Joo, mul on E30 M20B25 koneella; oikeassa paikassa rakennettu kone ja toisessa oikeassa paikassa rakennettu peltisarja + putkisto. Rahaa on palanut v-n monta tuhatta, mut nyt on paperit penkistä n.250hv, siis konetehoa, ja vääntöä niin paljon, etten ilkeä sanoa. Kierrosherkkyys on sitten aivan omaa luokkaansa... Nam. "Rikas" ja "laiha" käyrissä on eroa vain se, että "laiha" käyrä on epätasaisempi; max teho on sama! Tyhjäkäynti (mikä?) on perseestä, muttä n. 5-10hv:tä uhraamalla se olis just... Spesialisti mittauspuolella sanoi, että takapyörätehoista pitää laskea näissä keksinnöissä n. 25% häviö, jotta ollaan lähellä konetehoa, joten joku 160-170hv TAKAPYÖRÄTEHOA on siis todella hyvin "pikkukikoilla"... Jos joku on oikeasti kiinnostunut saamaan rahalla tehoa M20B25 koneeseen, niin laittakaa mailia, voin opastella eteenpäin, kysyttyäni luvan ammattimiehiltä itseltään.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
325:sen 12v virittäminen antakaa vinkkejä
Collapse
X
-
Just. Mut eihän tarkkaa konetehoa saa, mikäli kone ei ole "irrallisena" penkissä...? Normaalisti kun penkissä mitataan tehot, niin sehän on vaan laskennallinen tulos se koneteho, ja riippuu käytetystä ohjelmasta ja parametreista. Enkä mä nyt varma ole tietenkään tiedon oikeellisuudesta, koska oma koulutus on ihan muulta alalta :-), mut se hemmo rakentaa ratabemuja ja endurancevehkeitä elääkseen ja soitin tos sille vielä muina miehinä, niin se oli sitä mieltä, että BMW:ssä voimansiirtohäviö on 21-28% mallista riippuen... Toki kyllä kuullostaa isolta...
Niin tai näin, toi n.13% tehohäviö on todella pieni.E30E31 :-)
Comment
-
-
Jatkoksi vielä... Mulla on pari Ducatia (sori, BMW kaksipyöraiset eivät mielestäni ole samassa hengessä tehtyjä, kuin nelipyöräiset ;-) ) ja näistä kummastakin löytämiäni tietoja kun vertaa, niin takapyörätehon ja moottoritehon ero on n. 14-15%. Vehkeet on kuitenkin kuivakytkimellä ja kevyellä ketjulla varustettuja, joten tehohäviö on varmasti suhteellisesti pienempi, kuin autoissa...E30E31 :-)
Comment
-
-
Voimansiirtohäviöt ei kasva kovin paljoo konetehojen lisääntyessä vaan pysyvät suht. koht. vakiona. Dynossahan tuo häviö mitataan mittauksen lopetuksen(eli kun veto katkastaan ja koneessa ne mittauksen huippukierrokset) jälkeen vapaalla rullauksella eli kytkinpohjaan ja sitten rullien hidastuvuudesta(johon luonnollisesti vaikuttaa kaikki sillä hetkellä pyörivät voimansiirron osat kytkimelle asti) voidaan laskea voimansiirtohäviöt.
Noihin itse mittauksiin voidaan soveltaa erilaisia korjauskertoimia joilla olosuhteet laskennallisesti optimoidaan vastaamaan tiettyä standardin mukaista lämpötilaa ja ilmanpainetta jne. esim. DIN mukainen korjaus on yleinen. Siitä johtuen voi pientä heittoa olla mittauksissa riippuen mitä korjaustapaa käytetään.
Omassa autossa lastulla ja "vapari" turkkilaisten suodattimella oli se 182hp ja 242nm. Nokka ainakin näillänäkymin nostoiltaan vakio mitä nyt on tullu mittailtua. tosin sakemannit väitti ilosesti et 194hp ois ollu joskus, mut taitaa olla repari juttuja ..
helpoiten dynossa saa isompia lukemia kun käyttää sopivaa korjausta tai ei ollenkaan ja tekee mittauksen viileessä mittaushuoneessa yms. esim. talvella ovet selällään..jopas potkii .
ideahan noissa korjauksissa eri normien mukaan on se et kaikki tulokset vastais tietyissä stanun mukaisissa ideaaliolosuhteissa tehtyä mittausta ja olisi keskenään vertailukelpoiset kun aika kalliiks tulis jos jokaisella ois vakiolämpötilassa ja paineessa yms. olevat mittaushuoneet.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Originally posted by HessuSe taidan olla mä josta tässä puhutaan . Jos tarkotat sitä juttua jossa Wittu_joo kerto siitä historic tyypistä niin sit se oon todellakin mä .
Eli ajan kilpailpaa historic ratasarjassa ja siellä luokassa Roadsport A.
Auto on muuten E21 ja kone on m20b25.
Koneen "viritykset":
- vauhtipyörän kevennys
- vapaavirtaussuodatin K&N
- pakoputki 2,5" yhdellä simonsin vaimentimella
- bensanpaineen säädin
- säätö penkissä
- 168 hv
- 250 Nm
Lisää tietoa autosta löytyy osoitteesta www.sunpoint.net/~htracing
Minkälaisia säätöjä autolle tarkalleen tehdään tuolla penkissä?
Mukavasti ainakin näyttää tulleen tehoa lisää.
Comment
-
Quote:
Originally Posted by #BMW#
Tohon virilistaan + 6kpl Bosch 185cc suuttimet 2,8:sta.
Originally posted by HessuSuuttimet ei ollu kiinni vielä siinnä vaiheessa kun tehot mitattiin. Ne tuli vasta keväällä 2004 ja mittaus/säätö tehtiin syksyllä 2003.
Ennen ensimmäistä kisaa kesällä 2004 oli tarkoitus säätää vehje uudelleen, mutta auto valmistui lopullisesti vasta kisapaikalla joten säätö jäi tekemättä noilla uusilla suuttimilla. Tästä syystä niiden vaikutuksesta tehoon ei ole tietoa.
Käytin auton penkissä 29.6. Kemoran kilpailun jälkeen ja tulokset penkityksestä olivat masentavat, tehoa oli hukassa 31 hv kahden vuoden takaiseen penkissä käyntiin verrattuna. Tehoa oli jopa vähemmän kuin täysin vakio koneessa. Huipputeho oli 4500 rpm kohdalla 137 hv jonka jälkeen seos rikastui liiaksi ja tehot tipahtivat. Muutaman säätökerran jälkeen päädyttiin tulokseen 151 hv / 254 Nm, huipputeho oli 5500 rpm kohdalla. Jäätiin siis vielä 17 hv edellisen säädön tuloksista.
Muutokset mitä koneeseen oli tehty edellisen säätökerran jälkeen:
- isommat suuttimet (134 cc > 185 cc)
- isompi imusarja ja kaasuläppä kotelo (2,0l > 2,5l)
- peltisarja
Ei se isompi ole aina automaattisesti parempi ja tehokkaampi. Kannataa käydä penkissä säätämässä autoa kun on tehnyt muutoksia koneeseen, että saa edes osan muutoksia edeltävistä tehoista takaisin
Muita kuulumisia voi käydä lukemassa http://www.htracing.tk
Comment
Comment