moro,
luin vanhoja posteja näistä käynnistysongelmista ja akun huonosta varaustilasta. Nuo postit keskittyvät lähinnä teknisiin häiriöihin. Mutta onko jollakulla teknistä asiantuntemusta akuista yleisellä tasolla?
esimerkiksi itsellä on ollut pitkään seuraavanlainen ongelma:
Uusi akku on alkanut 3-4 kk käytön jälkeen temppuilemaan niin, että virta ei aina ole riittänyt käynnistyksiin. Latausjännite on ollut siinä 13,7-14,2V. Yksi akku mennyt jo tänä vuonna vaihtoon ja keväällä uusi otettu tilalle. Taas toiminut 3-4 kk normaalisti. Mutta taas temppuilee..........
Virrankulutuksen olen mitannut (0,02A) kaikki kiinni ja sammutettuna. Ainoa syypää ongelmiin on jälkikäteen asennettu sähköflekti, jonka virransyöttö on ollut suoraan akulta. Eli flekti on hurissut auton sammuttamisen jälkeenkin. Kulutus flektillä ollut 15A luokkaa. Ajallisesti flekti on hurissut maksimissaan 10 minuuttia sammuttamisen jälkeen.
Jännite on tällöin käyttäytynyt seuraavasti:
ajossa: 14v, sammutuksen jälkeen laskee nopeasti 12V, ja aikansa kun flekti pyöriin niin laskee usein jopa 11,5V tasolle. Flektin sammuttua ja akun aikansa "tasaannuttua" jännitettä on ollut noin 12,0 V , jolla auto useimmiten käynnistyykin. Mitä enemmän aikaa kuluu, niin sitä enemmän ongelmia on.
Kyseinen toiminta kuluttaa kai akkua ennenaikaiseen "kypsymiseen", kun varaus laskee säännöllisesti alle 12v:n. Normaalistihan jännite on aina yli tuon nimellisarvon.
Onko jollakulla teknistä näkökulmaa akun varauksen käyttäymisestä..?
Ongelmahan itseessään on se flekti, johon en vastauksia kaipaa, mutta akun toiminnallisuus ja "kuluminen" on epäselvää.......
Löytyykö akkutekniikan asiantuntijoita vastaamaan akun toiminnallisuuteen ?
luin vanhoja posteja näistä käynnistysongelmista ja akun huonosta varaustilasta. Nuo postit keskittyvät lähinnä teknisiin häiriöihin. Mutta onko jollakulla teknistä asiantuntemusta akuista yleisellä tasolla?
esimerkiksi itsellä on ollut pitkään seuraavanlainen ongelma:
Uusi akku on alkanut 3-4 kk käytön jälkeen temppuilemaan niin, että virta ei aina ole riittänyt käynnistyksiin. Latausjännite on ollut siinä 13,7-14,2V. Yksi akku mennyt jo tänä vuonna vaihtoon ja keväällä uusi otettu tilalle. Taas toiminut 3-4 kk normaalisti. Mutta taas temppuilee..........
Virrankulutuksen olen mitannut (0,02A) kaikki kiinni ja sammutettuna. Ainoa syypää ongelmiin on jälkikäteen asennettu sähköflekti, jonka virransyöttö on ollut suoraan akulta. Eli flekti on hurissut auton sammuttamisen jälkeenkin. Kulutus flektillä ollut 15A luokkaa. Ajallisesti flekti on hurissut maksimissaan 10 minuuttia sammuttamisen jälkeen.
Jännite on tällöin käyttäytynyt seuraavasti:
ajossa: 14v, sammutuksen jälkeen laskee nopeasti 12V, ja aikansa kun flekti pyöriin niin laskee usein jopa 11,5V tasolle. Flektin sammuttua ja akun aikansa "tasaannuttua" jännitettä on ollut noin 12,0 V , jolla auto useimmiten käynnistyykin. Mitä enemmän aikaa kuluu, niin sitä enemmän ongelmia on.
Kyseinen toiminta kuluttaa kai akkua ennenaikaiseen "kypsymiseen", kun varaus laskee säännöllisesti alle 12v:n. Normaalistihan jännite on aina yli tuon nimellisarvon.
Onko jollakulla teknistä näkökulmaa akun varauksen käyttäymisestä..?
Ongelmahan itseessään on se flekti, johon en vastauksia kaipaa, mutta akun toiminnallisuus ja "kuluminen" on epäselvää.......
Löytyykö akkutekniikan asiantuntijoita vastaamaan akun toiminnallisuuteen ?
Comment