1) Renkaan säde on levossa 275mm ja se painuu kiihdytettäessä kasaan (BMW takaveto ja nopeusanturi taka-akselilta) jolloin säde on n. 270mm. Nopeusmittari näyttää säteellä 275mm 105km/t = 100km/t todellinen nopeus. Eikö siis kiihdytettäessä mittarinäyttö ole eri eli n. 107km/t = 100km/t? Auto liikkunee renkaan kerran pyörähtäessään 2rxpii?
(Ilman painoa renkaan säde on n. 285mm joten ilmeisesti kumipinta "luistaa" joka kierroksella n. 4cm matkan?)
Onko todellinen aika 0-100km/t on yleensä huonompi kuin nopeusmittari normaalivirheet huomioiden näyttää?
2a) Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin 10m/s = 0,5 s aikaerolla ja 5m matkaerolla, lähtien samanaikaisesti kiihdyttämään samalla kiihtyvyydellä on tilanne nopeudella 40m/s = 0,5s aikaerolla edelleen, mutta etäisyyttä autojen välillä on 20m?
2b) Sama tilanne, mutta nyt autojen välillä on kiinteä tanko, kiihtyvyys on siis täsmälleen sama kuin edellisessä kohdassa, mutta nyt nopeudella 40m/s autojen väli on tangon määräämä 5m ja aikaero on supistunut 0,125s:ksi? Tuntuu luonnlliselta että samanaikaisesti kiihtymään lähtevät säilyttävät etäisyytensä toisiinsa nähden, muutoinhan takapenkillä olijat jäisivät huomattavasti jälkeen.
(Ilman painoa renkaan säde on n. 285mm joten ilmeisesti kumipinta "luistaa" joka kierroksella n. 4cm matkan?)
Onko todellinen aika 0-100km/t on yleensä huonompi kuin nopeusmittari normaalivirheet huomioiden näyttää?
2a) Jos kaksi autoa ajaa peräkkäin 10m/s = 0,5 s aikaerolla ja 5m matkaerolla, lähtien samanaikaisesti kiihdyttämään samalla kiihtyvyydellä on tilanne nopeudella 40m/s = 0,5s aikaerolla edelleen, mutta etäisyyttä autojen välillä on 20m?
2b) Sama tilanne, mutta nyt autojen välillä on kiinteä tanko, kiihtyvyys on siis täsmälleen sama kuin edellisessä kohdassa, mutta nyt nopeudella 40m/s autojen väli on tangon määräämä 5m ja aikaero on supistunut 0,125s:ksi? Tuntuu luonnlliselta että samanaikaisesti kiihtymään lähtevät säilyttävät etäisyytensä toisiinsa nähden, muutoinhan takapenkillä olijat jäisivät huomattavasti jälkeen.
Comment