli niillä on mahdollista ,eli jos on vielä reilusti varaa laskea autoa enemmän tonttiin kuin sallitut 80mm maavara ja 52mm kokonaismadallus, niin eipäs mene läpi... tietty saattaa riippua inspektorista mutta nepä yleensä katsoo paljonko tolpassa on kierrettä jäljellä ja silloin ei kyllä pysytä millään sallituissa rajoissa... Mutta tuurilla ne laivatkin seilaa, saattaa mennä läpi jossain...
              Höpö höpö.. ei pidä paikkaansa! Totta kai autossa saa olla korkeussäädettävä alusta! Se täytyy vain säätää niin että auto on voimassa olevien säännösten mukainen! Ei sillä ole mitään väliä vaikka käytettävät etutolpat sallisi 100mm madalluksen. Kunhan madallukseksi on säädetty katsastuksessa ja tieliikennekäytössä maksimissaan 51mm (teoriassa) ja maavaraa löytyy edelleen se 80mm niin taatusti kelpaa! Ja muistaakseni myös ajovalojen heijastinpinta 50cm maasta ja sumuvalot 25cm.

              Ihan yhtä loogista olisi väittää että jos auto kulkee 250km/h, niin sellaisen omistajaa pitäisi automaattisesti sakottaa ylinopeudesta. Eihän kukaan pakota ajamaan sillä autolla yli nopeusrajoitusten vaikka suorituskykyä löytyisi huomattavasti enemmän kuin Suomen max. 120km/h rajoitukset sallivat!

              Noita ihme paskahousu katsastusinssejä on kyllä tämä maa täynnä ja jos eivät tajua Suomen kieltä tai osaa lukea omia ohjesääntöjään niin helpointa on vaihtaa katsastuskonttoria!
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Puuankkuri
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 161
                • Ylöjärvi

                #8
                ..ihan vaan menneisiin tapahtumiin , siis omiin kokemuksiin perustuen kirjoittelin, ehkä sattui kohdalle normia vittumaisempi katsastusinssi.. huonoa tsägää siis.
                Oli miten oli mutta näin on

                Comment

                • Happo
                  BTCF Member
                  • Sep 2004
                  • 922
                  • Kauhajoki

                  #9
                  Originally posted by Juhis
                  Vm 1995 ja sitä vanhemmissa ei tarvita TUV lappuja. Jos katsastusmies väittää jotain muuta on väärässä! Muutoskatsastaa pitää kyllä mutta mitään todistuksia ei tarvita. Maksimissaan saa madaltaa 51mm alkuperäisestä - teoriassa. Maavaraa täytyy olla ilman kuormaa matalimmasta kohdasta mitattuna vähintään 80mm.
                  Löytyykö jostakin lakitekstiä tai jotain vastaavaa, joka lukitsee vastaukseksi tuon "vuosimallin 1995 ja vanhemmat" ? Olen koittanut selailla lakitekstiä, mutta tuota ei ole helposti löydettävissä.
                  Ford S-Max 2.0
                  Kilpuri VW Golf III VR6
                  ex:

                  F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                  Comment

                  • eeki
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 1966
                    • HKI

                    #10


                    Tuossahan tuo aken soveltamisohje on. Eli 1.1.1996 tyyppihyväksytyt uudet autot (eli siis auto tyyppihyväksytty silloin, ei tarkoita valmistusvuotta) ja 1.1.1998 jälkeen käyttöön otetut autot tarvitsevat noita papereita, aikaisemmat eivät.

                    Eli jos tästä nyt oikein tulkitsee niin esimerkiksi vuoden -97 328:n madaltamiseen ei tartte mitään papereita, koska se on tyyppihyväksytty -95 tai peräti -94.
                    Ducati 998 -02 //

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎