Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS käyntinopeusanturi (?) & vp:n tapit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    TDS käyntinopeusanturi (?) & vp:n tapit

    Mikä se anturi oikeasti on, mikä haistelee vauhtipyörän kuutta n.5mm tappia?
    Mihin kaikkeen se vaikuttaa? Aluksi luulin sen vaikuttavan vain kierroslukumittariin mutta asia taitaakin olla vähän toisin.

    M3 vauhtipyörän ja uusien tappien asentamisen jälkeen tuntuisi olevan ennakot pielessä. Voiko vauhtipyörää asentaa väärin? Entä jos yksi tappi on irronnut?

    Onko kellään tietoa kyseisen anturin toiminnasta ja tappien sijoituksen toleransseista? Nämä tuntuvat olevan sellaisia asioita mistä kukaan ei tiedä mitään. Sama ongelma oli M3 vp:n ja kytkimen vaihdossa mutta kaikki sujui hyvin ja nytpä minä itse ainakin tiedän.

    Auto savuttaa ihan liikaa ja nakuttaa kovemmin kuin ennen. Jotain on tehtävä! Alan kallistumaan tappien puolelle, vika ei taida voida olla muualla.
    BMW F15 X5 M50d -14
  • xela
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 141
    • Tampere

    #2
    En oo ihan varma että meneekö homma näin todellisuudessa, mutta jotain perustetta sille, että vp ja tappien asennolla suhteessa kampuraan on merkitystä:

    M51 koneessahan ei ole muuta anturia kampiakselilla kuin tuo vp anturi. Jostain pitää saada tieto siitä koska kunkin sylinterin mäntä on ykk jotta ruiskutusennakko saadaan säädettyä oikeaksi. Koska syöttöpumppu synkataan kampiakselin kanssa koneen kasausvaiheessa ja välitys on näiden välillä mekaaninen ei tarvita tietoa siitä, että minkä sylinterin mäntä on ykk:ssa vaan riittää tieto että jonkun syl mäntä on ykk:ssa. Uskoisin, että vp:n kuusi tappia on sijoitettu siten että ne kertovat kunkin männän ykk:n. Nelospytyn pulssisuuttimen avulla mitataan taas sen hetkinen ennakko. Jos sulla tapit on väärässä asennossa niin silloinhan ennakko menee persiilleen ja muissa topiceissa kuvailemiasi ongelmia (savutus, nakutus) varmaan voi esiintyä.

    Comment

    • saastuttaja
      Bimmer Rookie
      • Feb 2003
      • 139

      #3
      Ainakin 324td:ssä anturin etäisyyttä vauhtipyörästä pystyy säätämään. Kannattaa kokeilla anturin siirtämistä lähemmäksi tappeja, jos vaikka sais paremman signaalin.

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #4
        Nyt ainakin yhdeksi asiaan liittyväksi ongelmaksi on ilmestynyt katin tukkeutuminen! Outoa. Se varmaan selittää ahtojen tippumisen korkeilla kierroksilla. Ruiskutusajankohta mitattiin tyhjäkäynnillä, se on ihan oikein.
        Käykö kone ajossa eri ohjelmalla kuin tyhjäkäynnillä?
        Voiko vauhtipyörää asentaa väärään asentoon?
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • Velho
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 267
          • Tampere

          #5
          Mielestäni tappien asennuksessa ei pitäis olla paljon toleransseja vaan tapit aivan samalle kohtaan missä ne on vanhassakin vp:ssä niin toimii.

          Kuinka asensit tapit pyörälle onko tapeille sorvattu pieni ohjain ura, että tapit tulee samaan linjaan kehällä ja sen jälkeen määritelty kunkin tapin paikka ?

          Vauhtipyörän voi asentaa väärään asentoon jos onnistuu hukkaamaan yhdessä pultinreijässä olevan ohjain holkin.

          Se anturi mikä lukee niitä tappeja kertoo moottorin ohjaukselle kampiakselin asentotiedon ja saman anturin pulssitiedosta lasketaan myös koneen kierrosluku.
          Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
          Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Katin sisällön poistaminen auttoi savutukseen ehkä 50%, mutta silti savuttaa liikaa. VP:n reunaan ajettiin pieni ura, että tapit saatiin samaan linjaan alkuperäisten kanssa. Homma teetetty koneistamossa.

            Edelleen siis savutusta, nakutusta ja nypytystä esiintyy!!!!!
            Miten pääsen siitä eroon???

            Pitääkö laatikko ottaa taas irti ja tutkia, onko joku tappi irti tai vp väärässä asennossa?

            Tämä vika siis tuli samalla kun vp vaihdettiin. Tuskin se mistään muualtakaan voi johtua.

            Tyhjäkäynnillä paikallaan käy nätisti, mutta ajossa tyhjäkäynnillä kun esim. hiljentää kytkin pohjassa, käynti kuulostaa vähän "v8:maiselta" tai sellaiselta epämääräiseltä.

            Onko se niin että paikallaan tyhjäkäynnillä kone ei lue tappeja, mutta ajossa lukee? Kuulin jostain noin.
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • saastuttaja
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 139

              #7
              Ainakin mulla 324td:ssä anturi vaikutti nimenomaan vain tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäynti hyppeli edestakaisin nopeassa tahdissa. Kun kierroksia antoi yli 1500rpm, niin auto pelasi normaalisti.

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                #8
                Onko M21:ssäkin ne tapit? No kai tässä sitten on sama toimintaperiaate.
                Osaako kukaan sanoa, miten moottori toimii jos vauhtipyörä on asennettu väärään asentoon? Miten turbon toiminnan hiipuminen havaitaan? Voiko ahtojen tippuminen korkeilla kierroksilla johtua siitä vai jostain ruiskutusasioista tai mahdollisesti coolerin tukkeutumisesta esim. huohotusöljyn ansiosta?
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • Velho
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 267
                  • Tampere

                  #9
                  Kyllä M21:ssä on samanlaiset tapit samoissa kohdissa.
                  Tuo M51 pitäis olla parannettu/uudistettu versio M21:stä.

                  Mielestäni tuossa sinun tapauksessa ei pitäisi kiinnittää huomiota nyt niihin ahtoihin, sillä jos moottorin ohjaus/polttoainelaitteisto ei toimi täysin eikä moottorissa pala polttoaine oikein niin ei ahdotkaan nouse välttämättä normaalisti.

                  Tuohon coolerin tukkeutumiseen en usko ja sen voit kokeilla mittaamalla ahtopaineen turbon kompressoripesän paineliitännästä eli t-haara siihen letkuun mikä menee hukkaportin kellolle ja siitä ahtopaineen mittaus niin ei ole cooleri väärentämässä arvoa.

                  Tutkin hiukan noita tappien merkitystä M21 koneessa, eli kun jokin 6 tapista on anturin kohdalla niin jokin sylinteri pareista on n. 3 mm vaille ykk tai n. 3 mm vaille akk


                  Tässä sijainnit hiukan sekavasti

                  tappi sylinterit mäntien sijainti

                  1. 1 ja 6 3 mm vaille ykk
                  2. 2 ja 5 3 mm vaille akk
                  3. 3 ja 4 3 mm vaille ykk
                  4. 1 ja 6 3 mm vaille akk
                  5. 2 ja 5 3 mm vaille ykk
                  6. 3 ja 4 3 mm vaille akk
                  Last edited by Velho; 11-08-2006, 15:56.
                  Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                  Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                  Comment

                  • TuomasTee
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 529
                    • Kotka

                    #10
                    Mihin nuo tarkalleen vaikuttavat? Johtuuko käyntihäiriöt juuri noista tapeista?
                    BMW F15 X5 M50d -14

                    Comment

                    • xela
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 141
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by TuomasTee
                      Mihin nuo tarkalleen vaikuttavat? Johtuuko käyntihäiriöt juuri noista tapeista?
                      Tuossa aiemmassa viestissä yritin selittää juuri tuota tappien kohdan vaikutusta moottorinohjaukseen.

                      Comment

                      • Velho
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 267
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by TuomasTee
                        Mihin nuo tarkalleen vaikuttavat? Johtuuko käyntihäiriöt juuri noista tapeista?
                        Kannattaa tarkistaa johtuuko tuosta eli tappeja lukeva anturi irti kone yläkuolokohdan merkkiin ja peilin avulla katsoo onko tappi kohdalla jos ei ole kohdalla niin johtuu varmaankin niistä.
                        Samalla voi myös katsoa sieltä reijästä että onko joku tapeista lähtenyt käveleen.
                        Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                        Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                        Comment

                        • Styroxi
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 384
                          • Vaasa

                          #13
                          mistä mahtanee saada kyseisen M51 Anturin? BMW:n huollosta?
                          "muita paikkoja"? itsellä anturi oli poikki...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎