Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia ennen katsastusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    Ongelmia ennen katsastusta

    Nyt tuli pieni tenkkapoo, kun ens kuussa pitäisi viimeistään katsastaa.

    Auto on E30 316i M40, jossa on 60/40 madallus.
    Bilsteinin etuiskarit eivät ole(kkaan) tarpeeksi lyhyet, vaan kun auton nostaa ilmaan, saa käsillä heilutettua jousia. Näinhän EI saisi olla?

    Säkällähän voisi mennä siten, että katsastusmies ei koittaisi jousia, mutta ei taida oikeen mun tapauksessa olla mahdollista, sillä mun pitäisi samalla muutoskatsastaa kun on noin paljon madallettu?

    Paljonko voin madaltaa että ei tarvitse muutoskatsastaa?
    Jos hommaisin vaikka jostain 40mm madaltavat etujouset, niin tarvitseeko silloinkin muutoskatsastaa? Missä se raja menee madalluksen kanssa?
    Niin ja tietenkin, että sopiiko 40mm madaltavat jouset yhteen hieman lyhyempien iskarien kanssa kuin vakioiskarit? Ainakaan 60 mm ei näytä toimivan kunnolla kun pääsee heilumaan, jos auto on ilmassa.


    Muutenkin eihän tosta tulis mitään ajaa talvella tolla 60mm madalluksella, kun hyvä kun nyt pääsee paikasta toiseen
    Last edited by |makke; 31-10-2006, 22:25.
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 827
    • Iittala

    #2
    Et saa madaltaa autoasia yhtään, ellei auto ole jo tehtaalla madallettu. Silloinkin madallus on sallittua vain sen verran mitä se on alunperin ollut. Joudut siis muutoskatsastamaan alustasi oli se madallettu sitten 10mm tai 200mm, olettaen että autossasi on ollut vakio korotus.
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by insp
      Et saa madaltaa autoasia yhtään, ellei auto ole jo tehtaalla madallettu. Silloinkin madallus on sallittua vain sen verran mitä se on alunperin ollut. Joudut siis muutoskatsastamaan alustasi oli se madallettu sitten 10mm tai 200mm, olettaen että autossasi on ollut vakio korotus.
      Okei, kiitos tiedota.

      Eli jos hommaisin 40/40 noihin iskareihin ja katsastaisin niillä, niin pitäisikö niiden sopia kunnolla yhteen?
      Ne Bilsteinit on siis hieman normaaleja iskareita lyhyemmät, mutta selvästi paksummat.

      Kokemuksia 40/40 madalluksesta talviajossa?

      Comment

      • mtofinland
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 35
        • Kontula, Suomen Monaco!

        #4
        Ole erilainen ja korota, hyötyy varmasti myös talviajossa
        E30 316 -84

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          #5
          Noniin foorumilaiset, vähä helppiä ny.

          Ajaako joku 40/40 madalluksella talvella?
          Millasta säätöä se on, itellä on toi IS-lippa että melkonen aura varmaan talvella. Ei viitsisi alkaa ottamaan takaa pois tota 40mm madallusta, eikä nyt edessäkään viittisi pienempää madallusta pitää kuin takana, eikös se näyttäisi jo aika tyhmältä? Esim 30/40.

          Onko takana erilaiset iskarit kuin edessä?

          Paljos se muutoskatsastus maksoikaan?

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            #6
            Onhan se tuunauksen vastaista alkaa korottamaan. Sen lisäksi mistäs löydät 2 kpl samanlaisia -40 mm jousia kuin takana on? Voi tulla huono ajaa jos jouset ovat tyystin erilaiset.

            Paras vaihtoehto sun tapaukseen olisi eteen Bilsteinin sprintit (jos e30:een saa niitä) ja tämänhetkiset Bilsteinit saa varmaan myytyä jos ehjät.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #7
              Originally posted by alspe
              Onhan se tuunauksen vastaista alkaa korottamaan. Sen lisäksi mistäs löydät 2 kpl samanlaisia -40 mm jousia kuin takana on? Voi tulla huono ajaa jos jouset ovat tyystin erilaiset.

              Paras vaihtoehto sun tapaukseen olisi eteen Bilsteinin sprintit (jos e30:een saa niitä) ja tämänhetkiset Bilsteinit saa varmaan myytyä jos ehjät.
              Öh, mulla on Bilsteinin sprintit edessä.

              Onko takaiskarit erilaiset?
              Mulla hajos jo neljäs takaiskarin ylätukilaakeri, vai mikä nyt onkaan. Ja ei, en aja mitään rallia. Takana on ilmeisesti vakioiskarit, mutta pitäs vissiin sinnekkin saada lyhkäsemmät iskarit?
              Ei tuo voi olla normaalia, että 9kk aikana hajoaa neljä niitä tukilaakereita.

              Nykysillä Bilsteinin sprinteillä ainakin ne 60mm madaltavat jouset pääsee heilumaan. En sitten tiedä, jos hommais ne 40mm jouset eteenkin, pääseekö jopa silloinkin heilumaan. Tietenkin näin vain siis, kun auto on ilmassa.

              Voi tosiaan olla tolla 40mm madalluksella vähän hankala ajaa talvella?

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by |makke
                Noniin foorumilaiset, vähä helppiä ny.

                Ajaako joku 40/40 madalluksella talvella?
                Millasta säätöä se on, itellä on toi IS-lippa että melkonen aura varmaan talvella. Ei viitsisi alkaa ottamaan takaa pois tota 40mm madallusta, eikä nyt edessäkään viittisi pienempää madallusta pitää kuin takana, eikös se näyttäisi jo aika tyhmältä? Esim 30/40.

                Onko takana erilaiset iskarit kuin edessä?

                Paljos se muutoskatsastus maksoikaan?
                Itse ajelin 320i:llä 40mm madalluksella ihan hyvin talvella. Mulla ei kumminkaan ollut mitään etulippaa, jonkin korisarjan etupuskin vain. Ei varmaan kannata korottaa kun keväällä sitten vituttaa ja pitää saada taas alaspäin.

                Ja muutoskatsastus maksaa 29€.
                E39 ja E91

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #9
                  joo kyllä sillä 40 millin madalluksella pääse talvella ihan hyvin... ja kyllä siitä orkkis horokistakin loppuu se maavara kesken jos kunnolla tuleepi lunta...
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • Tikkunen85
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 891
                    • Paltamo

                    #10
                    itellä e30 bemussa vissii -35 madallus eikä katastus ukko sanonu jousista mitään...

                    sit toi e36 joka ostettiin vasta nii siinäki joku alustasarja jota ei oo muutoskatastettu ja liikkeessä sanovat ettei tarviikkaan...liekkö perää??vai onko tuossa sit alukuperänen madallus??

                    no kaverilla oli kerran 240putkivolvossa laikka alusta ja katastus ukko kysy vaan et onhan jouset laitettu ennen vuotta -93..siihen sit et on nii sano et muutos katsastus onnistuu pikku paperihommilla ja lisä rahalla...

                    mut täältä varmaan löytyy monia viisaampia joilla on asiasta varmaa tietoo nii voisivat neuvoo meitä tietämättömiä...

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Kai sulla ne tuv laput on tallessa? helpottaa kovasti katsastusta.

                      _Käsittääkseni_ on inssin kanta se, että jouset eivät saa olla niin löysät, että voisivat äärijoustossa mennä väärään paikkaan. Eli jos sulla on siellä kuitenkin vielä hieman esijännitystä, eli et saa ihan vain vetämällä jousta ulos kupeista niin ei _pitäisi_ inssin napista.
                      Olli.

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        #12
                        Eikös näissä madalluksissa ollu joku juju vanhempien biilien kanssa?

                        Prkl kun ei tähän hätään sitä muista, mutta jotenkii vanhemmilla autoilla se madalluksen muutoskatsastus poikkesi nuoremmista.
                        Jos puhun ihan paskaa niin pyydän anteeksi
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • Atlantikblau
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 76
                          • Pietarsaari

                          #13
                          mulla kans vähän sama ongelma, viime talven ajoin ihan hyvin 40/40 madalluksella, ei mitään hätää, ja katsastuksesta meni helposti läpi. Nyt pitäis kuitenkin katsastaa, ja ongelma on se että otin kierroksen pois etujousista, niin saas nähdä mitä katsastusmies siitä sanoo kun voi olla että ne on vähän löysät. Auto ei kuitenkaan nähtävästi madaltunut vaikka otin kikan pois, mistä johtuis? voihan olla että muuttuis vähän jos vaihtais iskarit kans vähän lyhemmiks Pitääpä käväistä konttorilla ja toivoa parasta
                          316 - ei oo kiire mihinkään

                          Comment

                          • Wanna
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 1393
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by Janzki
                            Eikös näissä madalluksissa ollu joku juju vanhempien biilien kanssa?

                            Prkl kun ei tähän hätään sitä muista, mutta jotenkii vanhemmilla autoilla se madalluksen muutoskatsastus poikkesi nuoremmista.
                            Se juju oli se, että ei tarvitse TÜV-lappuja. Eli Ainoastaan tyyppihyväksyttyyn autoon niitä tarvii, ja käytännössä se on jostain ~95 vuodesta eteenpäin...

                            Jossain paikoissa madallussarjan muutoskatsastus lasketaan "isoksi" muutokseksi ja hinta on 68e. Riippuu vissiin ihan konttorista.
                            ¨
                            ~* Tin Can Tuners *~

                            Käyttis: E46 316Ti - Ex: E39 523i -96 - Ex: E30 316 -84 'Elviira' - Ex: E30 325 -87

                            Comment

                            • juuze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 1938
                              • Oulu

                              #15
                              Omien muistikuvien mukaan noin vanhaan autoon ei tarvi alustaa muutoskatsastaa. Tätä kerran katsastusinssin kans pähkäiltiin, kun renkaita muutoskatsastaessa toinen inssi halus merkitä madalluksenkin muutoksiin, kun näki uudet madallussarjan jouset. Seuraavalla kerralla siis toinen inssi ihmetteli, että minkä ihmeen takia tämä alustasarja on muutoskatsastettu. Tuumasi että näin vanhaan autoon ei tarvitse alustaa muutoskatsastaa.
                              Tiedähäntä sitten.
                              Jussi
                              F31 320xda & e39 530d Msport
                              ex e87, e39, e34, e28 & e30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎