Olis aika laittaa auton lämmityspuoli kuntoon ja selvitettyäni mitä säteilylämmitin, johtosarja ja pistokkeet sekä puhallin maksaa aloin harkitsemaan eberin asennusta. Edellisessäkin autossa sellainen oli niin onhan se aika surkeaa jos sitä ei uudempaan autoon saisi. Nyt lähinnä askarruttaa nuo koneiden tehot. Kaha ilmoittaa että 4,3kw eberi (hydronic 4) on alle 1.8L koneisiin sopiva. Hintaero hydronic 5 lämmittimeen on kuitenkin aika merkittävä. Sillä saisi jo easystart kaukosäätimen. Miten tuo pikku eberi mahtaisi lämmittää e46 325ti compactin padan? Tuossa 4,3kw koneessa kun on kuitenkin lohkolämmittimeen verrattuna paljon tehoa ja ei luulisi että 0,7kw ero olisi hirvittävän suuri. Tärkeintä olisi nimenomaan koneen lämmittäminen. Eihän se tietty haittaa että kabiinikin siinä samassa lämpenee... Pakosta se lämpö nousee plussan puolelle kabiinissakin jos koneessa veden lämpö alkaa nousta. Jos jollain on käytettyjä masiinoita nurkissa niin sitten privaa vaan ja kauppaa hieromaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Eberin tehoista.
Collapse
X
-
Originally posted by Juppe View PostTärkeintä olisi nimenomaan koneen lämmittäminen. Eihän se tietty haittaa että kabiinikin siinä samassa lämpenee... Pakosta se lämpö nousee plussan puolelle kabiinissakin jos koneessa veden lämpö alkaa nousta.
Ja niistä tehoista... Se polttoainelämppärille ilmoitettu teholukema kertoo tehon, jolla lämmönvaihdinta lämmitetään. Kaikki lämpö ei todellakaan siirry veteen, vaan aika iso osa menee putkesta harakoille...6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Siis tottakai se vesi kiertää se on selvä. Sitävartenhan siinä masiinassa on se kiertovesipumppu. Ei se paljon auttaisi jos nesteet seisoisivat paikoillaan... Flektiä ei oo pakko pitää päällä. Oikein kovalla pakkasella pidin edellisessä autossa flektin sammuksissa kun lämmitin konetta. Alkaa akku oleen vähän jähmeä kun pakkasta on siinä -25 nurkilla. Silloin ei viitti enää tuulettimeen haaskata virtaa. Äkkiä ne ikkunat sitten aukee kun auton laittaa tulille ja saa ropellin pyörimään. Lähinnä mietittyttää se että jos vahassa autossani sisätilojen lämpeneminen kesti n.20min 5kw eberillä niin kuinka paljon hitaammin ne mahdollisesti lämpenee 4,3kw koneella.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostSiis tottakai se vesi kiertää se on selvä. Sitävartenhan siinä masiinassa on se kiertovesipumppu. Ei se paljon auttaisi jos nesteet seisoisivat paikoillaan...
Flektiä ei oo pakko pitää päällä.... Äkkiä ne ikkunat sitten aukee kun auton laittaa tulille ja saa ropellin pyörimään.
Lähinnä mietittyttää se että jos vahassa autossani sisätilojen lämpeneminen kesti n.20min 5kw eberillä niin kuinka paljon hitaammin ne mahdollisesti lämpenee 4,3kw koneella.
Eiköhän sillä nelosellakin pärjää. Ja väliäkö sillä jos et aio sitä flektiä käyttää?
Isommissa lämmittimissä on tärkeämpää se, ettei painepuolta kuristeta liikaa. Eli että lämppärin kennot ym. mitä matkalla onkaan, ovat riittävän avaria. Virtausnopeuden täytyy olla riittävän suuri, jottei vesi pääse kuumenemaan vaihtimessa yli asetetun rajan. Jos se ylikuumenee, niin se sammuttaa itsensä, eli ei toimi oikein. Tai leikkaa ensin puoliteholle, riippuu lämmittimestä ja rajoista.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Niin se oli mullakin mutta se puhallin kyllä kytkeytyi tosi alhaisessa lämpötilassa päälle. Varmaan riitti se että vesi oli yli +1c. Tottakai mä sitä ropellia käytän sisätilan lämmittämiseen, poikkeuksena on olleet ainoastaan todella kylmät kelit. Niitä täällä Turussa ei ole oikeastaan koskaan. Moottorinlämmitintä olen ostamassa ja sisätilojen lämpeneminen on vaan plussaaNo tänään tuli tehtyä kaupat thermo top webastosta. Pian se selviää miten kabiini lämpenee. Edellinen auto oli 200SX -99 jossa ei varmaan eristettä ollut missään. Sisusta oli vielä nahkaa. Mulle riittää jo sekin, että sisällä on n. 6-10c plussaa ja lasit auki(tai ainakin tuulilasi)
Comment
-
Comment