Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tärkeää katsastus tietoa renkaista!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henri
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 5752
    • Kiuruvesi/Iisalmi

    #16
    Originally posted by madeiraschwarz
    Ja riippuen vanne ja rengas valmistajasta on 0,5" toleranssi..

    eli millainen sivu profiili on renkaassa ja millainen vanteen ulko "huuli on muodoltaan.. jotkut vanteet sellaiset että siitä ns renkaan vannesuojahuulesta ei oo vi#¤/kaa hyötyä.. laittosit minkä levysen renkaan hyvänsä.. nimen omaan matalaprofiilirenkaas.

    se taulukko on SUOSITUSTAULUKKO ei mikään jumalan sana..
    itse en ole suomen LAISTA vielä löytäny rengas ja vanne lakia... siis vielä?

    se on täysin katsastusmiehestä kiinni kokeeko se 0,5" heiton ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi.. esim 10x18" vantees 245/35 rengas..
    suositustaulukos annetaan 10" vanteelle 255/35 rengas

    245/35rengas on kokonaiset 3,5mm matalampi profiililtaan kuin 255/35. renkaan profiilinkorkeus kun vaikuttaa erittäin paljon siihen renkaan "sivupullistumaan" mikä taas vaikuttaa siihen miten rengas istuu vanteella. ja tämä 3,5mm ero ei voi muodostua ongelmaksi.
    245/35 rengas on n.10mm kapeempi kuin 255/35 ja tämäkin ero kaventuu kun verrataan eri rengas valmistajia toisiinsa eri kokoisina.. on aivan erinäköistä "renkaan venyttämistä" kun 9x16" vanteille laitetaan 215/40 rengas tai kun 10x18 vanteelle laitetaan 245/35 rengas.

    Ja vielä kerran se taulukko on suositustaulukko ei jumalansana! tietysti katsastusmies voi siihen ehdottomasti tukeutua jos ei muuta uskalla ja/tai on muuten mulkku.
    kaverilla 9,5x18 takavanne E36:ssa, edelliset kumit oli 255/35 ja nyt piti ostaa uudet, niin ei ollu sillä merkillä (er merkki) kokona muutakun 265/35, niin osti sitten ne..renkailla oli kuitenkin 20mm leveys eroja, joten ei tosiaan ole itestään selvyys, että esim. kaikki 245 kumit on just samn levysiä, eri merkeillä voi olla malko isojakin eroja....Jonkin merkin 255 voi olla kapeampi kuin jonkin 245nen.

    Joten noilla ei pitäs olla merkityksiä esim. poliisien suhteen, mutta näyttää joillaki olevan...Poliisien mukaan kun 245sta ei saa laittaa 10" leveelle vanteelle, kaverin pysäyttivät tossa viime kesänä ja soittivat akelle, ja totesivat auton laittomaksi ja kilvet pois....Ois pitäny kuulema olla 255 kumi vähintään ko takavanteella. Eli näyttää olevan vähä tuurista kiinni, oli kuulema ollut rengas/vanne yhdistelmä hengenvaarallinen ajaa, siksi kilvet pois. Pitäis noille poliiseillekki selvittää noita asioita tarkemmin ja tehdä selvyys noista mitä saa olla mitä ei. Näyttää olevan vähä tilanne kohtasia nämä jutut

    ps. itellä ei ollut kertaakaan mitn ongelmia renkaiden kanssa...205/50/16 9" vanteella

    mutta nyt jatkossa laitan renkaat just silleen, että menee suurin piirtein tuon "ihme taulukon" mukaan....Mutta kyllä ne renkaat pitää vähän olla ns. venytetyn näköset
    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
    Ex. E30 320i 2d GTS -88


    E46 330Cd (projekti V.2)


    ----------------------------

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #17
      Originally posted by Maza
      Kyllä tuli taas niin kusetettu olo. Mulle inssi väitti kivenkovaa, että VANNE ei saa tulla juuri noiden ylläesitettyjen raja-arvojen yli. Tästä puhutaan vielä. Taidampa laittaa ylileveet valssit katsastukseenkin alle Ihan vaan kiusalla
      Tämänhän minä olen kertonut sinulle jo vuosia sitten, olisit uskonut viisaampaasi.. Vanteen tai renkaan kyljen ulos tulemisella ei ole mitään väliä. Ainoastaan kulutuspinnan kohdalla on merkitystä. Ja jos tulee liian ulos esim. takaosastaan niin roiskeläppiä asentamaan väliaikaisesti katsastukseen..
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #18
        Originally posted by mr.b
        yritin tuossa vähän ettiä rengasvalmistajien sivuilta 245+10" mutta tuntuu siltä kun heilläkin olisi se 9,5" maksimissa. muistaakseni joku oli saanut paperit marangonilta että käy 245 10"selle mutta esim heidän nettisivuilta ilmoitettiin myös 9,5"max.. sama dunloppilta ja bfgoodrich. micheliniltä en löytänyt tähän hätään mitään.. jos joku löytää jonkun valmistaja suositukset joiden mukaan 245+10" on ok niin ilmoittakaa ihmeessä! saattais rengas myynti kasvaa jonkun verran..
        Mulla on ollut ainakin tallessa papereita mm. Toyo:lta ja toiselta rengasvalmistalta, jossa vakuutetaan että 245/35/17 ja 235/40/17 rengasta saa käyttää 10" x 17" vanteella. Samoin Saksassa 9" x 16" vanteelle 215/40/16 on laillinen koko ja ei ole mikään ongelma katsastaa.

        Saksassa E36 bemareissa 8,5" + 10" x 17" ja 215/40/17 + 245/35/17 on aivan normaali yhdistelmä ja katsastamisen kanssa ei ole ongelmia.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • mr.b
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 169
          • pietarsaari

          #19
          Originally posted by Juhis
          Mulla on ollut ainakin tallessa papereita mm. Toyo:lta ja toiselta rengasvalmistalta, jossa vakuutetaan että 245/35/17 ja 235/40/17 rengasta saa käyttää 10" x 17" vanteella. Samoin Saksassa 9" x 16" vanteelle 215/40/16 on laillinen koko ja ei ole mikään ongelma katsastaa.

          Saksassa E36 bemareissa 8,5" + 10" x 17" ja 215/40/17 + 245/35/17 on aivan normaali yhdistelmä ja katsastamisen kanssa ei ole ongelmia.
          tiedän että saksassa on ihan normaali yhdistelmä ja että toimii OK, mutta jos katsastusmies on eri mieltä niin ei auta kilokaupalla "BMWscene" vaan nimenomaan se rengasvalmistajan lappu. onneks ei ole k-mies pahemmin valitellut vaan ollut suht koht OK asenne vaikka vanteet tulee ulos ja renkaat onkin kapeamman puolella ...mutta jos vaikka tullee joku niistä nuorista kloppi-innsseistä vastaan jotka keksii sääntöjä että ei menis esim. tunattu BMW läpi (kun suosii foorttia ja autot on valmiita tehtailta asenteella...) silloin se lappu on kultaa
          BMW 320iA Touring -95
          Porsche 944 -86
          Buell xb9r -03
          Marin san rafael ~89
          Jalat -70

          Comment

          • Maza
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 4321
            • Kannus/Kokkola

            #20
            Tuollainen 235/40-17 + 10" yhdistelmän hyväksymislappu kiinnostais.. Vois piruuttaan kokeilla leimata ajovanteilla...

            Comment

            • mr.b
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 169
              • pietarsaari

              #21
              tai sitten joutuu stansaamaan vanne-koot itse.. munkin takavanteissa lukee 10"X16" mutta ei ne oo kun 9,6"... olisikohan menny kehät sekaisin kun kasasin ne...etuvanteetkin näyttää olevan leveemmät kun 8"...
              BMW 320iA Touring -95
              Porsche 944 -86
              Buell xb9r -03
              Marin san rafael ~89
              Jalat -70

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4321
                • Kannus/Kokkola

                #22
                Originally posted by mr.b
                tai sitten joutuu stansaamaan vanne-koot itse.. munkin takavanteissa lukee 10"X16" mutta ei ne oo kun 9,6"... olisikohan menny kehät sekaisin kun kasasin ne...etuvanteetkin näyttää olevan leveemmät kun 8"...
                Muahaha.. lukee mullaki keskiölätkän alla 8,5 ja 10", mutta jotenki silti tuntuu et ne taitaa olla 9" ja 10,5".. noh.. toimitaan sen mukaan mitä vanteessa sanotaan .

                Comment

                • Balle
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3413
                  • UKI, Suomen New York

                  #23
                  Originally posted by GOOFY
                  mikä järki siinä yleensä on että pitää laittaa semmonen yhdistelmä että vanne on ulompana kuin kumi...??? ei siis mitään järkeä... mä ainakin ostan aina semmosen renkaat jossa on vielä reunassa semmonen kohouma/suoja ettei vanne kolhiintuisi... ja vielä se että se on TODELLA ruman näköinenkin ku vanne on ulompana... piste piste piste...
                  Ei se kumireuna mitään auta jos on niin tumpelo että ajaa kanttareita pitkin...
                  Possuja ja Bemareita

                  Comment

                  • csimann
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 433
                    • (not available)

                    #24
                    Originally posted by madeiraschwarz
                    se taulukko on SUOSITUSTAULUKKO ei mikään jumalan sana..
                    Siis täh? Sehän nimenomaan on LAINVOIMAINEN tuo STRO-normisto. Siinä kun on (monien muiden tietojen lisäksi) ilmoitettu suositeltavat ja hyväksytyt vanneleveydet eri renkaille. Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos autossa oleva rengas+vanneyhdistelmä ei ole STRO-normien hyväksytyn mukainen, on auto lainsäätäjän ja silloin myös lakia valvovan poliisin silmissä lainvastainen ja lainvastaisuudestahan seuraa yleensä rangaistus...

                    Poikkeuksen tähän tekee mahdollinen rengasvalmistajan virallinen ilmoitus STRO-normeista poikkeavasta asennuksesta.

                    Originally posted by madeiraschwarz
                    itse en ole suomen LAISTA vielä löytäny rengas ja vanne lakia... siis vielä?
                    Nyt olet! STRO = rengasvannelaki...

                    Comment

                    • mr.b
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 169
                      • pietarsaari

                      #25
                      Originally posted by Maza
                      Muahaha.. lukee mullaki keskiölätkän alla 8,5 ja 10", mutta jotenki silti tuntuu et ne taitaa olla 9" ja 10,5".. noh.. toimitaan sen mukaan mitä vanteessa sanotaan .
                      ja sitten porukka sanoo että tollaista ei varmaan jaksa kääntää...
                      BMW 320iA Touring -95
                      Porsche 944 -86
                      Buell xb9r -03
                      Marin san rafael ~89
                      Jalat -70

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Niin siis minä en oikein ole koskaan ymmärtänyt tuon "vannesuojaksi" nimetyn huulloksen merkitystä ns.tosielämässä? Ihan samanlaiset skraadit olen saanut vanteisiin oli "suojaa" tai ei jos vanne kohtaa kanttarin. Ainoa hyöty niistä kai on kun pyörää pyörittelee syksyllä pesupaikalta varastoon ja pyörä sattuu kaatumaan ulkopuolen kyljelleen. Myös pinossa päällekkäin säilytettäessä ilman välipahveja voi muutama hiusnaarmu jäädä tulematta? Tiedä sitten...

                        Comment

                        • mr.b
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 169
                          • pietarsaari

                          #27
                          Originally posted by csimann

                          Poikkeuksen tähän tekee mahdollinen rengasvalmistajan virallinen ilmoitus STRO-normeista poikkeavasta asennuksesta.

                          siis just näitä mahdollisija rengasvalmistajien ilmoituksia kaivataan..

                          muutenha ake voittaa taas 1-0
                          BMW 320iA Touring -95
                          Porsche 944 -86
                          Buell xb9r -03
                          Marin san rafael ~89
                          Jalat -70

                          Comment

                          • madeiraschwarz
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 164
                            • kpää

                            #28
                            Originally posted by csimann
                            Siis täh? Sehän nimenomaan on LAINVOIMAINEN tuo STRO-normisto. Siinä kun on (monien muiden tietojen lisäksi) ilmoitettu suositeltavat ja hyväksytyt vanneleveydet eri renkaille. Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos autossa oleva rengas+vanneyhdistelmä ei ole STRO-normien hyväksytyn mukainen, on auto lainsäätäjän ja silloin myös lakia valvovan poliisin silmissä lainvastainen ja lainvastaisuudestahan seuraa yleensä rangaistus...

                            Poikkeuksen tähän tekee mahdollinen rengasvalmistajan virallinen ilmoitus STRO-normeista poikkeavasta asennuksesta.


                            Nyt olet! STRO = rengasvannelaki...

                            niin häh?poikkeuksen tähän tekee mahdollinen rengasvalmistajan virallinen ilmoitus STRO- normeista poikkeavasta asennuksesta.
                            eli ei mikään jumalansana.. Lainvoimainen suositus normisto.. johon poikkeukset luo edellä mainitut seikat.

                            Comment

                            • csimann
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 433
                              • (not available)

                              #29
                              Originally posted by madeiraschwarz
                              eli ei mikään jumalansana.. Lainvoimainen suositus normisto.. johon poikkeukset luo edellä mainitut seikat.
                              Niin, kuten olen koko ajan sanonutkin, mutta STRO = "rengasvannelaki", eli ei mikään vapaaehtoisesti noudatettavissa oleva suositus, vaan laki, johon tekee poikkeuksen ainoastaan mahdollinen rengasvalmistajan virallinen ilmoitus STRO-normeista poikkeavasta asennuksesta.
                              Jos lakia luetaan, niin luetaan sitä kuin lakia...


                              Originally posted by csimann
                              Siis täh? Sehän nimenomaan on LAINVOIMAINEN tuo STRO-normisto. Siinä kun on (monien muiden tietojen lisäksi) ilmoitettu suositeltavat ja hyväksytyt vanneleveydet eri renkaille. Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos autossa oleva rengas+vanneyhdistelmä ei ole STRO-normien hyväksytyn mukainen, on auto lainsäätäjän ja silloin myös lakia valvovan poliisin silmissä lainvastainen ja lainvastaisuudestahan seuraa yleensä rangaistus...

                              Poikkeuksen tähän tekee mahdollinen rengasvalmistajan virallinen ilmoitus STRO-normeista poikkeavasta asennuksesta.



                              Nyt olet! STRO = rengasvannelaki...

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                #30
                                Originally posted by Balle
                                Ei se kumireuna mitään auta jos on niin tumpelo että ajaa kanttareita pitkin...


                                juu eihän siihen satasta kestä ajaa mut kyllä se kävely vauhdissa kolhuja
                                vähän kestää... niin ja on se vittumaista ku 7000 euron vanteilla oleva auto on parkissa yli metrin katukivestä...
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎