Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katti yksin, ei lambdoja toimisiko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwagain
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 47

    #16
    Itselläni on harrastejenkki, josta on maahantuojan (metro-auton) toimesta poistettu uutena lamdasäätö (ja lamda-anturi). Ecun softa on tietenkin muutettu lamdattomaksi. Autossa on katti paikallaan, ja vielä tänä päivänä menee heittäen läpi kattipäästörajoistakin, joita tähän yksilöön tosin ei sovelleta. Eli jos moottorinohjauspuoli on kunnossa, niin kyllä se katti toimii ja kestää ihan hyvin. Katti edelleen kunnossa vaikka autossa kilometrejä jo lähes 200tkm ja ikää 20v.

    Toki lamda-säätö on parempi vaihtoehto katille, mutta tuntuu kestävän ilmankin.
    - e46 330 cia cabriolet -01
    - Audi A6 2.5TDI quattro avant -98(talvikärry)
    - ex e36 325 -91
    - ex e30 320 -88
    - ex e30 316 -84

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      #17
      Originally posted by jsa014 View Post
      T: Viimeinen tankki 19.8l/100km
      Ota mieluummin se tiiliskivi pois oikeasta kengästä.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #18
        Originally posted by 540iA Tapsa View Post
        Onhan se lambdasäätö poistettu jos ei kerran ole antureita.. Miten se voi toimia jos ohjainboksi ei saa tietoa seoksesta? Ei mitenkään..
        Miten se siis on poistettu? Vai poistuuko se itsestään kun ottaa lambdat pois vai mitä tarkoitat?

        EDIT: Autossa siis vakio boksit ja lastu yms.
        Last edited by Tenox; 28-03-2007, 21:33.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by Tenox View Post
          Miten se siis on poistettu? Vai poistuuko se itsestään kun ottaa lambdat pois vai mitä tarkoitat?
          No "tottakai" se poistuu kun anturit nyppää pois...
          Olli.

          Comment

          • jakusa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 515
            • Lempäälä

            #20
            ETK ainakin tuntee ko. autoon katittoman putkiston. Tuon perusteella voisi kuvitella, että löytyisi myös moottorinohjaus, joka ei käytä lambdasäätöä.
            -after all is said and done more is said than done-


            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #21
              Originally posted by Laakeri View Post
              Sanotkos esimerkin tuollaisesta autosta? Itse en ole koskaan törmännyt..
              90-luvun vaihteessahan noita jälkiasennettiin jonkun verran autoihin, jotta niitä ylipäätänsä saatiin myydä Suomessa. Katalysaattoriaikaan siirtymistä kun edelsi siirtymäaika, jolloin näitä lambdattomia katteja sai myydä ennen kuin alettiin vaatia "oikeita" US-normin mukaisia lamdallisia katti-moottoreita.

              Esim. TM testasi 25000 km ajan VW Golf 1,6:sta, josta tuollainen jälkiasennuskatti löytyi. Asennuksesta kerrottiin numerossa 8/90 ja loppuraportti julkaistiin 8/92 lehdessä. Kahdessa vuodessa ja 25 000 km:ssä ainakin testatun Kemiran katin arvot huononivat jonkun verran.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Eiköhän tuo Lambdasäädön merkitys selvinne kun viet auton katsastukseen/päästömittaukseen?
                Siis, nyt oli kaiketi kysymys siitä että labda-anturit olivat poistettu? Eikö näin?
                Mikäli ne on irroitettu alkuperäisestä järjestelmästä, on moottorinohjaus 100% varmuudella vakio-ohjelmalla= "nilkutusohjelmalla".
                Järjestelmä siis säätyy ja säätää seoksen lamdojen mittaaman pakokaasuseoksen mukaan ja mikäli tämä perustoiminta riivitään irti, ei jäljelle jää kuin tuo vakio-ohjelma joka ei todellakaan ole tarkoitus läpäistä vähäpäästöisen arvoja. Eli tuolta noista ongelmapäästötopikeista voi nyt suunnilleen lukea/päätellä minkälaiset arvot on luvassa kun Lamda on tiltissä tai tässä tapauksessa poistettu. Eli ei todellakaan mene lähellekkään.
                Katalysaattori toimii ainoastaan todella kapeassa pakokaasuseosikkunassa, johon ei todellakaan ole mahdollisuutta päästä uusillakaan kateilla ilman toimivaa lamdasäätöä. Eli katti joko toimii tai ei toimi. Mitään välimuotoa ei oikeastaan ole. Toimivalla lambdasäädöllä ja ilman katteja toki voidaan päästä jo lähelle, mutta ei siis päinvastoin.
                Päästöillä mitattavalla=laskettavalla Lambda-arvolla ei muuten ole mitään tekemistä itse lambda-anturin eikä lambdasäädön kanssa.

                Comment

                • NHB
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1120

                  #23
                  Originally posted by bmwagain View Post
                  Itselläni on harrastejenkki, josta on maahantuojan (metro-auton) toimesta poistettu uutena lamdasäätö (ja lamda-anturi). Ecun softa on tietenkin muutettu lamdattomaksi. Autossa on katti paikallaan, ja vielä tänä päivänä menee heittäen läpi kattipäästörajoistakin, joita tähän yksilöön tosin ei sovelleta. Eli jos moottorinohjauspuoli on kunnossa, niin kyllä se katti toimii ja kestää ihan hyvin. Katti edelleen kunnossa vaikka autossa kilometrejä jo lähes 200tkm ja ikää 20v.
                  Päästörajat tuon aikakauden autoille ovat niin löysiä, että hyväkuntoinen moottori läpäisee ne ilman kattiakin.

                  Comment

                  • Fabsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1754

                    #24
                    Originally posted by NHB View Post
                    Päästörajat tuon aikakauden autoille ovat niin löysiä, että hyväkuntoinen moottori läpäisee ne ilman kattiakin.
                    Saattaa olla että kierroksilla läpäiseekin, mutta tyhjäkäynnillä voi olla aika hiljasta.
                    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                    e30 318i -88

                    Comment

                    • bmwagain
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 47

                      #25
                      Originally posted by NHB View Post
                      Päästörajat tuon aikakauden autoille ovat niin löysiä, että hyväkuntoinen moottori läpäisee ne ilman kattiakin.
                      Muistaakseni katti rajat ovat: co 0.1% ja hc ppm 100. Joten noiden läpäisemiseen katilla, mutta ilman lamdaa, vaaditaan todellakin hiottu moottorinohjaussofta. Millään "nilkutusmoodilla" ei noi rajat alitu.

                      Täytyy myöntää, että vähän palturia puhuin, kun sanoin 20v. vuotta vanhan harrastejenkkini edelleen alittavan kattirajat. Tarkistettuani viime katsastuslapusta, ne olivat tyhjäkäynnillä co 0.12% ja hc ppm 110. Mutta aika lähelle silti meni ilman lamdaakin.
                      - e46 330 cia cabriolet -01
                      - Audi A6 2.5TDI quattro avant -98(talvikärry)
                      - ex e36 325 -91
                      - ex e30 320 -88
                      - ex e30 316 -84

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #26
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Siis, nyt oli kaiketi kysymys siitä että labda-anturit olivat poistettu? Eikö näin?
                        Juuri näin. Ikävä kyllä...

                        Mikäli ne on irroitettu alkuperäisestä järjestelmästä, on moottorinohjaus 100% varmuudella vakio-ohjelmalla= "nilkutusohjelmalla".
                        Järjestelmä siis säätyy ja säätää seoksen lamdojen mittaaman pakokaasuseoksen mukaan ja mikäli tämä perustoiminta riivitään irti, ei jäljelle jää kuin tuo vakio-ohjelma joka ei todellakaan ole tarkoitus läpäistä vähäpäästöisen arvoja.
                        OK. Tämä vahvistaa sitä alkuperäistä ajatustani, että kannattaa laittaa samalla vaivalla uudet lambdat. Täytyykö auto mielestäsi vielä käyttää jossain nollauksessa (tai akunkenkä irti tms.) vai tajuaako järjestelmä, että lambdat on taas paikoillaan ja alkaa toimimaan sen mukaan?

                        Sen verran vielä sanon, että tästäkin on useita eri näkemyksiä. Olen kysynyt kattien ja lambdojen asennusta kahdesta eri autokorjaamosta. Ensimmäisessä sanottiin että ei mene läpi millään päästöistä ilman em. saastelaitteita, mutta että tällainen auto ei mene milleen vikaohjelmalle ilman lambdoja, vaan toimii normaalisti - saastuttaa vain enemmän.

                        Toisessa oltiin sitä mieltä, että jos auto kerran toimii ilman normaalisti, eikä vie bensaa normaalia enemmän, lambdasäädön merkitys on hyvin marginaalinen ja auto toimisi ilmankin niitä ja menisi pelkän katin kanssa läpi päästöistä. Vikaohjelmasta ei ollut puhetta.

                        Olisi kiva tietää ihan aikuisten oikeasti faktatietona, että miten suuri juuri tässä automallissa tuo lambdojen merkitys oikeasti on. Olen ajanut samanlaista autoa jossa oli katit ja anturit, eikä se kyllä eronnut ajoltaan omastani mitenkään huomattavasti. Olen kuvitellut että vikaohjelmalle mennyt auto käyttäytyy selkeän huonosti normaaliin verrattuna.

                        Vastauksen kysymykseen omalla kohdallani olen saanut + löysin sivun / firman joka myy Boschin lambdoja (4-johtoisia) hintaan 75e / kpl. Eli ne tuohon tulee viimeistään syksyllä ja mahdollisesti Alt/Avgas tai Magnaflow rosterikatit jos ne vaan tuonne sopii.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #27
                          Originally posted by Tenox View Post
                          Vastauksen kysymykseen omalla kohdallani olen saanut + löysin sivun / firman joka myy Boschin lambdoja (4-johtoisia) hintaan 75e / kpl. Eli ne tuohon tulee viimeistään syksyllä ja mahdollisesti Alt/Avgas tai Magnaflow rosterikatit jos ne vaan tuonne sopii.
                          Viitsitkö valottaa muillekin, mistä moinen pulju löytyy?

                          Comment

                          • Kossu44
                            Newbiemmer
                            • Mar 2007
                            • 11

                            #28
                            Yhdyn Hemin mieli piteeseen täysin. Jos ei pistä labdaa katin kanssa nyky aikainen katti ei ole kovin pitkä ikäinen. Ohjelma perus säädssä, eli lambda irti tai rikki, on aina suunniteltu käyttämään konetta rikkaalla jottei tule kone vaurioita mutta kone kuullostaa käyvän hyvin. Rikkaalla käydessä alkaa palamatonta bensaa kertyä kattiin jolloin se menettää tehonsa ja hajoaa. Pahimmillaan kattiin kertynyt bensa voi syttyä joka tuhoaa katin varmasti.
                            Jos auto on ollut Labdaton ja katiton niin ohjelmakin on suunniteltu toimimaan ilman labdan tietoa.

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              #29
                              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                              Viitsitkö valottaa muillekin, mistä moinen pulju löytyy?
                              Enpä tajunnut, kun täältä foorumilta tämän http://www.futurez.fi/webshop/produc...ils.php?p=2124 linkin löysinkin.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                #30
                                Originally posted by Kossu44 View Post
                                Jos auto on ollut Labdaton ja katiton niin ohjelmakin on suunniteltu toimimaan ilman labdan tietoa.
                                Alunperin tuossa on toki katit olleet ja vielä 09/06 katsastuksesta on mennyt niiden kanssa ja vähäpäästöisenä läpi. Harmittaa älyttömästi, että edellistä edellinen omistaja on saanut aivopierun ja poistanut ne ja katit.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎