Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti nykäsee + vaihtaa vitosen "myöhään"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    Automaatti nykäsee + vaihtaa vitosen "myöhään"

    Autona 525tdsA -97, laatikkona todennäköisesti surkean kuuluisa ZF5HP18 (vihreä lätkä longlifesta kertoo laatikon pohjassa).

    Ongelmana on siis se että kun laatikko vaihtaa vitoselle niin se tekee sen useimmiten pienen nykäisyn kera. Tämä tapahtuu ainoastaan vitoselle vaihtaessa.

    Toinen ongelma on se että laatikko on alkanut viime aikoina vaihtamaan vitoselle suht. myöhään, vauhtia pitää kelata nelosella n. 95km/h mittarinopeutta ennenkö vitonen tulee nytkähtäen pesään. Tuntuu myös että vaihtaa turhan hanakasti takasin neloselle, eli ei tarvi kun 80km/h tulla lasiin niin jo on nelonen pesässä ja taas tarvii kelata yli 90km/h että tulee vitonen pesään. Alaspäin vaihtaessa ei nyi, eikä tosiaan muille kuin 4 -> 5 vaihtaessa.

    Vikavaloja ei pala, öljyn määrää ei ole tarkistettu. Laatikolla ajettu 230tkm. Laatikolla ajettu viimeiset 10tkm matka-ajoa.

    Kellään vastaavia kokemuksia ja hieman vinkkejä paikoista missä voisi korjauttaa, mielellään HML seudulta? Hintatietoja jne.

    Toivotaan että ei olisi jo liian myöhäistä vaan sen vielä ehjättyä saisi
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Eikös tuo ole ns. "oppivalla" automaatilla? Oletko koittanut nollata muistin, jolloin ajo-ohjelma palaa tehdasasetuksiin? Nollaushan onnistuu irroittamalla akunkenkä pariksi tunniksi.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Aksu|
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1063

      #3
      Oppivuudesta en tiedä. Jotkut väittää että akun kengän irroitus auttaa toiset sanoo että ei vaikutusta.

      Kyllä se kuitenkin oli irti n. 12h eikä tuntunut vaikutusta olevan.
      EX:
      328CiA -99
      525tdsA -98
      525i -93
      316i -95
      Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        #4
        Originally posted by Aksu|
        Autona 525tdsA -97, laatikkona todennäköisesti surkean kuuluisa ZF5HP18 (vihreä lätkä longlifesta kertoo laatikon pohjassa).

        Ongelmana on siis se että kun laatikko vaihtaa vitoselle niin se tekee sen useimmiten pienen nykäisyn kera. Tämä tapahtuu ainoastaan vitoselle vaihtaessa.

        Toinen ongelma on se että laatikko on alkanut viime aikoina vaihtamaan vitoselle suht. myöhään, vauhtia pitää kelata nelosella n. 95km/h mittarinopeutta ennenkö vitonen tulee nytkähtäen pesään. Tuntuu myös että vaihtaa turhan hanakasti takasin neloselle, eli ei tarvi kun 80km/h tulla lasiin niin jo on nelonen pesässä ja taas tarvii kelata yli 90km/h että tulee vitonen pesään. Alaspäin vaihtaessa ei nyi, eikä tosiaan muille kuin 4 -> 5 vaihtaessa.

        Vikavaloja ei pala, öljyn määrää ei ole tarkistettu. Laatikolla ajettu 230tkm. Laatikolla ajettu viimeiset 10tkm matka-ajoa.

        Kellään vastaavia kokemuksia ja hieman vinkkejä paikoista missä voisi korjauttaa, mielellään HML seudulta? Hintatietoja jne.

        Toivotaan että ei olisi jo liian myöhäistä vaan sen vielä ehjättyä saisi
        Kyllä noi nopeudet on aika normaaleja, ja tosiaan laatikko on oppiva. Nykäisy johtuu pääasiassa siitä, että turbiini on lukkiutunut jo nelosvaihteella n. 70 km/h nopeudessa. Ja muistaakseni vitos-vaihde otetaan mukaan pannalla, eli kaikki kytkimet on jo nelosella kiinni mitä kautta voima välittyy. Siekkisen Jarkko varmaan osaa vielä kertoa tarkemmin 5HP18: n sielunelämästä, mulle 4HP18 on "läpi" tuttu. Tässä korjauspaikkapostaus:
        http://www.btcf.fi/forum/showthread....ght=p%E4ivinen
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • micci
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 95

          #5
          Mulla tekee oma laatikko täsmälleen samalla tasalla ja on koko sen 20tkm ajan tehnytkin mitä auto on mulla ollut. Tiedä sitten onko normaalia vai ei mutta ei tuo ole mua häirinnyt.
          Laatikon puolesta jännittää se kun entinen omistaja on vaihdattanut laatikkoon kuulemma öljyt suomeen tuotaessa, mutta toisaalta tuon öljyvaihdon jälkeen on kilometrejä kelautunut jo senverran että kai se laatikko olis antautunut jo jos antautuakseen.
          525TDS A -98 Touring

          Comment

          • kartsan
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 187
            • Kiukainen

            #6
            Originally posted by Aksu|
            Autona 525tdsA -97, laatikkona todennäköisesti surkean kuuluisa ZF5HP18 (vihreä lätkä longlifesta kertoo laatikon pohjassa).

            Ongelmana on siis se että kun laatikko vaihtaa vitoselle niin se tekee sen useimmiten pienen nykäisyn kera. Tämä tapahtuu ainoastaan vitoselle vaihtaessa.

            Toinen ongelma on se että laatikko on alkanut viime aikoina vaihtamaan vitoselle suht. myöhään, vauhtia pitää kelata nelosella n. 95km/h mittarinopeutta ennenkö vitonen tulee nytkähtäen pesään. Tuntuu myös että vaihtaa turhan hanakasti takasin neloselle, eli ei tarvi kun 80km/h tulla lasiin niin jo on nelonen pesässä ja taas tarvii kelata yli 90km/h että tulee vitonen pesään. Alaspäin vaihtaessa ei nyi, eikä tosiaan muille kuin 4 -> 5 vaihtaessa.

            Vikavaloja ei pala, öljyn määrää ei ole tarkistettu. Laatikolla ajettu 230tkm. Laatikolla ajettu viimeiset 10tkm matka-ajoa.

            Kellään vastaavia kokemuksia ja hieman vinkkejä paikoista missä voisi korjauttaa, mielellään HML seudulta? Hintatietoja jne.

            Toivotaan että ei olisi jo liian myöhäistä vaan sen vielä ehjättyä saisi
            Oletko varma ettei tuossa ole kyse momenttilukosta? Tuossa laatikossa se menee viitosella päälle rysähtäen kerralla eikä silleen siististi niinkuin uudemmissa laatikoissa. Mulla on nimittäin sama laatikko ja noin se juuri toimii. Viitonen + momenttilukko on käytännössä aika harvoin käytössä Suomen nopeuksilla kun lukko menee päälle vasta 85 nopeudessa. Itse ajan tavallisesti 4-asennossa kun en jaksa tuota hinkkausta nelosen ja vitosen välillä.
            Yamaha XJ750 ja XJ900
            E32 730iA
            ex E32 750iAL
            ex E34 525tdsA Touring

            Comment

            • Aksu|
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1063

              #7
              No pjärkele kai se sitten normaalisti toimii
              Alussa vaan ei mielestäni huutanut niin korkealle ennenkö kyseinen nytkähdys tapahtui, tiedä nyt sitten onko se vaihteen vaihtaminen vai momenttilukon kytkeytyminen
              Voisi sitä kai silti käydä luetuttamassa vikakoodit ja käyttää laatikon öljymäärän tarkistettavana.
              EX:
              328CiA -99
              525tdsA -98
              525i -93
              316i -95
              Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

              Comment

              • 525TDS Touring
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 483
                • Sahalahti

                #8
                Originally posted by Aksu|
                No pjärkele kai se sitten normaalisti toimii
                Alussa vaan ei mielestäni huutanut niin korkealle ennenkö kyseinen nytkähdys tapahtui, tiedä nyt sitten onko se vaihteen vaihtaminen vai momenttilukon kytkeytyminen
                Voisi sitä kai silti käydä luetuttamassa vikakoodit ja käyttää laatikon öljymäärän tarkistettavana.
                Tarkistelin vaihtonopeuksia mittariston salavalikon digimittarilla; nelosella turbiinin lukitus n. 68-70 km/h, vaihto vitoselle kevyellä kaasulla aikaisintaan 87 km/h ja turbiini on ollut lukittuna tuosta 70 km/h asti. Viisarimittariin omassa 525TDSA: ssa saa lisätä n. 6 km/h. Silloin vitoselle vaihto on varsin nykäisevä, kun kiihdyttää nopeasti n. 80 km/h - 90 km/h ja nostaa kaasulta jalan. Talvellahan turbiini ei lukitu millään vaihteella eikä vauhdilla, ennenkuin laatikko on lämmennyt riittävästi. Ja varmista ennenkuin öljyn määrä tarkistetaan, että se joka sen tekee, TODELLA tietää miten se tehdään. Omallani oli ajettu 195tkm kun sen ostin 2v. sitten. Vaihdoin heti laatikkoöljyt ja suodattimen, ja toisen kerran vuosi sitten. Mittarissa on nyt 247tkm. Aina öljynvaihdon jälkeen on huomannut vaihteiston toimivan juoheammin. ( ESSO LT71141)
                Last edited by 525TDS Touring; 04-09-2006, 19:40.
                Ex-525TDSa Touring -98
                Ex-MB E220T CDi -02
                E61 520D -09
                F11 518d -16

                Comment

                • kartsan
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 187
                  • Kiukainen

                  #9
                  Originally posted by 525TDS Touring
                  Tarkistelin vaihtonopeuksia mittariston salavalikon digimittarilla; nelosella turbiinin lukitus n. 68-70 km/h, vaihto vitoselle kevyellä kaasulla aikaisintaan 87 km/h ja turbiini on ollut lukittuna tuosta 70 km/h asti. Viisarimittariin omassa 525TDSA: ssa saa lisätä n. 6 km/h. Silloin vitoselle vaihto on varsin nykäisevä, kun kiihdyttää nopeasti n. 80 km/h - 90 km/h ja nostaa kaasulta jalan. Talvellahan turbiini ei lukitu millään vaihteella eikä vauhdilla, ennenkuin laatikko on lämmennyt riittävästi. Ja varmista ennenkuin öljyn määrä tarkistetaan, että se joka sen tekee, TODELLA tietää miten se tehdään. Omallani oli ajettu 195tkm kun sen ostin 2v. sitten. Vaihdoin heti laatikkoöljyt ja suodattimen, ja toisen kerran vuosi sitten. Mittarissa on nyt 247tkm. Aina öljynvaihdon jälkeen on huomannut vaihteiston toimivan juoheammin. ( ESSO LT71411)
                  Ai sulla siis lukittuu myös nelosella? Tätä olen kissien ja koirien kanssa yrittänyt etsiä ja kysellä nimittäin 5HP18:n speksien mukaan myös nelosella sen on mahdollista lukittua ja kiva olis jos niin tekis mutta ei vaan mulla. Se on vitonen ensin oltava päällä ja sitten jossain 85km/h paikkeilla se lukittuu. Kukaan ei tunnu aiheesta tietävän muuta kuin sen mitä oma auto tekee .
                  Yamaha XJ750 ja XJ900
                  E32 730iA
                  ex E32 750iAL
                  ex E34 525tdsA Touring

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    #10
                    Originally posted by kartsan
                    Ai sulla siis lukittuu myös nelosella? Tätä olen kissien ja koirien kanssa yrittänyt etsiä ja kysellä nimittäin 5HP18:n speksien mukaan myös nelosella sen on mahdollista lukittua ja kiva olis jos niin tekis mutta ei vaan mulla. Se on vitonen ensin oltava päällä ja sitten jossain 85km/h paikkeilla se lukittuu. Kukaan ei tunnu aiheesta tietävän muuta kuin sen mitä oma auto tekee .
                    Ahaa, toi on mulle uutta ettei nelosella lukitse. Tarttis oikeastaan pitää joku miittinki Tampereella tän 5HP18: n merkeissä. Sais vertailla kuinka erilaisia ne keskenään ovat. Tää mun pirssi on rullannu linjalta 03/98.
                    Tuli tossa kesällä hesan reissulla kokeiltua koska vaihtaa vitoselle kickdownilla.. Digimittari näytti 185 kun vaihto tapahtui.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎