Jostain laturin puolelta moottoria kuuluu semmonen vikinä, joka kuitenkin häipyy kierroksia nostaessa. Ääni voimistuu kun laittaa vaihteen päälle ja pitää jarrulla paikallaan. Koitin searchilla, sieltä löytyi pari topiccia joissa vikinä oli poistunu laturin ja/tai kiristinpyörien vaihdolla. Kysymys kuulukin, että voiko tuo koneen kuormittaminen (vaihteella jarrua vasten) voimistaa vikinää, jos laturi tai kiristimet finaalissa? Vaiko mistähän mahtaa olla kysymys. Laturin kuormittaminen laittamalla tyhjäkäynnillä kaikki sähkölaitteet päälle ei vaikuta ääneen
Announcement
Collapse
No announcement yet.
528ia -98 vikisee?
Collapse
X
-
Tähän lisään oman tapaukseni. Alkuperäisen topicin aloittajan mukaiset oireet. Selkeasti vikinä/kilinä lisääntyi käännettäessä rattia tai ilmastointi päällä.
Mulla oli laturin hihnan mekaaninen kiristäjä ja rulla loppu. Motonetistä 43.50€. Ja koneena siis M52B28.exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84
Comment
-
-
Sama vika taitaa olla myös omassa 528:ssa. Minun tapauksessa vikinä on voimakkainta kun ajaa tasaisesti pintakaasulla. vetoja lisättäessä tai moottorijarrutuksella ääntä ei kuulu. Myöskään tyhjäkäynnillä paikallaan mitään ei kuulu, mutta nopeasti kierroksia nostettaessa vinkaisee. Oletteko onnistuneet vaihtamaan kiristimen ihan parkkipaikalla? Pikaisesti katsottuna näyttää aika ahtaalta väliltä. Toinen asia mihin kiinnitin huomiota oli hihnan kiertäminen laturin hihnapyörän yli. Kuuluuko M50B28TU moottorissa hihna olla niin, että vain vajaa 1/4 hihnapyörästä ottaa hihnaan kiinni? Vanhemmassahan tuo on kiinni paljon pitemmältä matkalta.
Edit: RealOEM:ssä näyttää samalle koneelle olevan samalla kuvan numerolla sekä "Mechanical belt tensioner" ja "Complete hydraulic belt tensioner". Kumpiko noista on oikea?Last edited by markok; 05-07-2008, 11:02.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Comment