Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 523i -97 tehot 170hp-->192hp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VTH
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 15
    • Woikkaa

    Bmw 523i -97 tehot 170hp-->192hp?

    Onko mahdollista jollain lastun vaihdolla päivittää ton 523i:n 2,5 litrasen moottoorin tehot tuohon 192 heppaan?
    Kun kerta saman kokoisesta koneesta tuon verran löytyy jo tehtaalta.
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #2
    Originally posted by VTH
    Onko mahdollista jollain lastun vaihdolla päivittää ton 523i:n 2,5 litrasen moottoorin tehot tuohon 192 heppaan?
    Kun kerta saman kokoisesta koneesta tuon verran löytyy jo tehtaalta.
    Sama iskutilavuus, eri kone. Imusarjalla nousee tehot, ja putoaa väännöt.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Susi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 473
      • Kuopio, Suomi

      #3
      Originally posted by VTH
      Onko mahdollista jollain lastun vaihdolla päivittää ton 523i:n 2,5 litrasen moottoorin tehot tuohon 192 heppaan?
      Kun kerta saman kokoisesta koneesta tuon verran löytyy jo tehtaalta.
      Tuossa koneessa on jo vakiona 182-192hv, Bemari ilmoitti tehot alakanttiin verotussyiden sekä 2.8-litraisen moottorin takia.

      Comment

      • mcly
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 354

        #4
        Originally posted by Susi
        Tuossa koneessa on jo vakiona 182-192hv, Bemari ilmoitti tehot alakanttiin verotussyiden sekä 2.8-litraisen moottorin takia.
        Mistä sä oot noi tulokset saanu? Dynollako mitattu?

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by mcly
          Mistä sä oot noi tulokset saanu? Dynollako mitattu?
          Toihan on jo älyttömän vanhaa tietoa..kaikissa 523i:ssä joita on mitattu on minimissään se 182 heppaa. Jossain ruotsissa tekivät noita mittauksia useisiin yksilöihin ja loppujen lopuksi 523 ja 528 eroksi jäi kolmisen heppaa..eli 528 ilmoitettu tehtaalla oikein ja 523 ilmoitettu verotuksellisista syistä alakanttiin. Näin saatiin 523 sopimaan saksan käyttöetu taulukoissa alempaan hintaluokkaan. 528:ssa toki vääntöä enemmän kuin 523:ssa joten sen takia 528 kulkee paremmin.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Susi
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 473
            • Kuopio, Suomi

            #6
            Originally posted by mcly
            Mistä sä oot noi tulokset saanu? Dynollako mitattu?
            Oulussa kesällä dynotettiin yli 200tkm ajettu 523i (vm 97 muistaakseni) ja tulos oli 193.x kaakkia.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              #7
              Originally posted by mcly
              Mistä sä oot noi tulokset saanu? Dynollako mitattu?
              Jos kattoo TM 5/1996 koeajoa niin mitattu 8,1s 0-100km/h ja 15,8s 0-400m on aika hyviä aikoja 170hv tehoiselle ja 1470kg (koeajon aikana 1640kg) painoiselle autolle. Esim. 15kg painavampi ja paperilla täysin samantehoinen Volvo S60 2.4 kiihtyi 9,0s / 16,6s.

              Eli vaikkei tämä nyt mitään todista, niin ainakin osaltaa tukee noita dynotettuja lukemia. Kiihtyvyyteen vaikuttaa toki muutkin asiat kuin teho.

              Parhaiten homma tietysti selviää käymällä itse dynossa. Noloa, mutta jäänyt mullakin tekemättä.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 06-09-2006, 17:45.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Rapamaha
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 683
                • -

                #8
                Originally posted by Susi
                Oulussa kesällä dynotettiin yli 200tkm ajettu 523i (vm 97 muistaakseni) ja tulos oli 193.x kaakkia.
                Ei huonosti muistettu

                dynotus oli wapun tienoilla, mittarissa 205tkm, hiace -98 mallia ja tulos 194.x

                <clip!>
                143.2kW@5440rpm (137.6kW@6190rpm) ja pyöriltä 126.9kW.

                263.6Nm@4090rpm, vääntökäyrä menee valmistajan ilmoittaman 245Nm:n yli n. 3200rpm ja laskien sen alle n. 5400rpm kohdilla.
                </clip!>

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Rapamaha
                  Ei huonosti muistettu
                  Minä luulin että Susi muisteli tätä:


                  Ton threadin viimeisen viestin valossa tasan 200hv ei pitäis olla mahdotonta lastutetusta M52B25TU-koneesta. Pitääkö tässä nyt itekki dynoon lähteä vielä kun on kesärenkaat alla.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 06-09-2006, 18:35.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Susi
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 473
                    • Kuopio, Suomi

                    #10
                    Originally posted by Rapamaha
                    Ei huonosti muistettu

                    dynotus oli wapun tienoilla, mittarissa 205tkm, hiace -98 mallia ja tulos 194.x

                    <clip!>
                    143.2kW@5440rpm (137.6kW@6190rpm) ja pyöriltä 126.9kW.

                    263.6Nm@4090rpm, vääntökäyrä menee valmistajan ilmoittaman 245Nm:n yli n. 3200rpm ja laskien sen alle n. 5400rpm kohdilla.
                    </clip!>
                    Sorkkeli kun sinun auton tehoja yritin alaspäin vedättää eli 193.x hv vs. 194.x hv

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Robi
                      Toihan on jo älyttömän vanhaa tietoa..kaikissa 523i:ssä joita on mitattu on minimissään se 182 heppaa. Jossain ruotsissa tekivät noita mittauksia useisiin yksilöihin ja loppujen lopuksi 523 ja 528 eroksi jäi kolmisen heppaa..eli 528 ilmoitettu tehtaalla oikein ja 523 ilmoitettu verotuksellisista syistä alakanttiin. Näin saatiin 523 sopimaan saksan käyttöetu taulukoissa alempaan hintaluokkaan. 528:ssa toki vääntöä enemmän kuin 523:ssa joten sen takia 528 kulkee paremmin.
                      Onhan tosta tosta 2.8:stakin mitattu ainakin E36:n kopassa mukavia 200-220hv tehoja eli nekin tuntuu olevan hitusen alakanttiin ilmoitettu...

                      Comment

                      • VTH
                        Newbiemmer
                        • Aug 2005
                        • 15
                        • Woikkaa

                        #12
                        Varsin positiivista

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎