Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motonetin osat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erich
    replied
    Originally posted by Carbonfiber View Post
    Aika lähelle ainakin aikasemmin vastasi Realoem hintoja suoraan eli yksi "realoem-dollari" oli yksi "laakkonen-euro".
    Tämä pätee useimmissa tapauksissa vieläkin, jotkut ovat tuosta vähän ali, jotkut yli. Tosin välillä on niitä käsittämättömyyksiä, että tiskillä huudetaankin 4*realoem-hintaa tai jotain yhtä järjetöntä. Hyvin harvoin, mutta muutaman kikkareen kohdalla tullut vastaan.


    Originally posted by Tuiske View Post
    Ja niinkuin kaikki varmasti tietävät, ei motoneti varmasti edes yritä tarjota kaikenkattavasti samaa laatua mitä merkkiliikkeistä saa, joten samaa laatua on kekimääräisesti turha odottaa.
    Näin se menee. Motonetista saa halvalla osia, ei sen kummempaa. Merkkiliikkeestä saa aina laadukkaan osan, joka on peräisin joltain oem-toimittajalta. Vastaavaa laatua saa kulutusosissa halvemmalla mistä tahansa tarvikeliikkeestä, kunhan tietää ne oem-toimittajat ja osaa pyytää niiden valmistamaa kalikkaa. Orkkisosien toimittajia on aina useampia, riippuu tietysti osasta. Hyvin monelle löytyy maahantuojat ja tukkurit myös Suomesta, mutta ei kaikille.

    Jos käy hyvä tuuri, voi moponetistä saada oem-kamaa, mutta harvemmin kai enää nykyään. Pääsääntönä voi pitää, että jos osalla on sen verran suuri voluumi, että sitä tekevät muutkin kuin oem-toimittajat, niin niitä halvempia (=huonompia) sieltä motonetistakin tarjotaan. Ala vaan on sen verran kilpailtu, että sitä halvempaa saa melkein kaikkiin vessoihin. Ja niitä mitä ei saa, ei motonetkaan välttämättä edes pidä listoillaan, kun ei saa riittävää katetta. Mutta vaikka hinta on halpa, voi hinta/laatu silti olla ihan hyvin kohdallaan.

    Näitä miettiessä kannattaa myös tehdä ero pakkaajien ja valmistajien välillä. Sillä mitä pakkauksessa lukee, ei välttämättä ole mitään yhteyttä osan valmistajaan. Esimerkiksi on valmistajia, jotka myyvät kamaa omalla nimellään, monessa tapauksessa laatukamaa. Sitten on valmistajia, jotka tekevät osia tilauksesta, mutta jonka alkuperää on vaikea jäljittää. Näitä voidaan sitten pakata ihan mihin tahansa laatikkoon ja myydä monella "merkillä". Sitten on niitä merkkejä, jotka tilaavat kaman oem-toimittajilta, ehkä jopa samalla speksillä kuin aikanaan orkkisosatkin on tehty, mutta myydään jonkun muun nimellä. Näissä yleensä hinta ja laatu kohtaavat parhaiten. Toimijoita on markkinoilla moneen lähtöön, kuinka syvälle halutaan mennä tonkimaan..?
    Last edited by Erich; 06-02-2009, 19:46.

    Leave a comment:


  • Tuiske
    replied
    Originally posted by sienimak View Post
    Osaako joku kertoa motonetin laatustandardeista? Mitkä ovat motonetin kriteerit laatutoimittajasta, onko edes sellaisia kriteereitä?
    Motonet myy sitä mitä osatoimittajat tarjoaa. Jos osatoimittaja sanoo että esim. puhallin käy e36:seen niin siihen motonet sitä myy. Minkäänlaista tutkiskelua ei motonetissä harrasteta saapuvasta tavarasta, mihin sitä edes verrattaisiin? Kaikkien automallien orkkis osat pitäisi olla varastossa että voisi verrata. Osat tilataan siltä toimittajalta joka niitä halvimmalla toimittaa. Viimevuosina motonet on myös itse maahantuonut jonkinverran varaosia, niitten laadusta ei ole mitään hajua.

    Mutta kyllähän osien hinnassa näkyy että jostain on tingittävä. Ja jos menee ostamaan osan joka ei autoon sovi, saa siitä kyllä rahat pois jos ei motonetilla ole sopivaa tilalle tarjota.

    Ja niinkuin kaikki varmasti tietävät, ei motoneti varmasti edes yritä tarjota kaikenkattavasti samaa laatua mitä merkkiliikkeistä saa, joten samaa laatua on kekimääräisesti turha odottaa.

    Muutamia vuosia sitten tuli oltua motonetin tiskillä kesätöissä joten jonkinlainen tuntuma on siitä mitä siellä myydään. Laatua on laidasta laitaan.

    Leave a comment:


  • sienimak
    replied
    laatuosia motonetistä?

    Jäipä taas yksi osakauppa mieleen:

    Vanha Boschin lämpärin puhallin alkoi vinkumaan siihen tahtiin että laakerit oli finaalissa. Kyseessä e36 ja kuitenkin 15v vanha puhallin.

    Orkkis osa olis ollut jotain 300-400 eur. Mut meidän hienossa motonetissä puhaltimen hinta olikin 65 eur ilman siipiä (alkuperäisessä ne tuli mukana)! No ensinnäkään se motonetin puhallin ei mennyt sinne pidikkeeseen lähellekkään. Sitä sitten piti veistellä ja väännellä. No ½-päivän väännön jälkeen ne siivet saatiin ehjänä vanhasta ulos ja asennettua uuteen puhaltimeen sekä sitä petiä modaamalla saatiin se motonetin kanadalais valmisteinen halpis osa mahtumaan sinne. Halpaa oli vaikka aikaa meni!

    No tämä ei vielä lannistanut, mutta kun auton laitto käyntiin ni se saatanan halpis puhallin pitää kovempaa ääntä kuin bemarin kutoskone! Se vanha vikisevä boschilainen oli silti hiljaisempi kuin tämä halpisosa! Vitutti ni perkeleesti...

    Hyvääkin oon osatanu motonetistä: boschin twin pyyhkijän sulat on aika bueno. Tosin niitä saa varmaan muualtakin Castrolin öljyt on varmaan kans samoja kuin muualla?

    Orkkis osiksi otetaan kuitenkin laatuvalmistajia ja tuotteita jotka sopivat ilman sovittamista paikoilleen. BMW:llä on kuitenki tietyt laatustandardit olemassa jotta asiakkaiden ei tarvitse painiskella epäsopivien osien parissa. Tämä on yksi syy miksi bmw ei myy motonetin maahantuomia/jälleenmyymiä osia.

    Osaako joku kertoa motonetin laatustandardeista? Mitkä ovat motonetin kriteerit laatutoimittajasta, onko edes sellaisia kriteereitä?

    -Powered by motonet- haluaako joku mainostaa nettiautossa tuota?

    Leave a comment:


  • Carbonfiber
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Pitää paikkansa.Taannoin olin omaan E39:iin ostamassa bensapumppua ja sanoivat marmoritiskillä hinnaksi 315€!
    OEM ilmoittaa hintaa: $130.57.Joten ei ole luettavissa todellakaan 1:1.Laakkoskerroin???
    Joo kaikissa osissa ei toimi ja on käynyt minulle niinkin, että joku osa oli jopa halvempi. Yleensä kuitenkin 10-20% sisällä ollut hinta. Mä oon tehnyt sillein, että oon ottanut realoemist osanumeron ja soittanut laakkoselle ja kysynyt hintaa ja sen perusteella tehnyt ostopäätöksen. Helsingin laakkosella ollaan aika usein oltu hukassa, mutta espoossa on palvelu pelannut aina!

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Kyllä motonetissakin voi asioida joskaan ei tuo halvimmasta päästä ole. Teettää vain vaivaa kun nettikataloogissa ei ole tietoja osan valmistajasta ja jos hyllystä löytyykin vain "kuraa" niin ostotapahtuma jää toteutumatta - mielenkiintoinen pointti on se että "roska" ja alkuperäisvalmistajan osa ovat useimiten täsmälleen saman hintaisia. Tokihan siinä myyjälle on hommaa kun hakee aina "ikävälle asiakkaalle?" osia näytille tai tarkistaa minkä merkkisiä ovat. Homma olisi asiakkaan kannalta n. 100x helpompaa jos nettitietokannassa näkyisi kenenkä tekemää tavaraa löytyy mistäkin tai sitten ei myytäisi roskaa ollenkaan...
    Tämä on ideana varmaan hyvä, mutta Motonetin kannalta aivan kohtuuton ehdotus. Pääsin kerran vakoilemaan yhtä Motonetin päätettä, ja samalle osanumerolle, eli tässä tapauksessa Mersun pyöränpultille oli 7 eri toimittajaa. Joukossa oli suomalaisia tukkureita ja yhden toimittajan kohdalla luki pelkästään MB. Jokainen voi ihan itse päissään vetää näistä tiedoista ne johtopäätökset mitkä haluaa.
    Last edited by Bullitt; 05-02-2009, 10:10.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Kannataa kysyä eka, joskus voi olla 300% kalliinpaan kuin real oem antaa hinnaksi...
    Pitää paikkansa.Taannoin olin omaan E39:iin ostamassa bensapumppua ja sanoivat marmoritiskillä hinnaksi 315€!
    OEM ilmoittaa hintaa: $130.57.Joten ei ole luettavissa todellakaan 1:1.Laakkoskerroin???

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Kyllä motonetissakin voi asioida joskaan ei tuo halvimmasta päästä ole. Teettää vain vaivaa kun nettikataloogissa ei ole tietoja osan valmistajasta ja jos hyllystä löytyykin vain "kuraa" niin ostotapahtuma jää toteutumatta - mielenkiintoinen pointti on se että "roska" ja alkuperäisvalmistajan osa ovat useimiten täsmälleen saman hintaisia. Tokihan siinä myyjälle on hommaa kun hakee aina "ikävälle asiakkaalle?" osia näytille tai tarkistaa minkä merkkisiä ovat. Homma olisi asiakkaan kannalta n. 100x helpompaa jos nettitietokannassa näkyisi kenenkä tekemää tavaraa löytyy mistäkin tai sitten ei myytäisi roskaa ollenkaan... Myös luetteloon ja siinä mainittuihin sopivuuksiin on syytä suhtautua varauksella, mutta sama pätee osittain myös maahantuojien luetteloihin.
    Motonetin suurin etuhan on se että netistä näkee mitä mistäkin löytyy hyllystä ja hinnat, toki soitto tai käynti vaaditaan sen toteamiseksi onko osa kuranttia...
    KL lienee hinnoitellut itsensä pihalle joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Kannataa kysyä eka, joskus voi olla 300% kalliinpaan kuin real oem antaa hinnaksi...

    Merkkiliikkeet ei yleensä ole auki iltaisin ja viikonloppuisin, vähentää käyntejä.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Originally posted by Carbonfiber View Post
    Aika lähelle ainakin aikasemmin vastasi Realoem hintoja suoraan eli yksi "realoem-dollari" oli yksi "laakkonen-euro".
    Ok. Kiitos tästä. Veikkaan että monia (itseni mukaanlukien) haittaa se kun ei tiedä paljonko ne alkuperäiset osat maksavat varaosatiskillä.
    Jos hinnat olisi esillä jossain niin se madaltaisi kynnystä ostaa alkuperäistä osaa..

    Leave a comment:


  • Carbonfiber
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    Mikäköhän on RealOem listahintojen "kerroin" suomalaisiin OEM osiin?
    Aika lähelle ainakin aikasemmin vastasi Realoem hintoja suoraan eli yksi "realoem-dollari" oli yksi "laakkonen-euro".

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Mikäköhän on RealOem listahintojen "kerroin" suomalaisiin OEM osiin?

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by Tuiske View Post
    Kyllähän on vielä sekin mahdollisuus että ihan omilla silmillä katsoo motonetin hyllystä/tiskiltä että minkä merkkistä ja laatuista osaa on ostamassa. Toki jos vaihtoehtona on vain postinkautta tilaus motonetista niin siinätapauksessa harkitsisin vakavasti jotakin muuta paikkaa.
    Näinhän se menee, mutta kun katsoo ETKan hintalistasta OEM-osan hinnat (sopivilla Laakkos-kertoimilla) ja vertaa esim. Motonetin hintoihin, voi tehdä omat johtopäätöksensä että lähteekö Motonettiin ihmettelemään minkälaisia vinku-intian osia olisi tällä kertaa tarjolla, vai onko valmis maksamaan OEM-osista pyydetyn hinnan.

    Leave a comment:


  • Tuiske
    replied
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Motonetistä ei kuitenkaan mitään voi ostaa varmistumatta osan toimittajasta. Välillä sieltä saa lähes OEM-laatua ja välillä taas tarjotaan aivan uskomatonta kuraa. (Esim. E34 alustanosat kuten iskarin yläpäät ja valurautaiset alatukivarret alkuperäisten alumiinisten tilalle...)
    Kyllähän on vielä sekin mahdollisuus että ihan omilla silmillä katsoo motonetin hyllystä/tiskiltä että minkä merkkistä ja laatuista osaa on ostamassa. Toki jos vaihtoehtona on vain postinkautta tilaus motonetista niin siinätapauksessa harkitsisin vakavasti jotakin muuta paikkaa.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by juu-das View Post
    Jos ei muita yhteyksiä/suhteita merkkiliikkeeseen ole kun clubin alennus, niin aivan varmasti et saa halvemmalla sieltä

    Ja minkä helvetin takia vanhoihin pommeihin pitäisi työntää vain 3x kalliimpaa OEM osaa? ei se siitä paremmaksi muutu.
    Esim. M50TÜB25-moottorin öljynsuodatinpaketti, venttiilikopan tiiviste ja monet muut osat ovat Laakkosen marmoritiskiltä klubialennuksen kanssa halvempia kuin Motonetin hinnat.

    Miksi helvetissä ottaa riskejä nimettömien tarvikeosien kanssa kun samaan hintaan saa marmoritiskiltä taatusti sopivat osat, jotka myös kestävät.

    Tietysti löytyy osia kuten jarrulevyt, joissa marmoritiskin hinta on aivan posketon. Itse käytän pääasiassa OEM-varaosia, ensisijaisesti marmoritiskiltä, mutta jos hinta on posketon, hankin vastaavat osat muuta kautta. Esim. ebay:n kautta Saksanmaalta, KL-varaosista tai vaikkapa Motonetistä.

    Motonetistä ei kuitenkaan mitään voi ostaa varmistumatta osan toimittajasta. Välillä sieltä saa lähes OEM-laatua ja välillä taas tarjotaan aivan uskomatonta kuraa. (Esim. E34 alustanosat kuten iskarin yläpäät ja valurautaiset alatukivarret alkuperäisten alumiinisten tilalle...)

    Leave a comment:


  • ChilileipÄ
    replied
    ite tilasin tukivarren motonetistä ja ihan tyytyväinen olen tähän asti ollu! ;D

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎