Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keinokuorma 12vdc ja 55w

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    Keinokuorma 12vdc ja 55w

    Moro
    Ja anteeksi sekava otsikko...
    Eli ongelma on seuraavanlainen.

    Vaihdoin autooni (tällä kertaa ei bmw) uudet ajovalot, virran polttimoille otin suoraan releen kautta akulta. Releelle ohjaus tulee nyt suoraan vasemman puolen ajovalolta.
    Ongelmana on että ajotietokone herjaa nyt palaneita polttimoita, eli ei tunnista "kuormaa" johtojen päissä.
    Nyt pitäs sit jotain keksii minkä sais sinne johtojen päihin aiheuttamaan kuormaa jotta herja poistuisi. Onko ideoita.
    Autossa vakiona 55w polttimot ja yllättäen 12vdc sähköjärjestelmä.

    En usko että kuorman tarvii olla kovinkaan suuri, koska tuskin ajotietokone on niin fiksu että osaa haistaa meneekö polttimolle juuri oikea virta, veikkaan että haistelee vaan virtaa/ei virtaa ja sen mukaan herjailee?!
    Nyt elektroniikawelhot, kertokaa mikä neuvoksi!
    - Trying is the first step towards Failure -

  • bemu-freak
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 277
    • Kerava

    #2
    En tiedä kuinka suuri kuorma pitäisi olla, jotta hämäät järjestelmää, mutta vastustahan sinne pitäisi kytkeä maan ja tuon releelle tulevan herätteen väliin.

    Vastus eli R = Jännite eli U toiseen jaettuna teholla eli P:llä. Eli vastus on 144/55 = 2,6 ohmia. Ja vastuksen tulee esimerkin tapauksessa olla tehon kestoltaan siis 55w. 55watin hukkaaminen vastukseen tuottaa jo aika paljon lämpöä eli joku jäähdytys levykin olisi paikallaan.

    Jos esim 10w riittää, niin vastus on 144/10=14,4ohmia. Vastuksia ei sitten ole kaiken kokoisia, joten ota lähinnä oleva vastus.
    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

    Comment

    • Dr_ink
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 402
      • Vantaa

      #3
      Joo, hain tänään pari tollasta 50w 4,7ohm jäähdytettyä tehovastusta, kokeillaan noilla.
      tuntuu jotenkin tyhmältä lämmittää konehuonetta 100w edestä mut ei muutakaan voi... tai voi mut tää lienee helpointa.

      Ilmottelen huomenissa miten käy
      - Trying is the first step towards Failure -

      Comment

      • Dr_ink
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 402
        • Vantaa

        #4
        Noniin nyt ongelma ratkesi, oli taas pikkasen turhan helppo ratkaisu.
        Eli molemmilla puolilla otin polttimolle tulevasta liittimestä suoraan virran ballasteilla ja herjaus loppui samantien.
        - Trying is the first step towards Failure -

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16418
          • Asikkala

          #5
          Selitäs tarkemmin, mikä on ballasti, kaikkea kun ei voi ymmärtää ? Relekytkennän ymmärrän mutta heititkö siis jo kerran asennetun releen hittoon ja teit toisenlaisen systeemin vai tuleeko polttimoille virta edelleen uuden releen kautta ja siitä piuhasta virta ballasteilla (siis millä) mihin ?
          Mulla on e30 pitkissä valoissa 100w polttimot, edellinen omistaja sanoi laittaneensa ja on fiksusti releellä jonka syöttöjohdossa on sulake niinkun pitääkin ja relen ohjaus tulee alkup. pitkien piuhasta. Ongelma ? on se kun laittaa ajovalot (lyhyet) päälle niin syttyy katossa varoitusvalo ablendenlicht tai jsp. ei muista tarkasti ja saksa on vähän huonoa. Tarkoitan että jos alkup. pitkien piuhasta on releen ohjaus niin miten herjaa lyhyitä kytkettäessä vai onko toi var.valo kaikille etuvaloille yhteinen ?

          Comment

          • Dr_ink
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 402
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Selitäs tarkemmin, mikä on ballasti, kaikkea kun ei voi ymmärtää ?
            Oisko se sit vaikka Sytytin, tai jonkinmoinen hakkurivirtalähde. Ku noi xenonit tarvii sellasen palttiarallaa 25 000v piikin syttyäkseen. Palaessaan virrankulutus on sit noin 35w luokkaa.

            Originally posted by jr66 View Post
            Relekytkennän ymmärrän mutta heititkö siis jo kerran asennetun releen hittoon ja teit toisenlaisen systeemin vai tuleeko polttimoille virta edelleen uuden releen kautta ja siitä piuhasta virta ballasteilla (siis millä) mihin ?
            Heitin releen hittoon ja tein toisenlaisen systeemin. Ei tule virta uuden releen kautta.
            Eli vielä kerran, Otin virran ballasteille suoraan alkuperäisen polttimon perseeseen tulevasta liittimestä.

            Originally posted by jr66 View Post
            Mulla on e30 pitkissä valoissa 100w polttimot, edellinen omistaja sanoi laittaneensa ja on fiksusti releellä jonka syöttöjohdossa on sulake niinkun pitääkin ja relen ohjaus tulee alkup. pitkien piuhasta. Ongelma ? on se kun laittaa ajovalot (lyhyet) päälle niin syttyy katossa varoitusvalo ablendenlicht tai jsp. ei muista tarkasti ja saksa on vähän huonoa. Tarkoitan että jos alkup. pitkien piuhasta on releen ohjaus niin miten herjaa lyhyitä kytkettäessä vai onko toi var.valo kaikille etuvaloille yhteinen ?
            Tosta varotusvalosta en osaa sanoa mutta, jos sulla on vastaava kytkentä ku mulla oli eli. Pitkän polttimolle tulevasta liittimestä on otettu releelle ohjaus, ja virrat joita polttimo/polttimot käyttää tulee suoraan akusta niin ajotietokone tms ei tunnista virrankulutusta lampuilla ja ilmoittaa niiden olevan rikki.

            2 vaihtoehtoa:
            - Joko hommaat vastukset ja vaimennat sen. ( Mulla 2 kpl ylimääräisiä )
            - Kytket orkkisliittimet niihin polttimoihin ja viskaat releet "hittoon".
            Tällöin ajotietokone toimii oikein, eli osaa ilmoittaa jos polttimo pimenee.
            Valoteho ei kuitenkaan ole sama kun otettaessa virta suoraan releen kautta akulta.
            - Trying is the first step towards Failure -

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎