Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirenkaiden vaihdon jälkeen luistonesto vittuilee.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • culli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 378
    • Helsinki

    Talvirenkaiden vaihdon jälkeen luistonesto vittuilee.

    Tänään meni talvikumit alle ja nyt luistonesto pätkii menoa kaasupohjassa vielä kolmosellakin. Siitä ei siis todellakaan ole pelkoa, että sutia jaksaisi muuta kuin ykkösellä, mutta miksi luistonesto luulee auton sutivan. Renkaat(Nokian Q kitkat) ovat samaa sarjaa, saman kokoiset ja kuluneet toisiinsa nähden suunnilleen samalla tavalla. Onko luistoneston herkyyttä mahdollista säätää missään/mitenkään?

    Kesärenkailla vastaavaa ongelmaa ei ole koskaan ilmennyt.

    Potilas on E46 323 ci
    G20 320i M-sport
    Alfa GTV 1750
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by culli View Post
    Tänään meni talvikumit alle ja nyt luistonesto pätkii menoa kaasupohjassa vielä kolmosellakin. Siitä ei siis todellakaan ole pelkoa, että sutia jaksaisi muuta kuin ykkösellä, mutta miksi luistonesto luulee auton sutivan. Renkaat(Nokian Q kitkat) ovat samaa sarjaa, saman kokoiset ja kuluneet toisiinsa nähden suunnilleen samalla tavalla. Onko luistoneston herkyyttä mahdollista säätää missään/mitenkään?

    Kesärenkailla vastaavaa ongelmaa ei ole koskaan ilmennyt.

    Potilas on E46 323 ci
    Jäinen alusta vai millainen? Kitkoilla on jäisellä vielä liukasta kolmosellakin ja kesällä on sit eri asia jolloin ei kolmosella pääse noilla tehoilla suttaamaan Ei ole herkkyyssäätöä ku kaasujalassa Testaa, ota luistonesto pois ja vedätä uudestaan... ihan taatusti suttaa.

    Comment

    • culli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 378
      • Helsinki

      #3
      Kuiva asfaltti alla. Ilman luistonestoa ei sudi puhtaasti edes kakkosella.
      V-mäinen ongelma, koska luistonesto on niin herkkkä, että tiputtaa heti tehot ja meno on melko nykivää.

      Mittaako luistonesto etu ja takapyörien keskinäistä pyörintänopeutta? Jos takarenkaat hiemankin kuluneemmat ja pyörivät eturenkaita kovempaa, onko mahdollista, että heti vaikuttaa.
      G20 320i M-sport
      Alfa GTV 1750

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11701
        • Kouvola

        #4
        Tahtoo noi kitkat olla sen verran pehmeätä kumia lamelleineen, että luistonesto luulee pidon olevan heikko. Todellisuudessa se johtuu vain noiden renkaiden hienoisesta huojumisesta. Jos siihen luistoneston mukaan tulemiseen laitetaan enemmän toleranssia, voi seuraukset olla kohtalokkaat kelin ollessa todella liukas.

        Esim. porukoiden E39 540iA:lla luistonesto vilkkuu vielä 140km/h vauhdissa kuivalla asfaltilla kitkat alla

        Ei tossa ole paljoa muuta vaihtoehtoa, kuin painaa kylmästi se luistonesto pois häiritsemästä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ne kitkat sulaa aika paljon nopeammin alle, kuin kesärenkaat....

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Esko View Post
          Tahtoo noi kitkat olla sen verran pehmeätä kumia lamelleineen, että luistonesto luulee pidon olevan heikko. Todellisuudessa se johtuu vain noiden renkaiden hienoisesta huojumisesta. Jos siihen luistoneston mukaan tulemiseen laitetaan enemmän toleranssia, voi seuraukset olla kohtalokkaat kelin ollessa todella liukas.

          Esim. porukoiden E39 540iA:lla luistonesto vilkkuu vielä 140km/h vauhdissa kuivalla asfaltilla kitkat alla

          Ei tossa ole paljoa muuta vaihtoehtoa, kuin painaa kylmästi se luistonesto pois häiritsemästä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ne kitkat sulaa aika paljon nopeammin alle, kuin kesärenkaat....
          On tossa toinenkin vaihtoehto...laittaa jotkut muut kuin nokian Q kitkat jotka ei toimi missään raskaammassa luistonestolla varustetussa takavetoisessa autossa.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Robi View Post
            On tossa toinenkin vaihtoehto...laittaa jotkut muut kuin nokian Q kitkat jotka ei toimi missään raskaammassa luistonestolla varustetussa takavetoisessa autossa.
            Samanlainen ongelma on myös Hakkapeliitta 4 nastarenkaissa. Mikä niiden tilalle olisi sopiva merkki ja malli jossa tätä ongelmaa ei esiinny?
            E39 528iA

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Samanlainen ongelma on myös Hakkapeliitta 4 nastarenkaissa. Mikä niiden tilalle olisi sopiva merkki ja malli jossa tätä ongelmaa ei esiinny?
              Itselläni on ollut jo 2 vuotta (kolmas lähtee) Continentalin WV 1:t alla (koko 205/60/16) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ei muljaile, on hiljainen ja ennen kaikkea toimii moitteetta kaikissa olosuhteissa. Nastoja ei ole lähtenyt ensimmäistäkään (huolellinen sisäänajo). Enkä koskaan ole törmännyt moiseen vilkkumishärdelliin.

              En epäröisi ostaa hetkeäkään samanlaisia tai uudempia.

              Koko on vähän erikoinen, mutta sillä haettiin tarkoituksella kapeampaa rengasta ja sopivasti enemmän ilmatilaa. Yhdistelmä on ollut nappivalinta.

              Vähemmän sutii kun edellisellä etuveto Mondeolla talviolosuhteissa (lumi/jää).

              Comment

              • Antza
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2143
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                On tossa toinenkin vaihtoehto...laittaa jotkut muut kuin nokian Q kitkat jotka ei toimi missään raskaammassa luistonestolla varustetussa takavetoisessa autossa.
                Voi olla. Mulla on nimittäin E46 328Ci:ssä Continentalin CVC2 kitkat, eikä tosiaankaan luistonestovalot välky kuivalla mono konehuoneessa.

                Luistonesto (ASC, joka sulla tod. näk. on) mittaa jokaisen pyörän pyörintänopeutta erikseen. Eli teoriassa jos on liian eriävät halkaisijat joissain renkaissa, se luulee auton sutivan. Todennäköisempää on, että ko. kumit ovat niin vetelät, että kaasupoljinta painettaessa eturenkaat näyttäisivät pyörivän eri nopeudella. Yksi vaihtoehto tietysti on, että pyörimisnopeutta mittaavat sensorit eivät ole tikissään, jolloin ABS-mokkulalle menee väärää tietoa..?

                Tuosta ACS:stä vielä sen verran, että olen käsittänyt sen toimivan kahdessa vaiheessa. Jos toinen takarengas meinaa sutia, jarrutetaan sitä. Jos taas molemmat sutivat, vähennetään moottorin tehoa. Kojelaudan valo vilkkuu vain jälkimmäisessä tapauksessa (eli cullin tapauksessa ACS luulee, että molemmat sutisivat). Ja suuremmissa nopeuksissa ensimmäinen vaihe ei ole toiminnassa ollenkaan. Viisaammat korjatkoon
                Last edited by Antza; 29-10-2006, 13:45.
                Current rides:
                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                Previous rides:
                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Keimo View Post
                  Itselläni on ollut jo 2 vuotta (kolmas lähtee) Continentalin WV 1:t alla (koko 205/60/16) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ei muljaile, on hiljainen ja ennen kaikkea toimii moitteetta kaikissa olosuhteissa. Nastoja ei ole lähtenyt ensimmäistäkään (huolellinen sisäänajo). Enkä koskaan ole törmännyt moiseen vilkkumishärdelliin.
                  Joopa, minulla on nuo Nokian 205/65R15 kokoisena ja onkohan nyt jo neljäs talvi lähdössä niillä... Eihän tuossa ongelmaa ole kun tuon tietää, mutta alussa oli hiukan jännää kun ohitti kesätyyliin eikä auto kiihtynytkään (sulalla kuivalla tiellä) mihinkään 90-100km/h nopeudesta koska luistoneston valo paloi koko ajan. Toisaalta kyllä se luistonesto yleensä on ihan oikeassa, joten ei ehkä kannata kovin suurissa nopeuksissa pois kytkemällä testata onko liukasta vai ei, siis jos tie ei ole kuiva ja sula.

                  Hiukan huteraa meno noilla tietty on, mutta alusta/iskariremontti taisi parantaa tuotakin asiaa melkoisen rajusti sillä meno/tuntuma on täysin erilainen kuin viime talvena/keväänä. Nyt ei enää pelota ja tunnu kuin takapää lähtisi sivulle kaistanvaihdossa...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Rale
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 1482
                    • Porvoo

                    #10
                    Originally posted by Robi View Post
                    On tossa toinenkin vaihtoehto...laittaa jotkut muut kuin nokian Q kitkat jotka ei toimi missään raskaammassa luistonestolla varustetussa takavetoisessa autossa.
                    Juurikin näin appiukolla 523at samoilla nokian Q kitkoilla luistonesto sekos. ei vaihtanut kolmosta isompaa, vaan piti vaihtaa steppi käsivalinnalle. Tulos; liian pehmeä runko tolla renkaalla kyseisiin vehkeisiin. Siis jäykkärunkoisia esim. WR-lukoan renkaat ja ei ongelmia. Ite aina käyttänyt 530dat:issa WR-luokan kumeja ilman ongelmia.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7434
                      • Oulu

                      #11
                      Jäykempää runkoa löytyy helposti varmaan kaikilta merkeiltä jos pistää matalampaa profiilia. Nyt alla oleva Contin WV2-nastarenkaat 225/50-17 koossa tuntuu vähän liiankin jäykkärunkoisilta 2,7 bar paineilla, eikä ole kyllä ollut mitään luistoneston temppuilua havaittavissa vaikka pintakuvio tuntuukin elävän selvästi kesärenkaita enemmän. Tosin vähissäpä on täyskaasukiihdytykset sulalla koska ei ole sulaa ja muutenkin varovaista sisäänajoa pitäisi vielä tehdä.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Samanlainen ongelma on myös Hakkapeliitta 4 nastarenkaissa. Mikä niiden tilalle olisi sopiva merkki ja malli jossa tätä ongelmaa ei esiinny?
                        Rengaskoosta ja rungoista kiinni... Ei mulla ainakaan seiskassa ole hakkiksilla mitään ongelmaa.

                        Rengaskoko on siis sama joka nurkassa? Onhan paineet tsekattu? Tai oletko kokeillut rengaspaineiden vaikutusta asiaan?
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Erich View Post
                          Rengaskoko on siis sama joka nurkassa? Onhan paineet tsekattu? Tai oletko kokeillut rengaspaineiden vaikutusta asiaan?
                          On sama koko. Paineet on tutkittu ja kokeiltu. Muistaakseni suuremmalla rengaspaineella tuota tapahtui helpommin vaikka auton käytös muuten muuttuikin tarkemmaksi. Mutta kuten jo sanoin, niin alusta/iskariremontti teki ihmeitä. En ole vielä päässyt kokeilemaan kuivalla ja sulalla tiellä tuota luistoneston toimintaa, mutta ainakin muuten auton käytös on täysin erilainen (siis paljon parempi) kuin ennen. Ja näyttäisi vähän siltä, ettei luistonestokaan vilku yhtä innokkaasti kuin ennen.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Ekape
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 205
                            • Luvia

                            #14
                            No joo, osallistutaanpa tähän keskusteluun omilla kokemuksilla.
                            Eli autona v.98 523 ia ja renkaat on Goodyear UG-500 (205 60/15). Kuivalla asvaltilla kun painaa kaasun pohjaan niin luistonesto puuttuu kulkuun. Ihan sama ajaako automaatilla vai steptronicilla. Ongelmaksi tuo muodostuu ainoastaan kuivalla talvikelillä nopeissa ohituksissa. Itselle tullut sellainen tapa että otan aina luistoneston pois jos ajelen kuivalla asvaltilla talvikelillä. No saas nähdä kuinka toimivat tänä talvena on jo neljäs vuosi samoilla kumeilla. Ihmeen hyvinä renkaat pysyy kun on nämä absit ja luistonestot.

                            Luistoneston herkyyttä ei varmaan kukaan pysty säätämään?:think

                            Comment

                            • villes
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 439
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              Robi kerropas mikä rengas toimisi hyvin e90 alla (330i). Tuntuu tuo luistonesto vilkuttelevan turhan paljon nokian RSi 225/45R17 renkailla ja muutenkin meno on aivan liian huojuvaa..
                              M-B C220CDI 4matic amg -13
                              ex.
                              bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎