Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tehoa vai teoriaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NHB
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1120

    #16
    Re: Tehoa vai teoriaa.

    Originally posted by Tykki
    keskustelu moottorin resonanseista ja ns. "sykkeestä" varsinkin t-racen puheenvuoroissa antoi käsityksen että on mahdollista ns. imuputkiahtaminen saada toimimaan kaikilla kierrosalueilla moottorissa.
    Toinen asia oli, että moottori hyvin mitoitetulla imuputkistolla, nokalla jne. jne. saadaan lopuksi toimimaan hienosti lisäämällä siihen sopiva turbo.
    Miksei kukaan mainitse bmw:n portaattomasti muuttuvapituuksista imusarjaa. Sillä sillä saadaa ylitäyttöä sylinteriin varsin laajalla kierrosalueella.

    Turbohommissa tuo renosonanssilla saavutettu ylitäyttö ei ole kovin olennainen juttu, sillä voi saada hyvin toteutettuna noin 10-15 prosentin ylitäytön. Turbo taasen puhaltaa sylinteriin extraa jotain 30:n ja useamman sadan prosentin väliltä.

    Comment

    • Tykki
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 197
      • Ii

      #17
      Re: Tehoa vai teoriaa.

      Originally posted by NHB
      Originally posted by Tykki
      keskustelu moottorin resonanseista ja ns. "sykkeestä" varsinkin t-racen puheenvuoroissa antoi käsityksen että on mahdollista ns. imuputkiahtaminen saada toimimaan kaikilla kierrosalueilla moottorissa.
      Toinen asia oli, että moottori hyvin mitoitetulla imuputkistolla, nokalla jne. jne. saadaan lopuksi toimimaan hienosti lisäämällä siihen sopiva turbo.
      Miksei kukaan mainitse bmw:n portaattomasti muuttuvapituuksista imusarjaa. Sillä sillä saadaa ylitäyttöä sylinteriin varsin laajalla kierrosalueella.

      Turbohommissa tuo renosonanssilla saavutettu ylitäyttö ei ole kovin olennainen juttu, sillä voi saada hyvin toteutettuna noin 10-15 prosentin ylitäytön. Turbo taasen puhaltaa sylinteriin extraa jotain 30:n ja useamman sadan prosentin väliltä.
      näin se on, että turbolla pääsee sopivaan teholuokkaan ainakin katuautossa, näkemättä vaivaa resonanssien suhteen.

      ja miksei puhuta muuttuvasta imusarjan pituudesta? eihän siinä ole enään mitään hauskaa, ku ei siitä voi edes väitellä. :lol:
      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
      -Andy McCoy

      Comment

      • t-race
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 722
        • North from Nurmijärvi

        #18
        Tekisi kyllä mieli, mutta Harri Holkerin sanoin: "En kommentoi, minä juon nyt kahvia". Tosin kahvia en juo tällä hetkellä.
        BMW Rennsport Racing Motorsport Club
        BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
        Ach so, je mehr, desto besser!
        sigpic

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎