Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä EDC iskareiden tilalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HILLOPAALLIKKO
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 241
    • Vantaa

    Mitkä EDC iskareiden tilalle?

    Tuli sitten öljyt pihalle etupäästä kummaltakin puolelta (E34 M5)... Seuraavaksi pari kysymystä:

    1. Mistä uudet edulllisimmin? Saksasta?

    2. Kannattaako edes laittaa uusia vaan vaihtaa KW:n variante 2/3 tms. alusta?

    3. Osaako näitä joku huoltaa? Ei luulisi olevan mahdotonta vaihtaa uudet stefat yms. tilalle...

    4. Tarjoaisko joku privana toimivia ja edullisia?
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2550
    • Kirkkonummi

    #2
    Musta tuntuu, että:

    1. Edullisia ei välttämättä löydä mistään. Myös muiden maiden ///M-omistajat olisivat kiinnostuneet edullisista uusista EDC-iskunvaimentimista, mutta yllättäen löytyy vain 700-1000€/kpl maksavia vaihtoehtoja. Forumilla on ollut EDC-iskareista aiemminkin keskustelua, ja mitään kovin rohkaisevia hakutuloksia en uskalla luvata.

    2. Oma tämänhetkinen mielipide: EDC. Johtuen iskuvaimentimen hinnasta, yli 11-vuotiaissa autoissa on harvemmin alla juuri uusittua iskarikertaa. Tällöin harva on päässyt kokeilemaan alustaa juuri niin kuin se on tarkoitettukin. Lisäksi, kuten M5-forumilla on sanottukin, kun tulee aika milloin nykydieselit näyttävät E34 M5:lle perää, on EDC-alusta kunnossa ehkä se, mikä auton nostaa muiden vanhojen supersedanien joukossa hiukan ylöspäin. Kohtuullisen harvinainen piirre tuonikäisissä autoissa ja jos se autosta löytyy (kuten kaikissa 3.8:ssa on), niin siitä kannattaa pitää kiinni.

    3. Jälleen kerran, M5-forumilla on jahdattu näitä tekijöitäkin. Ilmeisesti esim. lentokoneiden iskunvaimentimia ihan huolletaan ja nämä ovat ankarassa rasituksessa. Luulisi siis löytyvän tekijää vanhoille baijerilaisvaimentimille, mutta ei aivan.. Pitäisi kai purkaa iskari osiksi, mitata toleranssit, haalia osat ja sitten saada testatuksi luotettavasti korjattu vs uusi vaimennusarvoilta jne..

    4. Edullisuus.. No, EDC maksaa 700-1000€/kpl, mutta jos vaihtotyöhön muihin vaihtoehtojen suhteen ryhdytään, niin kaikki 4 kpl (jousineen?!) joudutaan vaihtamaan - ei sekään ole aivan ilmaista.

    Pakkohan noiden sähkösäätöisten iskunvaimentimien hintojen on tulla alaspäin, onhan niitä käytetty jo yli 15 vuotta! Esim. Opel Astra OPC:ssäkin on sähkösäätöinen alusta, ja kun ne alkavat viim. 5 vuoden kuluttua vikaantumaan, voisi kysyntää alkaa olla isommallekin määrälle kohtuuhintaisia korvausosia. Lisäksi, joidenkin nettihuhujen mukaan valmistaja on Boge mutta BMW on uudistanut lisenssin jolloin BMW toimii ainoana kanavana. En tajua, miksi hienojen E34 M5:en ylläpito halutaan erittäin tärkeältä osalta tehdä todella kalliiksi, kun niiden tämänhetkisinä omistajina ei todellakaan ole enää niitä uusien ostajien kaltaisia raharikkaita - nämähän ajavat uusilla M5:lla. Parantaisi varmasti brandiakin, kun baijerilaiset tulisivat hiukan vastaan esim. näiden iäkkäämpien Motorsport-pelien varaosien suhteen - eihän niitä nyt enää edes niin paljoa ole jäljellä..
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • HILLOPAALLIKKO
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 241
      • Vantaa

      #3
      Kiitos vastauksesta!
      Ei ole helppoa yrittää pitää autoa alkuperäiskunnossa... Itsekkin olen sitä mieltä että 10 vuoden päästä alkuperäisen E34 m5 arvostus on ihan toista luokkaa mikäli auto on vaan säilynyt hyvässä kunnossa. Tämä taas toimii kannustimena etsiä kalliita alkup. iskareita. Toisaalta 2 kpl uusiminen maksaisi suunnilleen saman verran mitä kohtalaisen säädettävän alustan hinta on. Onneksi itsellä on koko ensi talvi aikaa etsiä/tiedustella uusia osia. Tietty tämän kesän pakolliset ajot joutuu hoitamaan puutteellisella alustalla.

      Muistaakseni Boge luki etutolpissa kun niitä ihmettelin. Sattuuko kenelläkään olemaan tietoa mitä Federbeine tarkoittaa suomeksi? Kuitti löytyy jossa on 2 kpl sellaisia vaihdettu hintaan 785 eur/kpl. Hinnan puolesta voisi viitata iskareihin mutta josko joku saksaa taitava osaisi valottaa asiaa?

      Comment

      • sippis
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 47

        #4
        Originally posted by HILLOPAALLIKKO
        Kiitos vastauksesta!
        Ei ole helppoa yrittää pitää autoa alkuperäiskunnossa... Itsekkin olen sitä mieltä että 10 vuoden päästä alkuperäisen E34 m5 arvostus on ihan toista luokkaa mikäli auto on vaan säilynyt hyvässä kunnossa. Tämä taas toimii kannustimena etsiä kalliita alkup. iskareita. Toisaalta 2 kpl uusiminen maksaisi suunnilleen saman verran mitä kohtalaisen säädettävän alustan hinta on. Onneksi itsellä on koko ensi talvi aikaa etsiä/tiedustella uusia osia. Tietty tämän kesän pakolliset ajot joutuu hoitamaan puutteellisella alustalla.

        Muistaakseni Boge luki etutolpissa kun niitä ihmettelin. Sattuuko kenelläkään olemaan tietoa mitä Federbeine tarkoittaa suomeksi? Kuitti löytyy jossa on 2 kpl sellaisia vaihdettu hintaan 785 eur/kpl. Hinnan puolesta voisi viitata iskareihin mutta josko joku saksaa taitava osaisi valottaa asiaa?

        Federbeine tarkoittaa joustintukea.

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4623
          • Lahti.

          #5
          Originally posted by sippis
          Federbeine tarkoittaa joustintukea.
          tai siis tolppa itse.

          Minä vaihdan juhannuksen jälkeen kw kynäjouset alta pois ( toimii hienosti mutta haluan auto alkuperäiskuntoon) ja laitan siis edc alusta taas takaisin. Minulla on pari sarja niitä mistä toki vähintään pari kpl on luultavasti rikki. Ilmoittelen siiten että jääkö niistä hyvistä mitkät ylimääräisenä.
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • HILLOPAALLIKKO
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 241
            • Vantaa

            #6
            EPDM: laita vaikka privaa jos jää ylimääräiseksi niin päästään tekemään kauppaa niistä...

            Comment

            • -Markus-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1463
              • Ihan Savossa

              #7
              Originally posted by Petteri75
              Lisäksi, kuten M5-forumilla on sanottukin, kun tulee aika milloin nykydieselit näyttävät E34 M5:lle perää, on EDC-alusta kunnossa ehkä se, mikä auton nostaa muiden vanhojen supersedanien joukossa hiukan ylöspäin. Kohtuullisen harvinainen piirre tuonikäisissä autoissa ja jos se autosta löytyy (kuten kaikissa 3.8:ssa on), niin siitä kannattaa pitää kiinni.
              Ei kai tuo pidä paikkaansa, että kaikissa 3.8 litrasissa M5:ssa on EDC alusta? Vai?

              Ford Mondeo Mk3 STW
              VW E-Golf 2015
              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

              Comment

              • EPDM
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2005
                • 4623
                • Lahti.

                #8
                Originally posted by -Markus-
                Ei kai tuo pidä paikkaansa, että kaikissa 3.8 litrasissa M5:ssa on EDC alusta? Vai?

                Ei pidä, se oli lisävaruste vm 92-94 ja vm 95 vakiona.
                Viviendo en Lahiti
                BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                Vw Corrado vr6

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  #9
                  Tämä on mutu-tietoa, mutta mielestäni kaikissa E34 M5 3,8 malleissa on EDC alusta. Nürburgring paketti taas ei ollut vakiona kuin vasta viimeisissä 1995 vuoden autoissa. Sitä ennen se oli lisävaruste ja sen myötä tuli kojelautaan myös EDC kytkin josta iskarit sai tarvittaessa sport asentoon. Mutta EDC iskarit on ilmeisesti kaikissa E34 M5 3,8 vaikka sitä kytkintä ei olekaan kaikissa. Korjatkaa jos olen väärässä.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • -Markus-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1463
                    • Ihan Savossa

                    #10
                    Oliko NÜrburgring alustalla ja EDC iskareilla vielä jokin yhteys? Vai muistelenko ihan omia taas...

                    Ford Mondeo Mk3 STW
                    VW E-Golf 2015
                    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #11
                      Originally posted by -Markus-
                      Oliko NÜrburgring alustalla ja EDC iskareilla vielä jokin yhteys? Vai muistelenko ihan omia taas...
                      Nürburgring alusta = EDC iskarit ja säätönappi sisälle , paksumpi vakaaja, leveämpi 9" takavanne 17" vannekoossa jne..

                      Tuon alustapaketinhan on saanut myös E34 M5 3,6 jossa ei mitään EDC:tä ollut vakiona joten niihin tuli sähkösäätö iskarit. Samoin sedan mallissa ei ollut vakiona 9" takavanteita vaan 8" x 17" joka kulmassa 235/45/17. Touringissahan oli tuon paketin rengaskoko jo vakiona eli 8 + 9 x 17 vanteet ja 235/45 + 255/40 rengastus.
                      Last edited by Juhis; 19-06-2006, 15:52.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • EPDM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 4623
                        • Lahti.

                        #12
                        siis omasta mielesta edc alusta on sama juttu kun Nurnberg edition....tai?
                        Viviendo en Lahiti
                        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                        Vw Corrado vr6

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2550
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          M5 3.8 = EDC vakiona, Nürburgring herkkuna

                          Kohta tilataan porukalla joku M5-raamattu ja minä voin vaikka kopioida sen .PDF:ksi..

                          Oman käsitykseni mukaan, EDC on ollut kaikissa E34 M5:ssa 3.8-litraisissa, aikaisempiin se tuli ilmeisesti Nürburgring-paketin kanssa. EDC:hän tarkoittaa sähköisesti säätyviä iskunvaimentimia kontrollijärjestelmineen. Nürburgring-paketin mukana tuli (kuten Juhis ylhäällä totesikin) a) leveämmät takavanteet b) 19mm takavaimentaja, normaali M5-vaimentaja oli 18mm ja vakio 535i 15mm sekä c) EDC-nappi kojelautaan.

                          Johtuen leveämmistä takavanteista sekä hiukan tiukemmasta takavaimentajasta auton käytös saattoi muuttua astetta aliohjautuvampaan, mikä ei välttämättä ollut kaikkien makuun. EDC-napillekin oli valmiit johdotukset valmiina tai ainakin M5-forumilla on nappi vain heitetty kojelautaan se on alkanut toimimaan valaistus mukaanluettuna. Voidaan ehkä väittää, että Nürburgring-paketti ei kaiken kaikkiaan ollut ehkä kaikkein tarpeellisin, koska autossa siis oli jo EDC ja iskarit ottavat kovemman moodin nopeuden ylittäessä tietyn rajan joka tapauksessa. Nettihuhujen mukaan 700-1000DM paketti, eli onko tuo nyt kallis vai ei kun autokin maksoi jo aivan sikamaisesti..

                          Itselläni on Nürburgring-paketilla varustettu auto, EDC saattaa kaivata hiukan huomiota kun minusta kiesi on kovin tukeva ajettava huonopintaisilla teillä, joita on 90% tämän maan tiestöstä (iskarit eivät vuoda). Se ei myöskään ole mitenkään aliohjautuva, Aero puski paljon paljon pahemmin ihan normisäädöillään. Kurveissa se toki pysyy, kuin 1700-kiloinen tonnikeiju..ei tunnu poistumisrampit missään, mutta ehkä sitä varten auto on tuollaiseksi tehtykin? Olisi oikein mukava tietää tuon Nürburgring-paketilla valmistettujen autojen määrä vs. "standardi"-M5:et. Ainakin joka toisessa kaupan olevassa M5:ssa se tuntuu olevan..
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • -Markus-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1463
                            • Ihan Savossa

                            #14
                            Ja tähän jatkeeksi joku vois selvittään noitten EDC iskarien toimintaperiaatetta? Ja ensiksikin onko kyseessä öljy vai kaasuiskarit?

                            Ford Mondeo Mk3 STW
                            VW E-Golf 2015
                            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                            Comment

                            • Kump
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 83

                              #15
                              Originally posted by -Markus-
                              Ja tähän jatkeeksi joku vois selvittään noitten EDC iskarien toimintaperiaatetta? Ja ensiksikin onko kyseessä öljy vai kaasuiskarit?
                              Mun EDC 750iL -87 toimii sähköllä,jokaisessa iskarissa on pieni moottori joka kääntää nappia painettaessa iskarin sisässä siivilää jossa vaihtoehdot, pienet reiät=sporttiasento ja iskarit jäykät,isot reiät= öljy virtaa nopeemmin ja jousitus komfort. Eli öljyn virtaamiseen iskarin sisällä vaikutetaan nappia painamalla.Niveau on sitten eri järjestelmä vaikka toimiikin samoissa takaiskareissa,nivau=hydraulinen,EDC=sähköinen.Hui ppu jos toimii ,vittumaisen kallis korjata ja kehno ajaa hajallisena.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎