Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 td ei vedä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • okangas
    Newbiemmer
    • Mar 2006
    • 12

    525 td ei vedä

    Ongelma on se että 525td -94 touring lakkaa vetämästä tasaisen matkanopeuden jälkeen,kun painaa kaasun pohjaan 4-5 vaihteella nopeudesta 80km/h ylöspäin. Kulutusmittari lakkaa nousemusta ja pysähtyy 10,5 litraan, veto loppuu kuin seinään ja auto jopa hyytyy. Kun kaasupolkimen löysää, kulutusmittari käy lähes nollassa ja kun kaasun polkaisee pohjaan uudestaan, tällöin auto alkaa vetämään normaalisti ja kulutus mittari käy jossaoin 17-18l/h paikkeilla ja auto vetää oikein. Missä kummassa vika, lieköhän kalliskin korjaus? Näin alkavana bemarikuljettajana alku ei ainakaan ole lupaava, Matkakulutuskin 80-100 pyörii siinä 8litran nurkilla vaikka tasaisesti yrittää ajella, taitaisi melekin jo bensa-auto olla halvempi vaihtoehto...
  • Vilikki
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 6309
    • Raahe

    #2
    Hieman ot:ta, mutta kyllä se iso kuutos moottorinen farmari auto vie sitä löpöä, mutta mielestäni on tuolla tiisselillä väki päässyt pienenpäänkin kulutukseen kuin 8l/100km. Käväseppä jossain kokeilemassa saman kokoista bensiini autoa (ja samankokoisella moottorilla) ja vertaa kulutukset maantiellä ja kaupungissa niin ei hirvittävästi enään välttämättä enään bensa auto kiinosta jos pienen kulutuksen perässä juostaan =)
    BMW e36 316i Turbo Compact

    Comment

    • jpeltoma
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 600
      • pirkanmaa

      #3
      Itelle tulee mieleen pari tsekattavaa juttua:

      1. Ahtopaine anturi, imusarjan alapuolelta (4-5 pytty)lähtee pieni paineletku anturille,tsekkaa letku että on kiinni
      Se ahtopaineanturi on siinä polttoaine suodattimen jalan vieressä kiinni. Se letku hapertuu vanhemmiten ja irtoo herkästi.
      Ja vika on just tommonen kun kuvailit.

      2. Kaasupolkimen potikka, Copy jostain aiemmasta: 141 Kaasupolkimen potikka on kyllä helppo mitata kotikonsteinkin. Ykkösnastassa on 0,4 V kun kaasua ei paineta ja 3,3 V täyskaasulla (omasta koslastani mitattuja arvoja).
      3. Onko Tankin siirtopumpppu kunnossa, nouseeko DSL syöttöpumpulle?

      Vikamuistin luku vois paljastaa jos potikka on viallinen tai muuta elekrt. häikkää.

      Täältä korjausopasta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=51336

      >>Matkakulutuskin 80-100 pyörii siinä 8litran nurkilla vaikka tasaisesti yrittää ajella,
      >>taitaisi melekin jo bensa-auto olla halvempi vaihtoehto...

      Kyllä iso 1600-1700 kg painava 140 Hp auto vie ainetta...ei se ilmankaan mene :-)
      Last edited by jpeltoma; 29-03-2006, 09:12.
      __________________________________________________ ________________________
      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

      Comment

      • Hene
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 399
        • Joensuu

        #4
        Taitaa olla kyseessä TD malli eli 115 hevosvoimainen voimalaite?

        Itsellä samanlainen ja samanikäinen touring ja KESKIKULUTUS pyörii 7-7,5 litran välillä.
        X5 E53 3.0d

        Comment

        • okangas
          Newbiemmer
          • Mar 2006
          • 12

          #5
          525td

          Joo kyllä kyseessä on 115 hp laite, täytyypä tarkistaa nuo kertomasi asiat, perjantaina se käy vikakoodin luvussa, jospa sitten selviäis viimeistään.

          Comment

          • okangas
            Newbiemmer
            • Mar 2006
            • 12

            #6
            no niin

            empä tiedä voiko noita bemareita suositella kenellekään,
            Vikadiagnoosi paljasti tuo sen että ruiskutuspumpun määrän/ennakon säätö on viallinen, korjausarvio 1800-2000 e vaihtopumppuineen töineen, kuulemma tyyppivika näissä autoissa. Autoa ostaessani ajattelin että säästän jakoremmin vaihtokustannuksissa, mutta jos täytyy syöttöpumppuja vaihdella 200tkm välein taitaa halvempi ajella vaikka syöläällä bensaautolla aivan sama mitä bensa maksaa.
            Vaikka nyt syöttöpumpun vaihtaisinkin ,niin ei auto kyllä tuosta uudistu. Ei voi muutakuin märistä, painua nurkkaan häpeämään ja katumaan virhehankintaa...
            Niin ja minua kyllä varoiteltiin bemareista

            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              #7
              Polttoaineen syöttö on Boschia, sitä samaa jakajapumppua käyttää VW/ Audi jne. Enivei, jos olis oma auto putsaisin/putsauttaisin sen määränsäätimen/pumpun ekaksi. Se kerää uskomattoman töhnän sisäänsä kymmenessä vuodessa. Ja jos sieltä tosiaan tulee määränsäätimen virhe, ei se tarkoita välttämättä että pumppu on vaihtokunnossa. Niistä menee sisältä luistin jousia poikki, ja sen vaihtaminen on muutaman satkun ainakin täälläpäin. Tokihan ne yrittää myydä uutta pumppua kättelyssä...
              Last edited by jpeltoma; 01-04-2006, 17:10.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • Tom1s
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 669
                • .

                #8
                Originally posted by okangas
                empä tiedä voiko noita bemareita suositella kenellekään,
                Vikadiagnoosi paljasti tuo sen että ruiskutuspumpun määrän/ennakon säätö on viallinen, korjausarvio 1800-2000 e vaihtopumppuineen töineen, kuulemma tyyppivika näissä autoissa.
                Tuo hinta ei voi olla muualta kuin merkkiliikkeestä? Tuossa omassa autossa oli pumppu ollut Tammerdieselissä laitettavana ennen kuin sen ostin ja hintaa aika lähelle 1ke. Kuitenkin uskoisin että vieläkin halvemmalla pääsee jos viitsii/osaa itse tehdä asian eteen jotain.
                Mutta kannattaa nyt putsailla tai putsauttaa pumppua nyt ensiksi niin kuin jpeltoma sanoikin jo.
                F31 328i M-Sport

                Comment

                • okangas
                  Newbiemmer
                  • Mar 2006
                  • 12

                  #9
                  Hinta oli tiedusteluna kahdesta eri diesel-huollosta...No täytyy viedä se vielä niille tutkittavaksi ja toivoa parasta, että ei olisi niin kallis juttu,järettömän kalliilta kuitenkin kuulostaa 6000-7000 euron autoon, lähes kolmasosa auton hinnasta.. Jos syöttöpumppu menee vaihtoon, oliskohan mitään edullisempaa ratkaisua?

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by okangas
                    Hinta oli tiedusteluna kahdesta eri diesel-huollosta...No täytyy viedä se vielä niille tutkittavaksi ja toivoa parasta, että ei olisi niin kallis juttu,järettömän kalliilta kuitenkin kuulostaa 6000-7000 euron autoon, lähes kolmasosa auton hinnasta.. Jos syöttöpumppu menee vaihtoon, oliskohan mitään edullisempaa ratkaisua?
                    Ehjä purkuosa...eipä oikein muuta. Samansuuntaista ongelmaa muijan 325TDS:ssä ja siinäkin kaikki pumput on uusittu/rempattu.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • jpeltoma
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 600
                      • pirkanmaa

                      #11
                      Tarkistettiinko muuten se ahtopaine anturi ja sen putket, olivatko OK? Enivei parilla tonnilla saa TD(S):ään koko takuu vaihtokoneen....

                      Jos haluaa halvalla päästä, niin etsi siihen wanhempi boschin mekaaninen pumppu ton sähköisesti ohjatun tilalle. Kaasupolkimen vaijerin joutuu laittaan. Noitahan pojat on rakennellu, tosin sillä "syyllä" että on helpompi ruuvata tehoja irti... Wanhoja pumppuja kaupitellaan väliin parilla satkulla tms.

                      Kuten sanottua, ite elvyttäisin tota pumppua putsaamalla sen määränsäätimen. Eli pumpusta ylin kansi irti (hommaa uusi tiiviste dsl huollosta) ja varovasti jotain rasvatonta cleneriä siihen vastupintaan+ paineilmaa ja paperilla pyyhkiä. Ja putsaa sen laahaimen kanssa. Mikäli wanhat merkit pitää paikkansa koko yläkannen alusta on mustaa tomua täys. Ja ei ihme jos pätkii.
                      Last edited by jpeltoma; 01-04-2006, 19:37.
                      __________________________________________________ ________________________
                      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                      Comment

                      • Tom1s
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 669
                        • .

                        #12
                        Niin yleensä kaikissa saksasta tuoduissa TD tai tds koneissa menee tuo pumppu vuoden sisällä tai alkaa siis vuotamaan...tai ainakin tähän ymmärrykseen pääsin kun niitä muinoin metsästin..Ilmeisesti homman voisi hoitaa ihan pelkällä tiivisteiden vaihdolla mutta yleisesti nuo hoidetaan sitten kunnolla kuntoon kerralla joka on melko kallista.

                        Mutta jos se tosiaan määränsäätimestä olisi kiinni niin kannattaa sitä koittaa dieselpajassa ensiksi. Tuppaavat nykyään rokottamaan joka paikassa jos ei tiedä mitä tahtoo =/

                        Offtopiccina sen verran että kaverin ilmastointihuolto(vanhat r12tms aineet) 400e vaikka toisessa paikassa seoskaasuilla ~80e.

                        Niin ja jos kiinnostaa niin saksan maalta saa ainakin käytettyjä pumppuja edukkaasti
                        http://tinylink.com/?TsUGbOoUq9
                        Last edited by Tom1s; 01-04-2006, 19:46.
                        F31 328i M-Sport

                        Comment

                        • okangas
                          Newbiemmer
                          • Mar 2006
                          • 12

                          #13
                          Tämä pumpppu oli ollut viime syksynä diesel huollossa ja siihen oli vaihdettu kaikkki tiivisteet tms työtä 360 ja osat n 65(kuitti löytyy), oliskohan siinä vaiheessa kuitenkin kontaktipinnat jääneet puhdistamatta?Entinen omistaja sanoi ,että tämä "potikka" oli tarkistettu ja sanottu sen olevan kunnosa, olisikohan putsaus sitten jäänyt kuitenkin tekemättä.
                          Voisko sen putsauksen tehdä pumpun olellessa paikallaan?Imusarjan joutunee tietenkin irrottamaan?

                          Comment

                          • Vectra CDX
                            Newbiemmer
                            • Apr 2006
                            • 3

                            #14
                            Pmv

                            Oisit ostanu auton?

                            Look at Opel now!

                            Comment

                            • karhunen
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 490
                              • Helsinki

                              #15
                              ^ Millähän koneilla mahtaa Opelin isot dieselit olla ? Niinpä..
                              Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                              Ex: E30 316i 04/'90
                              Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎