520 tyyppi viat? mitä huomioida ostaessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aspiriini
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 40
    • Turku

    520 tyyppi viat? mitä huomioida ostaessa?

    Tossa kiikarissa muutama 520 toinen vm. 88 ja toinen 89 molemmilla ajettu päälle 300 000km. Ulkoisesti näyttävät olevan ihan jees kunnossa mitä nyt kuvista näkee..

    Mutta jos ja kun lähen paikan päälle katselemaan joku päivä, niin msitä kannattaa katsella vähän tarkemmin?

    Mitkä ovat moisen auton suosikki ruostepaikat ym yleisimmät viat.
    @ E61 525i 3.0
  • nollakaks
    "Piparikuningas 2006"
    • Jun 2006
    • 252
    • Hattula

    #2
    Jos mitenkään antaa budjetti periks niin katsele ennemmin M50 moottorilla olevia malleja vm.90/91 alkaen.
    E60 530DA M-Sport 2004 , E30 318iS 1990 & E114 1502 1975
    EX:E34 520i 1991, E30 320i Touring 1989, E46 316i 2001, E28 520i 1982, E39 528iA Touring 1997 + E30 318i 1986 varaosaraato.

    Comment

    • Jouskari
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2002
      • 442
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Aspiriini View Post
      Tossa kiikarissa muutama 520 toinen vm. 88 ja toinen 89 molemmilla ajettu päälle 300 000km. Ulkoisesti näyttävät olevan ihan jees kunnossa mitä nyt kuvista näkee..

      Mutta jos ja kun lähen paikan päälle katselemaan joku päivä, niin msitä kannattaa katsella vähän tarkemmin?

      Mitkä ovat moisen auton suosikki ruostepaikat ym yleisimmät viat.
      Bensatankin luukun vierestä nämä ruostuu. Ovien alareunat. Pohjan ruosteista en osaa sanoa tarkemmin, mutta helmat nyt ainakin.

      Normaali koneen tarkistus sitten, öljyt, vedet, kolinat ja kilinät. Auton tärinä ja vapina 80-100kmh ajettaessa. Tästä löytyy paljon hakutoiminnolla.
      Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

      Comment

      • Aspiriini
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 40
        • Turku

        #4
        Originally posted by nollakaks View Post
        Jos mitenkään antaa budjetti periks niin katsele ennemmin M50 moottorilla olevia malleja vm.90/91 alkaen.
        noin 2000e sais maksaa ei oikeestaa yhtää yli =(
        @ E61 525i 3.0

        Comment

        • Torra
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 55
          • Eurajoki

          #5
          Ainakin omassa e34 oli takakopan kannen alareuna ja tunkinpaikat ruosteessa.
          Ex bemareita: Bmw e34 520i -89, Bmw e34 525i -89/94, Bmw e34 tds -92,e30 320ia -85,
          Bmw e36 325,e39 520i,e28 520i,e36 325 tds

          Nyt: e91 320d -08

          Comment

          • HooPee
            Newbiemmer
            • Mar 2007
            • 11
            • Leineperi

            #6
            Tekniikasta tarkastettavaa:
            -Kulkeeko suoraan nätisti
            -Koliseeko alusta
            -Tuleeko kabiiniin sekä kylmää, että kuumaa
            -Pysyykö lämmöt myös tyhjäkäynnillä aisoissa
            -Jäähdytinnesteet/painetta paisuntasäiliössä/haju
            -Öljyjen kunto/väri/haju
            -Klonksuuko perä esim. pakitettaessa ylämäkeen
            -Milloin hihna/vesipumppu vaihdettu
            -Venttiilinnostajat jos ropisee pahasti, niin korjaus on kallista/vaikeaa/mahdotonta. Vaatii joko uuden kannen tai reilusti koneistusta
            -Voimansiirron äänet
            - Kardaanin nivelet

            Helmat noista taitaa ruostua ensimmäisinä siitä tunkinkorvien kohdilta. Ja polttoaine maistuu, kun satasta ajelee, niin kone huutaa 3000rpm. Sähkölaitteet kannattaa myös tarkastaa, että toimiiko kaikki toiminnot esim. puhaltimesta, toimiiko kaikki mittarit jne...

            Eihän noi enää uusia ole ja ittekin suosittelisin tuota tuoreempaa mallia, jossa 24V kone...

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2194
              • kaustinen

              #7
              m20 moottorissa kyllä venttiilien rapina on normaalia noilla kilsoilla jos ei ole nokkaa/keinuja vaihdettu. Niiden vaihtaminen ei kyllä ole mikään toivoton homma eikä vaadi isosti koneistusta.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • arska84
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1355
                • Seinäjoki

                #8
                Niin ku joku jo mainitsi. Tarkasta sähkölaitteet esim. Mittaristo,keskuslukitus.. Pyyhkijöiden nopeudet että kaikki pelaavat. M20 tais olla toi hihnanvaihto 40tkm välein:think
                BMW PREMIUM

                BMW E46 318

                Comment

                • Sickness
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 1923
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by arska84 View Post
                  Niin ku joku jo mainitsi. Tarkasta sähkölaitteet esim. Mittaristo,keskuslukitus.. Pyyhkijöiden nopeudet että kaikki pelaavat. M20 tais olla toi hihnanvaihto 40tkm välein:think
                  Jep, ja vesipumppu 600 metrin välein
                  E39 520iA -02

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14574
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Sickness View Post
                    Jep, ja vesipumppu 600 metrin välein
                    Eh?

                    Tahtoo tuo M20 raksuttaa, vaikka venttiilitkin säätää... Ominaisuus.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • HooPee
                      Newbiemmer
                      • Mar 2007
                      • 11
                      • Leineperi

                      #11
                      nii

                      Rapsuttaa se, kun nostajien akselit kuluvat ja akselien kiinnike pukit kuluvat. Niitä ei voi vaihtaa, eikä säätää, tarttee joko koneistaa pukit ja nostajat isommiksi ja laittaa paksumpi akseli, tai rakentaa koko systeemi erilaiseksi, eli omilla laakereilla.

                      Comment

                      • MPV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1194
                        • Muhos

                        #12
                        Originally posted by HooPee View Post
                        Rapsuttaa se, kun nostajien akselit kuluvat ja akselien kiinnike pukit kuluvat.
                        Mikäs ne keinuvipuakseleiden kiinnikepukit kuluttaa?

                        Eikös kuitenkin ole niin että keinujen ja niitten akselien liukupinnat on ne jotka kuluu?

                        Comment

                        • HooPee
                          Newbiemmer
                          • Mar 2007
                          • 11
                          • Leineperi

                          #13
                          joo

                          soikeiks ne menee, en tiedä venyykö vai kuluuko, mutta väljistyy tärinästä.

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9041
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by HooPee View Post
                            Tekniikasta tarkastettavaa:
                            -Kulkeeko suoraan nätisti
                            -Koliseeko alusta
                            -Tuleeko kabiiniin sekä kylmää, että kuumaa
                            -Pysyykö lämmöt myös tyhjäkäynnillä aisoissa
                            -Jäähdytinnesteet/painetta paisuntasäiliössä/haju
                            -Öljyjen kunto/väri/haju
                            -Klonksuuko perä esim. pakitettaessa ylämäkeen
                            -Milloin hihna/vesipumppu vaihdettu
                            -Venttiilinnostajat jos ropisee pahasti, niin korjaus on kallista/vaikeaa/mahdotonta. Vaatii joko uuden kannen tai reilusti koneistusta
                            -Voimansiirron äänet
                            - Kardaanin nivelet
                            Tässä on kyllä aika hyvä tarkastuslista ihan mihin tahansa autoon. Tyyppivikojahan E34:ssa on esimerkiksi kuskinpenkin verhoilu, keskuslukko, mittarit, ovien alareunojen ja bensatankin ympäryksen ruosteet. Jos tällaisia ns. pikkuvikoja ei 300 tkm ajetussa ole, voi kuvitella, että siitä on muutenkin pidetty hyvää huolta.
                            E39 ja E91

                            Comment

                            • Axum
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 4416
                              • Kuopio

                              #15
                              Lisätään edelliseen postaukseen vesiventtiilit, tuulilasinpyyhkimien akselisto, korin-takakontin välinen johtosarja, LKM ja vielä jotain muuta :think
                              - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                              - E39 528ia
                              - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                              Puretaan 520ia -97
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                              Comment

                              Working...
                              X