Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensanpaine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Bensanpaine

    E28 5281 l-jet on nyt syönyt 3kpl bensanpaineen säätimiä. Ei vaan toimi niillä. Nyt olevalla original säätimellä toimii, mutta halkoo pumpulta lähtevää bensaletkua. Kun käynnistää, konehuoneesta kuuluu suhaus, kuin turbo koneen dump valvesta.

    Ostin Biltemasta bensapaineen mittarin, miten sillä mitataan? Mahtaakohan kestää ruiskun paineita kun näyttää niin hepposelta, letkutkin kiinni vai painamalla. Suurin näyttämä 7kg/kuutiosentille muistaakseni.

    Miten polttoaineen paineensäädin voi hajota? Ei enää kerrytä painetta tai sitten tulee painetta reilusti?
  • vpernu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 522
    • Kouvola

    #2
    paine mitataa paineletkusta..eli siihen vaa haarotuspala kiinni ja mittari siihen..en kyl usko et noi säätimet ihan noin vaa hajoaa..ainut mikä tulee mielee ni paluuletku vois olla jostain tukossa ja tekee täyen paineen ja se hajottaa paineensäätimest kalvon..mut jos se kalvo hajoaa ni sit bensaa pitäis tulla myös siit alipaineletkun paikasta..

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #3
      Nyt ei kuulosta kovin turvalliselta...

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Miten polttoaineen paineensäädin voi hajota? Ei enää kerrytä painetta tai sitten tulee painetta reilusti?
      Tekis mieli väittää, että ikuisia ne on... Eka kerta, kun kuulen, että tonkin voi saada rikki. Rakenteeltaan noi Boschin tekeleet on ainakin suht järeitä. Sehän pitää paine-eron vakiona suuttimen yli. 80-luvun Boschin vehkeissä on tullut vastaan 2.5 ja 3.0 bar kelloja. Ja tuo nimenomaan paine-ero, polttoainekiskon paine miinus imusarjan paine.

      Neste menee sieltä mistä helpoimmalla pääsee. Jos se sun autossa menee siitä kaksinkertaisesta kalvosta läpi niin painetta on "hivenen" liikaa... Kun kammio paineistuu riittävästi (jousen asetus + imusarjan paine), niin se kalvon keskellä oleva läppä pääsee siirtymään ja avaa tien tankkiin. Jos tankkilinja on tukossa niin avaaminen ei paljoa auta.

      Onko alkuperäinen ruisku vai jälkiasennus?

      Toimiko kesällä vai oireileeko vasta nyt pakkasilla? Eihän kellossa ole jousen puolella vettä? Tai jossain muualla polttoainejärjestelmässä? Kellon päästä menee letku imusarjalle oikeaan paikkaan?

      Mittaa nyt se tankkipaine auton käydessä... Jos se on Ok (= noin nolla) niin sitten painepuolelle mittari kiinni ja katsomaan mitä se tekee, kun auton käynnistää.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by Erich View Post
        Onko alkuperäinen ruisku vai jälkiasennus?

        Toimiko kesällä vai oireileeko vasta nyt pakkasilla? Eihän kellossa ole jousen puolella vettä? Tai jossain muualla polttoainejärjestelmässä? Kellon päästä menee letku imusarjalle oikeaan paikkaan?
        Original teile ruisku. Ongelmat alkoi kun pumppu hajosi eka. Sitten uusi pumppu oli hivenen väärä. Kyllä sitä pakkastakin on ollut nyt... Alipaine letku menee ihan ok kyllä.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ostin Biltemasta bensapaineen mittarin, miten sillä mitataan? Mahtaakohan kestää ruiskun paineita kun näyttää niin hepposelta, letkutkin kiinni vai painamalla. Suurin näyttämä 7kg/kuutiosentille muistaakseni.
          No eihän tällä mitään tehnyt, suurin näyttämä olikin .7kg/cm2, eli alle baari. Mistä saisi paremman?

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Varmistan vaan...

            Originally posted by Bmw Master View Post
            No eihän tällä mitään tehnyt, suurin näyttämä olikin .7kg/cm2, eli alle baari.
            Mittasitko ennen paineensäädintä ja moottori käynnissä ja eri kierrosluvuilla? Noilla paineilla ei kyllä taida moottori pysyä käynnissä... :think
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by kaol View Post
              Mittasitko ennen paineensäädintä ja moottori käynnissä ja eri kierrosluvuilla? Noilla paineilla ei kyllä taida moottori pysyä käynnissä... :think
              En mitannut lainkaan kun toihan olisi lentänyt kuuhun. Pitää löytää jostain parempi.

              Comment

              • m50 turbo
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 454

                #8
                marssit johonkin hydrauliikka kaupaan ostat noin 20€ neste vaimennetun mittarin esim 0-10barin mittarin, pätkän letkua ja t-haaran... ja muutaman klemmarin niin avot
                http://www.teammadmax.com

                Comment

                • Juubi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 999

                  #9
                  Kai se laittamasi bensaletku kestää riittävästi painetta? Merkattu kyllä varmasti letkun kylkeen.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Juubi View Post
                    Kai se laittamasi bensaletku kestää riittävästi painetta? Merkattu kyllä varmasti letkun kylkeen.
                    Myyjän mukaan kestää niin paljon kuin pitääkin. Nyt ostin toista letkua jossa lukee 20bar.

                    Comment

                    • ihu412
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 263
                      • Tampere/Rovaniemi

                      #11
                      e32 ja e34:sessa toi bensan paine on muistaakseni noin 3bar ja manuaali varoittaa paineen noususta yli 6bar:n >rikkoo paikkoja.

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Originally posted by m50 turbo View Post
                        marssit johonkin hydrauliikka kaupaan ostat noin 20€ neste vaimennetun mittarin esim 0-10barin mittarin, pätkän letkua ja t-haaran... ja muutaman klemmarin niin avot
                        No jos tolle linjalle lähdetään niin sit tyylillä loppuun asti...

                        Eli ostoslistalle:

                        -mittari (vaikka sit se vaimennettu, mutta ei sen tarvitse olla...)
                        -standardin mukainen mittariletku (yleensä ovat jollain 600bar speksillä)
                        -mittausnippa + mittausliitin
                        -T-haara sekä kourallinen nippoja siten, että saat laitettua haaran joko suoraan polttoainekiskon päähän kierreliittimiin (yleensä DIN-liittimet, vähemmän käytetty teollisuudessa, ei löydy ihan jokapaikasta suoraan hyllystä) sekä letkukarat, jotta saat mitattua paluupaineen kellon jälkeen ilman isompia virityksiä.

                        Plussaa: kunnon vehkeet, eikä tarvi ostaa kuin kerran. Voit käyttää samoja kilkkeitä myös esim. öljynpaineiden luotettavaan mittaamiseen. Kaveritkin tulee kyseleen lainaksi.

                        Miinusta: ei saa alle 50e, kaveritkin tulee kyseleen lainaksi.

                        Palikat voit surffia vaikka Hiflexin nettiluettelosta... Tosin verollisia ovh-hintoja ei kannata tuijottaa.

                        Originally posted by BMW Master
                        Myyjän mukaan kestää niin paljon kuin pitääkin. Nyt ostin toista letkua jossa lukee 20bar.
                        Korjaa nyt hyvä ihminen se vika, äläkä oireita. Jos nyt laitat paukkuvan letkun tilalle tukevampaa, niin sulake siirtyy vain toiseen paikkaan. Se menee läpi sieltä, mistä se helpoimmalla pääsee. Tai jos ei pääse (pumpataan seinää vasten), niin kajahtaa pumppu. Taas? Mä en ainakaan haluaisi olla puikoissa sit kun se gaso tulee pihalle konehuoneesta kesken ajon...
                        Last edited by Erich; 29-12-2006, 15:58.
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • m50 turbo
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 454

                          #13
                          mun systeemillä pääsee alle 30€... eikä sen tarvi olla pommin kestävä jos kerran/ pari kertaa vuodessa mittaat. omassa autossa on tuotu mittari laillisesti auton sisään... erich ainakaan m50 mootorin omassa bensan jakotukissa ei ole mitään kierrerräviä letku lähtöjä
                          http://www.teammadmax.com

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by m50 turbo View Post
                            mootorin omassa bensan jakotukissa ei ole mitään kierrerräviä letku lähtöjä
                            No juu, mulla ei ole tarkkaa tietoa siitä millainen kiinnitys missäkin konetyypissä on, sillä en alkanut liitinten kokoja/kierteitäkään arvaamaan. Ja toi munkin viritykseni (about yllä kuvattu) on aikanaan vallan erimerkkiseen härveliin tehty. Mutta kun Boschin vehkeistä puhutaan niin yhtäläisyydet ovat aikakauden sisällä kokolailla samat, joko suora letkukara, kartio/kierreliitin tai banjo...

                            Mutta niin kauan kun on näennäisistä paineista kysymys ja letkut on klemmareilla kiinni niin samahan se on mistä välistä sen mittaa. Ja letkun tosiaan saa monasti helpommin irti kuin 20v kiinni syöpyneen kierreliittimen...
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • mikko_83
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 110
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Eikös sen mittarin voi jättää paikalleen sinne konehuoneeseen. Itselläni on ollut kohta kolme vuotta vaimentamaton teollisuusmittari t-liittimellä ja klemmareilla.

                              Ajattelin, että helpottaa vikojen etsintää kun näkee jo yhdellä silmäyksellä onko bensanpaineet kunnossa. Eipä kyllä ole ollut mittarin laiton jälkeen painevikoja, mutta odottavaisella mielellä ollaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎