Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 moottori+aski AVK:lla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nemesis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 617
    • kymenlaakso

    #46
    Originally posted by hOGi
    E36 M3 Cabrio ja 325 cabrio ovat koriltaan identtiset - varaosanumerot täsmäävät joten mitään eroa ei ole. Tuskin on Coupessa tai Taxi-mallissakaan muutoksia... Alpinan koreihin on tehty muutamia vahvistuksia, mutta ne ovatkin sitten asia erikseen.

    Olen jutellut sekä AKE:n, muutaman eri katsastustoimipaikan sekä BMW Finlandin edustajien kanssa, ja hankalalta tuo M3-tekniikanvaihto vaikuttaa. Katsastus vaatii todistuksen siitä, että korit ovat identtiset, koska 3-sarja ja M-sarja ovat tosiaan luokiteltu erikseen.

    BMW Finlandin kaveri taas ei anna kyseistä todistusta. Hän sanoi, että tuo mallisarjajuttu ei ole heidän keksimänsä, vaan tehdas on antanut "suosituksen", jonka mukaan tekniikanvaihdot eivät ole kannustettavia. Siksi BMW Finland ei anna hyväksymistodistusta. Tähän ei kuulemma saa poikkeusta (yritin kovasti :wink ja sama käytäntö heillä on kuulemma ollut jo monta vuotta. Ei siis välttämättä kannata soitella heille ja kysellä asiaa. Tietty jos haluatte hakata päätä puuhun niin siitä vaan... Tai ehkä ne jossain vaiheessa kyllästyvät kun riittävän moni soittaa :lol:
    jep jep



    Tli vaan mieleen tuossa vuosi takaperin, kun tuumailin että jos laittas vm88 e30 316seen 325i tekniikan. Rupesin alkaan kuuleen huhuja että tarttis ABSjarrut, ko ne on ollu vakiona noissa 325ssa vm88 alkaen.

    No eikun reippaana puhelu bmw suomelle ja sieltä tuli eka vastauksena että _Emme kerro mitään, mikä liittyy bmw tekniikan vaihtoon tai muutoksiin_ sitten muitoilin kysymykseni uudestaan (sen sijaan että ensin rehellisesti kerroin mistä oli kyse), selvitin sille eukolle että haluaisin tietää, minkälainen on ollut e30 korisarjan 325i bmw auton varustetaso vuonna 88, eli mitä on kuulunut vakio varusteisiin jne.. no sieltähän se sitten tulla tupsahti se vastaus ilman mitään ongelmia.... no tarinan opetus sinänsä, että miten asian esitttää, näköjään, ja bmw suomi on perseestä ainakin tän tiedon jakamisen suhteen.....

    Kuten aiemmin mainittu, saksasta on saatu kehoitus olla tukematta, no eikait ne näitä projekteja bmw suomelta sponsoroikkaan, mutta olis kiva tietää asioista....
    E30 kesä-autona

    Comment

    • Calypsocoupe
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 2932
      • Vihti

      #47
      Originally posted by hOGi
      E36 M3 Cabrio ja 325 cabrio ovat koriltaan identtiset - varaosanumerot täsmäävät joten mitään eroa ei ole. Tuskin on Coupessa tai Taxi-mallissakaan muutoksia... Alpinan koreihin on tehty muutamia vahvistuksia, mutta ne ovatkin sitten asia erikseen.
      Kyllä siellä on jäykistepalat...liekö tarkoitus sitten hitsata jälkikäteen.. M3:sen perä on 5mm korkeammalla jos on samat jouset kuin mopossa.

      Originally posted by hOGi
      BMW Finlandin kaveri taas ei anna kyseistä todistusta. Hän sanoi, että tuo mallisarjajuttu ei ole heidän keksimänsä, vaan tehdas on antanut "suosituksen", jonka mukaan tekniikanvaihdot eivät ole kannustettavia.
      On sitä tullut omin silmin nähtyä ennenkin miten BMW Suomi sysää vastuun jostain asiasta tehtaalle ja pyörittelee peukaloitaan, ja samaan aikaa tehdas ei ole kuullutkaan koko asiasta.

      Edit: Joku tehtaan prosyyri taisi tietää myös että vaihdelaatikon kiinnitystä on ämmässä jäykistetty?
      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

      Comment

      • jvakeva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2433
        • Kouvola

        #48
        on se kyllä jännä juttu, että vaikka bemu on paljon rakennettu auto, niin maahantuojalla ja taitaaolla tehtaallakin melko kielteinen kanta kyseiseen harrastelmaan.. mutta, onhan se tavallaan hyvä rajoittaa noiden mahottomien härveleiden tekemistä.. sarjatuotantona.
        B10 V8 # 108
        saab r560 8X4

        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1194
          • Espoo

          #49
          Originally posted by jvakeva
          on se kyllä jännä juttu, että vaikka bemu on paljon rakennettu auto, niin maahantuojalla ja taitaaolla tehtaallakin melko kielteinen kanta kyseiseen harrastelmaan...
          Taitaa olla harvassa ne tehtaat tai maahantuojat jotka haluavat olla raastuvassa selittämässä kun autolla on telottu muutama sivullinen ja auto rakennettu miten sattuu mutta muka maahantuojan neuvomilla osilla tai peräti luvalla...

          JD
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • Calypsocoupe
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 2932
            • Vihti

            #50
            Hogi: Ne jäykistepalat näkyy samassa kuvassa kuin itse raakakori, M3:sesta ne löytyy, mutta mopomalleista ei :wink:
            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

            Comment

            • hOGi
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1295
              • Espoo

              #51
              Originally posted by Calypsocoupe
              Hogi: Ne jäykistepalat näkyy samassa kuvassa kuin itse raakakori, M3:sesta ne löytyy, mutta mopomalleista ei :wink:
              Mutta kori itsessään on sama, eikö? Noissa vahvikepaloissa on varmaan ihan varaosanumero, jolla ne saa tilattua erikseen (en tarkastanut asiaa, mutta eikös se näin ole)... Varmasti on paljon osia, joita pitäisi tuohon autoon laittaa, jotta se vastaisi M3:sta, mutta asian ydin on se, että tuon voi rakentaa peruskorista jos haluaa. Ongelma vain on tämä Suomen "älä tee mitään mikä tekee autostasi erikoisen" -asenne. Kaikilla pitäisi olla se perus-Corolla vuodelta 1994. Ja mielellään punainen jottei erottuisi liikenteestä millään tavalla.
              www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

              Comment

              • hOGi
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1295
                • Espoo

                #52
                Originally posted by JD
                Originally posted by jvakeva
                on se kyllä jännä juttu, että vaikka bemu on paljon rakennettu auto, niin maahantuojalla ja taitaaolla tehtaallakin melko kielteinen kanta kyseiseen harrastelmaan...
                Taitaa olla harvassa ne tehtaat tai maahantuojat jotka haluavat olla raastuvassa selittämässä kun autolla on telottu muutama sivullinen ja auto rakennettu miten sattuu mutta muka maahantuojan neuvomilla osilla tai peräti luvalla...

                JD
                Hmm... Eikös se ole katsastusasemien ja AKE:n tehtävä varmistaa, että autot ovat Suomen lainsäädännön mukaisia? Kyllä mun mielestä autojen maahantuoja voisi lain puitteissa auttaa harrastajia. Tässä tapauksessahan ei tarvittaisi kuin todistus siitä, että korit ovat samat, mutta kun sellaista eivät voi kirjoittaa :(
                www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1194
                  • Espoo

                  #53
                  Originally posted by hOGi
                  Hmm... Eikös se ole katsastusasemien ja AKE:n tehtävä varmistaa, että autot ovat Suomen lainsäädännön mukaisia? Kyllä mun mielestä autojen maahantuoja voisi lain puitteissa auttaa harrastajia. Tässä tapauksessahan ei tarvittaisi kuin todistus siitä, että korit ovat samat, mutta kun sellaista eivät voi kirjoittaa :(
                  Ei kun auton omistajan,
                  täälläkin "vähintään jokatoisessa" jutussa käy ilmi kuinka autoissa on vain haettu maksimitehoja "kaikesta muusta piittaamatta" kuten jarrujen ja alustan kunnosta. Ja pohditaan kuinka huijata katsastusta kun ei resurssit riitä lailliseen ja turvalliseen ratkaisuun.
                  "Kato mä sain puolet tulpista poistamalla tälläisen dynolapun, tämän näytän katsastajalle kun maahantuoja sanoi nämä tehot sopiviksi, laitan sitten tulpat kiinni heti katsastuksen jälkeen koska tää on nyt katsastettu auto ja maahantuojan lupakin on..." :wink:
                  Ja usein näkeekin kaikenlaisia risukasoja jotka juuri ja juuri saatu liikkuvaksi ja sitten liikenteesen mutta katsastuskonttorille eivät niitä viritelmiä edes uskalla näyttää. Niitä sitten myydään muutoskatsastamattomina kun huolella ja sääntöjen mukaan tehdyt suuretkin muutokset olisi helppo katsastaa.

                  Korien/osien samanlaisuuden voi itsekin todistaa varaosakirjoilla tai CD rompun printtauksilla.

                  JD
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • hOGi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1295
                    • Espoo

                    #54
                    Originally posted by JD
                    Ja usein näkeekin kaikenlaisia risukasoja jotka juuri ja juuri saatu liikkuvaksi ja sitten liikenteesen mutta katsastuskonttorille eivät niitä viritelmiä edes uskalla näyttää. Niitä sitten myydään muutoskatsastamattomina kun huolella ja sääntöjen mukaan tehdyt suuretkin muutokset olisi helppo katsastaa.
                    Ymmärrän, että edellinen postauksesi sisälsi paljon ironiaa ja liioittelua, mutta yllä kuvatun kaltaisiin tapauksiin ei olisi mitään merkitystä sillä, antaako maahantuoja hyväksynnän muutokselle vai ei. Maahantuojan ei tarvitsisi ottaa kantaa siihen, kuinka hyvin muutokset on tehty. Sen arvioi katsastusasema, kun auto viedään muutoskatsastukseen. Kyllähän tuolla liikenteessä liikkuu kaikenlaisia pommeja joita ei ole katsastettu pariin vuoteen, mutta eivätpä noi kaverit kauheasti pyytele BMW Finlandilta todistusta siitä, että heidän autonsa on laillinen.

                    Originally posted by JD
                    Korien/osien samanlaisuuden voi itsekin todistaa varaosakirjoilla tai CD rompun printtauksilla.
                    Täysin totta, näin voi (ja pitääkin) menetellä - tuota prosessia vain helpottaisi se, että saa todistuksen M-sarjan ja 3-sarjan identtisestä perusrakenteesta.
                    www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1194
                      • Espoo

                      #55
                      Originally posted by hOGi
                      Originally posted by JD
                      Korien/osien samanlaisuuden voi itsekin todistaa varaosakirjoilla tai CD rompun printtauksilla.
                      Täysin totta, näin voi (ja pitääkin) menetellä - tuota prosessia vain helpottaisi se, että saa todistuksen M-sarjan ja 3-sarjan identtisestä perusrakenteesta.
                      Tuohon koriasiaan saa asiallisen kannanoton kysymällä AKE:n teknisestä neuvonnasta, katsastuskonttoreilta saa joka inssiltä vain eri vastauksia joista useat vääriä.
                      Tiedän kokemuksesta, yhdessä tapauksessa konttorin päällikkö lopuksi ohjasi kysymään tuolta ja asia ratkesi heti.

                      AKEsta saa hyviä ja erittäin asiallisia vastauksia jos on hyvin valmisteltu kysymys, esimerkiksi tämä koriasia, tee näin:
                      - Printtaa CD:ltä kuvat joissa näkyy kori ja varaosanumero ja malli, eli haettu M3 tiedoilla.
                      - Printtaa CD:ltä lista jossa lueteltu kaikki mallit joissa sitä koria on käytetty.
                      - Printtaa myös samat dokumentit autosta johon aiot vaihtaa niin saavat myös sen mallin dokumentit joissa lukee että 325 tai mikä malli onkaan kyseessä. Laita myös vuosimallit oikein molempiin.
                      - Esitä kysymys että saako vaihtaa tuon M3:n tekniikan tähän toiseen autoon, ohessa kuvat molempien korirakenteista.
                      - Tee vielä luettelo vaihdettavista osista (kone, jarrut ym.) jotka tiedät erilaisiksi.
                      - Lähetä vaikka sähköpostilla http://www.ake.fi/ => yhteystiedot/Tekniikka
                      - Hyvillä dokumenteilla saat hyvän vastauksen, mutta ei kannata kysellä liikaa nippelijuttuja, eikä ilman dokumentteja. Ja ihan tuollainen peruskysymys vain aluksi.


                      Huomatkaa että kyllähän AKE:n erikoisluvilla saa autoihin tehdä muitakin/suurempiakin muutoksia kuin nuo säännöissä esitetyt perusmuutokset. Ne vain vaativat perusteelliset selvitykset muutoksesta ja luvan hakemisen AKE:lta. Tosin AKE veloittaa silloin myös hylätystä luvasta.
                      Mutta tämä oli siis eri juttu ja tarvitaan vain silloin kun koneen/tehojen prosenttirajat ei riitä tai koria muutetaan yli perussääntöjen.

                      JD
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      • Tykki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 197
                        • Ii

                        #56
                        hirveästi monellakin palstalla tuosta mallisarja-asiasta vääntöä.
                        itse olen tehnyt tekniikan vaihtoja (en bemariin), ja on todellakin totta että turha vinkua konttorilla että autossa on sama kori ku jossain tehokkaammassa versiossa, joka on kuitenkin eri mallisarjaa. ei auta.
                        tehtaalta lähtiessään se mallisarja on määritelty aina autoon, ja sillä ei ole MITÄÄN tekemistä auton ulkonäön tai korimallin kanssa. selvität ensin mallisarjan tehokkaimman moottorin ja siihen +20% tehoa max. lisää ja paketti on valmis. ei siihen auta varaosanumeroiden vertailu, jos puhut eri mallisarjasta.
                        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                        -Andy McCoy

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎