Announcement

Collapse
No announcement yet.

umpioiden lasin irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Basso
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 566
    • Lahti

    umpioiden lasin irroitus

    pitäis tollanen lasit irrottaa sillee tottakai että lasi ei hajoaisi. angel eye tulos sinne.... jotai kikka ohjeita kaivattais...
    E21 IKUINEN PROJEKTI
    sigpic

    ex E87 120i
    EX.E39 523ia touring 97
    EX. E30 320i 88
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Aiheesta löytyy searchilla varmaan paljonkin. Muistaakseni joku postasi aikanaan oikein linkinkin missä E21:een rakennettiin ankelit.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • teme e30 320i
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 162
      • Kemijärvi

      #3
      Umpionlasit lähtee 150`C uunissa hyvin irti ja meisselillä sievästi ravottelee sitä lasia auki,jos ei meinaa irrota niin takas uuniin lämpiämään maltti on valttia.

      Comment

      • Henkka79
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 34
        • Pietarsaari

        #4
        kuumailmapuhallin on kans aika kova kone tossa hommassa. Sitte ku alkaa liima lämpenemään ni mattoveitsellä sain itte ainakin lasin irti umpiosta pikkuhiljaa... ja oli järjettömän tiukassa mulla mulla ainaki.

        Comment

        • Enska325i
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 333
          • Masku

          #5
          Kuumailmapuhallin mielestäni paras. Itse kokeilin ekaksi uuni kikkaa, mutta ei toiminnut. Tuloksena rikkinäinen lasi. Kuumailma puhaltimella sainkin lasin jo irtoamaan ja vielä suhkot nätisti.
          E46 330i M-sport touring

          ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
          sigpic

          Comment

          • Basso
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 566
            • Lahti

            #6
            joo kyllä näillä ne lähtee... ...mutta lähteekö lasit sillee pikku hiljaa...vai joutuukö tökkäsee vähän et lähtee.... kannattaako jos vetää kuumailmapuhaltimella niin sillä 1tasolla....
            E21 IKUINEN PROJEKTI
            sigpic

            ex E87 120i
            EX.E39 523ia touring 97
            EX. E30 320i 88

            Comment

            • Happo
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 922
              • Kauhajoki

              #7
              Ei kannata tökkiä hirveästi . Pikkuhiljaa väsytät sen liiman. Jos tuntuu, että ei irtoa, niin vähän lisää lämpöä, jne. Rauhallisuus palkitaan tässä hommassa ehjänä lasina. Se liima alkaa kyllä sitten kärytä, kun se alkaa antautua .

              Ite ainakin oon huudattanu täysillä tuota puhallinta, mutta onhan niissäkin eroja.
              Ford S-Max 2.0
              Kilpuri VW Golf III VR6
              ex:

              F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

              Comment

              • Lötkö
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 644
                • Keskisuomi

                #8
                Uunissa vissiin antas periks paremmin joka kohasta liima kun mitä puhaltimella?

                Comment

                • Happo
                  BTCF Member
                  • Sep 2004
                  • 922
                  • Kauhajoki

                  #9
                  Uunia kokeilkoon se joka haluaa. Tosihan on, että uunissa se lämpö jakautuu tasasesti koko umpioon. Itellä lähti lasit helposti uunissa irti ensimmäisten lamppujen yhteydessä, mutta nykyisiä valoja rakennellessa ei enää samanlainen lämpötila riittänyt, joten jouduin ottamaan kaveriksi puhaltimen ja taas on lasit ehjänä irti.

                  Se puhallinkin on helposti liikuteltavissa, joten silläkin saa lämmön jaettua koko lasin saumaan.

                  Liiman ominaisuudet vaihtelevat luonnollisesti sen mukaan, onko kyseessä uudet vai vanhat umpiot ja mitä merkkiä umpiot ovat. Tästä seuraa se, että toisia joutuu lämmittämään enemmän, kuin toisia.

                  Pääpointti on se, että sitä lämpöä pitää saada siihen liimaan niin paljon, että se alkaa sulaa ja lasit saa vääntämättä HELPOSTI irti. Se on sitten ihan jokaisen oma asia, miten sen tekee, mutta helpointa on kun varaa mahdollisimman paljon erilaisia lämmönlähteitä ennen projektia ja katsoo, mikä toimii. Tämä on koko projektin tärkein vaihe, joten siihen pitää vaan käyttää aikaa ja viitseliäisyyttä. Oikoreittejä ei onneen ole.

                  Hyvää lämmitystä vaan kaikille
                  Last edited by Happo; 03-05-2006, 19:21.
                  Ford S-Max 2.0
                  Kilpuri VW Golf III VR6
                  ex:

                  F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                  Comment

                  • micci
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 95

                    #10
                    Samat ohjeet umpion irroitukseen ilmeisesti pätee -98 mallin E39:lle missä on xenonit?
                    Apparin puolen umpion lasi on jatkuvasti huurussa märällä kelillä ja päällepäin ei näy mitään vuotopaikkaa?
                    Olisko kellään mitään kikkakolmosta millä tosta selviäis ilman umpion irroitusta?
                    525TDS A -98 Touring

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #11
                      Saatana, lasi hajos.

                      Noniin ensimmäistä lasia irti ja oho, päätti haljeta.

                      Kuumailmapuhaltimella lämmittelin, mutta jotain ihmeen teholiimaa noissa on kun ei sula sitten millään. Mattopuukolla vetelin ympäri lasia ja just kun sain sen irtoamaan, niin samalla halkesi koko lasi.

                      No, ajattelin kokeilla tota uunia.
                      Mutta mutta... Siis ajovalojen sisällähän on muovia!
                      Sehän sulaa uunissa?
                      Mikä olis sopiva lämpö? 125-150C?

                      Sitten noissa umpioissahan on muutenkin eroa:
                      Pitkien umpiot on semmosen metallirinkulassa kiinni, mutta ajovalot muovisessa. Voiko muka muovia laittaa uuniin? Ja ei sitä paljo mattopuukolla vedetä sieltä välistä pois, kun se muovireuna on siinä edessä. Ja muovia ei nyt kovin taivutella.

                      Pääkysymys, eikö noi muovit sula tuolla uunissa, ja paljonko sitä lämpöä sekä aikaa tulisi olla?

                      Comment

                      • M325i
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 1529
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Miksi niitä umpioita pitäs uuniin saada,onko vaasasta kinkut loppu
                        E30 ja E46 ///M

                        Comment

                        • |makke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 847
                          • Vaasa

                          #13
                          Originally posted by vwtyp1 View Post
                          Miksi niitä umpioita pitäs uuniin saada,onko vaasasta kinkut loppu
                          Eiku rinkulat pitäs saada kii


                          No sain uunissa irroitettua, mutta vittu että oli kovassa kiinni.
                          Ne oli uunissa varmaan yli tunnin, aluksi 150C, jonka jälkeen nostin lämpötilaa kun ei meinannut irrota. Lopuksi kun se irtos niin kaikki muoviosat oli melkeen sulamaisillaan
                          No vielä kaks pitäs irrottaa

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎