Eli malli siis on -91 e36 325i. Kyseessä ilmastoimaton yksilö, eli yhdellä
moniurahihnalla.
Asiasta yritin etsiä Searchillä tarkempaa tietoa, mutta varsinaisesti ei löytynyt tarkempaa neuvoa paikantamiseen (tai sitten sokeus iski).
Alkoi kuulua tässä vähän aikaa sitten kahina/kitinä/vinkuna koneen puolelta, jonka oletin kuuluvan jo melko lopussa olleen moniurahihnan
luistosta. Tyhmänä en sitten vaihdossa sen kummemmin rullia pyöritelly tai kokeillu väljyyksiä, vaan iskin uuden hihnan paikalleen. Tästä ääni siis ei johtunut, vaan kuuluu samanlaisena edelleen.
Ääni kuuluu selvimmin kylmällä koneella, vaimenee hiukan koneen lämmetessä. Kitinä myös selvästi nousee kierrosten mukaan, joten laakerointi ilmeisesti jostain päin viimeisillään? Vaihdetta kylmänä vaihtaessa saattaa parilla ekalla vaihdolla kuulua myös selkeä vingahdus/volahdus. Muuten tasainen kahina.
Miten kyseistä vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan? Hihna pois ja käyttää konetta hiukkasen ja tarkastella kuuluuko edelleen? Ainoastaan varmaa on, että kahina/ininä kuuluu koneen etupäästä, tuntuisi tulevan juuri jostakin hihnan ympäriltä (äänestä siis tunnistaa, että 99% ei ainakaan imuvuoto/vastaava). Kuinka laakerointeja pystyisi helpoiten testaamaan ja jos mahdollisesti jostain hihnarullasta laakerit mennyt, niin kannattaako kaikki vaihtaa kerralla uusiin?
Myös kiinnostaisi tietää, millaiset kiinnitykset rullissa on, kun tahtoo työkalupakkikin olla aika rajallinen (voisin sen mukaan lainata kaiken tarvittavan). Kiristimessä ainakin on 8mm kuusiokolo, ja sitä joutui vaihdon ajan vain kääntämään "pohjaan" asti, eli ainakaan mutteri ei tuntunut aukeavan kokonaan, niinkuin ilmeisesti joissakin malleissa. Kiristin siis palautui vapauttamalla alkuperäiseen asentoonsa. Kuinka mm. kyseisen kapistuksen irroittaminen mahdollisesti tapahtuu myöhempää tarkastelua ajatellen?
Kuten tekstistäkin jo varmaan huomaa, olen melko aloittelija remppojen suhteen, mutta yrittäkää auttaa/neuvoa parhaanne mukaan, jotta tuonnempana tietäisi jo sitten kyselemättä
moniurahihnalla.
Asiasta yritin etsiä Searchillä tarkempaa tietoa, mutta varsinaisesti ei löytynyt tarkempaa neuvoa paikantamiseen (tai sitten sokeus iski).
Alkoi kuulua tässä vähän aikaa sitten kahina/kitinä/vinkuna koneen puolelta, jonka oletin kuuluvan jo melko lopussa olleen moniurahihnan
luistosta. Tyhmänä en sitten vaihdossa sen kummemmin rullia pyöritelly tai kokeillu väljyyksiä, vaan iskin uuden hihnan paikalleen. Tästä ääni siis ei johtunut, vaan kuuluu samanlaisena edelleen.
Ääni kuuluu selvimmin kylmällä koneella, vaimenee hiukan koneen lämmetessä. Kitinä myös selvästi nousee kierrosten mukaan, joten laakerointi ilmeisesti jostain päin viimeisillään? Vaihdetta kylmänä vaihtaessa saattaa parilla ekalla vaihdolla kuulua myös selkeä vingahdus/volahdus. Muuten tasainen kahina.
Miten kyseistä vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan? Hihna pois ja käyttää konetta hiukkasen ja tarkastella kuuluuko edelleen? Ainoastaan varmaa on, että kahina/ininä kuuluu koneen etupäästä, tuntuisi tulevan juuri jostakin hihnan ympäriltä (äänestä siis tunnistaa, että 99% ei ainakaan imuvuoto/vastaava). Kuinka laakerointeja pystyisi helpoiten testaamaan ja jos mahdollisesti jostain hihnarullasta laakerit mennyt, niin kannattaako kaikki vaihtaa kerralla uusiin?
Myös kiinnostaisi tietää, millaiset kiinnitykset rullissa on, kun tahtoo työkalupakkikin olla aika rajallinen (voisin sen mukaan lainata kaiken tarvittavan). Kiristimessä ainakin on 8mm kuusiokolo, ja sitä joutui vaihdon ajan vain kääntämään "pohjaan" asti, eli ainakaan mutteri ei tuntunut aukeavan kokonaan, niinkuin ilmeisesti joissakin malleissa. Kiristin siis palautui vapauttamalla alkuperäiseen asentoonsa. Kuinka mm. kyseisen kapistuksen irroittaminen mahdollisesti tapahtuu myöhempää tarkastelua ajatellen?
Kuten tekstistäkin jo varmaan huomaa, olen melko aloittelija remppojen suhteen, mutta yrittäkää auttaa/neuvoa parhaanne mukaan, jotta tuonnempana tietäisi jo sitten kyselemättä
Comment