Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veden kierto Eberin kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTP
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 506
    • Hpj

    #16
    Originally posted by Panzerfaust View Post
    Hmm, mielenkiintoista. Tiedätkö, että onko sinulla Eber kytketty avaamaan vesiventtiili (jopa ilman virtoja auton paneelissa), vai onko letkutus jotenkin muuten kuin suoraan Eberiltä sisäkennolle? Itsellänihän tosiaan ilmastoinnin paneeli herää hyvinkin pian Eberin käynnistymisen jälkeen, yhden letkullisen lämmittämisessä kun ei kauaa mene... Asennuspaikka tosiaan sama "akkukotelo".

    Tiedänhän minä tarkalleen miten tuo on asennettu, sillä itse sen asensin vuosi sitten.
    Asensin tuon lämmittimen mallikohtaisen asennussarjan mukana tulleen ohjeen mukaan, ja tuon ohjeen mukaan Eberi ohjaa sähköisesti vain tuota ilmastoinnin paneelia...eli auton alkuperäisen kv -pumpun ja vesiventtiilin kytkentöihin en kajonnut millään tavalla.
    Eberin mukana tulleen kiertovesipumpun asensin kannesta sähköiselle lisälämppärille menevään letkuun...eli tuo pumppaa nestettä Eberille päin. Eberiltä tuleva paluuletku on kytketty siihen sähköisen lisälämmppärin kylkeen....eli siihen natsaan missä alunperin oli tuo kannesta tuleva letku.

    Auton oma puhallin tosiaankin pitää olla päällä vähintäänkin ykkösnopeudella, muutoin myös vesiventtiili on kiinni, eikä neste lähde kiertämään...
    Samoin olen myös huomannut, että jos ilmastoinnin paneelissa käyttää virtoja päällä juuri ennen Eberin käynnistämistä niin silloin nesteet ei lähde kiertämään, vaan Eberi kytkee virrat ilmastoinnin paneelille jo alle minuutin päästä lämmityksen alkamisesta.
    Mut jos paneeliin muistaa tehdä nuo tarvittavat "asetukset" jo edellisenä iltana, niin seuraavana aamuna nesteet lähtee kiertoon normaalisti... en sitten ole tarkemmin tutkinut mistä tuo johtuu, mutta ilmeisesti vesiventtiili avautuu itsekseen oltuaan useamman tunnin virrattomana?

    Edit: Sen verran muistin väärin, että kannesta tuleva letku meneekin alunperin auton omalle kiertovesipumpulle eikä sähkölämppärille....
    Eli mulla Eberi on asennettu tuon alla olevan linkin kuvassa olevan letkun numero1, ja auton oman kv.-pumpun (7) väliin...

    Last edited by JTP; 29-10-2009, 20:13. Reason: Muistivirheitä korjattu
    e90 330i lci -09
    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1638
      • Vähäkyrö

      #17
      Originally posted by JTP View Post
      Taitaa olla vähän myöhässä nuo sinun ohjeet, kun postaus on jo 1,5v vanha....
      Jaa, eipä tullu päivämääriä katottua

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #18
        Originally posted by Panzerfaust View Post
        Vanha thredi, mutta onkohan tähän mitään nokkelaa ratkaisua keksittynä? Itseäni rassaa eniten se, että automaatti-ilmastoinnin tauluun pitää muistaa naputella 32 astetta aina ennen lämmitystä/ajastusta, että voi olla varma Eberin toiminnasta.
        Mitenkäs sulla on ilmanohjauksen asetukset? Pelkästään ylös, vai onko ilmanohjaus automaatilla?
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Panzerfaust
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 53
          • Oulu

          #19
          Originally posted by JTP View Post
          Eli mulla Eberi on asennettu tuon alla olevan linkin kuvassa olevan letkun numero1, ja auton oman kv.-pumpun (7) väliin...
          Joo, näinhän se näyttää olevan kytkentä minullakin. Kiitoksia paljon neuvoista, pitääpä testailla lisää ja raportoida tänne miten kävi.

          Comment

          • Panzerfaust
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 53
            • Oulu

            #20
            Originally posted by kaol View Post
            Mitenkäs sulla on ilmanohjauksen asetukset? Pelkästään ylös, vai onko ilmanohjaus automaatilla?
            Laiskalla miehellä on tämäkin automaatilla. Vaikuttaako vesiventtiilin toimintaan? (Kokeilen toki itsekin kunhan ehdin. )

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #21
              Mulle sano Eberin asentaja, että jos meinaat ennen seuraavaa lähtöä käyttää Eberiä, niin naputtele läpötilat ylös (25+) ja puhallusnopeus täysille. Muuten (ja varsinkin AUTO-asennossa) saattaa jäädä vesiventtiilit aukeamatta ja hytti ei lämpene sekä pahimmassa tapauksessa Eberi saattaa mennä vikatilaan ja sitten se pitää käydä kuittaamassa huollossa. Olen nyt itse alkanut käyttää E39:ssä sitä tuulilasinappia juuri ennen kuin parkkeeraan. Sillähän ilmastointilaite puhaltaa max-kuumaa max-nopeudella laseille. Hyvin on hytti lämmennyt touringissakin.
              E61 525d LCI

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #22
                Eikös e39 automaatti-ilmastoinnnilla mene vakioasetuksille (täysi lämpö, puhallus lasille ja jaloille, 1/3 teho) lisälämmitinkäytössä?
                Näin taisi olla ohjekirjassakin...


                Mä en ole ainakaan huomannut mitään eroa siinä, että miten jätän säädöt.
                Pitääpä kokeilla...

                Comment

                • JTP
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 506
                  • Hpj

                  #23
                  Originally posted by Panzerfaust View Post
                  Joo, näinhän se näyttää olevan kytkentä minullakin. Kiitoksia paljon neuvoista, pitääpä testailla lisää ja raportoida tänne miten kävi.
                  Onkos noihin ongelmiin löytynyt ratkaisua?
                  e90 330i lci -09
                  Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                  Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                  Comment

                  • Panzerfaust
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 53
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by JTP View Post
                    Onkos noihin ongelmiin löytynyt ratkaisua?
                    No helkkari sentään, ongelmat eivät muuta kuin lisäänny! Todennäköisesti Eberi toimisi maltillisemmillakin asteilla, mutta mulla tahtoo olla nyt epäonnistuneita käynnistyksiä ihan tolkuttomasti ko. laitteessa... Kokeiltu kahdella eri lämmittimellä ja kahdella eri pa-pumpulla.

                    Laite vetää jonkin paniikkisammutuksen huristuaan vasta ihan pari sekuntia "täysillä", resonoivan pakoäänen kera. Ongelma esiintyy lähinnä silloin, kun auto on seissyt pitkään. Ehtiiköhän sinne lämmittimen vesitilaan ilmaa, auto sinänsä toimii muuten hyvin eli todella pienestä vuodosta voisi olla kyse.

                    Eber ei saa vikakoodia tapahtumasta muistiinsa, mikä ei ainakaan helpota selvitystyötä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎