Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörän kunto, miten todennan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW 325I avo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 832
    • Tampere

    Kaksoismassavauhtipyörän kunto, miten todennan?

    Terve!

    Eli voiko kaksoimassavauhtipyörän kuntoa jotenkin todentaa. Itse laittamassa semmoista omaan projektiini ja tuli mieleen, että mitäs jos se onkin ihan "loppu".
    Tuota vauhtipyörää kun käsin pyörittelee, niin todella löysältä se tuntuu. Pitääkö sen ollakin noin löysä, että saa ihan kevyesti vedettyä ne jouset tappiin?
    Vastinpinta kytkinlevylle ei ole kulunut nimeksikään.
    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
  • reinuk
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 636
    • Helsinki

    #2
    Eli pyörän pitää liikkua käsivoimalla _tasaisesti_ liikkumavaransa laidasta laitaan. Ei saa olla pykimiä välillä tms. Liikeradan päässä ei kolahtaa, vaan pitää liikkeen loppua pehmeähkösti.

    Tällaisilla ohjeilla itsekin käytetyn tuplamassapyörän ostin ja ei kolise / tärise enään auto...
    Hubraum statt spoiler!

    Nyt: 530dA xDrive F11 -15

    Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #3
      Onko mulla kyseinen vauhtipyörä tulossa tiensä päähän kun sammutettaessa "römpsähtää" paljon enemmän jos kytkin on ylhäällä kuin jos se olisi alhaalla?

      Paljonkos niistä vauhtipyöristä käytettynä, noin suurin piirtein, saa maksaa? M20-koneesta vauhtipyörä käy ilmeisesti, mutta menee säätämiseksi? Jotain muutoksia?
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • BMW 325I avo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 832
        • Tampere

        #4
        Originally posted by reinuk
        Liikeradan päässä ei kolahtaa, vaan pitää liikkeen loppua pehmeähkösti.
        Mitä tämä tarkoittaa. Tämä oma liikkuu ihan nätisti päädystä päätyyn(jouset nitisee samalla, pitääkö nitistä?) mutta päätyyn tulo on kyllä kuin seinään. Eli ei tunnu mitään joustavia elementtejä olevan tai muutakaan mikä päätyyn tuloa "pehmentäisi".
        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

        Comment

        • reinuk
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 636
          • Helsinki

          #5
          Kunhan ei kolahda. Voi käsittääkseni töksähtää "reunaan", mutta ei saa kolista. Jouset ja vulkanointi pitävät pientä narinaa => kuuluu asiaan.
          Hubraum statt spoiler!

          Nyt: 530dA xDrive F11 -15

          Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

          Comment

          • reinuk
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 636
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by alspe
            Onko mulla kyseinen vauhtipyörä tulossa tiensä päähän kun sammutettaessa "römpsähtää" paljon enemmän jos kytkin on ylhäällä kuin jos se olisi alhaalla?

            Paljonkos niistä vauhtipyöristä käytettynä, noin suurin piirtein, saa maksaa? M20-koneesta vauhtipyörä käy ilmeisesti, mutta menee säätämiseksi? Jotain muutoksia?
            Eiköhän se sammuttamisen yhteydessä kuuluva "römpsähdys" kieli juuri tuon kaksoismassapyörän elinkaaren loppumisesta.

            Käytteyinä varmaan alkaen muutamasta kympistä ylöspäin. Käytettynä vois ehkä pitää rajana jotain 100tkm ajettua. Uusi tuplamassapyörä maksanee jotain 350€ luokkaa (realoem.com).
            Hubraum statt spoiler!

            Nyt: 530dA xDrive F11 -15

            Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Originally posted by reinuk
              Eiköhän se sammuttamisen yhteydessä kuuluva "römpsähdys" kieli juuri tuon kaksoismassapyörän elinkaaren loppumisesta.

              Käytteyinä varmaan alkaen muutamasta kympistä ylöspäin. Käytettynä vois ehkä pitää rajana jotain 100tkm ajettua. Uusi tuplamassapyörä maksanee jotain 350€ luokkaa (realoem.com).
              Varaosahaussa olivat 200-350€ käytetyt!

              Mutta jos mietitään tilannetta vielä tarkemmin.

              Kun kytkin on pohjaan painettuna, on se silloin irrotettuna moottorista. ---> sammutus nätti.

              Kun kytkin on ylhäällä, kytkinasetelma pyörii koneen mukana, ---> sammuttaessa römpsähtää. Tällöin vauhtipyörän jousilla on enemmän massaa pyörimässä, mutta mielestäni ei ole poissuljettua etteikö ääni tulisi kytkinpaketista? Kytkimen keskilaakeri?

              Yhden tapauksen kuulin välikäden kautta, että m50-koneessa oli ollut kolahdusääniä, mutta vika olikin lähes valmiissa kytkimessä.

              Itsellä on kytkimen teho jonkin verran heikentynyt viime aikoina, tiedä sitten pitäiskö ainakin nesteet vaihtaa ja ilmata.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9992
                • KVLA

                #8
                Hieman asiaa sivuten:Muistelisin joskus lukeneeni täältä,että ovat kunnostaneet noita kaksoismassa vauhtipyöriä jousia uusimalla yms.Miten tuo tapahtuu,siitä ei ole mitään hajua...

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #9
                  Missä BMW:n malleissa/koneissa menee se muutos kun kaksoismassa vauhtipyörä tuli? Onko kaikissa M50-koneissa kaksoismassa? Kun kaveri + realoem.com väittää, että se olisi kiinni siitä onko ilmastointia?
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Originally posted by alspe
                    Missä BMW:n malleissa/koneissa menee se muutos kun kaksoismassa vauhtipyörä tuli? Onko kaikissa M50-koneissa kaksoismassa? Kun kaveri + realoem.com väittää, että se olisi kiinni siitä onko autossa ilmastointi?
                    Onko muka näin, ettei guruilla ole tähän tietoa?

                    Jos auto sammuu selvästi äänekkäämmin kytkimen pyöriessä koneen mukana, onko vika todennäköisemmin kytkimessä vai kaksoismassaVP:ssä?
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Oma käsitys on että kaikissa m50-sarjan myllyissä olisi tuo kaksoismassa-vauhtipyörä, mutta 100% varma en ole...
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • jvakeva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2433
                        • Kouvola

                        #12
                        325 mallissa kaksoismassavauhtipyörä.. ensimmäisissä 320 ei ole.

                        ihan perseestä.

                        m20 vahtipyörä ja pendixpyörä starttiin.
                        B10 V8 # 108
                        saab r560 8X4

                        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                        Comment

                        • Tojopa
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 1592
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by jvakeva

                          m20 vahtipyörä ja pendixpyörä starttiin.
                          Onko tästä modauksesta kellään mitään negatiivista sanottavaa? Plussaa ainakin halvemmat palikat ja kierrosherkempi kone.. muuta?

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            #14
                            Oma m30 ainaski välistä kolkattelee tyhjäkäynnillä joskus ja kolkattelu häviää jos painaa kytkimen pohjaan, samoin sillon jos sen sammuttaa ja kytkin ylhäällä -> "römpsähtää" vai mikä teijä termi olkaa.
                            ääntä ei kuulu jos kytkimen painaa samalla pohjaan kun sammuttaa.
                            Ääni on kuulunut siitäasti ku auto natsilta tuli ja ei oo menoa haitannu.

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #15
                              Originally posted by Antti O
                              Oma m30 ainaski välistä kolkattelee tyhjäkäynnillä joskus ja kolkattelu häviää jos painaa kytkimen pohjaan, samoin sillon jos sen sammuttaa ja kytkin ylhäällä -> "römpsähtää" vai mikä teijä termi olkaa.
                              ääntä ei kuulu jos kytkimen painaa samalla pohjaan kun sammuttaa.
                              Ääni on kuulunut siitäasti ku auto natsilta tuli ja ei oo menoa haitannu.
                              Niin tiedä sitten kuinka tää menee, mutta sun "äänestä" voisi päätellä, että vika kytkimessä koska kytkin pohjassa kytkin ei pyöri ja jos silloin ääni häviää, niin eikö ääni tule kytkimestä?
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎