Announcement

Collapse
No announcement yet.

Boxista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drizzit
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 45

    Boxista

    Moi

    Eli on askarruttanut eräs asia ja se kuuluu näin:

    Auto on: -88 520i m20b20
    Kävin kesällä lukemassa autosta vikakoodin ja vikakoodi sanoi: lambda paskana. Öööö... Ei minulla ole kattia. Onko mahdollista, että saman numerosarjan boxiin on jossain vaiheessa vaihdettu softa, jossa on lambda? Vai, että vaikka se valittaakin lambdaa, jota ei siis ole, niin se menee jollekkin varaohjelmalle ja ohittaa lambdan tarpeen?

    Onko siis lambdallisia ja labdattomia 172-loppuisia boxseja?

    Aika hullulta kuulostaisi jos olisi.

    Kiitos!
  • Drizzit
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 45

    #2
    Eikö mitään?

    Comment

    • Tepijr
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 653
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Drizzit View Post
      Moi

      Eli on askarruttanut eräs asia ja se kuuluu näin:

      Auto on: -88 520i m20b20
      Kävin kesällä lukemassa autosta vikakoodin ja vikakoodi sanoi: lambda paskana. Öööö... Ei minulla ole kattia. Onko mahdollista, että saman numerosarjan boxiin on jossain vaiheessa vaihdettu softa, jossa on lambda? Vai, että vaikka se valittaakin lambdaa, jota ei siis ole, niin se menee jollekkin varaohjelmalle ja ohittaa lambdan tarpeen?

      Onko siis lambdallisia ja labdattomia 172-loppuisia boxseja?

      Aika hullulta kuulostaisi jos olisi.

      Kiitos!

      Katoppa putki tarkasti vielä läpi... mullaki on itellä lambda vaik ei oo kattia..
      Eli siis jos se on motronic niin sieltäpä suattaapi löytyä se lambda..
      Parhaat pelaa

      Comment

      • Drizzit
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 45

        #4
        No pöh. Minnehän kohtaan se sitten tulee kiinni toisesta päästä? Erittäin omituista. :think

        Comment

        • Tepijr
          Bimmer Fanatic
          • May 2005
          • 653
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Drizzit View Post
          No pöh. Minnehän kohtaan se sitten tulee kiinni toisesta päästä? Erittäin omituista. :think
          Mitähän tarkoitat tolla "toisella päällä"...
          Parhaat pelaa

          Comment

          • Drizzit
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 45

            #6
            No siis jos putkeen menee lambda, niin siitä varmaan on johdin yhteys johonkin pisteeseen "B". Se tuskin toimii bluetooth:lla tai infrapunalla tai jopa radiotaajuuksilla. Eli missä johtimen piste "B" sijaitsee, jos nyt en tuolla kelillä jaksa auton alle itseäni tunkea, niin näkisi yläpuolelta, onko siinä labdaa.

            (olempas hauska)

            Comment

            • Janek
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 631
              • Nakkila

              #7
              Originally posted by Drizzit View Post
              No siis jos putkeen menee lambda, niin siitä varmaan on johdin yhteys johonkin pisteeseen "B". Se tuskin toimii bluetooth:lla tai infrapunalla tai jopa radiotaajuuksilla. Eli missä johtimen piste "B" sijaitsee, jos nyt en tuolla kelillä jaksa auton alle itseäni tunkea, niin näkisi yläpuolelta, onko siinä labdaa.

              (olempas hauska)

              Taidat parhaiten nähdä sen sieltä auton alta. Eikös se lambda tuu boxiin suoraan, joten luulen että se alle vilkaisu on nopein..
              Audi A4 Avant 2.7BITURBO
              Bmw 740 E38

              Comment

              • Tepijr
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 653
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Drizzit View Post
                No siis jos putkeen menee lambda, niin siitä varmaan on johdin yhteys johonkin pisteeseen "B". Se tuskin toimii bluetooth:lla tai infrapunalla tai jopa radiotaajuuksilla. Eli missä johtimen piste "B" sijaitsee, jos nyt en tuolla kelillä jaksa auton alle itseäni tunkea, niin näkisi yläpuolelta, onko siinä labdaa.

                (olempas hauska)
                Tuon voi luokitella jo MustaksiHuumoriksi...

                e30:sessä näkyy kone huoneestaki se lambda mut en tosta e34/e28:sta mee takuuseen mistä sen näkee, mut viimeistään auton alta sen pitäisi näkyä..
                Parhaat pelaa

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Drizzit View Post
                  No pöh. Minnehän kohtaan se sitten tulee kiinni toisesta päästä? Erittäin omituista. :think
                  Lambdan johdossa on liitin siinä akkutelineen seutuvilla, lähinnä sen alla, jos ei ole käytössä niin on yleensä tulpattuna liittimen pää sellaisella nipsulla kiinni korissa olevass reijässä.

                  EDIT: neuvoin e30 mallia, eli ei akkutelineen lälhellä, mutta kuitenkin oikealla puolella, iskaritolpan takapuolella.
                  Olli.

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #10
                    Originally posted by Drizzit View Post
                    Moi

                    Vai, että vaikka se valittaakin lambdaa, jota ei siis ole, niin se menee jollekkin varaohjelmalle ja ohittaa lambdan tarpeen?
                    Ainakin E34 540i toimii normaalisti ilman lambdoja. Eli ei mene ainakaan millekään vikaohjelmalle moottorinohjaus = ohittaa lambdan tarpeen. Eikös tuossa mallissa lambda ole (jos sellainen on) pakosarjan jälkeen putkessa kiinni?

                    Olen tässä itseopiskellut katti- ja lambda-asioita erinäisistä syistä ja olen muodostanut tällaisen käsityksen:

                    Lambdaa tarvitaan haistelemaan pakokaasuja ennen katteja, että moottorinohjaus pystyy säätämään seoksen tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kateille sopivaksi (noin lambda-arvo 1.00), näin sekä katit, että lambdat sekä toimivat, että pysyvät ehjinä, eli käytännössä pakokaasut puhdistuvat. Suurilla kierroksilla lambdasäätö putoaa pois pelistä. (?) Auto toimii ihan hyvin ilman lambdoja / katteja, mutta tietenkin päästöarvot on katsastuksessa hyväksyttäviin nähden pielessä.

                    Jos taas autossa ON kiinni lambda-anturi ja katti ja tuo anturi hajoaa, menee moottorinohjaus vikaohjelmalle ja auton käynti / toiminta huononee?

                    Korjata saa, sillä tuosta suurin osa on edukoitua mutua, perustuen oman auton käytökseen ja luettuun tietoon.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • Tepijr
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2005
                      • 653
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Tenox View Post
                      Ainakin E34 540i toimii normaalisti ilman lambdoja. Eli ei mene ainakaan millekään vikaohjelmalle moottorinohjaus = ohittaa lambdan tarpeen. Eikös tuossa mallissa lambda ole (jos sellainen on) pakosarjan jälkeen putkessa kiinni?

                      Olen tässä itseopiskellut katti- ja lambda-asioita erinäisistä syistä ja olen muodostanut tällaisen käsityksen:

                      Lambdaa tarvitaan haistelemaan pakokaasuja ennen katteja, että moottorinohjaus pystyy säätämään seoksen tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla kateille sopivaksi (noin lambda-arvo 1.00), näin sekä katit, että lambdat sekä toimivat, että pysyvät ehjinä, eli käytännössä pakokaasut puhdistuvat. Suurilla kierroksilla lambdasäätö putoaa pois pelistä. (?) Auto toimii ihan hyvin ilman lambdoja / katteja, mutta tietenkin päästöarvot on katsastuksessa hyväksyttäviin nähden pielessä.

                      Jos taas autossa ON kiinni lambda-anturi ja katti ja tuo anturi hajoaa, menee moottorinohjaus vikaohjelmalle ja auton käynti / toiminta huononee?

                      Korjata saa, sillä tuosta suurin osa on edukoitua mutua, perustuen oman auton käytökseen ja luettuun tietoon.
                      Tosta mottimallista en tiedä, mut noi m20 motronicilla ei ainakaan toimi oikein jos lambda on rikki..

                      happi eli lambda tunnistin. Kyseisen tunnistimen tehtävänä on kertoa ohjausyksikölle pakokaasun happipitoisuus, joka puolestaan riippuu moottoriin syötettävän polttoaineen ja ilman seossuhteesta. Tämän tiedon perusteella ohjausyksikkö osaa hienosäätää seossuhteen ihanteelliseksi, jotta pakoputkistossa sijaitseva katti pystyy poistamaan pakokaasussa vielä jäljellä olevat saasteet mahdollisimman tarkasti. c

                      Eli katti ei ole tarpeellinen lambdan toiminalle. Mut usein käytetään sen yhteydessä
                      Parhaat pelaa

                      Comment

                      • Drizzit
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 45

                        #12
                        Juu kiitoksia.

                        Mutta tuo vuoden -88 malli tuosta E34:sta M20B20-koneella on ainut johon ei kattia ole tarpeen. Se tuli vasta -89 alkaen. Eli on siis mahdollista, että tuossa olisi lambda? No sielä on yksi irtonainen liitin jossa ei ole piuhaa kiinni. Eli lambda voisi siihen tulla. Motronicista siis kyse.

                        Mutta siis juu. Omituista on, että siihen softaan on se laitettu jos sitä ei ole sillon vielä ollut ja tuskin he ovat osanneet päätellä, että "ööö.. laitetaaks tähän tää lambda ja lisätään se katti vasta seuraavan vuoden automalliin?". "Joo laitetaan vaan, mut pidetään se sama numerosarja siinä ruiskuboxissa, ni vähän jotain sit vuosien päästä ihmetyttää!". "yhteistä hihitystä ja räkätystä"

                        En oo kyllä päästöjä mitännu, mut jos ei mee läpi, ni sanon, et menee riehuu herra-BMW:lle tyhmistä jekuistaan.

                        Comment

                        • Tenox
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1732

                          #13
                          Ihan kysymyksenomaisesti:

                          Voisiko olla eri asia jos:
                          1) Lambda on rikki
                          2) Lambda on poistettu

                          Kun omassa autossa ei ole lambdoja lainkaan ja auto toimii erittäin hyvin, sekä kuluttaa normaalisti.

                          Eli:
                          - Rikkinäinen lambda antaa väärää tietoa = vikaohjelma.
                          - Ei lambdaa lainkaan = ei informaatiota = ei lambdaa ohjelma.
                          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                          Comment

                          • Drizzit
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 45

                            #14
                            Kun nyt on kysymys siitä, että autossa ei todellakaan kuulu olla lambdaa, mutta vikakoodi näyttää lambdavikaa. Vaihdoin boksin samalla numerosarjalla olevaan tuossa kesällä ennen vikakoodinlukua.

                            Eli siis voiko olla mahdollista, että samalla numerokoodilla olevan boksin softassa olisikin noinkin suuri eroavaisuus? Että toisessa on lambda ja toisessa ei ole. Vai näyttääkö se aina tuota lambdavikaa. Hämää vaan, et kannattaako metsästää boksia, jossa sitä ei ole vai onkko kaikissa se.

                            Luulin boksia ostaessani, että se toimii. No toimiihan se, mut hämää toi lambdavikakoodi.

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              #15
                              Auto siis toimii normaalisti? Jos näin on, niin kannattaako yhtä vikakoodia jäädä miettimään? Raakaa ajoa vaan!
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎