Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberin tehoista.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    Eberin tehoista.

    Olis aika laittaa auton lämmityspuoli kuntoon ja selvitettyäni mitä säteilylämmitin, johtosarja ja pistokkeet sekä puhallin maksaa aloin harkitsemaan eberin asennusta. Edellisessäkin autossa sellainen oli niin onhan se aika surkeaa jos sitä ei uudempaan autoon saisi. Nyt lähinnä askarruttaa nuo koneiden tehot. Kaha ilmoittaa että 4,3kw eberi (hydronic 4) on alle 1.8L koneisiin sopiva. Hintaero hydronic 5 lämmittimeen on kuitenkin aika merkittävä. Sillä saisi jo easystart kaukosäätimen. Miten tuo pikku eberi mahtaisi lämmittää e46 325ti compactin padan? Tuossa 4,3kw koneessa kun on kuitenkin lohkolämmittimeen verrattuna paljon tehoa ja ei luulisi että 0,7kw ero olisi hirvittävän suuri. Tärkeintä olisi nimenomaan koneen lämmittäminen. Eihän se tietty haittaa että kabiinikin siinä samassa lämpenee... Pakosta se lämpö nousee plussan puolelle kabiinissakin jos koneessa veden lämpö alkaa nousta. Jos jollain on käytettyjä masiinoita nurkissa niin sitten privaa vaan ja kauppaa hieromaan.
    Last edited by Juppe; 18-12-2006, 13:58.
  • karhunen
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 490
    • Helsinki

    #2
    Vähän ot, mutta kannattaa harkita käytetyn, rikkinäisen laitteen ostoa.. Eivät ole kovin vaikeita korjata ja osat ovat suht. edullisia. Tuttu korjannut useita ja yleensä saanut aina uuden veroiseksi
    Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
    Ex: E30 316i 04/'90
    Ex: E28 Hartge H5S "528i"

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Totta. Ainoa kalliimpi homma onkin sitten se, jos kattila on syöpynyt korjauskelvottomaan kuntoon...

      Comment

      • Makee28
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 527
        • Kitee

        #4
        työkaverilla oli entisessä T5 vulvassa hydronic 4,ja samanlainen ruuvattiin sen uuteen T5:kin.kuulemma ihan riittävät tehot.
        2,5l mylly taitaa olla siinäkin.

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #5
          Originally posted by Juppe View Post
          Tärkeintä olisi nimenomaan koneen lämmittäminen. Eihän se tietty haittaa että kabiinikin siinä samassa lämpenee... Pakosta se lämpö nousee plussan puolelle kabiinissakin jos koneessa veden lämpö alkaa nousta.
          Kyllä sen eteen täytyy myös pakottaa se vesi kiertämään lämppärin kautta. Sekä laittaa lämppäri puhaltamaan. Muuten jää pakkasilla lämpiämättä.

          Ja niistä tehoista... Se polttoainelämppärille ilmoitettu teholukema kertoo tehon, jolla lämmönvaihdinta lämmitetään. Kaikki lämpö ei todellakaan siirry veteen, vaan aika iso osa menee putkesta harakoille...
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            Siis tottakai se vesi kiertää se on selvä. Sitävartenhan siinä masiinassa on se kiertovesipumppu. Ei se paljon auttaisi jos nesteet seisoisivat paikoillaan... Flektiä ei oo pakko pitää päällä. Oikein kovalla pakkasella pidin edellisessä autossa flektin sammuksissa kun lämmitin konetta. Alkaa akku oleen vähän jähmeä kun pakkasta on siinä -25 nurkilla. Silloin ei viitti enää tuulettimeen haaskata virtaa. Äkkiä ne ikkunat sitten aukee kun auton laittaa tulille ja saa ropellin pyörimään. Lähinnä mietittyttää se että jos vahassa autossani sisätilojen lämpeneminen kesti n.20min 5kw eberillä niin kuinka paljon hitaammin ne mahdollisesti lämpenee 4,3kw koneella.

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #7
              Originally posted by Juppe View Post
              Siis tottakai se vesi kiertää se on selvä. Sitävartenhan siinä masiinassa on se kiertovesipumppu. Ei se paljon auttaisi jos nesteet seisoisivat paikoillaan...
              Eli kierrätät veden sisätilan kautta, ok. Tuo ei aivan selvinnyt ekasta postauksesta.

              Flektiä ei oo pakko pitää päällä.... Äkkiä ne ikkunat sitten aukee kun auton laittaa tulille ja saa ropellin pyörimään.
              Eihän sitä pakko ole jos ei halua. Mutta ei se sit paljoa lämmitäkään. Mulla tuli edellisessä autossa vain pienet sulat alueet lasiin, puhallussuuttimien kohdalle. Pakkasen puolella kabiini muuten oli.

              Lähinnä mietittyttää se että jos vahassa autossani sisätilojen lämpeneminen kesti n.20min 5kw eberillä niin kuinka paljon hitaammin ne mahdollisesti lämpenee 4,3kw koneella.
              Oli siis eri auto kuin nykyinen? Tuohon vaikuttaa niin moni asia, sisätilojen koko, ikkunapinta-ala, niiden vahvuus, sisustusmateriaalit, eristys, lämmityslaitteen rakenne ym. ym... Vaikea vertailla eri autojen välillä. Ja onko sillä lopulta niin paljoa merkitystä? Entä mikä on lämmin sisätila? Toiselle riittää 5 astetta, toiselle pitää olla 25.

              Eiköhän sillä nelosellakin pärjää. Ja väliäkö sillä jos et aio sitä flektiä käyttää?

              Isommissa lämmittimissä on tärkeämpää se, ettei painepuolta kuristeta liikaa. Eli että lämppärin kennot ym. mitä matkalla onkaan, ovat riittävän avaria. Virtausnopeuden täytyy olla riittävän suuri, jottei vesi pääse kuumenemaan vaihtimessa yli asetetun rajan. Jos se ylikuumenee, niin se sammuttaa itsensä, eli ei toimi oikein. Tai leikkaa ensin puoliteholle, riippuu lämmittimestä ja rajoista.
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • Henry
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 744
                • Kannus

                #8
                Mulla ainakin on eberi kytketty silleen, että se lämmittää ensiksi moottorin tiettyyn lämpöön, ja sitte kytkee automaattisesti vasta puhaltimen päälle.
                Mercedes-Benz cls 350
                530DA E60
                Ex:
                Audi A6 2.7 biturbo quattro
                523IA E39
                520 E34 2Kpl
                535 E34

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Niin se oli mullakin mutta se puhallin kyllä kytkeytyi tosi alhaisessa lämpötilassa päälle. Varmaan riitti se että vesi oli yli +1c. Tottakai mä sitä ropellia käytän sisätilan lämmittämiseen, poikkeuksena on olleet ainoastaan todella kylmät kelit. Niitä täällä Turussa ei ole oikeastaan koskaan. Moottorinlämmitintä olen ostamassa ja sisätilojen lämpeneminen on vaan plussaa No tänään tuli tehtyä kaupat thermo top webastosta. Pian se selviää miten kabiini lämpenee. Edellinen auto oli 200SX -99 jossa ei varmaan eristettä ollut missään. Sisusta oli vielä nahkaa. Mulle riittää jo sekin, että sisällä on n. 6-10c plussaa ja lasit auki(tai ainakin tuulilasi)

                  Comment

                  • an13
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 260

                    #10
                    Jos asennusteknisesti on mahdollista, kannattaa eberin pakoputken ulostulo ohjata puhaltamaan kohti öljypohjaa, jolloin pakolämpö ei mene ihan harakoille vaan se lämmittää koneen öljyjä.
                    ex-535iA E34

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎