Announcement

Collapse
No announcement yet.

akku asiaa yleisellä tasolla, onko akkutekniikan tuntijoita?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harmato
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 82

    akku asiaa yleisellä tasolla, onko akkutekniikan tuntijoita?

    moro,
    luin vanhoja posteja näistä käynnistysongelmista ja akun huonosta varaustilasta. Nuo postit keskittyvät lähinnä teknisiin häiriöihin. Mutta onko jollakulla teknistä asiantuntemusta akuista yleisellä tasolla?

    esimerkiksi itsellä on ollut pitkään seuraavanlainen ongelma:
    Uusi akku on alkanut 3-4 kk käytön jälkeen temppuilemaan niin, että virta ei aina ole riittänyt käynnistyksiin. Latausjännite on ollut siinä 13,7-14,2V. Yksi akku mennyt jo tänä vuonna vaihtoon ja keväällä uusi otettu tilalle. Taas toiminut 3-4 kk normaalisti. Mutta taas temppuilee..........

    Virrankulutuksen olen mitannut (0,02A) kaikki kiinni ja sammutettuna. Ainoa syypää ongelmiin on jälkikäteen asennettu sähköflekti, jonka virransyöttö on ollut suoraan akulta. Eli flekti on hurissut auton sammuttamisen jälkeenkin. Kulutus flektillä ollut 15A luokkaa. Ajallisesti flekti on hurissut maksimissaan 10 minuuttia sammuttamisen jälkeen.

    Jännite on tällöin käyttäytynyt seuraavasti:
    ajossa: 14v, sammutuksen jälkeen laskee nopeasti 12V, ja aikansa kun flekti pyöriin niin laskee usein jopa 11,5V tasolle. Flektin sammuttua ja akun aikansa "tasaannuttua" jännitettä on ollut noin 12,0 V , jolla auto useimmiten käynnistyykin. Mitä enemmän aikaa kuluu, niin sitä enemmän ongelmia on.

    Kyseinen toiminta kuluttaa kai akkua ennenaikaiseen "kypsymiseen", kun varaus laskee säännöllisesti alle 12v:n. Normaalistihan jännite on aina yli tuon nimellisarvon.

    Onko jollakulla teknistä näkökulmaa akun varauksen käyttäymisestä..?
    Ongelmahan itseessään on se flekti, johon en vastauksia kaipaa, mutta akun toiminnallisuus ja "kuluminen" on epäselvää.......

    Löytyykö akkutekniikan asiantuntijoita vastaamaan akun toiminnallisuuteen ?
    ----------------------------
    e65 745i 2002
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Akkutekniikasta en ole perillä, mutta oletko mitannut purkuvirran autosta?
    Olli.

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6709
      • PK-seutu

      #3
      Tuollahan mainittiin jo purkuvirta (0,02A)

      Mutta kerroit jo itse sen ongelman syyn. Miksi ihmeessä olet kytkenyt sen flektin väärin?!? 15A 10min vie jo aika paljon virtaa. Minkä kokoinen akku on kyseessä?
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by pyroz
        Tuollahan mainittiin jo purkuvirta (0,02A)

        Mutta kerroit jo itse sen ongelman syyn. Miksi ihmeessä olet kytkenyt sen flektin väärin?!? 15A 10min vie jo aika paljon virtaa. Minkä kokoinen akku on kyseessä?
        Jos opetteleis lukemaan loppuun ennekuin kommentoi
        Olli.

        Comment

        • crazyman1987
          Newbiemmer
          • Apr 2006
          • 17

          #5
          ensinnäkin mikä on akun merkki? jos on joku bilteman akku niin kannattaa vaihtaa merkki heti, ne on meinaan ihan turhia! ja tavalliset akut ei kyllä ole tarkoitettu siten että ne purkaanuu usein pysyvästi alle nimellis jännitteen (mutta niiden kyllä pitäisi kestää jänitteen lasku ainakin 10,5v) vaan siihen on sitten taas eri akut. Mutta akkujen kulumisesta se että niistä levyistä lähtee hiukkasia ja siten aiheuttaa oikosulun elektrodien välille ja hiljalleen akun purkautumisen, mutta uusissa akuissa kyllä levyt pitäisi olla "kirjekuorien" sisällä ja täten hiukkaset tippuvat niiden pohjalle eivätkä pääse aihettumaan "oikosulkua". Ja kyseessä on varmasti "huoltovapaa" akku?
          täl hetkellä: e36 325 coupe

          ex: e36 325 coupe
          e30 325
          e30 320


          -BMW- "When you love power"

          Comment

          • harmato
            Bimmer Rookie
            • Aug 2003
            • 82

            #6
            jep,
            eli kuten ekassa postissa oli, niin kommentteja flektiasiaan ei kaivattu....

            Anyway,jos jotakuta kiinnnostaa:
            akku 88Ah, ja flekti kytketty aikanaan laiskuuden vuoksi suoraan akkuun, niin ei ole tarvinnut piuhoja pidemmälle kuljetella. Aiemmin ongelmaa ei ole ollut flektin koko olemassa olon aikana (n 5 vuoden ajan).

            Vasta nyt, kun tällä autolla ajo on ollut enemmän satunnaista ja lyhytkestoista, on ongelma noussut pintaan. Tietysti, kun latausjaksot ovat lyhyitä ja käytännössä joka ajon jälkeen flekti kuitenkin huutaa.....

            Tämä on ihan selvää.....


            Akkua ollut Boshin silveriä muunmuassa (ja onhan nuukana tullut testattua biltemaakin). Molemmat "kuluneet" loppuun samassa 3-4 kk:ssa.......itse asiassa biltema kesti hieman paremmin, mutta ehkä ei voi verrata suoraan, jos ajosyklit ja vuodenaika olleet hieman erilaiset....ja olleet huoltovapaita malleja.

            Mutta se siitä merkistä , kytkemisestä ja muusta.......

            Vastauksia kaivataan siis aiheeseen "akkutekniikka"

            :-)
            Last edited by harmato; 08-08-2006, 23:27.
            ----------------------------
            e65 745i 2002

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6709
              • PK-seutu

              #7
              Originally posted by harmato
              jep,
              eli kuten ekassa postissa oli, niin kommentteja flektiasiaan ei kaivattu....
              Älä ihmettele sitten vastausten vähyyttä

              Flekti on siis kytketty suoraan akkuun ja termostaatti tms. käynnistää sen? Sehän voi käydä jälkeenpäin uudelleenkin kun et ole auton lähellä...
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • crazyman1987
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 17

                #8
                Mitä haluat tietää "akku tekniikasta" ?
                täl hetkellä: e36 325 coupe

                ex: e36 325 coupe
                e30 325
                e30 320


                -BMW- "When you love power"

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  akku tekniikast asen verran että oli kytkentä mikä tahansa niin akkua jos puretaan vaikka 30min niin sitä pitää myös ladata 30min vähintään,vanhaa ja kylmää akkua vielläkin enemmän.

                  eli jos lyhyttä matkaa ja flekti huutelee omiaan ja välillä kuuntelee musaa parkissa(kuka niin tekee) niin akku esim purkautuu tunnin,silloin pitäis auto olla käynnissäkin sen tunnin verran.

                  itsellä on kanssa lyhyttä matkaa ja talvella huutaa eberi aika usein->aina akku tyhjä.
                  ainut ratkaisi on ladata akkua kun auto on parkissa.

                  itse olen totettanut sen rakentamalla defan akkulaturin autooni(semmoinen lohkolämmitin pistokkeella kytkettävä).
                  se kun on automaatti laturi niin mulla on auto melkein aina piuhassa,ei muuten lopu sähkö enää kesken

                  Comment

                  • harmato
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 82

                    #10
                    jep,

                    Eiköhän flektiasia ole nyt sivuseikka tässä threadissa.....jotta uusia ihmettelyjä ei siihen enää tule, niin varmaan tieto rauhoittaa, että se sähköflekti on poissa ja tilalla takaisin vanha kunnon visco :-)

                    Akkutekniikan selvityspyynnöllä tarkoitan sitä , että mitä akussa todella tapahtuu (miten elektrodit ym, mitä siellä sisällä onkaan, käyttäytyvät latauksissa ja tyhjentymisissä). Eli mikä on akun toimintaperiaate enemmänkin "tieteelliseltä" kannalta.

                    Eli kommentteja "tieteelliseen" selvitykseen.....?

                    Larmatinilla oli asiallinen kommentti aiheeseen, kiitos siitä.
                    ----------------------------
                    e65 745i 2002

                    Comment

                    • bulk
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 324
                      • Sink Hell

                      #11
                      Batteries power all sorts of things - they're in our cars, our PCs, our cameras, our cell phones. How do these tiny cans of chemicals provide power for so many of our daily conveniences?
                      [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

                      Comment

                      • harmato
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 82

                        #12
                        jep,

                        no niin, nyt asiaan saatu vähän tieteellisempää selvitystä. Toki lontooksi, mutta kuitenkin.

                        Kiitoksia bulkille!

                        tämä lienee nyt käsitelty loppuun.....
                        ----------------------------
                        e65 745i 2002

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎