Announcement

Collapse
No announcement yet.

Todellinen nopeus ja aikaero kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    Todellinen nopeus ja aikaero kiihdytyksessä

    1) Renkaan säde on levossa 275mm ja se painuu kiihdytettäessä kasaan (BMW takaveto ja nopeusanturi taka-akselilta) jolloin säde on n. 270mm. Nopeusmittari näyttää säteellä 275mm 105km/t = 100km/t todellinen nopeus. Eikö siis kiihdytettäessä mittarinäyttö ole eri eli n. 107km/t = 100km/t? Auto liikkunee renkaan kerran pyörähtäessään 2rxpii?
    (Ilman painoa renkaan säde on n. 285mm joten ilmeisesti kumipinta "luistaa" joka kierroksella n. 4cm matkan?)

    Onko todellinen aika 0-100km/t on yleensä huonompi kuin nopeusmittari normaalivirheet huomioiden näyttää?

    2a) Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin 10m/s = 0,5 s aikaerolla ja 5m matkaerolla, lähtien samanaikaisesti kiihdyttämään samalla kiihtyvyydellä on tilanne nopeudella 40m/s = 0,5s aikaerolla edelleen, mutta etäisyyttä autojen välillä on 20m?

    2b) Sama tilanne, mutta nyt autojen välillä on kiinteä tanko, kiihtyvyys on siis täsmälleen sama kuin edellisessä kohdassa, mutta nyt nopeudella 40m/s autojen väli on tangon määräämä 5m ja aikaero on supistunut 0,125s:ksi? Tuntuu luonnlliselta että samanaikaisesti kiihtymään lähtevät säilyttävät etäisyytensä toisiinsa nähden, muutoinhan takapenkillä olijat jäisivät huomattavasti jälkeen.
    Last edited by tsbmw; 30-08-2006, 22:16.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by tsbmw
    1) Renkaan säde on levossa 275mm ja se painuu kiihdytettäessä kasaan (BMW takaveto ja nopeusanturi taka-akselilta) jolloin säde on n. 270mm. Nopeusmittari näyttää säteellä 275mm 105km/t = 100km/t todellinen nopeus. Eikö siis kiihdytettäessä mittarinäyttö ole eri eli n. 107km/t = 100km/t? Eikö rengas kulje kerran pyörähtäessään 2rxpii?

    Eli onko todellinen aika 0-100km/t on yleensä huonompi kuin nopeusmittari normaalivirheet huomioiden näyttää?

    2a) Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin 10m/s = 0,5 s aikaerolla ja 5m matkaerolla, lähtien samanaikaisesti kiihdyttämään samalla kiihtyvyydellä on tilanne nopeudella 40m/s = 0,5s aikaerolla edelleen, mutta etäisyyttä autojen välillä on 20m?

    2b) Sama tilanne, mutta nyt aurojen välillä on tanko, kiihtyvyys on siis täsmälleen sama kuin edellisessä kohdassa, mutta nyt nopeudella 40m/s autojen väli on kuitenkin 5m ja aikaero on supistunut 0,125s:ksi?
    Mistäs sä olet karannu??

    Ei ny.. mielenkiintoisia laskelmia, kerro lisää
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • Ileee
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 1027
      • Espoo

      #3
      Kohdan 2a kyllä allekirjoitan. Ykkönen kuullostaa järkevältä! Mutta 2b:ssä en ymmärrä mitä tarkotat..
      __________
      E92 BMW 335i M-Sport -12

      "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

      Comment

      • M.Seppälä
        Newbiemmer
        • Aug 2006
        • 18

        #4
        Originally posted by Stone
        Mistäs sä olet karannu??

        Ei ny.. mielenkiintoisia laskelmia, kerro lisää
        1)Näinhän se on.

        2a) Jos autojen etäisyys toisiinsa nähden on 5m, ja autot kiihdyttävävät samanaikaisesti samalla kiihtyvyydellä, säilyy autojen välimatka samana. Aikaero autojen välillä supistuu.


        2b) Näin on tilanne, oli välissä tankoa tai ei.

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1495
          • Ilvola

          #5
          2b) Eli olet sitä mieltä, että kun Räikkösen ja Montoyan eroa on mutkissa 2s niin suorilla sitä väliä onkin vain 0,5s ja se onko Montoya saanut kiinni Räikköstä vaihtelee nopeuden mukaan?

          Aikaeron säilyminen selittäisi miksi suorilla välimatkät edessä kiihdyttävään kasvavat vaikka mutkissa ollaan kosketusetäisyydellä. Tämä on usein kisakolarien syy, luullaan jäätävän jälkeen mutta mutkassa eroa ei olekkaan. Jos etäisyys säilyy voi toisen antaa huoletta kiihdyttää, aikaero kuitenkin supistuu ja vain jarrutuksen aloitushetki ratkaisee?
          Last edited by tsbmw; 31-08-2006, 09:05.
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #6
            Tämän takia Salo sanoo, että edellä oleva lähtee aina hyvin mutkista (Schumi) ja saa eroa suorilla

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #7
              Originally posted by tsbmw
              Entä jos aikaero säilyy samana? Se selittäisi miksi suorilla välimatkät edessä kiihdyttävään kasvavat vaikka mutkissa ollaan kosketusetäisyydellä. Tämä on usein kisakolarien syy, luullaan jäätävän jälkeen mutta mutkassa eroa ei olekkaan. Jos aikaero supistuisi voisi antaa toisen huoletta lähteä ensin, kiihdyttää vaan rajusti niin sen saa kiinni - vain jarrutuksen alkuhetki ratkaisee?
              Aikaerohan säilyy samana, mutta nopeuden kasvaessa etäisyys kasvaa. Edellä kuvailemasi tilannehan näkyy selvästi formuloissa. Vaikka etäisyys autojen välillä on suorilla kymmeniä metrejä, niin aikaero ei silti pienene mutkissa vaikka etäisyys vähenee muutamiin metreihin. Jos autojen väliin laitettaisiin tanko ja ajettaisiin mutkaista rataa, niin edellä menevä autohan hinaisi takana tulevaa kiihdytyksissä ja vastaavasti takana tuleva työntäisi edellä menevää jarrutuksissa. Suoralla radalla ajettaessa tilanne muuttuu, koska samat olosuhteet vallitsevat molemmilla autoilla täsmälleen yhtäaikaa. Menikö liian sekavaksi
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Originally posted by Vanquish
                Tämän takia Salo sanoo, että edellä oleva lähtee aina hyvin mutkista (Schumi) ja saa eroa suorilla
                Ja potenssiin 12 ekvalitentin ollessa 0,2 voidaan päätellä että pluton tähtisumu ja naapurin mummun vaihevuodet kohtaavat, mutta taas pakkasen ollessa -7,3c varjossa tulokseksi tulee että Kimin mersu kokee taas moottorivaurion.
                ...

                Comment

                • culli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 378
                  • Helsinki

                  #9
                  2 kohdassa M.Seppälän kanssa samoilla linjoilla.
                  Se, miksi Räikkösen ja Montoyan ero suorilla kasvaa ja mutkissa supistuu, johtuu siitä, että edellä oleva aloittaa kiihdytyksen suoralle aikaisemmin, joilloin heidän välinen kiihtyvyys ei ole sama. Sama homma käänteisesti mutkassa. Edessä olevalla on jo negatiivinen kiihtyvyys, kun takaa tullaan vielä "täysillä". Ja haitari heiluu...


                  1 kohtaan vielä vähän omaa mielipidettä...

                  Ei se rengas 4cm:ä luista kierroksella. Kuluis melko nopeesti...
                  Renkaan kehän pituus kaiketi sama, vaikka olisi hieman lieriön muotoinenkin. Eli, jos renkaan ympärysmitta on vakio, eikä suditeta auto liikkuu yhden pyörähdyksen aikana renkaan ympärysmitan verran eteenpäin. Vaikka kumi olisi painautuneena asfalttia vasten vähän kovemminkin. Eikö?
                  Pyörimisnopeuden kasvaessa renkaan säde pyrkii hieman kasvamaan, koska kumin muoto muuttuu kiihtyvyyden voimasta. Tällöin renkaan kehän pituus kasvaa oikeastikkin hieman. Ja mittari näyttää vähemmän... Muutos on kuitenkin melko minimaalista.
                  Last edited by culli; 31-08-2006, 09:38.
                  G20 320i M-sport
                  Alfa GTV 1750

                  Comment

                  • dsl Bimmer
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 358

                    #10
                    Originally posted by culli
                    edellä oleva aloittaa kiihdytyksen suoralle aikaisemmin
                    Tää on just se pointti.

                    Originally posted by culli
                    Eli, jos renkaan ympärysmitta on vakio, eikä suditeta auto liikkuu yhden pyörähdyksen aikana renkaan ympärysmitan verran eteenpäin. Vaikka kumi olisi painautuneena asfalttia vasten vähän kovemminkin. Eikö?
                    Näin on teoriassa ja käytännössä.

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      #11
                      Originally posted by culli
                      1 kohtaan vielä vähän omaa mielipidettä...

                      Ei se rengas 4cm:ä luista kierroksella. Kuluis melko nopeesti...
                      Renkaan kehän pituus kaiketi sama, vaikka olisi hieman lieriön muotoinenkin. Eli, jos renkaan ympärysmitta on vakio, eikä suditeta auto liikkuu yhden pyörähdyksen aikana renkaan ympärysmitan verran eteenpäin. Vaikka kumi olisi painautuneena asfalttia vasten vähän kovemminkin. Eikö?
                      No ei aivan, kyllä rengas luistaa aina jonkin verran. Luisto on n. prosentin luokkaa normaaleilla renkailla.
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7433
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by tsbmw
                        2a) Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin 10m/s = 0,5 s aikaerolla ja 5m matkaerolla, lähtien samanaikaisesti kiihdyttämään samalla kiihtyvyydellä on tilanne nopeudella 40m/s = 0,5s aikaerolla edelleen, mutta etäisyyttä autojen välillä on 20m?
                        Tässä ei ole mitään järkeä. Ajattele tilannetta jossa pudotat kaksi metallikuulaa tornista. Toinen kätesi on toista 10cm alempana, mutta päästät kuulat irti yhtäaikaa. Tottakai ne putoavat maahan asti 10cm etäisyydellä toisistaan. Jos etäisyys kasvaisi täytyisi toisen nopeuden olla jossain vaiheessa suurempi. Kiihtyvyys ja alkunopeus olivat kuitenkin samoja, joten tämä ei ole mahdollista.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • dsl Bimmer
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 358

                          #13
                          Originally posted by eeki
                          No ei aivan, kyllä rengas luistaa aina jonkin verran. Luisto on n. prosentin luokkaa normaaleilla renkailla.
                          Niinpä, tosin luistaminen on aika marginaalista verrattuna renkaan painumiseen.

                          Toi luistaminen jostain kumman syystä (jota ne muista) voi tapahtua myös päinvastoin. Eli yhden kierroksen aikana vetevän renkaan kulkema matka voi olla hivenen pidempi kuin renkaan kehän pituus antaisi olettaa. Renkaan kehä elää jonkin verran kovassa paineessa tietä vasten.

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #14
                            Originally posted by tsbmw

                            2a) Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin 10m/s = 0,5 s aikaerolla ja 5m matkaerolla, lähtien samanaikaisesti kiihdyttämään samalla kiihtyvyydellä on tilanne nopeudella 40m/s = 0,5s aikaerolla edelleen, mutta etäisyyttä autojen välillä on 20m?
                            Aivan oikein, etäisyyttä olisi 20 m 0,5 sek aikaerolla, mutta kun aikaeroa ei ole niin paljon, koska nopeus on kovempi eivätkä autot ole samasta kiihtyvyydestä johtuen saaneet lisätty välimatkaansa.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • culli
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 378
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by eeki
                              No ei aivan, kyllä rengas luistaa aina jonkin verran. Luisto on n. prosentin luokkaa normaaleilla renkailla.
                              Jos aletaan tarkastelemaan kuvion pinnan ja tien välistä kosketusta, tiedän, että siinä tapahtuu pientä luistoa. Siihen en ota kantaa onko luisto 1 %, vai vähemmän, mutta alkuperäiseseen aiheeseen viitaten tuota 4 sentin luistoa ei ole sen takia, että takarenkaalla on enemmän kuormaa ja rengas "lutussa".

                              Muutenhan voisi päätellä, että jos renkaasta lasketaan paineet 0.5 barin, säde pienenee 5 cm, rengas luistaa yli 30 senttiä kierroksella.
                              Ei kai sentään...
                              G20 320i M-sport
                              Alfa GTV 1750

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎