Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D ilmamassamittari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PAK63
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 31
    • JKL

    530D ilmamassamittari

    Luin tältä foorumista, että 320d bemariin käy Volvo V70 ( tdi?)
    ilmamassamittari.
    Mitenkäs on 530D.n laita. Onko siihen saatavilla tälläista "halvempaa"
    vaihtoehtoa. Tietääkseni Bemarin ihan "oma" maksaa yli 400 e.

    Kustaanko meitä Bemarin omistajia ihan sikana silmään, tyylillä: kun kerran ajat Bemarilla, niin maksa perkele. Tuo lukemani 320D tapaushan osoittaa sen aivan selvästi,,, BMW vastaan Volvo,, ja osan hinta kerrotaan viidellä,,,?
  • jantsu
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 168
    • siilinjärvi

    #2
    Kyllä voi

    Itselleni laitettiin Volvon mittari 530 da:han ja ei maksanut kuin 69e

    Comment

    • jms-btcf
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 696
      • Tampere

      #3
      Mä vaihdoin volvon mittarin 530d:n. Koko mittaria ei voi vaihtaa (volvossa pyöreät liitokset suodattimelle ja turbolle, bmw:ssä soikeat), volvon mittarista otetaan pelkkä instrumentti ja vaihdetaan se bmw:n mittarirunkoon. Tampereen Käyttöautossa hinta mittarille oli tasan 65,-.
      e61 535d

      Comment

      • Calypsocoupe
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 2932
        • EFNU

        #4
        Re: 530D ilmamassamittari

        Originally posted by PAK63
        BMW vastaan Volvo,, ja osan hinta kerrotaan viidellä,,,?
        Joo, mutta Bemun osa on yleensä se halvempi. Tuo ilmamassamittari on poikkeus, mikä lie pilkkuvirhe.

        Edit: Samalla varaosanumerolla tarvikeliikkeestä jotain suuruusluokkaa 300e.

        Edit2: Siis Boschin varaosanumerolla.
        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

        Comment

        • PAK63
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 31
          • JKL

          #5
          Kiva tietää, että 530d malliin käy tuo Volvon "halpaversio".

          Osaisittekohan kertoa, mikä ilmamassamittari Volvolta tähän käy. Autoni on -00 mallia, eli 184 hv ja automaatti.

          ELI minkä Volvon mittaria pyydän Volvoliikkeestä, vai onko muitakin hankintapaikkoja?

          Comment

          • jms-btcf
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 696
            • Tampere

            #6
            Volvon varaosanumero on 8670263
            e61 535d

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Bemarin ilmamassa mittariahan ei ole tarkoitettu purettavaksi vaikka sen voikin purkaa....on säädetty tai jotain...?

              Mutta itseki laittaisin kyllä halvemman vaihto-osan jos saa toimimaan...Massamittarin vaihdon jälkeenhän ohjainlaite pitää koodata uusiksi....

              Comment

              • jms-btcf
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 696
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Sami
                Bemarin ilmamassa mittariahan ei ole tarkoitettu purettavaksi vaikka sen voikin purkaa....on säädetty tai jotain...?

                Mutta itseki laittaisin kyllä halvemman vaihto-osan jos saa toimimaan...Massamittarin vaihdon jälkeenhän ohjainlaite pitää koodata uusiksi....
                Meikäläisellä mittari olisi jo edellisellä omistajalla ollut vaihdon tarpeessa, ainakin suorituskyvyn paraneminen vaihdon jälkeen oli n. 40% (yli 1500 rpm:lla). Toisaalta jos toi Volvolle tehty vastaava Boschin mittari ei olisikaan aivan identtinen Bmw:n kanssa niin eihän se muuhun vaikuta kuin löpön syötön (hieno)säätöön, onko näin? Olkoon tämä auto sitten koekaniinina...
                Nyt siis lähes kaksi viikkoa vaihdon jälkeen (ajettu 1500 km) edelleen kaikki tuntuu olevan kunnossa, ei savuta enempää kuin dieselit nyt "normaalisti" ja vääntöä/tehoa on saman verran kuin testaamissani liikkeiden vastaavissa "vertailuautoissa", eli vakiot 530d:n arvot.
                Hetikohta mittarin vaihdon jälkeen tilasin paikalliselta bmw-huollolta softan päivityksen (jono pari viikkoa ja kuulemma onkin vain uuden mittarin vaatima resetointi, tosin tyyppi ihmetteli että auto ylipäätään toimii mittarin vaihdon jälkeen ilman ko. toimenpidettä ??) ja ensi tiistaina sitten näkee mitä se vaikuttaa...
                e61 535d

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by jms-btcf
                  Originally posted by Sami
                  Bemarin ilmamassa mittariahan ei ole tarkoitettu purettavaksi vaikka sen voikin purkaa....on säädetty tai jotain...?

                  Mutta itseki laittaisin kyllä halvemman vaihto-osan jos saa toimimaan...Massamittarin vaihdon jälkeenhän ohjainlaite pitää koodata uusiksi....
                  Meikäläisellä mittari olisi jo edellisellä omistajalla ollut vaihdon tarpeessa, ainakin suorituskyvyn paraneminen vaihdon jälkeen oli n. 40% (yli 1500 rpm:lla). Toisaalta jos toi Volvolle tehty vastaava Boschin mittari ei olisikaan aivan identtinen Bmw:n kanssa niin eihän se muuhun vaikuta kuin löpön syötön (hieno)säätöön, onko näin? Olkoon tämä auto sitten koekaniinina...
                  Nyt siis lähes kaksi viikkoa vaihdon jälkeen (ajettu 1500 km) edelleen kaikki tuntuu olevan kunnossa, ei savuta enempää kuin dieselit nyt "normaalisti" ja vääntöä/tehoa on saman verran kuin testaamissani liikkeiden vastaavissa "vertailuautoissa", eli vakiot 530d:n arvot.
                  Hetikohta mittarin vaihdon jälkeen tilasin paikalliselta bmw-huollolta softan päivityksen (jono pari viikkoa ja kuulemma onkin vain uuden mittarin vaatima resetointi, tosin tyyppi ihmetteli että auto ylipäätään toimii mittarin vaihdon jälkeen ilman ko. toimenpidettä ??) ja ensi tiistaina sitten näkee mitä se vaikuttaa...
                  Joo eli käytännössähän tuo ohjainlaitteen päivitys tehdään sen takia kun laitetaan uudenmallinen ilmamassamittari joka toimii hieman eri tavalla...eihän sinne enää samanlaista kannata laittaa joka todettu huonoksi eli ei ole pitkäikäinen....

                  Comment

                  • Sami
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1332
                    • Kajaani

                    #10
                    Tuli taas tänään painiskeltua 530d ilmamassa mittari vian parissa ja tuli tutkiskeltua tätä vikaa hieman eri kantilta tällä kertaa kun lukenut tätä topiccia....

                    Suora (muistinvarainen) lainaus bemarin huoltotiedotteesta: "ilmamassa mittaria ei missään tapauksessa saa mennä purkamaan rungostaan...Anturin asento säädetty jota ei irroittamisen jälkeen enää saa kohdalleen...

                    Eli asennettaessa uusi mittari paikoilleen täytyy vielä ohjelmoinnin jälkeen tehdä uusi ilmamassa mittari testi jolloin varmistuu se että uuden osan arvot menee annettujen arvojen sisälle ja mittari voi toimia oikein...

                    Eli uudella osalla nämä arvot varmasti saavutetaan, mutta nyt kiinnostaisikin tietää onko kellään jäänyt näitä testi tuloksia talteen että saako puretun mittarin toimimaan näitten raja-arvojen sisällä..Vai onko tämä koko homma ihan huuhaata...ilmeisesti ei ole koska asiasta tarkasti tiedotetaan...

                    Ja tommonen uudempi ilmamassa mittari on hieman eri näköinen kun vanhempi eli uudemmassa ei pääse likaantumaan niin herkästi kun suodatin ritilöitä on lisätty yms.....

                    Comment

                    • jms-btcf
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 696
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Sami
                      Suora (muistinvarainen) lainaus bemarin huoltotiedotteesta: "ilmamassa mittaria ei missään tapauksessa saa mennä purkamaan rungostaan...Anturin asento säädetty jota ei irroittamisen jälkeen enää saa kohdalleen...

                      Eli asennettaessa uusi mittari paikoilleen täytyy vielä ohjelmoinnin jälkeen tehdä uusi ilmamassa mittari testi jolloin varmistuu se että uuden osan arvot menee annettujen arvojen sisälle ja mittari voi toimia oikein...

                      Eli uudella osalla nämä arvot varmasti saavutetaan, mutta nyt kiinnostaisikin tietää onko kellään jäänyt näitä testi tuloksia talteen että saako puretun mittarin toimimaan näitten raja-arvojen sisällä..Vai onko tämä koko homma ihan huuhaata...ilmeisesti ei ole koska asiasta tarkasti tiedotetaan...
                      Onko tietoa kunka tuo anturin kohdilleen säätäminen tapahtuu? Meikäläisestä nimittäin se näyttää siltä että oikea asento on sitten siinä kun anturi on pesässä ja ruuvit on kiinni... Ei sitä ainakaan mitenkään hallitusti pääse "säätämään".
                      Jos noi mittaustulokset saa ohjelmoinnin/testin yhteydessä niin mä saan ne puretulle mittarille huomenna.
                      e61 535d

                      Comment

                      • Sami
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1332
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by jms-btcf
                        Originally posted by Sami
                        Suora (muistinvarainen) lainaus bemarin huoltotiedotteesta: "ilmamassa mittaria ei missään tapauksessa saa mennä purkamaan rungostaan...Anturin asento säädetty jota ei irroittamisen jälkeen enää saa kohdalleen...

                        Eli asennettaessa uusi mittari paikoilleen täytyy vielä ohjelmoinnin jälkeen tehdä uusi ilmamassa mittari testi jolloin varmistuu se että uuden osan arvot menee annettujen arvojen sisälle ja mittari voi toimia oikein...

                        Eli uudella osalla nämä arvot varmasti saavutetaan, mutta nyt kiinnostaisikin tietää onko kellään jäänyt näitä testi tuloksia talteen että saako puretun mittarin toimimaan näitten raja-arvojen sisällä..Vai onko tämä koko homma ihan huuhaata...ilmeisesti ei ole koska asiasta tarkasti tiedotetaan...
                        Onko tietoa kunka tuo anturin kohdilleen säätäminen tapahtuu? Meikäläisestä nimittäin se näyttää siltä että oikea asento on sitten siinä kun anturi on pesässä ja ruuvit on kiinni... Ei sitä ainakaan mitenkään hallitusti pääse "säätämään".
                        Jos noi mittaustulokset saa ohjelmoinnin/testin yhteydessä niin mä saan ne puretulle mittarille huomenna.
                        Joo eipä oo tietoo minkälainen säätö on ja sehän tässä kiinnostaakin..kun en kuitenkaan ihan päästä ole keksinyt tota säätö juttua..

                        Sinne massamittari testiin pääsee diagnosis puolelta ja muistaakseni siellä function selection - complete vehile - body jne...

                        Comment

                        • jms-btcf
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 696
                          • Tampere

                          #13
                          Käytin kiesin sitten ilmamassamittarin softapäivityksessä (sekä turvatyynyvalon kuittauksessa ja abs/acs-diagnoosissa). Mittarista ei sinänsä tullut kommenttia, mutta EGR:n virheilmoitus sieltä löytyi jossa mainittiin myös ilmamassa:

                          Diagnosis Control unit functions
                          ->Control units: DDE Diesel Electronics DDE4.0
                          ->Functions: Read fault memory
                          ->Fault summary: 0404 Exhaust-gas recirculation
                          ->Messages and results:
                          0404 Exhaust-gas recirculation
                          Currently not present
                          Sporadic fault
                          Negative control deviation / air mass too high
                          1. at: engine speed: 1673.33 rpm
                          1. at: coolant temperature: 89.37 Celsius
                          1. at: injection rate: 10.24 mm^3
                          1. at: rail pressure: 500.00 bar

                          Eli EGR on pois pelistä, tarviiko tehdä jotain, esim. tulpata EGR tai jotain? Huollon mies ei ottanut tähän kantaa. Liekö sitten joku harvemmin vastaantuleva virhe joka johtuu vaikkapa avatusta ilmamassamittarista...
                          Auto kuitenkin tuntuu toimivan ok.
                          e61 535d

                          Comment

                          • Sami
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1332
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by jms-btcf
                            Käytin kiesin sitten ilmamassamittarin softapäivityksessä (sekä turvatyynyvalon kuittauksessa ja abs/acs-diagnoosissa). Mittarista ei sinänsä tullut kommenttia, mutta EGR:n virheilmoitus sieltä löytyi jossa mainittiin myös ilmamassa:

                            Diagnosis Control unit functions
                            ->Control units: DDE Diesel Electronics DDE4.0
                            ->Functions: Read fault memory
                            ->Fault summary: 0404 Exhaust-gas recirculation
                            ->Messages and results:
                            0404 Exhaust-gas recirculation
                            Currently not present
                            Sporadic fault
                            Negative control deviation / air mass too high
                            1. at: engine speed: 1673.33 rpm
                            1. at: coolant temperature: 89.37 Celsius
                            1. at: injection rate: 10.24 mm^3
                            1. at: rail pressure: 500.00 bar

                            Eli EGR on pois pelistä, tarviiko tehdä jotain, esim. tulpata EGR tai jotain? Huollon mies ei ottanut tähän kantaa. Liekö sitten joku harvemmin vastaantuleva virhe joka johtuu vaikkapa avatusta ilmamassamittarista...
                            Auto kuitenkin tuntuu toimivan ok.

                            Joo se testihän sisältää myös ton EGR:n toimintaa se ilmoittaa sen jotenkin prosentteina...En muista tarkkaan...Pitäs kuitenkin tiettyyn raja-arvoon päästä...?


                            Mutta tuo nyt näyttäisi siltä että mittausarvo liian korkea eli nyt pitäisi tehdä se ilmamassa mittari testi ja vertailla niitä arvoja sallitun ja mitatun välillä.....Se testihän kyllä ilmoittaa suoraan jos mittari pitää vaihtaa...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎