aina porukka jaksaa paasata noista mallisarjoista.. sinne saa pistää vaikka foordin koneen jos vaan teho,paino ja tilavuus rajat ei ylity.. ja tottakai alusta ja voimansiirto on vastattava uuden moottorin reservejä jos vaihdetaan alkuperäistä tehokkaampi kone.
prosentit voi paukkua ja voi joutua tekemään kanta-auto tarkastuksen... mutta kyllä niitä saa ja pystyy tekemään... esmes siitä e36 325 -> m3... mutta pelkällä koneen vaihdolla ei selviä...
edit: tarkennusta
Kun ei onnistu niin ei onnistu.
e28 218hv + 25% = 272.5hv
tai
e36 193hv + 25% = 241.25hv
sinne saa pistää vaikka foordin koneen jos vaan teho,paino ja tilavuus rajat ei ylity.. ja tottakai alusta ja voimansiirto on vastattava uuden moottorin reservejä jos vaihdetaan alkuperäistä tehokkaampi kone.
Amen. Aina ihmetellyt tuota mallisarja paasaamista...
-Moottorin teho saa olla 20% suurempi kuin mallisarjan suurimman moottorin teho.
-Iskutilavuus saa kasvaa 25%.
Näitten ehtojen sisällä kun ollaan saa se kone olla tosiaan vaikka Taunuksesta.
Tosin esim. E36:ssa M3:sta ei lueta E36-mallisarjaan, jolloin E36-koriin saa vaihtaa teholta max. 1,20 x 193 hv = 231,6 hv.
Mutta ainakaan mun mielestä tämä ei päde 500-sarjassa, vaan IMO ainakin E34-kopassa luetaan myös M5 samaan mallisarjaan eli max. tehot E34 koppaan olis 1,20 x 340 = 408 hv. (Tai mitä siinä M5:ssa nyt olikaan).
Eli mallisarja ei siis mitenkään vaikuta siihen minkä moottorin sinne saa lykätä, kunhan tehot pysyy rajoissa, vaan siihen, mikä moottori otetaan siksi verrokkikoneeksi.
Niin ja lisäks moottorin paino saa kasvaa max. 20% ja yli 10% nousua pitää kompensoida jotenki siirtämällä muita laitteita tjsp
Onko tosiaan niin että m3:sta ei lueta 300srj mallisarjaan, mutta m5 luetaan 500srj mallisarjaan? Onko kellää faktaa asian suhteen?
No tälläsessä käsityksessä oon tähän päivään asti ollu ja pitäshän vielä nykyäänki olla mahdollista just TV M5:n rakentaminen, ainoostaan kantavuudesta pitäs tulla ongelmia koska M5 tekniikka painaa sen verta enempi ja kantavuus lasketaan aina kanta-auton mukaan. Tosiaan itsekään en täs 100% varma oo eli jos joku tietää niin..
No tälläsessä käsityksessä oon tähän päivään asti ollu ja pitäshän vielä nykyäänki olla mahdollista just TV M5:n rakentaminen, ainoostaan kantavuudesta pitäs tulla ongelmia koska M5 tekniikka painaa sen verta enempi ja kantavuus lasketaan aina kanta-auton mukaan. Tosiaan itsekään en täs 100% varma oo eli jos joku tietää niin..
Joo siis kyllä m5:sen rakentaminen onnistuu ainakin tehon puolesta vielä tänäkin päivänä (e34:seen), vaikka ei kuuluisikaan 500srj mallisarjaan. Tehokkain e34 on 286hv, jos m5:sta ei lasketa. 286hv * 20% = 343.2hv. Eli e34:seen saa 3.6l sekä 3.8litraisen m5 koneen (tehon puolesta).
edit: 540i moottori painaa 154kg. 3.8l m5 moottori painaa vain 149kg.
Ach so, muistelin että 540:ssä oli vaan 260 hv mutta näemmä tosiaan oli 286
Niin ja toi painohomma tuli siitä vaan mieleen, että esim. 520->m5 muunnoksessa tulee just eteen että sen saa rekisteröityä vaan 3 hengelle.
Mutta silti jostain on semmonen kuva jääny, että M5 kuuluu myös 500-srjaan. Tietysti vois marssia maanantaina katsastusasemalla tai soittaa AKElle niin sillähän se selviäis.
Täälläkin jossain topikissa oli muistaakseni juttua just tosta että probleema on vaan 300-srjassa.
aina porukka jaksaa paasata noista mallisarjoista.. sinne saa pistää vaikka foordin koneen jos vaan teho,paino ja tilavuus rajat ei ylity.. ja tottakai alusta ja voimansiirto on vastattava uuden moottorin reservejä jos vaihdetaan alkuperäistä tehokkaampi kone.
prosentit voi paukkua ja voi joutua tekemään kanta-auto tarkastuksen... mutta kyllä niitä saa ja pystyy tekemään... esmes siitä e36 325 -> m3... mutta pelkällä koneen vaihdolla ei selviä...
edit: tarkennusta
Kun ei onnistu niin ei onnistu.
e28 218hv + 25% = 272.5hv
tai
e36 193hv + 25% = 241.25hv
niin muttakun vaihdat siihen e28 535:seen esim ne e28 m5 jarrut + tolpat jne. niin onnistuu... käy kysymässä vaikka katastuskonttorilta 8) tässä tapauksessa ei ne tehorajat määräydy korin perusteella... sama korihan niissä on... siihen voi vedota... akelta saa lappuja missä näät autojen tärkeimmät rakenteelliset erot...
jos nyt annetaan esimerkkinä vaikka foortista.. vaki sierran jarruilla saat ottaa sen vakio +20% tehot... xr4:sen jarruilla 150hp asti, 4wd cossun jarruilla 220hp asti.. jne...
edit: tarkennetaan nyt vielä. eli auton alustan ja jarrujen on vastattava teholtaan samantehoista moottoria mitä sinne ollaan jälkeenpäin pulttaamassa...
Tuolla aiemmin höpistiin, että vaikka minkä merkkisen moottorin saa laittaa...nimenomaan moottorin täytyy olla samaa mallisarjaa ja luonnollisesti samanmerkkisestä autostakin! Helpointa on kuitenkin säästää karkki- ja mallasjuomarahoja niin sanotusti tyynyn alle, ja hankkia kerralla riittävän tehokas kiesi.
Itseasiassa autoon saa laittaa minkä tahansa moottorin, kunhan pysytään tehorajojen sisällä. Kuutiotilavuuskin saattaa asettaa joitakin rajoja. Mutta esimerkiksi tiedän muutaman C-mallin kadetin, joihin on laitettu volvon tekniikka, ja on aivan laillinen. :|
EDIT: Tämä on siis minun tähänastinen käsitykseni.
Itseasiassa autoon saa laittaa minkä tahansa moottorin, kunhan pysytään tehorajojen sisällä. Kuutiotilavuuskin saattaa asettaa joitakin rajoja. Mutta esimerkiksi tiedän muutaman C-mallin kadetin, joihin on laitettu volvon tekniikka, ja on aivan laillinen. :|
EDIT: Tämä on siis minun tähänastinen käsitykseni.
Saman tyylinen kysymys juuri volvon tekniikan laittamisesta taunukseen on katsastajat.com:ssa, ja tuolta oli vastattu että onnistuu muutoskatsastuksella.
niin muttakun vaihdat siihen e28 535:seen esim ne e28 m5 jarrut + tolpat jne. niin onnistuu... käy kysymässä vaikka katastuskonttorilta 8) tässä tapauksessa ei ne tehorajat määräydy korin perusteella... sama korihan niissä on... siihen voi vedota... akelta saa lappuja missä näät autojen tärkeimmät rakenteelliset erot...
Pullakahvit tarjoan jos kaivat esille ajantasalla olevat pykälät missä noin todetaan?
Tuolla aiemmin höpistiin, että vaikka minkä merkkisen moottorin saa laittaa...nimenomaan moottorin täytyy olla samaa mallisarjaa ja luonnollisesti samanmerkkisestä autostakin!
ainahan sitä saa höpistä.. ja ihmetellä miten muut saa sellaisia leimattua...
maailmassa on ainakin kahdenlaisia ihmisiä... toiset höpisee ja ihmettelee netissä ja toiset oikeasti leimaakin näitä autoja laillisesti :wink:
katsastus konttorilla kuitenkin voi saada erillaiset vastaukset jos esittää asian "saanx mä pistää ton motin autooni, saanx, pliis" tai että jos esittää asian asiallisesti ja kysyy mitä muutoksia alustaan jne on tehtävä että ko. koneen saa pellin alle upottaa... eikä myöskään ole kovin uutta että joillain katsastuskonttoreilla kaikki eivät tiedä kaikkia pikku pykäliä auton tekniikan vaihtoihin jne liittyen. sama kun jotkut katsastuskonttorit yrittävät kieltäytyä muutoskatsastamasta turbo moottoripyöriä, mutta lain mukaan se on vaan muutoskatsastettava jos asiakas on sen päättänyt sinne tuoda katsastettavaksi..
niin muttakun vaihdat siihen e28 535:seen esim ne e28 m5 jarrut + tolpat jne. niin onnistuu... käy kysymässä vaikka katastuskonttorilta 8) tässä tapauksessa ei ne tehorajat määräydy korin perusteella... sama korihan niissä on... siihen voi vedota... akelta saa lappuja missä näät autojen tärkeimmät rakenteelliset erot...
Pullakahvit tarjoan jos kaivat esille ajantasalla olevat pykälät missä noin todetaan?
2 luku
Moottorin ja pakoputkiston muutokset
5 §
Moottorin vaihto
....
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
Tosta sun lainauksesta puuttui nämä pari olennaista pykälää :wink:
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
Comment