Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lähdön ongelmat ja vähän kytkimestä jne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46 ci
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 583

    Lähdön ongelmat ja vähän kytkimestä jne

    Tulipahan otettua lähtöjä vähän tänään puoliksi huumorilla ja huomasin taas että tuollainen pikkukone (2,5L) on vaikea irroittaa viivalta tehokkaasti kun liian pienillä kierroksilla hyytyy ja liian isoilla suttaa alussa vaikka voimaa ei olekaan oikeasti.

    Toinen veto ja liikaa kierroksia (n4200rpm) sutimisen loputtua vauhtia arviolta 40km/h nopeusmittari tuli "jäljessä" ylös! Miten mahdollista ja onko muille sattunut?

    Sitten huomasin viidennellä vedolla että alkoi kytkin luistamaan ykkösellä, kielii että pitäis kai alkaa katselemaan kytkinpakettia. Mistä kannattaa ostaa sellainen joka kestää ja millä hinnalla?

    Auto 325 ci-00 ja 83tkm

    Ps. 7,04s sain menemään käsiajanotolla 0-100km/h ja mittarivirhe huomioitiin, tehdas lupaa 7,2 ja pikkuisen on laitetta piristetty.. Onko muut kellottaneet vastaavia semisportteja?
    Kellotettiin myös M5 e39 5,7s ja pito-ongelmia oli aika lailla..
    ? <-E90, E39, E46, E36, E35..
  • e46 ci
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 583

    #2
    Niin siis kaivataan kokemuksia kytkinpaketeista, vai onko normaalia että luistaa kun otetaan useita täyskaasulähtöjä miltei peräkkäin? Mun mielestä kytkin ei saa luistaa kun nyt ei puhuta todellakaan mistään tehokkaasta autosta, toki kytkin auton mukaan ja luistaa kait se kytkin vakiotwingossakin kiusattuna kunnolla ja varsinkin kuluneena..
    Onko siis luisto aina kulumisen merkki? Ja saako 83tkm ajetussa olla kytkin loppu? Ei täristä lähdöissä eikä muutakaan, tuon yhden kerran on luistanut mutta luisti ihan kunnolla kun löysäsin kaasun ja painoin uudestaan pohjaan kiekat nousi niinku variaattorivetoisissa. Hetken jäähdyttyään piti taas normaalisti ja on toiminut normaaliajossa nyt ilman ongelmia. Kertokaa?

    Sitten tuo nopeusmittarin "jäljessä" nouseminen, voiko sekin johtua kytkimestä, mittari tuli siis vauhdin ollessa jo arviolta yli sata perässä jossain 80 kohdalla hitaasti ylös enkä ole vastaavaa kyllä nähnyt yhdessäkään bemarissa ja niitä on aika monta ollut vuosien varrella.. Ja tämä siis eri vedolla kuin tuo luistaminen enkä huomannut luistoa kytkimessä, vauhti oli vaan kovempi ku mitä mittari näytti ja lähdössä "sutattiin" siis ihan kunnolla ykkönen miltei loppuun.
    ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #3
      Kyllä pitäisi reilusti enemmän kytkimen kestää. Tai kyllähän bemarinkin kytkimen rikki saa, mutta esimerkiksi omalla katiskalla on työnnetty 295t ja alkuperäinen kytkinlevy pyörii vielä mukana.

      Nopeustieto tulee perästä, joten ei tuo kytkimeen pitäisi liittyä mitenkään. Taitaa vika löytyä ennemminkin sähköpuolelta. Oletko talvella sudittellessasi huomannut mittarin toiminnassa jotain outoa?

      Comment

      • e46 ci
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 583

        #4
        Ei talvella on toiminut ihan normaalisti eli lätkä lattiaan ja mittari nousee ja seuraa kaasua ja siis takarenkaiden nopeutta lineaarisesti ja tarkasti, nyt teki ainoastaan tuon enkä ole koskaan vastaavaa nähnyt.. Olisko mahdollista että kun lähtösudituksessa kiekat lähes tapissa joten kun pito tulee renkaiden nopeus pienenee hetkessä aika paljon ja heti tietysti jatkaa kiihtymistä jolloin mittäri ei pysy "perässä" vaan jää jälkeen?? Ei ymmärrä ei. Oli kyllä fiilis että mitä vittua ja on vieläki..
        ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

        Comment

        • 330XD Touring
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 104

          #5
          No tosta kytkimen kestosta vaan sen verran, että omaan italian tuontiin vaihdettiin kytkin kun mittarissa oli 88tkm, eli kyllä se vaihtokunnossa saattaa olla jo noilla kilometreillä, jos esim ruuhkissa paljon ajellaan...oireena oli kylläkin täristys liikkeelle lähtiessä...
          Poliisi on ystävä

          Comment

          • e46 ci
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 583

            #6
            Mistä ostit kytkimen ja millaisen? Kannattaako laittaa ihan vakio asetelma ja levy teitysti kanssa, sachs? Mitä kannattaa maksaa?

            Muuten ei siis ole oireillut ollenkaan normaaliajossa eikä vähän reippaammassakaan mutta noissa repäisyissä teki sen..

            Ja nyt pitää valmistautua ettei tule puun takaa sitten.
            ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

            Comment

            • advance
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1689

              #7
              Originally posted by e46 ci
              Ei talvella on toiminut ihan normaalisti eli lätkä lattiaan ja mittari nousee ja seuraa kaasua ja siis takarenkaiden nopeutta lineaarisesti ja tarkasti, nyt teki ainoastaan tuon enkä ole koskaan vastaavaa nähnyt.. Olisko mahdollista että kun lähtösudituksessa kiekat lähes tapissa joten kun pito tulee renkaiden nopeus pienenee hetkessä aika paljon ja heti tietysti jatkaa kiihtymistä jolloin mittäri ei pysy "perässä" vaan jää jälkeen?? Ei ymmärrä ei. Oli kyllä fiilis että mitä vittua ja on vieläki..
              Kokeile, ajele vitosella lappu lattiaan niin jos luistaa se on entinen.

              Comment

              • 330XD Touring
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 104

                #8
                No tossa mun tapauksessa vaihdettiin koko alkuper&#228;inen paketti...piti viel&#228; tilata ruotsista, kun ei suomessa ollut.. hintaa tuli n.800eur kokonaisuudessaan, mutta en sitten tied&#228; onko tossa &#228;ks&#228;ss&#228; sitten jotakin exstraa, no ehk&#228; ainakin hieman ty&#246;l&#228;&#228;mpi vaihdettava... No itseasiassa tossa tehtiin kyll&#228; v&#228;h&#228;n muutakin, eli osien hinnat....kytkinpaketti n.270eur ty&#246; n.350eur...niin ja noi oli muuten verottomia hintoja...
                Last edited by 330XD Touring; 07-06-2006, 00:25.
                Poliisi on ystävä

                Comment

                • e46 ci
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 583

                  #9
                  Lappu lattiaan vitosella ja kiihtyy normaalisti ei mitään luistoa. Meni jopa 100-160 10,4s eikä luistanut yhtään.. Ei edes vaikka vaihdot kaasu pohjassa ja kytkin raakana ylös..

                  Normaaliajoa ei haittaa mitenkään mutta vituttaahan se et jos ei voi enää snakarilla polkea kun polttaa vaan kytkintä eikä rengasta, no melkein sama asia ja e30 miehet nauraa kuitenki taas sata kymmenen lasissa ja niillä palaa, rööki ja kumi. Mulla vaan hermot..

                  325 ja tarvitset kuminpolttoon sytkärin.. Äkkiä se ÄMMÄ jostaki dresdenistä prrrrkkkllll... Nopat meni myyntiin, wunderit vietiin.

                  No vakavasti. Vituttaa lievästi. Rajoilla ollaan.
                  ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                  Comment

                  • Balle
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3413
                    • UKI, Suomen New York

                    #10
                    Sun kytkimen kuntoon en osaa ottaa kantaa kun en ole ajanut autollas mutta lähetys vinkkejä voin antaa:

                    1. Poista CDV eli clutch delay valve. (5min homma kun auto on nosturilla).
                    2. Nosta kierrokset 2600-2700rpm tienoille ja pidä siinä.
                    3. Nosta kytkintä niin että auto lähtee liikkeelle mutta älä nosta kokonaan ylös.
                    4. kun auto on nytkähtänyt liikkeelle suurin sutimisen mahdollisuus on jo ohitettu (ainakin 325:lla), liu'uta kytkintä lisää ylös ja lisää kaasua tarpeen mukaan. Eli lontoolaisittain: ride the clutch.
                    5. Päästä kytkin kokonaan ylös, paina petaali tiskiin, huuda hoosiannaa ja näytä mersu kuskille keskisormea ikkunasta.

                    kohta 4. pitäisi tehdä niin että renkaat lyö inan sutturaa mutta ei liikaa ja (lähinnä kitisee, ei sudi) ja toisaalta moottorissa tarpeeksi kierroksia jottei se nuukahda eikä liikaa jotta kytkin ei pala. Ei ihan helppoa aluksi mutta pienellä harjoittelulla opit kyllä. Sen paikaltaa nytkäytyksen kun opit niin loppu on helppoa kaasun ja kytkimen modulointia...
                    Niin ja ehdotan että opettelet tämän sillä vanhalla kytkimellä jos se vielä toimii, ettei tarvitse maksaa oppirahoja sen uuden kanssa...
                    Possuja ja Bemareita

                    Comment

                    • Balle
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3413
                      • UKI, Suomen New York

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82
                      Nopeustieto tulee perästä, joten ei tuo kytkimeen pitäisi liittyä mitenkään. Taitaa vika löytyä ennemminkin sähköpuolelta. Oletko talvella sudittellessasi huomannut mittarin toiminnassa jotain outoa?
                      Eipä tule nopeustieto perästä E46:ssa...
                      Possuja ja Bemareita

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Balle
                        Eipä tule nopeustieto perästä E46:ssa...
                        ...vaan mistä?

                        Kumma, että tuosta on luovuttu. Sitä perusteltiin aikoinaan muun muuassa, sillä, että välitykset voi vaihtaa ja mittari näyttää silti oikein. Mitäs niitä vaihtoehtoja sitten on laatikon lisäksi? Etupyörät? Nehän pyörii eri vauhtia mutkissa - eli ei käy.

                        Comment

                        • e46 ci
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 583

                          #13
                          Originally posted by Balle
                          Sun kytkimen kuntoon en osaa ottaa kantaa kun en ole ajanut autollas mutta lähetys vinkkejä voin antaa:

                          1. Poista CDV eli clutch delay valve. (5min homma kun auto on nosturilla).
                          2. Nosta kierrokset 2600-2700rpm tienoille ja pidä siinä.
                          3. Nosta kytkintä niin että auto lähtee liikkeelle mutta älä nosta kokonaan ylös.
                          4. kun auto on nytkähtänyt liikkeelle suurin sutimisen mahdollisuus on jo ohitettu (ainakin 325:lla), liu'uta kytkintä lisää ylös ja lisää kaasua tarpeen mukaan. Eli lontoolaisittain: ride the clutch.
                          5. Päästä kytkin kokonaan ylös, paina petaali tiskiin, huuda hoosiannaa ja näytä mersu kuskille keskisormea ikkunasta.

                          kohta 4. pitäisi tehdä niin että renkaat lyö inan sutturaa mutta ei liikaa ja (lähinnä kitisee, ei sudi) ja toisaalta moottorissa tarpeeksi kierroksia jottei se nuukahda eikä liikaa jotta kytkin ei pala. Ei ihan helppoa aluksi mutta pienellä harjoittelulla opit kyllä. Sen paikaltaa nytkäytyksen kun opit niin loppu on helppoa kaasun ja kytkimen modulointia...
                          Niin ja ehdotan että opettelet tämän sillä vanhalla kytkimellä jos se vielä toimii, ettei tarvitse maksaa oppirahoja sen uuden kanssa...
                          Tätä juuri tarkoitin ja sitähän tuossa hainkin, tuon pikkukoneen alavääntö on vaan niin huono että kierrokset pitää olla yli 3000rpm että sen saa "pompautettua" viivalta irti rivakasti mutta alle 4000 ettei sudita liikaa. Sen jälkeen tuolla padalla ei ole ongelmia sutimisen kanssa.

                          Kakspyöräsillä on tullut otettua lähtojä jopa ihan kilpailumielessä niin soralla kuin asfaltilla ja tekniikka on hieman erilainen, kestävät luistattaa lähdössä pidempään(siis asfaltilla, soralla kytkin vaan ylös kun puomi laskee) ja esim turbopyörällä et voi vääntää kaasua pohjaan kun vasta kolmosella, nelosellakin tulee pystyyn ja/tai suttaa jos radan pito on huono.
                          Mutta asiaan, miten tuo clutch delayn poisto vaikuttaa kytkimen toimintaan normaaliajossa, tuossa coupessahan on tuo polkimen liike pitkä ku nälkävuosi ja aika epämääräseksi sitä on usein moitittu. Oletko balle varma että tuo on myös coupessa?

                          Ja ballelle: tuli ajettua e39 M5 vajaa päivä ja hieno ja nopea auto mutta edelleen on e46 M3 kiikarissa. Kevyempi, näppärämpi ja sopii mulle käteen paremmin.
                          ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                          Comment

                          • VilleW
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 469
                            • Turku

                            #14
                            Balle: Oliko siitä sun mustasta 323Ci:sta poistettu toi CDV?
                            Ja jos oli niin otitko ite pois vai jossain pajalla?
                            Tarvis tosiaan saada aikaiseksi poistaa se tosta mun vankkurista,
                            kun myös esim. parkkihalliin ykkösellä ryömittäessä rupee auto nykimään
                            jos joutuu painamaan kytkintä edestakaisin pikkuisen.
                            Ex Bemut:
                            i3 REx -14
                            F15 xDrive40e -16
                            E71 X6 3.0 Sport -11
                            F10 525d x-Drive M-Sport -12
                            E70 X5 3.0sd -08
                            F36 418d Gran Coupe
                            F30 316d -12
                            E93 320i -08
                            E70 X5 3.0d Sport -07
                            E53 X5 3.0d Sport -04
                            E61 530dA M-Sport individual -06
                            E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                            E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                            E46 330i touring -01
                            E36 328i Coupe -97
                            E30 325i cabriolet -87
                            E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                            E21 318i -81

                            Comment

                            • Bemu500
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 2992
                              • INvaLA

                              #15
                              Originally posted by SledgeHammer82
                              ...vaan mistä?

                              Kumma, että tuosta on luovuttu. Sitä perusteltiin aikoinaan muun muuassa, sillä, että välitykset voi vaihtaa ja mittari näyttää silti oikein. Mitäs niitä vaihtoehtoja sitten on laatikon lisäksi? Etupyörät? Nehän pyörii eri vauhtia mutkissa - eli ei käy.

                              Eikös se ABS-anturin yhteydestä löydy näissä uudemmissa??? Sitä en sitte tiiä miltä nurkalta....
                              -Official member of BTCF-Sauna team-


                              e91 325i -06

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎