Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hihnarulla(t)/kiristin viimeisillään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemuri325
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 6

    Hihnarulla(t)/kiristin viimeisillään?

    Eli malli siis on -91 e36 325i. Kyseessä ilmastoimaton yksilö, eli yhdellä
    moniurahihnalla.

    Asiasta yritin etsiä Searchillä tarkempaa tietoa, mutta varsinaisesti ei löytynyt tarkempaa neuvoa paikantamiseen (tai sitten sokeus iski).

    Alkoi kuulua tässä vähän aikaa sitten kahina/kitinä/vinkuna koneen puolelta, jonka oletin kuuluvan jo melko lopussa olleen moniurahihnan
    luistosta. Tyhmänä en sitten vaihdossa sen kummemmin rullia pyöritelly tai kokeillu väljyyksiä, vaan iskin uuden hihnan paikalleen. Tästä ääni siis ei johtunut, vaan kuuluu samanlaisena edelleen.

    Ääni kuuluu selvimmin kylmällä koneella, vaimenee hiukan koneen lämmetessä. Kitinä myös selvästi nousee kierrosten mukaan, joten laakerointi ilmeisesti jostain päin viimeisillään? Vaihdetta kylmänä vaihtaessa saattaa parilla ekalla vaihdolla kuulua myös selkeä vingahdus/volahdus. Muuten tasainen kahina.

    Miten kyseistä vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan? Hihna pois ja käyttää konetta hiukkasen ja tarkastella kuuluuko edelleen? Ainoastaan varmaa on, että kahina/ininä kuuluu koneen etupäästä, tuntuisi tulevan juuri jostakin hihnan ympäriltä (äänestä siis tunnistaa, että 99% ei ainakaan imuvuoto/vastaava). Kuinka laakerointeja pystyisi helpoiten testaamaan ja jos mahdollisesti jostain hihnarullasta laakerit mennyt, niin kannattaako kaikki vaihtaa kerralla uusiin?

    Myös kiinnostaisi tietää, millaiset kiinnitykset rullissa on, kun tahtoo työkalupakkikin olla aika rajallinen (voisin sen mukaan lainata kaiken tarvittavan). Kiristimessä ainakin on 8mm kuusiokolo, ja sitä joutui vaihdon ajan vain kääntämään "pohjaan" asti, eli ainakaan mutteri ei tuntunut aukeavan kokonaan, niinkuin ilmeisesti joissakin malleissa. Kiristin siis palautui vapauttamalla alkuperäiseen asentoonsa. Kuinka mm. kyseisen kapistuksen irroittaminen mahdollisesti tapahtuu myöhempää tarkastelua ajatellen?

    Kuten tekstistäkin jo varmaan huomaa, olen melko aloittelija remppojen suhteen, mutta yrittäkää auttaa/neuvoa parhaanne mukaan, jotta tuonnempana tietäisi jo sitten kyselemättä
  • Autobahnboy
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 400
    • Espoo

    #2
    Jos ei ole tietoa milloin rullat ovat vaihdettu kannattaa ne vaihtaa tai olisi jo kannattanut hihnan vaihdon yhteydessä. Itselläni kuului kaikenlaisia ääniä äskettäin kun hihna oli kulunut. Rullat vaikuttivat ihan hyväkuntoisilta mutta ääntivät silti joten vaihdoin kiristin rullan ja ohjausrullan uuteen kun eivät kuitenkaan niin kalliita olleet (motonetistä laakerit taisivat olla inan). Kannattaa myös huomioida että vesipumppu voi myös ääntää. Sekin kannattaisi uusia samalla kun vaihdat hihnat ja rullat. Nimittäin monet ovat saaneet kansivian autoonsa kun ovat ajaneet alkuperäisellä muovisiipisellä joka ajan myötä halkeaa/murenee.

    Tietenkin voit ensin kuunnella ilman hihnaa tuleeko ääniä.Erittäin todennäköistä että ääni ääni tulee jostain rullasta, laturista tai vesipumpusta. Sitten tietenkin on jakopää mutta tuskin se jos kilometrejä ei ala olemaan mittarissa ihan kunnolla. Hihnankiristintä kannattaa alkaa tutkimaan vasta kun olet laittanut uuden vesipumpun ja rullat, se kiristin jo maksaa vähän enemmän. Kaikki rullat lähtee sillä 8mm kuusiokololla kun otat ensin sen suojakuvun pois. Realoem.com sieltä löytyy hyviä kuvia mitkä voivat auttaa!

    Usein helppo huollettava auto ja tältä foorumilta löytyy paljon ohjeita. Myös tähän olisit löytänyt lukuisia vastaavia ongelmia.

    Comment

    • Bemuri325
      Newbiemmer
      • Sep 2006
      • 6

      #3
      jeps, kiristin -ja ohjainrullan vaihdoin eilisiltana. Samallahan nuo ois tosiaan kannattanu jo vaihtaa moniurahihnan vaihdon yhteydessä, mutta eipähän tuossa iso työ ollut puottaa uudestaan (vaihtoon meni n.vartti). Rullatkin sain vaihdettua irroittamatta flektiä, eli mitään ylimääräistä ei tarvitse välttämättä purkaa.

      Entisten rullien laakerit oli aikalailla loppu ja ajanmyötä kuraa&muuta töhnää oli kertynyt aika kiitettävästi ja rahina melkoinen. Laturissa huomasin pientä
      klappia ja hiukkasen laakerit siinäkin ääntää. Mennee vaihtoon/korjattavaksi tässä tulevaisuudessa. Siitä ilmeisesti johtunee myös kylmällä koneella tuo vieläkin vaivaava pirahdus, jonka kuulee selvimmin kun kierrokset putoaa pykältäessä. Lämmetessään laturin volinakin hiukan häviää. Kylmänä tosin voi hihnakin kosteudesta hiukan volista. Vesipumpun ja termarin vaihdan jo kilometrien takia muutenkin (210000), jos orkkis on paikallaan ja kilometrit paikkaansa pitävät, kunhan lämpimän tilan ja montun vaan saan käyttöön. Itseasiassahan tuo ois pitäny jo aikaa sitten kattoa läpi.

      Mahdollisesti pitää letkutkin tarkastella vielä jossain välin, ettei oo halkeamia/vuotoja. Aikaisempi kommentti imuvuodoista johtuikin siitä, että oon pistäny imusarjan luota tulevan kohtuu äänekkäänkin suhinan&kahinan normaalien äänien piikkiin (kaasuläppä jne.) Ilmeisesti yleistä M50 koneissa?

      Lieköhän tämä kuitenkin normaalia; esim. parkissa reilummin kaasua polkaistessa kyseinen suhina/pihinä häviää hetkellisesti kokonaan ja kone kuulostaa kuin pakasta vedetyltä siinä vaiheessa (ei mitään lisä-ääniä)? Tasaisesti kierroksia nostaessa ääni pysyy tasaisena. Ilmeisesti suhina häviää alipaineen laskiessa? Kokemuksia muilta omistajilta.
      Last edited by Bemuri325; 29-11-2006, 11:48.

      Comment

      • -PT-
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 580
        • Rovaniemi

        #4
        Mulla tuossa E46:ssa myös kitisee varmaan justiin nuo hihnarullat/kiristin. Kylmänä ääni on jokseenkin voimakas, mutta kun kone lämpiää niin se kitinä ääni lakkaa. Tuohon on noin 12tkm sitten tehty inspection 2. Kuuluuko tuohon inspection 2:n moniurahihnan ja kiristimen vaihto? Onko aihetta huoleen?
        Peugeot 407 HDi 136 -04
        Ex: E46 320i -00
        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

        Comment

        • arska84
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1356
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by -PT- View Post
          Mulla tuossa E46:ssa myös kitisee varmaan justiin nuo hihnarullat/kiristin. Kylmänä ääni on jokseenkin voimakas, mutta kun kone lämpiää niin se kitinä ääni lakkaa. Tuohon on noin 12tkm sitten tehty inspection 2. Kuuluuko tuohon inspection 2:n moniurahihnan ja kiristimen vaihto? Onko aihetta huoleen?
          Itellä on auto menos tiistaina huoltoon jossa vaihdetaan perä ja laatikkoöljyt ja molemmat hihnat.. Yhteensä noille on laskettu hinnaksi 150€,mutta niitä kiristimiä on yhteensä 3 ja kaksi niistä maksaa 70€ ja yksi 30€ eli 170€ pelkät kiristimet jos ne pitää vaihtaa:think Itellä kans pientä kitinää on havaittavissa ja luulen että ainakin yksi pitää vaihtaa..

          OT:mutta paljoko -PT- sulla maksoi tuo inspection 2 ja mitä siinä tehtiin?
          BMW PREMIUM

          BMW E46 318

          Comment

          • -PT-
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 580
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by arska84 View Post
            Itellä on auto menos tiistaina huoltoon jossa vaihdetaan perä ja laatikkoöljyt ja molemmat hihnat.. Yhteensä noille on laskettu hinnaksi 150€,mutta niitä kiristimiä on yhteensä 3 ja kaksi niistä maksaa 70€ ja yksi 30€ eli 170€ pelkät kiristimet jos ne pitää vaihtaa:think Itellä kans pientä kitinää on havaittavissa ja luulen että ainakin yksi pitää vaihtaa..

            OT:mutta paljoko -PT- sulla maksoi tuo inspection 2 ja mitä siinä tehtiin?

            Aika tyyriitä nuo kiristimet. Tuo minun auto oli saapunut myyjälle edellisenä päivänä inspection 2:sta ennen kuin ostin sen. Itse en ole ehtinyt vielä käyttää tuota huollossa.

            Tietääkö kukaan, että mikä on noiden moniurahihnojen vaihtoväli ja kuuluuko noiden hihnojen vaihto inspection 2:een.
            Peugeot 407 HDi 136 -04
            Ex: E46 320i -00
            Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎