Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleismittarista seos mittari?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tarute
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 345
    • Jyväskylä

    Yleismittarista seos mittari?

    Mihin asentoon mittari pitää vääntää että yleismittari näyttää oikeeta arvoo?
    340KW/600NM
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Jossei automaatti rangea ole niin valitse semmoinen asteikko mikä näyttää 0-1v. Useimmissa halpismittareissa on tuohon sopivin 0-2v.
    0-1v on se jännite mikä sieltä anturilta tulee
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • superfast
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 567
      • Kurikka

      #3
      Ja analogi mittari kun toi digi ei kuulemma kerkiä aina mukaan muutoksiin tarpeeks nopeesti.
      E60 525 Msport
      E36 318ti compact

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #4
        Originally posted by superfast
        Ja analogi mittari kun toi digi ei kuulemma kerkiä aina mukaan muutoksiin tarpeeks nopeesti.
        Digimittarilla ei tosiaankaan tee tossa hommassa mitään!
        ...

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by reddewil
          Digimittarilla ei tosiaankaan tee tossa hommassa mitään!
          Paskapuhetta. Kapeakaistaanturilla et nää yhtään sen tarkemmin kuin LAIHA/jotain tältä väliltä/rikas/todella rikas
          20e digimittarilla pärjää tässä hommassa hyvin. Tosin joillain on hyviäkin digimittareita mistä saa pihalle min/avg/max arvot ja dataloggauksen
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Originally posted by Wittu_joo
            Paskapuhetta. Kapeakaistaanturilla et nää yhtään sen tarkemmin kuin LAIHA/jotain tältä väliltä/rikas/todella rikas
            20e digimittarilla pärjää tässä hommassa hyvin. Tosin joillain on hyviäkin digimittareita mistä saa pihalle min/avg/max arvot ja dataloggauksen
            Niin no jos haluaa tietää huippuarvon ja minimin, voin ne kertoa jo tässä, 0-1000mV (jos kakkua on riittänyt) keskiarvo on jotain siltä väliltä, pulssi on n.1sec. Digimittarin "päivitystaajuus" on vaan sellanen että lukemat vilisee edestakas, joten ei tee mitään. Dataloggauksella voi kattoo jälkikäteen mitä tapahtu, joka sekään tieto ei ole oikein käyttökelpoinen.
            Sellasella diy-ledinäytöllä voi nyt kattoo sen ettei kokoaikaa laihalla ole, suosittelen rakentamaan sen n.8€.
            ...

            Comment

            • Z3BMW3
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 159
              • Tampere

              #7
              Originally posted by superfast
              Ja analogi mittari kun toi digi ei kuulemma kerkiä aina mukaan muutoksiin tarpeeks nopeesti.
              Ja jos ei digimittari kelpaa, pitää analogimallin olla hyvä. Siis mittarin impedanssi & resistanssi tarpeeksi suuri mitattavaan anturiin, ettei jännite kyykkää.

              Kyllä sellainen 5e digimittari kelpaa, varsinkin jos ei ole closed-loopissa, kuten käsitin (E30), niin ei sahaa tuo jännitekään...

              Tuo ledipatsas ehkä helpoin ja halvin yleiskäyttöön. Sellaisiahan ne kaupallisetkin ovat, hintaa vain n-kertaa enemmän?

              Niin ja tasajännitettä tulee, eli 0-1V DC. Yleensä mittareissa on tuo 0-2V DC alue.
              Last edited by Z3BMW3; 30-05-2006, 16:43.
              Z3BMW3

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by reddewil
                Niin no jos haluaa tietää huippuarvon ja minimin, voin ne kertoa jo tässä, 0-1000mV (jos kakkua on riittänyt) keskiarvo on jotain siltä väliltä, pulssi on n.1sec. Digimittarin "päivitystaajuus" on vaan sellanen että lukemat vilisee edestakas, joten ei tee mitään. Dataloggauksella voi kattoo jälkikäteen mitä tapahtu, joka sekään tieto ei ole oikein käyttökelpoinen.
                Sellasella diy-ledinäytöllä voi nyt kattoo sen ettei kokoaikaa laihalla ole, suosittelen rakentamaan sen n.8€.
                Sinulla on ollut sitten semmoinen mittari käytössä mikä ei päivity tarpeeksi nopeasti. 13-10:1 alueen näkee hyvin ja 16:1 >
                Sillä välillä kun mittari väpäjää on miltei sama onko mittari analoginen vai digi. Ainoa minkä saattaa nähdä on väpäjääkö se rikkaan vai laihan puolella. Mutta oli se laihan tai rikkaan puolella niin seosta pitää silti rikastaa, siis täyskaasulla. Tasakaasulla seosta ei paljoa nb anturilla voi säätää. Kone kyllä kestää tasakaasulla laihalla ajamisen. Se kyllä nykii sitten kun on liian laihaa. Taasen rikkaalla pyollella näkee "riittävän" hyvin missä mennään.

                Itse en henk.koht käytä nb lambaa enää ollenkaan käytä säätämiseen sen epätarkkuuden takia.
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • dsl Bimmer
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 358

                  #9
                  Digimittari ja RC-alipäästösuodin

                  Analogimittarien ottoresistanssi on yleensä aika pieni, joten se vaikuttaa mittaustulokseen. Aika hyvään ja luettavaan tulokseen pääsee, jos vähän tasaa pulsseja RC-alipäästösuotimalla. Eli lambdan kanssa tulee sarjaan vastus. Tämä mitataan digimittarilla, jonka napojen väliin on kytketty elektrolyytti kondensaattori. Eri vastusten ja konkan arvoja voi kokeilla esim. 100kohmia ja 1uF.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎