Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vedot hukassa 530d -99 -vika löytynyt-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bac-man
    Newbiemmer
    • Oct 2005
    • 9

    Vedot hukassa 530d -99 -vika löytynyt-

    Jälleen yksi käyntiongelmainen bemari.
    Kaasu pohjassa kiihdytyksessä alku menee hyvin mutta kun kierrokset menee yli 3000, alkaa takkuaminen. Auto ikäänkuin tukehtuu ja jos kytkimen laittaa pohjaan käynti on kuin kävisi parilla pytyllä liian vähän. Tätä kestää noin 5 s ja sen jälkeen käynti normaalia. Puolikaasu kiihdytyksellä kestää vedettää rajoittimeen asti.
    Käytetty pariin otteeseen piuhan päässä:
    - Näyttää ilmamassa-anturi vikaa: anturi vaihdettu kaksi kertaa. Ei parannusta.

    Aiemmin koodeja ollut
    -1028 arf (egr):irroitettu ja puhdistettu.
    -5232 ahtopaineen säätöventtiili: vaihdettu
    -4704 esisiirtopaineen valvonta alle käyttöpaineen: ???
    -4496 jakoputken painevahti säätöpoikkeama (n.30tkm sitten): ???

    Siis normaali ajossa toiminta täysin normaali. Vika tulee esille vain rajussa kiihdytyksessä. Pahiten ilmenee mitä pienemmällä vaihteella kiihdytystä suorittaa.

    Auttakaa nyt miestä mäessä. Kevät tulee eikä tuolla edes nyt kumia pysty polttamaan.
    Last edited by bac-man; 23-03-2007, 20:32.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Miksi ihmeessä MAF vaihdettu kahteen kertaan? Onko uusi MAF ohjelmoitu ohjeiden mukaisesti. MAF vian voi tietysti edelleen poissulkea ottamalla piuhan irti. Tehot eivät ole optimaaliset, mutta mitään dramaattista pykälää ei pitäisi tuntua, kun menee varaohjelmalle.

    Esisiirtopaineen valvonta:
    Siirtopumppu (oma ongelmani), tankin pumppu, paineanturi (liitin) jakotukin päässä, (siirtopaineen paineanturi PA-suodattimen päällä).

    Onko turbo kunnossa? Ei ylimääräistä ääntelyä, ei savutusta. Live-datalla antaa DDE:n haluaman ahtopaineen? Paineanturihan oli jo vaihdettu.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • 0101769
      Bimmer Rookie
      • Feb 2004
      • 68
      • hyvinkää

      #3
      jees

      uusi esisiirtopumppu siinä kuljettajan jalkatilan alla nyt ensiksi kun siitä kerran vikakoodikin hinta tais olla jotain 350€ paikoilla + työ. vaikkei vika siitä johtuisikaan niin et paljoa menetä niitä kun tuppaa muutenkin silloin tällöin mennä...

      Comment

      • bac-man
        Newbiemmer
        • Oct 2005
        • 9

        #4
        Tehoja odotellessa 530d -99

        Maf vaihdettu kahdesti koska paikallisessa merkkiliikkeessä korjaaja väitti vian olevan siinä. Sanoin että se on jo vaihdettu, kaveri vaihto uuden mutta yllätys yllätys vika ei poistunut. Vaihtoi entisen takaisin ilman veloitusta. Kyllä kaveri yritti vikaa etsiä, hetken turboa kuunneltuaan oli sitä mieltä että hukkaportti olisi kokoajan auki. En välttämättä tuolta pohjalta vielä lähde turboa vaihtamaan.

        Turbo mielestäni kyllä pitää "vinkumista", varsinkin kylmänä. Ei savuta. Tuo turbon vinkuminen lienee enemmänkin ominaisuus näissä?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Originally posted by bac-man View Post
          Kyllä kaveri yritti vikaa etsiä, hetken turboa kuunneltuaan oli sitä mieltä että hukkaportti olisi kokoajan auki. En välttämättä tuolta pohjalta vielä lähde turboa vaihtamaan.

          Turbo mielestäni kyllä pitää "vinkumista", varsinkin kylmänä. Ei savuta. Tuo turbon vinkuminen lienee enemmänkin ominaisuus näissä?
          En minäkään heti noilla tiedoilla olisi turboa vaihtamassa. Hukkaportti ja VNT-ahdin.

          Näillä lähtökohdilla vaihtaisin joka tapauksessa ensin siirtopumpun ja miettisin sitten tarvittaessa jatkoja. Jos pumppu on alkuperäinen, ei liene suuri synti sitä vaihtaa, vaikka vika ei korjaantuisikaan. Kuulostavatko nuo omat oireeni yhtään tutuilta? Tietysti automaatti vs. manuaali on sekoittavana tekijänä.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Särki
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 143
            • Veroparatiisi

            #6
            Muistelisin että joskus oli vastaavanlainen vika:think syy oli VNT-siipien ohjaus mangneettiventtiilissä. Ahtopaineet karkasivat kierroksilla helposti yli 1,5bar jonka ahtopainetunnistin pystyi mittaamaan kun ajossa katsoi arvoja testerillä. Kone rupesi samaten käymään aivan kummasti 4-5 sylinterillä. korjaantui siis venttiilin vaihdolla
            E: voihan siivetkin kyllä olla jumissa ahtimessa
            Last edited by Särki; 13-03-2007, 20:10.
            F20 116i
            EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Särki View Post
              Muistelisin että joskus oli vastaavanlainen vika:think syy oli VNT-siipien ohjaus mangneettiventtiilissä. Ahtopaineet karkasivat kierroksilla helposti yli 1,5bar jonka ahtopainetunnistin pystyi mittaamaan kun ajossa katsoi arvoja testerillä. Kone rupesi samaten käymään aivan kummasti 4-5 sylinterillä. korjaantui siis venttiilin vaihdolla
              E: voihan siivetkin kyllä olla jumissa ahtimessa
              Niin ilmeisesti itsekin huomasit, että säätöventtiili oli uusittu. Se ei tietysti poissulje jumittavia ohjainsiipiä. Oletettavasti reippaasta yliahdosta kuitenkin jäisi vikakoodi muistiin. Tässä pitää taas olettaa, että imusarjan kyljessä oleva paineanturi toimii, eikä ole EGR:n noen tukkima.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Retze
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 422
                • Keski-Suomi

                #8
                Aika selkee pitäs olla jos kerta näyttää esipaineeseen vikaa.
                Pohjan pumppu ainaki heti uusiks
                nyk. jalkapelillä
                ex BMW 320i

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Millon se siirtopumpun vikakoodi on ollut? Jos siitä on aikaa, niin voi olla että on ollut hetkellinen häiriö esim. akun jännitteen alenemisen takia eikä sillä pitäisi olla sen kummempaa merkitystä jos toimii nyt oikein. Väittäisin että pitäisi oireilla muullakin tavoin kuin noin, jos siirtopumppu ei tee tarpeeksi painetta, autohan lähtee käyntiin ja muutenkin kykenee normaaliin toimintaan.

                  Turbon vika voisi olla ehkä realistisempi mutta miksi ei jää muistiin liian korkea ahtopaine?

                  Comment

                  • bac-man
                    Newbiemmer
                    • Oct 2005
                    • 9

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Niin ilmeisesti itsekin huomasit, että säätöventtiili oli uusittu. Se ei tietysti poissulje jumittavia ohjainsiipiä. Oletettavasti reippaasta yliahdosta kuitenkin jäisi vikakoodi muistiin. Tässä pitää taas olettaa, että imusarjan kyljessä oleva paineanturi toimii, eikä ole EGR:n noen tukkima.
                    Toi imusarjan kyljessä oleva paineanturi on varmaan seuraavana vaihdossa. Sehän taitaa olla samanlainen kuin toisella puolella moottoria (siinä turbon vieressä) oleva anturi.
                    Siirtopumpusta vielä. Lukemani pohjalta sen ilmeisesti pitäisi oireilla myös käynnistyksen yhteydessä varsinkin tyhjällä tankilla. Nykyään lähtee aina käyntiin kun vähä avainta näyttää.
                    Ja hyviä tarkistus kohteita ainakin liittimien tarkastusten osalta tulikin Clavurion toimesta. Kiitos kovasti.
                    Ilmoittelen kun saan jotain valoa tunnelin päähän ( muutakin kuin junan valot ).
                    Hyvät viikonloput lukijoille...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Ymmärsin, että sinulla oli vaihdettu venttiili (osa 1), joka ohjaa alipaineen turbon johdesiipiä käyttävälle kellolle. Paineanturi löytyy imusarjan takapäästä (osa 18). Turbon johdesiipien mekaanisen toiminnan voisi varmaankin tarkistaa, alipainetta kellon letkuun ja katsoo liikkuuko varsi herkästi. Kokonaisuutena ahtojen toiminta kannattaisi tietysti varmistaa ajon aikana live-datalla.

                      Toistuvan ilmamassamittari-herjan suhteen myös EGR-venttiilin toiminta herättää pientä epäilystä, vaikka onkin putsattu. Jos EGR jumittaa (auki), ilmamassamittarin läpi virtaa raikasta ilmaa, jonka määrä voi olla epäsuhdasssa kuormitustilanteeseen.

                      Itselläni viallinen siirtopumppu aiheutti totaalisen puutumisen >3000 RPM, käynnistyksessä oireili vain kerran, ennen pumpun vaihtoa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • bac-man
                        Newbiemmer
                        • Oct 2005
                        • 9

                        #12
                        vika löytyi

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Ymmärsin, että sinulla oli vaihdettu venttiili (osa 1), joka ohjaa alipaineen turbon johdesiipiä käyttävälle kellolle. Paineanturi löytyy imusarjan takapäästä (osa 18). Turbon johdesiipien mekaanisen toiminnan voisi varmaankin tarkistaa, alipainetta kellon letkuun ja katsoo liikkuuko varsi herkästi. Kokonaisuutena ahtojen toiminta kannattaisi tietysti varmistaa ajon aikana live-datalla.

                        Toistuvan ilmamassamittari-herjan suhteen myös EGR-venttiilin toiminta herättää pientä epäilystä, vaikka onkin putsattu. Jos EGR jumittaa (auki), ilmamassamittarin läpi virtaa raikasta ilmaa, jonka määrä voi olla epäsuhdasssa kuormitustilanteeseen.

                        Itselläni viallinen siirtopumppu aiheutti totaalisen puutumisen >3000 RPM, käynnistyksessä oireili vain kerran, ennen pumpun vaihtoa.


                        Vika löytyi ja ongelma poistui.
                        Moottorin toisella puolella on samanlainen osa kuin osa "1", Ohjaa jotenkin egr:ää, ainakin sieltä tulee ilmaletku venttiiliin. Vaihdoin sen.
                        Lisäksi otin osan "18" irti ja puhdistin sen. Oli aika täynnä öljyn/lian sekaista möhnää. Ei muutakuin paineilmaa ja osa takaisin kiinni...ja jumankauta, sieltähän ne vedot löyty. Voi tätä onnenpäivää.
                        Täytyy koputtaa puuta ettei tuu muita ongelmia. On muuten ominaisuuksiltaan niin loistava ajettava. (Varsinkin kun takapään puslat vaihdettu ja etupäähän laitettu uudet saschin sportit.
                        Kiitos edelleen foorumin jäsenille. Ilman vinkkejä olisi ollut mahdotonta lähteä vikaa etsimään.
                        Hyvät kevään jatkot kaikille

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Hienoa, hienoa!

                          Tarkoitat varmaankin solenoidia (osa 1), joka ohjaa alipaineen EGR-venttiilille. Tässä nyt tietysti jää mysteeriksi, kumpi ongelman aiheutti. Ei kuitenkaan ollut ihan hakoteillä tuo epäily EGR:n jumittamisesta massamittariherjaan liittyen.

                          Aurinkoisia ajokelejä sinnekin!
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6325
                            • P-Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Itselläni viallinen siirtopumppu aiheutti totaalisen puutumisen >3000 RPM, käynnistyksessä oireili vain kerran, ennen pumpun vaihtoa.

                            Kerroppas tarkemmin mulla on just tuo n.3000 donaa se paha kohta jossa voimaa ns loppuu..ei käynnistysongelmia tms.
                            Olisin eilen lukenut vikakoodit bemulla mutta ei keretty klo kun oli 16.50 ja olisi samalla ajettu uusi ohjelma ilmamäärämittariin mutta siinäkin tuli aika sekä ko mööbelin päivitys vastaan.
                            Meinasi että tarvike maffiin pystyisi ajamaan myös ohjelma jos siinä tulee kotelo+tunnistin osa mukana..
                            Tiedä sitä sitten ja autoni on vm 99
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • heassi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 285
                              • Stadi

                              #15
                              Nyt on sitten sama vika faijan 530dA:ssa. Eilen totesin asian omin silmin. Ensimmäisessä reippaammassa kiihdytyksessä auto nyki inhottavasti ja kiihtyi todella laiskasti. Pysäytys valoihin ja siitä lähdettäessä veti taas aivan normaalisti ja nätisti aina 80 km/h asti (rajoitus oli 40 ni ei viittitty kokeilla sen enempää ). Joku "alipainepumppu" vaihdettu ja monta tonnia lyöty uuteen turboon ja ohjausboksin päivittämiseen. Auton vuosimalli 2002.

                              Onko se sitten ilmamäärämittari ekana liipasimella? Mitä mahtaa maksaa?
                              Heassi

                              F11 530xdA
                              G31 520dA

                              ent:
                              E39 530DAT individual, E38 740dA, E36 318iS coupé, E36 325i coupé, E30 325i cabrio, E34 520iA touring, E36 325iA sedan, E28 520iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎