Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakosarjan päällystäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • opa82
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 533
    • Tampere

    Pakosarjan päällystäminen

    Autoon on tulossa turbokäyttöön peltisarja ja se olisi tarkoitus päällystää thermotecillä tms. vastaavalla rätillä. Auto tulee vain kesäkäyttöön ja olen lukenut vähän kaikenlaista tekstiä näistä materiaaleista. Älkää siis valistako niistä.

    Kysymys kuuluukin: Olisiko sarja hyvä maalata jollain kuumaa kestävällä maalilla ennen rättiä vai onko siitä mitään iloa? Helpottaisi jos maalia saisi ihan paukkupullossa.

    Kun tässä nyt pakosarjoista puhuttiin, niin osaatteko sanoa mistä saisi downpipeen sellaista kartioputkea jolla saa muutettua 3" putken 3.5". Tarkoitus olisi siis turbon jälkeen saada kooksi 3.5" ja jonkun matkaa vetää sen paksuista ja sitten taas pienentää takaisin 3".
    Last edited by opa82; 10-03-2007, 21:47.
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Yhden +300hp audi S2 pakosatsi pinnoitettiin jollain keraamisella kamalla, kun muistais vielä 100% varmuudella mitä kamaa se oli.

    Tech line oli valmistaja black satin tais olla sen aineen nimi. Joku black kuitenkin. Lämmönkesto 1100c

    Me hiekkapuhallettiin ensin pakosarja, jonka jälkeen ruiskulla pinnoite päälle. Muistaakseni ohjeissa oli että aine kuivuu ja kovettu ajossa. Asentaessa olis kuitenki ottanu itteensä, niin tehtiin esilämmitys kuumailmapuhaltimella jonka jälkeen 600c uuniin tunniksi.

    Asennettiin pakosatsi ja mitattiin konehuoneen lämpötila. Eroa oli 32astetta.
    Eli toimivaa kamaa tuokin.


    Taasen serkku joka on vannoutunut turporiisiharrastaja vannoo Thermotecin nimeen. Ihan soivaa kamaa kuulemma, Itse en voi kun mutuilla tästä.

    Comment

    • opa82
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 533
      • Tampere

      #3
      Mutuilua näistä maaleista/kankaista on kyllä liikkeellä. Olen lukenut noista maalattavista pinnoitteista ja ne kuulemma toimii hienosti. Ainoa miinuspuoli taitaa olla hinta.

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        #4
        80€ makso 2,5 desiä tuota kamaa mitä käytettiin. Tietysti ulkomailta sais halvemmalla.

        Ei tuo kyllä mitään ilmaista ole, mutta toimivaa kuitenkin.



        Jaa, löytyipä vielä tuo sivukin
        NAXNAX
        Last edited by Hammu; 11-03-2007, 01:07.

        Comment

        • TuPe
          Newbiemmer
          • Mar 2005
          • 14
          • Vaasa

          #5
          Maali vasta termotecin päälle.

          Eli termotekki imee vettä itseensä ja saa pakosarjan nopeasti muhimaan(ruostumaan)
          Lisäksi termotekki kovettuu ja muuttuuu haporoksi maalaamatta. Ja maalaamalla saadaan kääreet pysymään kasassa ja tukitaan huokoset ettei vettä pääse imeytymään.

          Maaliksi käy ihan vaan joku perus lämmönkesto maali. Ei tarvi siis kestää mitään 1200c vaan joku 600c riittää.

          Ja kannattaa ihan oikeasti maalata se termotekki!
          Maserati -02
          Possu 951 2jz projekti

          Comment

          • anttti
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 654
            • Hellzzzinki by nite

            #6
            Originally posted by TuPe View Post
            Maali vasta termotecin päälle.

            Eli termotekki imee vettä itseensä ja saa pakosarjan nopeasti muhimaan(ruostumaan)
            Lisäksi termotekki kovettuu ja muuttuuu haporoksi maalaamatta. Ja maalaamalla saadaan kääreet pysymään kasassa ja tukitaan huokoset ettei vettä pääse imeytymään.

            Maaliksi käy ihan vaan joku perus lämmönkesto maali. Ei tarvi siis kestää mitään 1200c vaan joku 600c riittää.

            Ja kannattaa ihan oikeasti maalata se termotekki!
            Tää oli ihan uutta mulle. Toimiiko tosiaan noin? Tiedän toki kyllä, että termotec rapistuu & kovettuu ajanmyötä, mutta jos sen maalaamalla pystyy ehkäisemään, niin täytynee kokeilla..
            vehkeet levällään...

            Comment

            • opa82
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 533
              • Tampere

              #7
              Tulipa uutta tietoa. En ole koskaan kuullut että thermotecci tulisi maalata. En kyllä ole sen enempää nähnyt päältä maalattuja pakosarjoja vaikka sekä katuautoissa että kilpa-autoissa olen varmasti yli 100 päällystettyä nähnyt.

              Oma rättini ei kyllä ole thermotecciä, vaan huomattavasti kovempiin olosuhteisiin tehtyä teollisuuseristettä. Taidan kysyä valmistajalta tarkat ohjeet ja toimia niiden mukaan.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Eiköhän se sinun teollisuusrätti ole ihan samaa tavaraa. Thermotec kun on sitä teollisuudessakin jonkin verran käytettyä tavaraa pakattuna pienempään pakettiin ja hinta kerrottuna kymmenellä.

                Minäkin käytän teollisuustavaraa mutta en huomaa siinä mitään eroa "merkkituotteeseen". Itse yleensä maalaan sarjan hyvällä kuumakestolla, kuumennan maalauksen jälkeen hitsipillillä, sitten käärin suojan ja annan savuta aikansa. Päällemaalaamista olen nähnyt mutta itse en ole kokeillut. Jos pakosarjansa tekee räkäraudasta, suoja voi lisätä korroosiota (Mutta kuka käskee käyttää sopimattomia materiaaleja?).
                ---

                Comment

                • MM-5
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 153
                  • Askola

                  #9
                  Black Satin on edullista ja erittäin hyvin toimivaa tavaraa pakosarjoissa. Eikä maksanut enempää kuin Thermo Tec joka syövyttää pitkällä aikavälillä pakosarjan. Suosittelen sitä ehdottomasti . Tuli toiseen harrasteautoon aikanaan tota Black Satinia kun ennen oli aina ollut Thermo Teciä.
                  Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                  Comment

                  • Samee
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 888
                    • Valkeakoski

                    #10
                    Originally posted by MM-5 View Post
                    Black Satin on edullista ja erittäin hyvin toimivaa tavaraa pakosarjoissa. Eikä maksanut enempää kuin Thermo Tec joka syövyttää pitkällä aikavälillä pakosarjan. Suosittelen sitä ehdottomasti . Tuli toiseen harrasteautoon aikanaan tota Black Satinia kun ennen oli aina ollut Thermo Teciä.
                    Mistäs tätä ootte hommanneet? ..ja vielä parempi jos joku tietää neuvoa tampereen alueelta paikan mistä saisi edullisesti thermotecciä tai jotain vastaavaa.
                    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                    E30 316 4d '89
                    E36 M3 Coupe '93
                    F30 318d '13

                    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      #11
                      Vanha ketju, mutta miten on kokemuksia nykyaikana.

                      Pakosarjan pitäisi olla 304 tehtyä, mitä kinkit sitten oikeesti käyttäneet. Niin muhiiko tuo rosterinenkin sarja pilalle noiden kääreiden sisällä?
                      Talvikäytössä auto, niin olosuhteet osaltaan haastavammat.

                      Ei raaskisi pinnoituttaa, kun operaatio maksaa enemmän kuin itse sarjat. Hieman kivempien äänien toivossa sarjat tulossa, ei tehojen, tms.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11078
                        • Oulu

                        #12
                        Mikset ite vaan ruiski pintaan jotain marteliuksen keraamia? Kevyt hiekkapuhallus ja ruiskii pintaan. Paistaa vaikka saunankiukaan päällä kiinni. Hyvin on mulla pysyny

                        Kääreet helposti ruostuttaa kiinan rosterin.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Vanha ketju, mutta miten on kokemuksia nykyaikana.

                          Pakosarjan pitäisi olla 304 tehtyä, mitä kinkit sitten oikeesti käyttäneet. Niin muhiiko tuo rosterinenkin sarja pilalle noiden kääreiden sisällä?
                          Talvikäytössä auto, niin olosuhteet osaltaan haastavammat.

                          Ei raaskisi pinnoituttaa, kun operaatio maksaa enemmän kuin itse sarjat. Hieman kivempien äänien toivossa sarjat tulossa, ei tehojen, tms.
                          En laittaisi mitään, enkä omaan laittanutkaan. Jos ei tehon takia sarjoja, miksi edes päällystää, ajelee paljaalla vaan ja nauttii.

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Mikset ite vaan ruiski pintaan jotain marteliuksen keraamia? Kevyt hiekkapuhallus ja ruiskii pintaan. Paistaa vaikka saunankiukaan päällä kiinni. Hyvin on mulla pysyny

                            Kääreet helposti ruostuttaa kiinan rosterin.
                            Enpäs hokassut, tai muistanut että noitahan saa itekin ruiskittua. Pitääpä katella millaisia tarjolla ja mitä maksavat.





                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            En laittaisi mitään, enkä omaan laittanutkaan. Jos ei tehon takia sarjoja, miksi edes päällystää, ajelee paljaalla vaan ja nauttii.
                            Tarkoitin, että en tehojen toivossa vaihda noita peltisarjoja. Jos sillä pari hevosvoimaa voisi saada lisää, niin onhan se aina tervetullutta, sekä tuo eristäminen tuntuu joidenkin mielestä auttavan myös hieman, niin samalla nuo päällystäisi. Mikä lie sitten totuus, että onko esim. dynossa havaittavaa eroa päällystämätön vs päällystetty sarja, niin senkään takia ei viitsi suurempia euromääriä sijoittaa ns. "turhaan".
                            Last edited by bemmeri; 16-04-2021, 20:32.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Enpäs hokassut että noitahan saa itekin ruiskittua. Pitääpä katella millaisia tarjolla.






                              Tarkoitin, että en tehojen toivossa vaihda noita peltisarjoja. Jos sillä pari hevosvoimaa voisi saada lisää, niin onhan se aina tervetullutta, sekä tuo eristäminen tuntuu joidenkin mielestä auttavan myös hieman. Mikä lie sitten totuus, niin senkään takia ei viitsi hirveitä sijoittaa ns. turhaan.
                              Jos ei ole pelkona konehuoneen lämmöt (turbo ? ), niin ei vaparin pellisarjoihin minusta tartte kääreitä eikä maaleja. Mulla siis remmiahdin ja pinnoittamaton kiinan peltisarja magneettisella rosterilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎