Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS käyntiongelmat, vika löytyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    TDS käyntiongelmat, vika löytyi

    Tässä pieni kertomus siltä varalta että jollain toisella on samoja ongelmia, jos tästä vaikka olisi jotain hyötyä.

    ONGELMAT:

    -Epätasainen tyhjäkäynti
    -Joskus joku ruiskutus jäi välistä
    -Satunnainen tärinä tyhjäkäynnillä
    -Häiriöt poissa kun kierroksia nosti 50-100rpm
    -Voimakas nypytys pintakaasulla
    -Viat esiintyneet lähes vuoden ajan.

    FIILIKSET:

    -Auto on niin paska ettei sille voi enää tehdä muuta kuin työntää mereen
    -Onko pumppu menossa?
    -Onko kaasupolkimen potikassa vikaa?
    -Onko käyntinopeusanturissa vikaa?

    TAUSTATIEDOT:

    -Pumppu käyty läpi
    -Suuttimet käyty läpi
    -Vuosimalli 97
    -Ajettu 230tkm ja auton kunnosta & pumpun kunnosta päätellen pitää paikkansa

    RATKAISUUN JOHTANEET VIAT:

    -Auto ei lähde aamulla käyntiin, hinaus Metro-Autoon. Läpinäkyvä polttoaineletku konehuoneessa tyhjä eikä siellä näy mitään vaikka yrittää käynnistää. Eivät löydä muuta vikaa kuin että käynnistyi huonosti. Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen käynnistyvyys normaali.

    -Auto ajoon, toimii 300km ajan normaalisti, mutta havaittavissa polttoaineen hajua, tätä ei ole ennen ollut. En ehdi tutkimaan asiaa kun pitää heittää reissu ensin kauheassa kiireessä ja toivoa että auto toimii.

    -Yhtäkkiä auto ei meinaa käynnistyä. Käynnistyy kuitenkin todella pitkän sahauksen jälkeen. Koska suuttimien päällä ollut suojamuovi sattui olemaan irti, huomasin että 1.-suuttimen ympärillä oleva monttu on täynnä dieseliä, koko koneen imupuolen kylki on märkä. Kun koneen sammuttaa, alkaa kuulumaan voimakas imemisen ääni, kun järjestelmä alkaa täyttyä ilmalla.

    VIKA:

    1.-suuttimen ja pumpun välinen 20cm pitkä paluuletku haurastunut ja vuotaa. Uusi lähimmältä Teboililta yhdellä eurolla.
    KAIKKI käyntihäiriöt poissa, auto käy kuin sveitsiläinen käkikello.

    Jotkut muutkin suuttimet hieman kosteita, taidan vaihtaa kaikki paluuletkut samantien.



    KYSYMYS:

    Millainen letku on parasta paluuletkuksi? Kannattaako olla tekstiilipäällystettyä, suojaako se (suuttimien) kuumuudelta vai mikä virka sillä on?
    BMW F15 X5 M50d -14
  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #2
    ei sitä tekstiili päällysteistä! vaan 3.2mm sisähalkaisijaltaan olevaa kumiletkua!
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • TuomasTee
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 529
      • Kotka

      #3
      Ahaa... Mulla oli just tekstiilipäällysteiset, ne oli laitettu Bosch-huollossa vuosi sitten ja nyt ne alkaa olla vaihtokunnossa melkein kaikki. Minusta tuntuu että sitä ennenkin oli tekstiilipäällysteiset mutta valkoiset, ties vaikka olis ollu alkuperäiset.

      Mikä tarkoitus sillä tekstiilillä on?

      Mitä muita ominaisuuksia tuolta letkulta vaaditaan?
      BMW F15 X5 M50d -14

      Comment

      • MasaTDS
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1606
        • Tampere

        #4
        kun näköjään asut tampereella,niin käy hakeen tesoman autotarvikkeesta letkua,just hain kaverin mersuun noi paluu letkut sieltä,oli joku n.3€ metri,sielä oli sellasta vihreetä taipuisaa todella hyvää letkua tohon tarkotukseen,tai sitä se suoraan anto kun sanoin että dieseliin polttoaineen palu letkua suuttimien väliin.
        E24 635csi
        M-B W140
        Citroen c4 coupe
        H-D sportster chopper

        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
        www.mpanet.fi

        Comment

        • njassu
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 45
          • Sotkamo

          #5
          Tässä olen tapellut samantapaisten ongelmien kanssa, tyhjäkäynti on muuten kunnossa paitsi:

          - Yli 5min tyhjäkäynnin jälkeen alkaa käymään kuin vajailla pytyillä, painallus kaasua ja taas toimii aikansa.
          - Sammuu joskus kun nostaa kaasupolkimen eli kun kierrosten pitäis palautua tyhjäkäynnille mutta sammuukin, myös tyhjäkäynnillä ratin kääntely saattaa joskus sammuttaa koneen.

          Vika ei esiinny aina, satunnaisesti oireilee joten vian paikantaminen on ollut vähän vaikeaa. Suuttimien paluuletkut vaihdoin ihan varmuuden vuoksi, ei tuntuvaa vaikutusta.

          -Suuttimet tarkistettu, kunnossa ovat. Dieselasentaja kuitenkin sanoi 4.suuttimen neulatunnistimen (?) olevan huono. Miten tuo vaikuttaa ja kannattaako vaihtaa?
          -Ruiskupumppu tihkuu hieman että konehuoneessa selvä dieselin haju, ei kuitenkaan selvää vuotoa. Ollut tuommoinen kuitenki jo pitkään, olisiko vaikutusta? Pumpun tiivistäminen vissiin kallista puuhaa?

          Vuosimalli on 92, kone M51d25, ajettu 380tkm, koneessa paukku tallessa ja muutenkin pelaa ku junan vessa.
          E34 525tds -92 osina maailmalla...

          Comment

          • Emphii
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 53
            • Wiitasaari

            #6
            Tiivistytin juuri äskettäin E34tds pumpun - Oli täällä "etelässä" n. 300e (puljussa, Huom!).
            Ennen sitä oli humppaa ja sammumista, kun rattia yritti kääntää.
            Kaveri, joka tiivisteet vaihto, kohisti pumpun kivasti, sillä se humppaus on toistaiseksi kadonnut ja sammumiset on loppunu, kuin seinään ajettuna. Mutta niinkuin toisaalla kirjoitin, niin kattellaas pari tankillista.. Se kun saattaa vaikuttaa kulutukseenkin jotain.
            /tmp.

            2016 520d (GMH-934)
            2000 730d (OBG-252)
            1993 525tds Touring (JFJ-221)
            kolme muuta
            2000 320d Touring (EYK-405)
            1997 318i Touring (GBY-745)
            1989 316i (BLE-260)
            1986 316 (xxx-nnn)

            Comment

            • Emphii
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 53
              • Wiitasaari

              #7
              Originally posted by Emphii View Post
              Tiivistytin juuri äskettäin E34tds pumpun - Oli täällä "etelässä" n. 300e (puljussa, Huom!).
              Ennen sitä oli humppaa ja sammumista, kun rattia yritti kääntää.
              Kaveri, joka tiivisteet vaihto, kohisti pumpun kivasti, sillä se humppaus on toistaiseksi kadonnut ja sammumiset on loppunu, kuin seinään ajettuna. Mutta niinkuin toisaalla kirjoitin, niin kattellaas pari tankillista.. Se kun saattaa vaikuttaa kulutukseenkin jotain.
              Tähän pitää nyt yli vuoden tauon jälkeen palata. Toi tosiaan auttoi jonkin verran. Se humppaus ja sammumisvika oli, varsinkin tuossa "lopputalvesta", kuitenkin palaava ilmiö. Nyt kun täällä "etelässä" kelit lämpeni n +10 asteeseen C:tä, niin on taas kone NIIIiiin tyytyväinen, että! Sammumisyritykset on satunnaisia ja ne esiintyy ajon jälkeen uudelleen parkista liikkeelle lähdettäessä, kun rattia vääntää. Talvella piti antaa ennen sitä kierrokset yli 1500 rpm.
              /tmp.

              2016 520d (GMH-934)
              2000 730d (OBG-252)
              1993 525tds Touring (JFJ-221)
              kolme muuta
              2000 320d Touring (EYK-405)
              1997 318i Touring (GBY-745)
              1989 316i (BLE-260)
              1986 316 (xxx-nnn)

              Comment

              • Emphii
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 53
                • Wiitasaari

                #8
                Ja nyt kun siirryttiin syksyn kautta uuteen hienoon talveen, niin oli tuossa joulukuun aikaan tuskainen humppahetki. Saattoi sammua vauhdistakin, kun polkaisi kytkimen pohjaan tai rattia käänsi paikallaan.. Noh. RL-2:sta ostin ja laitoin hövelillä kädellä (siis ei mittatarkasti sitä 50ml) ainetta ja VOT! Kylläpä taas kävi ja käy hienosti. Sykli on ollut nyt 2 tankillista RL-2:lla ja 1 ilman. Ajoa on ollut paljon maalla ja kaupungissa, pakkasessa ja vähemmän pakkasessa. Vuoden vaihteessa löytyi myös, että se pieni tulppa siellä 6-suuttimen päässä kannattaa vaihtaa ajoittain.. Se oli saumalta halki ja pieni reikäkin oli kulunut. Ihme että polttoaine haisi..
                /tmp.

                2016 520d (GMH-934)
                2000 730d (OBG-252)
                1993 525tds Touring (JFJ-221)
                kolme muuta
                2000 320d Touring (EYK-405)
                1997 318i Touring (GBY-745)
                1989 316i (BLE-260)
                1986 316 (xxx-nnn)

                Comment

                • Jonem
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 341
                  • Salo

                  #9
                  Originally posted by Emphii View Post
                  Ja nyt kun siirryttiin syksyn kautta uuteen hienoon talveen, niin oli tuossa joulukuun aikaan tuskainen humppahetki. Saattoi sammua vauhdistakin, kun polkaisi kytkimen pohjaan tai rattia käänsi paikallaan.. Noh. RL-2:sta ostin ja laitoin hövelillä kädellä (siis ei mittatarkasti sitä 50ml) ainetta ja VOT! Kylläpä taas kävi ja käy hienosti. Sykli on ollut nyt 2 tankillista RL-2:lla ja 1 ilman. Ajoa on ollut paljon maalla ja kaupungissa, pakkasessa ja vähemmän pakkasessa. Vuoden vaihteessa löytyi myös, että se pieni tulppa siellä 6-suuttimen päässä kannattaa vaihtaa ajoittain.. Se oli saumalta halki ja pieni reikäkin oli kulunut. Ihme että polttoaine haisi..
                  Taitaa jäädä nuo dieselin hyödyt aika vähäiseksi, kun litrahintaa tuolla RL-2:lla taitaa olla melko paljon.. :think

                  Nuo humppaukset johtuvat viallisesta määränsäätimestä ja tuolla uudella kohdistuksella (hammermodella) saavutetaan vain hetkellinen parannus. Mistä tiedän? Minulle juuri vaihdettiin uusi määränsäädin samojen vikojen vuoksi.
                  Ihmettelen vaan tuota hintaa mitä ottivat tiivisteiden vaihdosta, melko suolainen..
                  Täällä Salossa maksoi määränsäätimen vaihto töineen 760€, joka sisälsi tietysti uudet pumpun tiivisteet ja imusarjan tiivisteet.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎