Announcement

Collapse
No announcement yet.

Teholastun takia päästöt pilvissä?!?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • akke
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 48

    Teholastun takia päästöt pilvissä?!?!

    Eli kävin katsastamassa ja päästöt tosiaan pilvissä. Autona on e36 coupe (vähäpäästöinen). Viime vuoden katsastuksessa ei teholastua eikä vapaavirtaussuodatinta ja päästöt oli ok. Johtuuko teholastusta vai onko jotain rikki esim lanmbda?!
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #2
    Omasta meni joka vuosi lambda kun oli teholastu paikoillaan. Nyt olen ajanut vuoden vakiolastulla ja oli päästöt ok katsastuksessa. Itse ainakin syytän lambdan rikkoontumisesta lastua. Kolme lambdaa jouduin ostamaan. Muuten ajossa ei huomannut rikkinäistä lambdaa, mutta katsastuksesta juuri noista päästöistä.

    Comment

    • honkkeli
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 947
      • Kaarina

      #3
      Niin ja eikös nyrkkisääntönä vois sanoa sen et jos auto käyttäytyy jotenkin erillaisti/huonosti lastutuksen jälkeen ni vaihtaa tavallinen takasin

      Unettomuuskin on rikos, jos se on väkisin makaamista


      E46 320i -99

      "Prokkis" Schnitzer 635csi E.T.S -85

      ex:
      E34 535iA -91
      E30 316i -89
      E30 320i -90

      Comment

      • akke
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 48

        #4
        mitä veikkaatte et jos laitan vaan vakiolastun paikalle ni mitä mahtaa päästöt sanoo katsastuksessa? Vai onko teholastu 3 vikosssa ehtinyt rikkoo jo lambdan?? Jos lambda rikki, ni mitä maksaa uus?!

        Comment

        • honkkeli
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 947
          • Kaarina

          #5
          Kuulostaa oudolta jos rikkoo lamdan Ei oo mitään hajua lamdan hinnasta mut käyttää vähän maalaisjärkeä et jos "teholastu" hajottaa lamdan ni sil kannattaa heittää vesilintua

          Unettomuuskin on rikos, jos se on väkisin makaamista


          E46 320i -99

          "Prokkis" Schnitzer 635csi E.T.S -85

          ex:
          E34 535iA -91
          E30 316i -89
          E30 320i -90

          Comment

          • pete81
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 2056
            • .........

            #6
            Originally posted by akke View Post
            mitä veikkaatte et jos laitan vaan vakiolastun paikalle ni mitä mahtaa päästöt sanoo katsastuksessa? Vai onko teholastu 3 vikosssa ehtinyt rikkoo jo lambdan?? Jos lambda rikki, ni mitä maksaa uus?!
            Sitä on paha sanoa onko lambda jo hajonnut. Uusi maksaa reilun 100e.

            Comment

            • akke
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 48

              #7
              mitäs tällanen mahtaa tarkottaa ku katsastusäijä laittanu tarkustuskorttiin (mihin viat merkataan), et lambda 0,90??? Onks se joku sen arvo?!

              Comment

              • Anttiha
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 138
                • Tampere

                #8
                se lamda 0.90 on laskennallinen lamdan arvo kun otetaan päästöt. se tulee muistaakseni hc ja joku toinen arvo, joku ehkä muistaa mistä se kone ne laskee. Itsellä samat ongelmat leimalla e30 2,7 ku on eri bokseja ja eri osia. Helpotti kun ite kävi tunnin verran säätämässä ilmamäärämittaria ja bensan painetta sillain että päästömittari oli kiinni koko aika. Sit sain hienosti oikeisiin arvoihin. Niin ja mulla ei ollu koko lamdaa paikallaan vaikka se boksin puolesta pitäs olla. Säätämällä sen saa ilman lamdaakin päästöihin, kunhan katti on kunnossa

                Comment

                • pete81
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 2056
                  • .........

                  #9
                  Originally posted by akke View Post
                  mitäs tällanen mahtaa tarkottaa ku katsastusäijä laittanu tarkustuskorttiin (mihin viat merkataan), et lambda 0,90??? Onks se joku sen arvo?!
                  Lambda-arvon rajat on 0,97-1,03. Eli se arvo sulla on pielessä.

                  Comment

                  • akke
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 48

                    #10
                    eli tarvii tehdä mitä???

                    Comment

                    • intfreak
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 2966
                      • Uusikaupunni

                      #11
                      Originally posted by akke View Post
                      eli tarvii tehdä mitä???
                      Kertoa kaikki päästötiedot (HC,CO,CO2,O2,kierroksilla ja ilman). Katsotaan sitten uudestaan.
                      N62 Money Spender Club

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #12
                        Originally posted by pete81 View Post
                        Uusi maksaa reilun 100e.
                        Uusi maksaa n. 30e kun käyt tarvikeliikkeestä yleismallisen hakees.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • Luntti
                          2Wheel Driver
                          • Jul 2003
                          • 5021
                          • Yka

                          #13
                          Mun virilastu ei ole ihan halpa, eikä ihan mikään "nettimyyntilastu".
                          Muukkosen tekemä ja soitinkin Muukkoselle asiasta. Sanoi, että on mahdollista, että särkee lambdan. Lähinnä riippuu seoksista. Alakierroksilla on rikkaampi seos kuin yleensä(vääntö parempi). Ja matalilla kierroksilla kun yleensä ajetaan niin lambda ainakin saattaa tukkeentua. Sitä myöden rikkoontuakin. Mun autossa jolla emäntä yleensä ajaa vain kahden kilometrin työmatkan niin tämä saattaa pitää paikkansakin. Lambda ei pääse edes kunnolla lämpenemään.
                          Itse laitoin kolme original lambdaa, kaikki meni rikki. Mutta uskosin, että Boschin paksurunkoinen kestäis paremmin.
                          Nyt sinun kannattaa ainakin irroittaa lambda ja lämmittää se kaasupilleillä punaiseksi. Jos se on vain tukossa.
                          Näin suurinpiirtein Muukkosella kerrottiin jos nyt oikein muistan.

                          Comment

                          • Killinen
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 30

                            #14
                            Jos lambaada näyttää 0.9 tarkoittaa se sitä että kone käy rikkaammalla (teho, vääntö, päästöt kasvaa) kuin päästöarvot antavat myöten (0,97-1,03). Näin äkkiseltään ajateltuna vois luulla että se lastu säätää seosta rikkaammalle ja näin aiheuttaa korkeamman lambda-arvon.

                            Gurut korjatkoon...

                            Comment

                            • akke
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 48

                              #15
                              Kävin äskön kokeilemassa taas päästöjä, ku otin teholastun eilen pois. Arvot oli seuraavat:

                              Pyörintänopeus: 690/min
                              Öljyn lämpötila: 18.3 astetta
                              CO: 4.05 %vol
                              HC: 477 ppmvol
                              CO2: 11.2%vol
                              O2: 2.5 %vol
                              Lambda 0.970
                              COvrai: 4.0%vol

                              Pyörintänopeus: 3440/min
                              Öljyn lämpötila: 18.3 astetta
                              CO: 4.17 %vol
                              HC: 258 ppmvol
                              CO2: 11.4%vol
                              O2: 2.0 %vol
                              Lambda 0.958
                              COvrai: 4.2%vol

                              Ja bosch car servicen äijän mukaan muut läpi paitsi CO ja Hc arvot. Vikakoodin lukijalla ei päästy moottorinohjaukseen, mut abs:iin ja airbagiin kylläkin. Äijä veikkas katalysaattori vikaa, mut ei varmaks sanonu. Osaako joku guru sanoa mitä pitäs/kannattas autolle tehdä?!

                              Moottori oli suht lämmin. Ajoin pikatiellä 3. vaihteella noin 100km/h ennen mittausta. Tosin auto seiso hetken aikaa pihassa sammuksissa. Auto tällä hetkellä ajokiellossa, ni pikkasen kiire ois saada noi päästöt kohalleen...
                              Last edited by akke; 27-11-2006, 08:50.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎