Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ei kiihdy *Ei ollutkaan ilmamäärämittari*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djanni
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 883
    • 03

    Ei kiihdy *Ei ollutkaan ilmamäärämittari*

    Ongelma tämä:
    Vessa on E32 735iA (3,5l 12V M30-motti) ja se ei saatana lähde mihinkään! No eihän se mikään urheiluauto ole, mutta kyllä 8.3 sek 0-100 pitäisi olla semmoinen, että sen huomaa.Nyt on varmaan 3,5 vuotta 0-100 .

    Kone jyskyttää perkeleesti kiihdytyksen ajan, ja kiihtyy hi-taas-ti (kysykää Lassilta kuinka hitaasti - ajeli tänään perässä, kun vaimo paino sportti-vaihteella tallan pohjaan - no huono esimerkki - Lassin vessassa kun on kuitenkin "muutama" polle enämpi.

    Näin meikäläisen "minä mistään vittu mitän tiärä" ajatuksella epäilen, että ketjun ajoitus - siis nokka-akselin heittää? Sytkä myöhässä? Virtaukset muuten vaan vituillaan?

    Bensaa saa varmasti tarpeeksi: Jos ei 18l/100km ole tarpeeksi, niin mikä sitten!

    Kertokaapas joku selvät ohjeet miten tarkistan ilman erikoistyökaluja seuraavat asiat:

    -nokka-akselin kunto?
    -nokka-akselin ajoitus?
    -sytytyksen ajoitus?

    (Joo, tuli vähän avauduttua. Sorry vaan , mutta auttakaa oikeasti!)
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    #2
    Aika ympäripyöree kuvaus ja syitä voi olla satoja ellei jopa tuhansia. Heitetään nyt yksi , eli jos sen nyt kuitenkin jotenkin etenee (eli jos kuvailusi oli hieman liioiteltu) niin koitappa ottaa ilmamassa mittarin anturi irti ja sitten koitat. Eli se heittää varaohjelman kehiin ja pitäis toimia perkeleesti paremmin kuin rikkinäinen maffi.

    Edit. luin tarkemmin tekstis ja toi koneen jyskytys kertois kyllä jostain muusta. Olisko sähköissä häikkää. Kosteutta/tulpat...Jotain tarkennusta tarvis tietää. Eli käykö tyhjäkäynti ihan normisti? Millä kierroksilla kakoo? Miten vika alkoin ekan kerran? YMS...???
    Last edited by LeMansBlau; 02-09-2006, 21:40.
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • djanni
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 883
      • 03

      #3
      Ilmamassamittarin anturi irti (siis se liitin ilmamassamittarista?), niin sammuu kone. Olen melkein satavarma, että ilmamassamittari on kunnossa. Aika paljon olen tutkinut-ihmetellyt-pyöritellyt sitä, ja vaikuttaa ehjätä. Mulla ei ole torx-avaimia, niin en ole saanut avattua sitä, mutta noin pihalla käyttäessä - ja kuormittamattomia kierroksia otettaessa se tuntuu olevan ok. Voiko sitä mitata yleismittarilla?

      Oli tuo kiihtyvyys vähän liioiteltua. Menee ehkä tuommoiseen 1.3 Kadett luokkaan (joka ei ole ainakaan 8.3 )

      Itseasiassa:Käytin keväällä kärryn autosähköliikkeessä mittauksissa: Kaikka tuntui olevan sähköjen osalta kunnossa, mutta asentaja ihmetteli viivettä kaasuvasteessa, eikä löytänyt syytä...

      EDIT: Ongelma on tainnut olla alusta asti (maaliskuu 2006 - käyntivikaisena ostinkin - hinta sen mukainen). Tehoja ei löydy millään kierroksilla. Ymmärtääkseni M30 on kierroskone, mutta ei ne tehot siellä 6000:ssakaan ole. Huippuja ei ole kokeiltu, että löytyykö sitä 230km/h enää, mutta kyllä tuo sitä 160-170 jaksaa kukea melko kevyestikin, mutta ei tulisi mieleenkään lähteä jollain 10-tiellä ohittamaan rekkaa pieneen väliin:
      Toisin sanoen ei kiihdy vauhdista eikä paikaltaan.

      Hei nyt tuli idea! Joskus aikanaan jossain vanhassa kaasaripaskassa (Corollassa?) tuli sytkän ajoitus jostain alipaineletkusta. Onko tässä sellaista?

      Originally posted by LeMansBlau
      Olisko sähköissä häikkää. Kosteutta/tulpat...Jotain tarkennusta tarvis tietää. Eli käykö tyhjäkäynti ihan normisti? Millä kierroksilla kakoo? Miten vika alkoin ekan kerran? YMS...???
      Tyhjäkäynti ok, paitsi kuulostaa vesibussilta, mutta kai se kuuluu noin harvakäyntiseen koneeseen. Tulpat vaihdettu + johdot. Laturista korjasin jännitteentasaajan tällä viikolla,joten sähkö "pitäisi" olla ok. Muihin taisin vastata jo aiemmn?

      Off Topic: Mikäs LeMansBlau:lla on tuo avatarissa oleva kiesi? E39:hän sulla pitäisi olla?
      Last edited by djanni; 02-09-2006, 22:11.

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        #4
        No ensinnäkin sitä ilmamassamittrin kuntoa et paljoin silmin näe, eli se voi olla ihan kaput ja silti näyttää uudelta. Eikä auto lähde käyntiin jos anturi on irti (irrota se kun olet sammuttanut auton ja sen jälkeen käyntiin? Katso aiheesta searchilla lisää...
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • LeMansBlau
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1060
          • Insomniac

          #5
          Originally posted by djanni
          Off Topic: Mikäs LeMansBlau:lla on tuo avatarissa oleva kiesi? E39:hän sulla pitäisi olla?

          Se on toi aikanaan omistamani E34 3,6 M5
          ///MADE IN FINLAND

          sigpic

          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
          F32 COUPE PERFORMANCE
          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

          Comment

          • djanni
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 883
            • 03

            #6
            Originally posted by LeMansBlau
            Se on toi aikanaan omistamani E34 3,6 M5
            Jatketaan OT:tä... Onko sulla siitä threadia showroomissa tai tietoja muualla? Onko sulla vielä se (Edit: luin tarkemmin: myitkö jollekin clubilaiselle?) Pikkukuvan (ja selityksesi) perusteella vaikuttaa kiintoisalta...

            Comment

            • hednam
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 957

              #7
              Originally posted by djanni
              Kone jyskyttää perkeleesti kiihdytyksen ajan, ja kiihtyy hi-taas-ti
              Ootko katsonu että ajoitus merkit on kohdallaan? yhen hampin heitto vois selittää tuon vian

              2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ilmamassamittaria tuossa ei edes ole.

                Ajoitukset voi olla pielessä, mutta se edellyttää että siihen on tehty jotain remonttia jonka seurauksena ne on pielessä. Itsestään ei hyppää kuin siinä kohtaa kun kaikki menee paskaksi. Itsellä alkoi muuten jyskyttämään ihan hyvin kun keinu katkesi, kuulosti juurikin semmoiselta "tsuk tsuk" ääneltä. Venttiilinkoppa auki, näkee onko kaikki ok (eli onko nokka kulunut loppuun tai keinu poikki) ja samalla katsoo sen ilmamäärämittarin ja imusarjan välisen haitariputken kunnon.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • djanni
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 883
                  • 03

                  #9
                  Keinut on ainakin ehjät. Tiedän siitä kun säädin venttiilin välykset tuossa muutama viikko sitten. Ajoituksia tai kulunutta nokka-akselia tosiaan epäilen itsekin.

                  Toistetaan kysymys:
                  Kertokaapas joku selvät ohjeet miten tarkistan ilman erikoistyökaluja seuraavat asiat:

                  -nokka-akselin kunto? (mittaan nokkien korkeudet, mutta mitä niiden kuuluu olla?)
                  -nokka-akselin ajoitus? (Mistä ne ajoitusmerkit löytyy? Linkki selviin ohjeisiin?)
                  -sytytyksen ajoitus? (Miten tarkistetaan? Korjataan? Linkki selviin ohjeisiin?)

                  Kiitos kaikille!!!

                  Comment

                  • chorrus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 565
                    • 00100

                    #10
                    Originally posted by djanni
                    Keinut on ainakin ehjät. Tiedän siitä kun säädin venttiilin välykset tuossa muutama viikko sitten. Ajoituksia tai kulunutta nokka-akselia tosiaan epäilen itsekin.

                    Toistetaan kysymys:
                    Kertokaapas joku selvät ohjeet miten tarkistan ilman erikoistyökaluja seuraavat asiat:

                    -nokka-akselin kunto? (mittaan nokkien korkeudet, mutta mitä niiden kuuluu olla?)
                    -nokka-akselin ajoitus? (Mistä ne ajoitusmerkit löytyy? Linkki selviin ohjeisiin?)
                    -sytytyksen ajoitus? (Miten tarkistetaan? Korjataan? Linkki selviin ohjeisiin?)

                    Kiitos kaikille!!!
                    Perusjutut tsekattu, ettei käy viidellä, virranjakajankannen kunto, tulppien kunto ym..?
                    Ajoitusmerkit löytyvät jakopään "sisältä", edelleen en jaksa usko että tästä olisi kyse, jossei konetta tosiaan ole avattu ja ollut alusta asti samanmoinen..

                    Olisi kiva tulla katsomaan paikan päälle vaikken ehkä vikaa keksisikään.. Kun Hämeenlinnassa tulee ravattua.

                    AUDI TT Roadster 3.2
                    PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
                    PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

                    ex.
                    E38 740iA cosmosschwarzmetallic
                    E38 740iA bmw schwarz II
                    E39 530dAt titansilbermetallic
                    E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
                    E32 735iA - lachssilbermetallic
                    E24 635CSI polarismetallic
                    AUDI A6 TDI
                    SAAB 'takemenow' 900i
                    CITROËN XSARA VTS
                    CITROËN JUMPER
                    FORD MONDERO
                    ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

                    + 23 x Peugeot

                    Comment

                    • djanni
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 883
                      • 03

                      #11
                      Originally posted by chorrus
                      Perusjutut tsekattu, ettei käy viidellä, virranjakajankannen kunto, tulppien kunto ym..?
                      On tsekattu - luulisin...

                      Sait privaa

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Ilmamassamittaria ei M30:ssä tosiaan ole, niin kuin edellä jo olikin, vaan ilmamäärämittari.
                        Originally posted by djanni
                        Ymmärtääkseni M30 on kierroskone, mutta ei ne tehot siellä 6000:ssakaan ole
                        M30 ei tosiaankaan ole kierroskone, vaan tarjoaa kunnossa olevana todella laajan käyttökierrosalueen.

                        Nyt kun olet näköjään koneen käydessä nykäissyt IMM:n liittimen irti, niin DME:ssä on siitä vikakoodi ja sitä mukaa myös nilkutusmoodi päällä joka ei poistu sillä että laitat liittimen kiinni, vaan se vikakoodi on myös poistettava. Tämä on yksinkertainen toimenpide: Otat vaan akunkengät irti joksikin aikaa.

                        Tuossa on kuva yhdestä virheetömästä nokasta ja virheettömässä nenässä on nokat killottuneet, mutta niissä ei ole YHTÄÄN pykälää niissä kohdissa joissa vipan laahainpinta kulkee. Nokan ajoituksesta M30:iin löytyy haulla hyviä kuvia... Sytkää ei voi säätää kotikonstein.

                        Keinu poikki tai katti tukossa on yhdet vaihtoehdot.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • djanni
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 883
                          • 03

                          #13
                          Kiitos vinkeistä. Huomenna tarkistetaan nokka, ja tutkitaan, että onko tässä vehkeessä katalysaattoria. Sen viallisuus ei tullut mieleenkään. Olisi kyllä jopa todennäköistä. Korjasin meinaan n. kuukausi-sitten kantavan pakoventtiiliin (eli seokset palamattomina pakosarjaan )...

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by djanni
                            Kiitos vinkeistä. Huomenna tarkistetaan nokka, ja tutkitaan, että onko tässä vehkeessä katalysaattoria. Sen viallisuus ei tullut mieleenkään. Olisi kyllä jopa todennäköistä. Korjasin meinaan n. kuukausi-sitten kantavan pakoventtiiliin (eli seokset palamattomina pakosarjaan )...
                            No jos se kiertää yli 3500rpm niin tuskin sieltä katti on palasina putken tukkeena. Edellisen perusteella sulla taitaa puuttua pakovenasta palanen joka aiheuttaa tuota rynkyttävää käyntiä. Ohivuotomittaus paljastaa totuuden, toki puristuspaineen mittauksellakin saa jotain osviittaa.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • 535_M5
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 221
                              • Masku

                              #15
                              Originally posted by Leka
                              No jos se kiertää yli 3500rpm niin tuskin sieltä katti on palasina putken tukkeena. Edellisen perusteella sulla taitaa puuttua pakovenasta palanen joka aiheuttaa tuota rynkyttävää käyntiä. Ohivuotomittaus paljastaa totuuden, toki puristuspaineen mittauksellakin saa jotain osviittaa.
                              Nimenomaan puristuspaineen mittaus.
                              Helppo homma kotitallissa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎