Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkinäiselle ilmamassamittarille vahvistusta signaaliin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    Rikkinäiselle ilmamassamittarille vahvistusta signaaliin

    M43 1.9i -moottorin ilmamassamittari näyttää liian vähän, tästä on jo aikaisemmin ollut oma tredinsä. Ajattelin laittaa mittarin ja DME väliin pienen vahvistinkytkennän, jolla saadaan signaali oikealle tasolle. Onko kukaan tehnyt vastaavanlaista? Ohessa on kuva vahvistuskäyrästä. Siinä on lineaarisesti vahvistusta lisätty 33%. Pitäisikö vahvistusta muuttaa ja miten? Rakennan kytkennän ensiviikolla, joten parin viikonpäästä tiedetään tosta käytännön toimivuudesta lisää.

    Onko mitä ideoita / vinkkejä?
    Attached Files
  • Masinol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 988
    • "Turku"

    #2
    Originally posted by dsl Bimmer
    M43 1.9i -moottorin ilmamassamittari näyttää liian vähän, tästä on jo aikaisemmin ollut oma tredinsä. Ajattelin laittaa mittarin ja DME väliin pienen vahvistinkytkennän, jolla saadaan signaali oikealle tasolle. Onko kukaan tehnyt vastaavanlaista? Ohessa on kuva vahvistuskäyrästä. Siinä on lineaarisesti vahvistusta lisätty 33%. Pitäisikö vahvistusta muuttaa ja miten? Rakennan kytkennän ensiviikolla, joten parin viikonpäästä tiedetään tosta käytännön toimivuudesta lisää.

    Onko mitä ideoita / vinkkejä?


    Tuskin tuolla rikkinäistä kannattaa "korjata" eikö olisi parempi ostaa uusi.

    Tuo vahvistus ilmeisesti tarkoitettu siihen jos haluaa seosta jostain syystä rikkaammalle.

    Ja maf ei välttämättä ole "lineaarisesti rikki" joten tuo korjaus ei välttämättä auta kunnolla.

    Osta uusi maf tai kohta saat ostaa jotain muutakin uutta ja uuden maffin.
    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

    Comment

    • dsl Bimmer
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 358

      #3
      Originally posted by Masinol
      maf ei välttämättä ole "lineaarisesti rikki" joten tuo korjaus ei välttämättä auta kunnolla.
      Kyllä vahvistuksen saa tehtyä ei lineaariseksikin, esim. että vahvistaa pieniä jännitteitä enemmän kuin suuria. Pitäisi vaan tietää, että miten korjauskertoimet määrittää.

      Comment

      • jam75
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 654
        • Tornio

        #4
        Masinolin kans samaa mieltä, että osta vain uus osa. Se on sit kiva ostella näitä "omaviritteisiä/rautalankapatentti" -autoja ja ku jotain ongelmaa tulee niin kukaan ei tiiä missä mennään Ei siinä mitään jos ajat autolla loppuikäs ja pistät sen sit paaliin etkä jollekki muulle pane vahinkoa kiertämään.

        Jokainen joka multa on kysynyt Bemarin ostamisesta niin olen heittäny kommentin, Bmw on helekutin hieno auto ja loistava ajaa, mutta jos ei ole varaa ylläpitää niin jättäkää ostamatta. Eikä sit vedetä herneitä...

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          No itse tykkään rakennella, huom. ero rakentelun ja rautalankavirityksen välillä.
          Tuohan olisi ihan kokeilun arvoinen idea. Ensimmäisenä tuloo mieleen että miten se maf "väsyy" tai menee rikki? Mikä sen toimintaperiaate on tarkalleen ottaen?
          Imamäärämittarissa on jousikuormitteinen läppä, jonka eri asennot antaa erin resistanssin jolla "arvioidaan" läpän ohi virtaavan ilman määrä.

          Voisko sen maffin korjata muuten, kun singnaalia vahvistamalla, vai tarviiko sitä vahvistaa, kun eikö se anna jonkun arvon? Voisko maffin arvoa korjata jälkikäteen kuten "imamassamittarin jousta kiristämällä"?
          ...

          Comment

          • Masinol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 988
            • "Turku"

            #6
            Originally posted by reddewil
            No itse tykkään rakennella, huom. ero rakentelun ja rautalankavirityksen välillä.
            Tuohan olisi ihan kokeilun arvoinen idea. Ensimmäisenä tuloo mieleen että miten se maf "väsyy" tai menee rikki? Mikä sen toimintaperiaate on tarkalleen ottaen?
            Imamäärämittarissa on jousikuormitteinen läppä, jonka eri asennot antaa erin resistanssin jolla "arvioidaan" läpän ohi virtaavan ilman määrä.

            Voisko sen maffin korjata muuten, kun singnaalia vahvistamalla, vai tarviiko sitä vahvistaa, kun eikö se anna jonkun arvon? Voisko maffin arvoa korjata jälkikäteen kuten "imamassamittarin jousta kiristämällä"?
            Jollen nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin maf toimii hehkulanka periaatteella.
            Eli siellä on sellanen lenkki jotain johtavaa lankaa, jonka läpi johdetaan sähköä ja lanka kuumenee. Mitä enemmän ilmaa kulkee langan ohi sitä enemmän se jäähtyy ja läpi kulkevan virran määrä muuttuu, koska sen langan resistanssi muuttuu langan jäähtyessä.

            Joku voi tarkentaa?

            Ja toi ei nyt silti ole mitään rakentelua vaan rautalankaviritys.

            Se maf luultavasti kuitenkin hajoaa lopullisesti kohta muutenkin.

            Mistä muuten tiedät että ilmamassamittari "näyttää liian vähän"?
            Last edited by Masinol; 20-05-2006, 07:28.
            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

            Comment

            • dsl Bimmer
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 358

              #7
              Originally posted by Masinol
              Jollen nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin maf toimii hehkulanka periaatteella.
              Eli siellä on sellanen lenkki jotain johtavaa lankaa, jonka läpi johdetaan sähköä ja lanka kuumenee. Mitä enemmän ilmaa kulkee langan ohi sitä enemmän se jäähtyy ja läpi kulkevan virran määrä muuttuu, koska sen langan resistanssi muuttuu langan jäähtyessä.
              E46 ei ole kumenevaa vastuslanka mittaria vaan filmi. Itse asiassa mittaustapahtumassa virta pidetään vakiona, mutta jännite muuttuu.

              http://www.grc.nasa.gov/WWW/RT2002/5...10fralick.html

              Originally posted by Masinol
              Ja toi ei nyt silti ole mitään rakentelua vaan rautalankaviritys.
              Kyllä tämä on elektroniikka rakentelua ja liittyy projektiin moottorin viritykseen 316->318. Olen siis tekemässä adapteria joka voidaan liittää helposti ilmamassamittarin liittimeen väliin. Jos kytkis hajoaisi tien päällä (tietenkään näin ei tapahdu) , voidaan se helposti ottaa kokonaan pois ja laittaa DME:ltä tuleva liitin takasin oikealle paikalleen. Kytkennässä on huolehdittu siitä, että se ei pääse vioittuessaankaan tuhoamaan DME:tä tai MAF:fia. Vahvistimesta

              Samalla tähän voi lisätä integraattorin, joka vahvistaa jännitettä muutostilanteissa normaalia enemmän. Eli vaikka olisi uusi MAF -mittari, niin tällä on mahdollista saada lisää tehoa kiihdytykseen.

              Lisäksi imuilman lämpötilan mittaustulosta voi helposti vahentää muutamalla asteella ->> lisää löpöä ja ennakkoa. Samaten tähän voisi lisätä kytkimen millä voi eri moodeja vaihdella...

              Originally posted by Masinol
              Mistä muuten tiedät että ilmamassamittari "näyttää liian vähän"?
              http://www.btcf.fi/forum/showthread....074#post622074


              Jännitettä pitäisi Maffin antaa maksimillaan reilusti yli neljä volttia.

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Asiaa sivuten, toimiiko tuollanen live DME e36-autossa, jos niin mitä vaatii että saa läppärin gines jatkeeseen?
                ...

                Comment

                • dsl Bimmer
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 358

                  #9
                  Originally posted by reddewil
                  Asiaa sivuten, toimiiko tuollanen live DME e36-autossa, jos niin mitä vaatii että saa läppärin gines jatkeeseen?
                  Se riippuu mikä moottori tai paremminkin mikä ohjausboxi on. Virhekoodit pystyy kyllä lukemaan vaikka E30:stä (M40 moottori).

                  Comment

                  • dsl Bimmer
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 358

                    #10
                    Vahvistin juttu toimi ihan hyvin! Eli vajaa kuntoisella maffilla oli ihan mukavasti vetoja... Nyt olen kuitenkin jo ostanut uuden mittarin.

                    Seuraavaksi (ensi kesänä) vuorossa on lambdan huijaus kytkis. Todennäköisesti laajakaista lambdan laittaminen tavallisen lambdan tilalla. Siitä huijauskytkis DME:lle sekä mittari kertomaan seossuhde reaaliajassa.

                    Comment

                    • ekiz
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 37
                      • vantaa

                      #11
                      lainaan tätä aihetta vähäsen. eli mulla on e36 m43 316i bmw mulla on toi ilmamassa vai olikohan ilmamäärämittari paskana. voiko autolla ajaa jos sen irottaa kokonaan meinaa tyhjäkäynti seilaa niin ärsyttävästi sen kanssa et ei tuu mitään ajamisesta ilman sitä kone käy oikeen nätisti. viisaat jeesatkaa...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎