ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineen säädin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jebu
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 145
    • Joutsa/JKL

    ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineen säädin

    Onko kukaan käyttäny turbo projekteissaan ahtopaineen mukaan säätyvää bensan paineen säädintä? Näyttää aika monessa olevan bensan paineet säädetty kiinteäksi tiettyyn paineeseen. Miksi? Tuleeko tollasella ahtopaineen mukaan säätyvällä säätimellä ongelmia?
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    Originally posted by Jebu View Post
    Onko kukaan käyttäny turbo projekteissaan ahtopaineen mukaan säätyvää bensan paineen säädintä? Näyttää aika monessa olevan bensan paineet säädetty kiinteäksi tiettyyn paineeseen. Miksi? Tuleeko tollasella ahtopaineen mukaan säätyvällä säätimellä ongelmia?

    mulla toimii vakio paineensäädin, sekin nostaa tiettyyn rajaan asti paineita.

    yleensä paineensäätimellä yritetään pitää paine-ero pensanpaineen ja imusarjan paineen välillä vakiona jotta virtaus on helpompi säätää tietokoneella oikeaksi.

    toimii kiinteä paineensäädinkin mutta ruisku pitää ohjelmoida sen mukaan.

    Comment

    • Jebu
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 145
      • Joutsa/JKL

      #3
      tarkotus olikin aluksi olla ohjelmoimatta ruiskua. Ja ahtopaineen mukaan säätyvällä säätimellä saatas lisää ainetta koneeseen ahto paineitten noustessa. Kone on m20b25.

      Comment

      • Vilhosuuri
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 139
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Jebu View Post
        Onko kukaan käyttäny turbo projekteissaan ahtopaineen mukaan säätyvää bensan paineen säädintä? Näyttää aika monessa olevan bensan paineet säädetty kiinteäksi tiettyyn paineeseen. Miksi? Tuleeko tollasella ahtopaineen mukaan säätyvällä säätimellä ongelmia?
        Yksi aika iso syy taitaa olla se että ruiskusuuttimet on suunniteltu toimimaan optimaalisesti tietyllä bensanpaineella. Kyllä tuota viritystä käyttäisi moni iso poika jos siitä olisi jotain hyötyä.

        vnu
        Alla riippuen ajasta ja paikasta:

        Bmw E30 316 -87
        Bmw E34 "525i" -89
        Citroen DS23 -73
        Citroen Saxo 1.4 -99
        AS-202 Bravo

        Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

        Comment

        • jmp2002
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 5728
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by Vilhosuuri View Post
          Yksi aika iso syy taitaa olla se että ruiskusuuttimet on suunniteltu toimimaan optimaalisesti tietyllä bensanpaineella. Kyllä tuota viritystä käyttäisi moni iso poika jos siitä olisi jotain hyötyä.

          vnu
          No väitäkkö että siitä ei hyötyä olis??? ja eikö porukka muka käytä tuota :think
          E30 325i Touring -89
          E30 325i touring -88 m50tbo
          G20 330e M-Sport -20

          Comment

          • Vilhosuuri
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 139
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by jmp2002 View Post
            No väitäkkö että siitä ei hyötyä olis??? ja eikö porukka muka käytä tuota :think
            Sanoinko että siitä ei olisi hyötyä? Varmaan jokaisessa ruiskuautossa joka on tehtaan tekele, on tuolainen bensapaineensäädin joka reagoi imusarjan alipaineeseen. Ei se ole mikään erikoinen juttu.
            Yleensä vaan on niin että kun tehdään tehokkaita moottoreita, sinne laitetaan säädettävä bensapaineensäädin, joka säädetään suuttimien mukaan. Sitten aukioloaikaa muuttamalla saadaan bensan määrää muutettua.

            vnu
            Alla riippuen ajasta ja paikasta:

            Bmw E30 316 -87
            Bmw E34 "525i" -89
            Citroen DS23 -73
            Citroen Saxo 1.4 -99
            AS-202 Bravo

            Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2069
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              Siis eikö kaikilla ole ahtopaineen mukaan säätyvää pa-paineensäädintä?!
              Bensan paineen pitää olla peruspaine + ahdon verran lisää (Hestec/Harinen).

              Ai niin, alkup. kysymikseen... kyllä, käytän. Ei ongelmia.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1703
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by Tzeimi View Post
                Siis eikö kaikilla ole ahtopaineen mukaan säätyvää pa-paineensäädintä?!
                Bensan paineen pitää olla peruspaine + ahdon verran lisää (Hestec/Harinen).
                Näinhän se menee.
                Täälläkin käytetään ahtopaineen mukaan säätyvää säädintä
                E24 635csi

                Comment

                • tonnikala
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2002
                  • 199
                  • Mikkeli

                  #9
                  Vakio b-paineen säädin toimii juuri näin myös turbokäytössä. Eli puhekielen bensanpaine on itse asiassa "paine-ero" (kiskopaine - imusarjan paine).

                  Topicin aloittaja tarkoittanee kertovaa (ei juttelevaa ) b-paineen säädintä. Tälläinen säädin ei siis ole lineaarinen ylipaineella (paine-ero kasvaa ylipaineella -> suuttimien läpi virtaavan polttoaineen määrä kasvaa -> seos rikastuu).

                  EDIT:
                  Originally posted by Jebu View Post
                  Ja ahtopaineen mukaan säätyvällä säätimellä saatas lisää ainetta koneeseen ahto paineitten noustessa.
                  Vakioruisku ei tajua ahtopaineesta mitään -> Suuttimien aukioloaika on sama 0-paineella ja 1bar ahtopaineella. Ja koska tuollainen lineaarinen säädin ei nosta bensanpaineen eroa, ei myöskään suuttimien läpi virtaava polttoaineen määrä nouse -> seos menee laihalle.
                  Last edited by tonnikala; 01-10-2006, 21:48.

                  Comment

                  • 2bar..ahhh
                    BTCF Honorary Member
                    • Nov 2004
                    • 3352
                    • haapavesi

                    #10
                    joo mut miten vakio pensansäädin muka toimii kunnolla turbo vehkeissä kun on ily painetta ja vakion p-säädin toimii alipainella..... eli paineero menee yli paineelle....

                    kyl jos meinaa sopan saanin olla kohallaan niin ehdotomasta ahtojen mukaan säätyvä säädin täytyy olla!
                    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2069
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                      joo mut miten vakio pensansäädin muka toimii kunnolla turbo vehkeissä kun on ily painetta ja vakion p-säädin toimii alipainella..... eli paineero menee yli paineelle....
                      Toimii juuri niinkuin pitääkin eli hyvin.
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      Working...
                      X