Announcement

Collapse
No announcement yet.

745 ilmamäärämittari 535 tilalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hasardi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1860
    • Der Hauptstad

    745 ilmamäärämittari 535 tilalle?

    Näistä on keskusteltu aiemminkin, mutta ei juuri tältä pohjalta tarkemmin.

    Lähtökohta on siis tämä. Kun 745 (M106) läppätyyppinen mittari on jäykemmällä jousella, niin halutaan tämä härveli 535 (M30) koneeseen. Ongelmahan on siinä että tuo mokkula ei mene heittämällä M30:een. Tai menee, mutta ei käynnisty koska toimii eri jännitteellä. Eli M106 sisukset pitäisi lyödä M30 mittarin sisälle, niin että voidaan tuo jännite säilyttää M30 tasolla.

    Nyt kun mittarin kotelo on avattu ja sisukset on aikalailla samannäköiset, lukuunottamatta piirilevyä, niin riittääkö piirilevyjen vaihto? Tuossa piirilevyn yläpuolella oleva potentiometri on ihan samanlainen molemmissa ja kaikki muukin vaikuttaa identtiseltä, paitsi se piirilevy ja jousen jäykkyys.

    Niin, ja älkää nyt kukaan vaan sanoko (besserwisserit) että ei tuosta vaihdosta ole mitään hyötyä "vakiopalikoilla" jaadijaadi jaa etc. Kiitos. :wink:
    Stadtluft macht frei.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: 745 ilmamäärämittari 535 tilalle?

    Originally posted by Hasardi
    Näistä on keskusteltu aiemminkin, mutta ei juuri tältä pohjalta tarkemmin.

    Lähtökohta on siis tämä. Kun 745 (M106) läppätyyppinen mittari on jäykemmällä jousella, niin halutaan tämä härveli 535 (M30) koneeseen. Ongelmahan on siinä että tuo mokkula ei mene heittämällä M30:een. Tai menee, mutta ei käynnisty koska toimii eri jännitteellä. Eli M106 sisukset pitäisi lyödä M30 mittarin sisälle, niin että voidaan tuo jännite säilyttää M30 tasolla. :wink:
    Jaadi jaadi jaa... Selitähän vähän tarkemmin ideaasi... onko ainoa ero se jousen jäykkyys? Eikö olisi helpompi kiristellä sitä m30 omaa jousta? Ainakin m20 mittareissa sen saa todella jäykäksi kun vaan kiertää, mutta siihen suuntaan (laihemmalle) ei juuri ole ollut tarvetta säätää :oops:

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Ilmamäärämittarin läpivirtaama on kalibroitu jokaisen moottorin tarvitsemalle ilmamääräalueelle. Ilmamärämittarin ainoa funktio on toimittaa ecu:lle tietoa moottorin käyttämästä ilmamäärästä. Ilmamäärätietoa siis käytetään polttoaineen ruiskutusmäärän(suuttimen aukioloajan) määrittämiseen.

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3059
        • Suomi

        #4
        Luulis kait tuon riittävän jos muuten samat palikat. Kokeilemalla se selviää..Potikka(eikös se liukupinta ole juurikin piirilevyssä? :wink: ) vois olla ihan kiva kans siirtää kun ei noista välttämättä silmämääräsesti tiedä sanoa.
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • Hasardi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1860
          • Der Hauptstad

          #5
          Re: 745 ilmamäärämittari 535 tilalle?

          Originally posted by Kyytsis
          Jaadi jaadi jaa... Selitähän vähän tarkemmin ideaasi... onko ainoa ero se jousen jäykkyys?
          Eli kyselin "rallimiehiltä" syitä miksi ei koneen reservejä saada kokonaisuudessaan käyttöön. Sain vinkiksi M30 ilmamäärämittarin tässä kokoonpanossa, esimerkkeinä monet Opelit joissa tämä on ollut virihommissa iso rajoittaja. Näitä on sitten vaihdeltu kautta aikojen.

          Eli tehdyt muutokset, kansi, alakerta, nokka, peltisarja, putkisto etc. Joku on pullonkaulana tässä konstruktiossa. 3/4 kaasulla sama teho kuin täyskaasulla...eli ei kiihdy enempää tuon 3/4 jälkeen.(?) Imusarja ja kaasuläppä taitaa olla samaa kokoluokkaa tuossa 745 mallissa, mutta ilmamäärämittari on jäykemmällä jousella. 745 on vakiona n.250 heppaa, kun M30 on siinä 211-218 hp. Eli tältä pohjalta ei tulisi ensimmäisenä mieleen mennä vaihtamaan kaasuläppää isommaksi ja porttaamaan imusarjaa. Joten siitä tuo ilmamäärämittarilogiikka osittain.

          Tietysti täytyisi säätää samalla chipille uudet sytkäennakot ja seokset kohdalleen.

          Vai mitä ajattelette?
          Stadtluft macht frei.

          Comment

          • Hanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1931
            • Juvan Shell. Requiescat in pace

            #6
            Doda eikös m106 ollu ahdettu moottori. Et johtusko se läppämittarin jäykkyys siitä. Et minkähän efektin se antaa vaparikoneessa ja mitä signalia se antaa. Vai onko sillä mitää merkitystä? :oops:
            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

            t: luft waffel

            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Se mitä oikeastaan tarkoitin kysyä oli, että onko mittarin nyt jo jäykimmällä säädöllään? Toisaalta olisi mielenkiintoista tietää että onko ilmamäärämittari jo 3/4 kaasulla täysin levällään auki....

              Comment

              • Hasardi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1860
                • Der Hauptstad

                #8
                8)
                Stadtluft macht frei.

                Comment

                • Hasardi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1860
                  • Der Hauptstad

                  #9
                  Originally posted by Kyytsis
                  Toisaalta olisi mielenkiintoista tietää että onko ilmamäärämittari jo 3/4 kaasulla täysin levällään auki....
                  Tämä onkin yksi avainkysymys!

                  Mutta tuo ensimmäinen kysymykseni selvisi...että ei tarvi kuin piirilevyn vaihdon noissa mittareissa keskenään, niin auto toimii. Kävin testaamassa ja kulki aika "nihkeästi" tuolla alakierroksilla, sitten kun mentiin yli 4000 rpm alkoi auto vetämään kuin hirvi pulkkaa! Eli vaikuttaisi näin alkuun että tuosta voisi olla selkeä hyöty jos saadaan sytkä yms. kohdalleen...hmm...
                  Stadtluft macht frei.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎