Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahtopaine puristussuhteen funktiona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW M3 Coupe -93
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 283
    • Seinäjoki

    Ahtopaine puristussuhteen funktiona

    Mistä löytyis sellanen kaavio tai ohjelma mistä näkis turvallisen ahtopaineen puristussuhteen funktiona? Eli esim. jos puristussuhde 10:1 -> turvallinen max ahtopaine 1 bar... Siis nakutussietoa haetaan. Detonaatio on vihollinen...

    Näkis vähän osviittaa paljonko bemarin vakiokoneet pystyisivät sietämään ahtoa puristussuhdetta laskematta. Ja ei ny aleta arvailemaan mitä meinaan ahtaa. Tuskin mitään, kunhan tutkin mahdollisuuksia
    In memoriam:
    BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
    http://www.minunauto.com/?8813
  • Jaghaath
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1273
    • Helsinki

    #2
    Jos löydät tuommoisen ohjelman tai taulukon joka pitää paikkansa, kerro mullekkin

    Eihän tuommoista nyt voi mikään taulukko tietää, muuttujia kun on pari muutakin kuin ahtopaine ja puristussuhde.

    Comment

    • northwolf
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 136
      • LPR

      #3
      Jos yhtälöön laitetaan imuilman lämpötila niin voisikohan silloin tehdä jo jonkin asteisia arvioita?

      Comment

      • Jaghaath
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1273
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by northwolf View Post
        Jos yhtälöön laitetaan imuilman lämpötila niin voisikohan silloin tehdä jo jonkin asteisia arvioita?
        Ja siihen vaikuttaa mm. sytytysennakko, polttoaine, seossuhde jne. Ei se ahtopaine yleensä nakutusta aiheuta vaan liian korkea lämpötila. Eli pelkästään ahtimen mitoitus vaikuttaa imuilman lämpötilaan niin paljon, että on mahdoton sanoa mitään yleispätevää kaavaa.

        Comment

        • pts
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 478
          • nummela

          #5
          tohon nakutukseen vaikuttaa todella paljon sqis alue eli kuinka polttoaine/ilma palaa esim. m20 moottorin mäntä on suunniteltu ohjaamaan seos suoraan tulpalle mutta täältä foorumilta tuttu ilmiö puristusten laskemiseen on männän laen sorvaus matalammaksi jolloin tuo ominaisuus häviää jolloin nakutus tapahtuu paljon herkemmin.
          bmw e30 823hv/860nm
          1/4mile 8.9/247

          Comment

          • BMW M3 Coupe -93
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 283
            • Seinäjoki

            #6
            Joo siis en uskokkaan et ne olis mitään totuuksia vaan neuvoa antavia. Jos esimerkiksi vakio 6 syl bmw motti + remmiahdin + intercooler = suhteellisen alhainen imuilman lämpö ja huolehtii että kone saa tarpeeksi soppaa... Sytytys kuitenkin niin aikaiselle (nakutusrajalle) kuin mahdollista 98 bensalla että sais parhaan tehon..

            Listasinko tarpeeksi "muuttujia"?

            Siis tälläsiä kaaviota olis kiva löytää lisää...
            In memoriam:
            BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
            http://www.minunauto.com/?8813

            Comment

            • Bääm
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 401
              • Pori

              #7
              Lypsetäänpä asiasta pikuisen lisää... Miten se ahtimen mitoitus vaikuttaa? Ilmahan lämpenee kun paine kasvaa. Jos aatellaan, että paine kasvaa jostain tietystä paineesta toiseen tiettyyn, niin onko lämpötila eri jos käytetään erilaisia ahtimia? Siis samat lähtö ja loppu paineet. Onpahan sekavaa, mutta jos tosta tajuaa...
              330d -03 M57N

              Comment

              • BMW M3 Coupe -93
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 283
                • Seinäjoki

                #8
                Joo en kans ymmärrä ahtimen koon merkitystä. Ahdintyypin merkityksen kyllä. Turbo vs. remmi.


                Tuon linkin mukaan esimerkiksi toi mun 10,8:1 puristussuhteella olevaa E36 M3 3.0 sais ahtaa "turvallisesti" (mitä ikinä tarkoittaakaan) reilut 0,7 bar (10 psi). Aika paljon vai? Kiva tehonnousu tuolla saavutettais...

                Ja ei, en ole laittamassa siihen remmiä. Autoinsinööriopiskelijana tekniikka vain kiinnostaa...
                In memoriam:
                BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                http://www.minunauto.com/?8813

                Comment

                • eeki
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 1966
                  • HKI

                  #9
                  Originally posted by Bääm View Post
                  Lypsetäänpä asiasta pikuisen lisää... Miten se ahtimen mitoitus vaikuttaa? Ilmahan lämpenee kun paine kasvaa. Jos aatellaan, että paine kasvaa jostain tietystä paineesta toiseen tiettyyn, niin onko lämpötila eri jos käytetään erilaisia ahtimia? Siis samat lähtö ja loppu paineet. Onpahan sekavaa, mutta jos tosta tajuaa...
                  Mukaan tulee ahtimen hyötysuhde. Jos ahdin (ja erityisesti siis kompressori) toimii optimialueella, lämpötila pysyy paremmin kurissa kuin jos vertaa että ahdin toimisi huonommalla hyötysuhteella.

                  [edit]
                  Kompressorikartta ehkä selittää asian parhaiten:
                  Last edited by eeki; 14-03-2007, 23:14.
                  Ducati 998 -02 //

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Tohonhan sitten näppärä kaveri laskee rinnalle mitä moottori imee sisälle suhteessa paineeseen. Myös imuilman lämpötilalle on olemassa teoreettisia kaavoja.

                    Olen itse laskenut ns. jälkijättöisesti asennetun järjestelmän tollasen kartan ja virtauspenkkikartan yms. kanssa. Eipäs siitä tullu mitään järkevää. Toisaalta noi kartat ja laitteitten hyötysuhteet on aina arvioita. Esimerkiksi välijäähdyttimen (joka on muuten turbojärjestelmän tärkein osa imo) hyötysuhdetta ei pysty millään tapaa mallintamaan. Siihen (taas imo) kaatuu kaikki nuo teoreettiset laskelmat.

                    Comment

                    • BMW M3 Coupe -93
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 283
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Smt 6

                      Jos vieläkin leikitään että remmiahdettais 3.0 M3:n "edullisella" budjetilla niin miltää kuulostais tälläinen?:

                      -remmiahdin (mallilla nyt ei väliä mut keskipako tyyppinen esim. Rotrex)
                      -intercooler
                      -ahtoja 0,5 bar
                      -Perfect Power SMT6 kytkettynä vakio ecun rinnalle

                      Ei kovin kallis olisi (suhteellista) kun vertaa samaa settiä täysin säädettävällä järjestelmällä (Hestec, Tatech, Autronic yms.)

                      Mites toi SMT6 tos pärjäisi? Huonoja puolia? Oon yrittänyt googletella ton ominaisuuksia jonkin verran. Se toimii ilmeisesti piggy bag ton vakio ecun rinnalla ja sillä pystyy säätämään tarvittavan määrän lisärikastusta (auton omista suuttimista) ja hieman muuttelemaan sytkää, vai?

                      Vai olisko järkevintä laittaa sen ohjaamaan lisärikastussuuttimia pelkästään? Eli MAP anturin tiedon mukaan rikastus ahtopaineen funktiona...
                      Last edited by BMW M3 Coupe -93; 05-04-2007, 17:51.
                      In memoriam:
                      BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                      http://www.minunauto.com/?8813

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Bääm View Post
                        Lypsetäänpä asiasta pikuisen lisää... Miten se ahtimen mitoitus vaikuttaa? Ilmahan lämpenee kun paine kasvaa. Jos aatellaan, että paine kasvaa jostain tietystä paineesta toiseen tiettyyn, niin onko lämpötila eri jos käytetään erilaisia ahtimia? Siis samat lähtö ja loppu paineet. Onpahan sekavaa, mutta jos tosta tajuaa...
                        No turbossa esim pakopesän muutos vaikuttaa tuohon, ajattele vaikka että sama ahtopaine saavutetaan samantyyppisellä ajosuorittella esim 1000rpm eri kohdasaa tai vaikka niin että ahdas turbon pakopesä lisää lämpökuormaa.

                        varmaan taas keeroin lävenpäähäni, mutta mitäs tuosta.
                        Olli.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎