Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mustaa savua ja karstaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • damet
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 30
    • Seinäjoki

    Mustaa savua ja karstaa.

    e36 320i -91
    Eli vaihdoin eilen lastun, jonka ostin täältä Benzinolta, nyt tänään sitten alkoi oireilu. Tyhjäkäynti seilaa 500-1200rpm välillä. Äsken ajaessa huomasin, että pölläytti kiihdytyksessä kunnon mustat pilvet putkesta. Ja paikallaankin huomaa tummaa savua. Katsoin tulppia, yksi hieman löysällä. Kaikki aivan mustan karstan peitossa.

    Kaikki tämä siis lastun vaihdon jälkeen. Koneen alla ei öljyvuotoja. Venttiilikopantiivisteen kohdassa hiukan öljyä.

    Mikäs nyt neuvoksi?
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11680
    • Kouvola

    #2
    no käviskö "hieman" rikkaalla

    Comment

    • damet
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 30
      • Seinäjoki

      #3
      Eikö boksi kuitenkin säädä automaattisesti ilman ja bensan seoksen, jos nesteen määrä lastulla lisääntyy?

      Comment

      • M5 talviautona
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 242
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by damet
        Eikö boksi kuitenkin säädä automaattisesti ilman ja bensan seoksen, jos nesteen määrä lastulla lisääntyy?
        Teoriassahan sen pitäis säätää, mutta kaippa tuossakin tulee joku raja vastaan ettei se sitä aivan tolkuttomasti voi säätää? Ootko varmasti asentanut lastun oikein päin? Joskus olen kuullut että voi tulla vaikka mitä ihmevikoja jos lastu väärin päin?
        Voihan tuossa sulla olla joku moottorin lämpötilaanturikin rikki? Anturi näyttää että kone kylmä vaikka oikeesti lämmin?
        ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

        325e 2,7 e30
        318i e30
        535ia e34
        m5 e34
        525 e34
        316i e30
        524td e28 = Ei savua ilman tulta
        Viimesin bemari 316i e36
        Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

        Comment

        • Masinol
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 988
          • "Turku"

          #5
          Jos lastu on väärinpäin niin luultavasti auto ei kävisi ollenkaan.

          Ja boksihan säätää seosta juuri niin kuin lastulla olevaan ohjelmaan on ohjelmoitu.

          Eli kai se lastu on sitten väärä....
          Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

          Comment

          • Benzino
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 1402
            • EFHK

            #6
            Vikakoodit lukemaan autosta.. Jos esim. lambda-anturi on rikki, seokset menee sekaisin.
            BTW, tiesithän että lastun asennuksen jälkeen pitäisi käyttää 98-oktaanista?

            Comment

            • damet
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 30
              • Seinäjoki

              #7
              Kokeilin sitä lastua tietty väärinkin päin ja eihän se käyntiin lähteny. Nyt se auto on taas ruvennu hiukan pelittämään, kierrokset joskus saattaa vaeltaa. Kiristin pelkästään tulppia. Henkimaailman juttuja..:O
              En oo kyllä kuullu tuota 98 juttua ennemmin, voishan sitäki koittaa.

              Comment

              • Benzino
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1402
                • EFHK

                #8
                Originally posted by damet
                Kokeilin sitä lastua tietty väärinkin päin ja eihän se käyntiin lähteny. Nyt se auto on taas ruvennu hiukan pelittämään, kierrokset joskus saattaa vaeltaa. Kiristin pelkästään tulppia. Henkimaailman juttuja..:O
                En oo kyllä kuullu tuota 98 juttua ennemmin, voishan sitäki koittaa.
                Lastut on yleisesti säädetty 98-oktaaniselle. Itsellä joskus ollut tuo tyhjäkäyntisäätöventtiili jumissa, mikä aiheutti lämpimänä tyhjäkäynnin heittelyä. Palikan irrotus ja herkistely esim. CRC:llä tai brake-cleanerilla tms.. auttoi ongelmaan.

                Comment

                • AcS325
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 227
                  • Road to Jalalabad

                  #9
                  Pitääkö paikkansa että lastun vaihdon jälkeen ois hyvä käydä säädättämässä se ihan kohdilleen? Ei nyt välttämättä dynossa mutta kuitenkin?
                  Last edited by AcS325; 30-04-2006, 17:53.
                  "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                  Comment

                  • Masinol
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 988
                    • "Turku"

                    #10
                    Originally posted by AcS325
                    Pitääkö paikkansa että lastun vaihdon jälkeen ois hyvä käydä säädättämässä se ihan kohdilleen? Ei nyt välttämättä dynossa mutta kuitenkin?
                    Ai niin kun mikä säädettäisiin kohdilleen...
                    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                    Comment

                    • kolkaksviis
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2006
                      • 161

                      #11
                      Kannattaa laittaa sokkona joku parinkympin "teholastu"

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        #12
                        Originally posted by kolkaksviis
                        Kannattaa laittaa sokkona joku parinkympin "teholastu"
                        Ei se vika varmaan siinä lastussa ole jos on ekaksi toiminut hyvin ja jonkin ajan päästä vasta alkanut oireilemaan. Eli kyllä vikaa kannattaa lähteä etsimään ihan jostain muualta esim. lambdasta. Ei tietenkään ole mahdotonta että lastukin olisi viallinen, se selviää sillä että laittaa vanhan lastun paikalleen ja jos oireilut jatkuu vika on jossain muualla, jos kaikki toimii hyvin vanhalla lastulla niin ok.
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • AcS325
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 227
                          • Road to Jalalabad

                          #13
                          Originally posted by Masinol
                          Ai niin kun mikä säädettäisiin kohdilleen...
                          Siis lastun bensa ja sytkä kartat? Eikö se lastu niihin vaikuta? Meinaan sitä että jos asentaa esi ohjelmoidun lastun niin onko se varmasti juuri oikeissa asetuksissa siihen moottoriin? Koska moottori on varmasti kulunut ja jotain moottoria on ilmeisesti käytetty vertailu kohtana lastua koodattaessa. Toivottasti ymmärsit mitä tarkoitan.
                          "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                          Comment

                          • L.H
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 2481
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by AcS325
                            Pitääkö paikkansa että lastun vaihdon jälkeen ois hyvä käydä säädättämässä se ihan kohdilleen? Ei nyt välttämättä dynossa mutta kuitenkin?
                            Originally posted by AcS325
                            Siis lastun bensa ja sytkä kartat? Eikö se lastu niihin vaikuta? Meinaan sitä että jos asentaa esi ohjelmoidun lastun niin onko se varmasti juuri oikeissa asetuksissa siihen moottoriin? Koska moottori on varmasti kulunut ja jotain moottoria on ilmeisesti käytetty vertailu kohtana lastua koodattaessa. Toivottasti ymmärsit mitä tarkoitan.
                            Jos yhtään ymmärrät noita omia kirjoituksiasi, niin niissähän on selvä vastaus siihen onko mitään järkeä vaihdella tommosia tusina lastuja.
                            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                            Comment

                            • AcS325
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 227
                              • Road to Jalalabad

                              #15
                              Originally posted by L.H
                              Jos yhtään ymmärrät noita omia kirjoituksiasi, niin niissähän on selvä vastaus siihen onko mitään järkeä vaihdella tommosia tusina lastuja.
                              No kyllähän mä ymmärrän. Kysyin vain että onko se totta.
                              "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎