Paljos Porin seudulla maksais päästömittaus ? Otat kuvan siitä lapusta ja linkität tänne, niin ei tarvi enää arvailla
Harmittaa kun käytin auton alkuvuonna 4-pyörä suuntauksessa ja yritin saada päästöt samalla mitattua, mutta liikkeen kaveri oli sitä mieltä, että se on turhaa, kun ei kuitenkaan ole tarpeeksi matalat...
Oikeastaan eipä tällä niin väliäkään enää. Ostan joka tapauksessa katit ja lambdat. Olisi vaan kiva vielä tietää faktaa siitä, että riittääkö em. saastelaitteiden asennus vai täytyykö akunkenkä ottaa irti tai jotain, että moottorinohjaus toimii lambdojen kanssa taas oikein. Eli sanokaas tuohon ny vie jottai.
Miten se siis on poistettu? Vai poistuuko se itsestään kun ottaa lambdat pois vai mitä tarkoitat?
EDIT: Autossa siis vakio boksit ja lastu yms.
Juu, elikkä tarkoitan että jos yleensäkin jokin elektroniikka jotain säätää niin täytyy olla mittaustulos jonka anturi tuottaa. Muuten elektroniikka ei voi säätöä toteuttaa. Ja tässä tapauksessa mikäli seosta säädetään niin ne lambda-anturit tarvii olla.
Se että miten paljon 540:ssä toi "nilkutusohjelma" vaikuttaa niin olis mielenkiintoista tietää, ilmeisesti ei paljon koska sullakin auto toimii..
Lambdasäädön poistuminen ja vakio-ohjelman käynnistyminen ei välttämättä tunnu perstuntumassa, koska pääsääntöisesti seos annetaan suhteellisen rikkaana, sytytysennakko myöhäistetään ja kaikki "hienoudet" suljetaan moottorin suojelemiseksi. Päästöissä tämä kyllä sitten näkyy noin x5 CH+HC arvoina suhteessa maksimeihin. Ilman Lambdasäätöä EI PÄÄSTÄ sellaisin palokaasuseoksiin jolla kattien pelkistysreaktio voisi käynnistyä, eli uusillakaan kateilla päästöt eivät tuosta x5 tasosta muutu yhtään mihinkään.
Lambdasäädöllä ilman katteja voidaan päästä jo tuollaiseen x2 päästötasoon, mutta ilman kattia raja-arvot eivät tule alittumaan...ja tämä on 100% Fakta.
Toimivilla=uusilla Lambdoilla+kateilla saa näillä early 90-lukuisilla taiteilla muutenkin päästöjen kanssa, koska mm.pienikin ilmavuoto ajaa jäännöskaasut ulos katin toimintaikkunasta ja pelkistysreaktio keskeytyy. Katti ei siis ole mikään "suodatin" joka poistaa enemmän tai vähemmän haitallisista jäännöskaasuista, vaan on/off periaatteella toimiva reaktioelementti.
DME pitää nollata kunhan lambdat on saatu asennettua.
DME pitää nollata kunhan lambdat on saatu asennettua.
Ja tämähän tapahtuu miten? Pitääkö käyttää Rinta-Joupilla?
EDIT: Jos käsitin ketjuista oikein, riittää akunkengän irroitus, mutta miten pitkäksi aikaa? Jamuutenkin kiitos vastauksista ja selvityksistä. Etenen alkuperäisen suunnitelman mukaan = Boschin lambdat ja rosterikatit 2½" Noin 600 - 900e + asennus. Päälle tuo DME:n nollaus, ellei akun irroitus riitä. Syksyllä sitten, että saa samalla kertaa lapun päästöistä katsastusta varten.
Pakokaasumittaus maksaa noin 10 euroa huoltamoilla. Käy nyt ihmeessä mittaamassa, niin nähdään miten hyvin 540i toimii ilman lambdoja, siis päästöjen puolesta. Omien kokemusten (ei BMW) mukaan auto tuntui jopa tehokkaammalta lambdan ollessa hajalla, tosin polttoainetta meni tällöin selvästi enemmän. Katsastuksesta ei ollut toivoakaan päästä läpi, päästöt olivat noin 5 x sallitut.
Millainenkohan tuote tuo mahtaa olla? 2,5l moottorille, mutta eihän tuosta tulisi kuin 2l / katti jos kasiin pari laittaisi. Katselin OEM:stä, että tuo vakioputkikin taitaa olla jotain vähän päälle 2" joten senkin puolesta tuo olisi OK. Lisäksi näyttäisi olevan paikka lambda-anturillekin valmiina. 98e kpl + kulut. Halvemmalla ei ainakaan taida saada.
Onko kokemuksia? Riittääkö virtaavuus. Edelleen siis per puolihan tuossa on vain se 2l ja maltilliset 143hv joten maalaisjärjellä ajatellen nuo olisi vallan OK.
Millainenkohan tuote tuo mahtaa olla? 2,5l moottorille, mutta eihän tuosta tulisi kuin 2l / katti jos kasiin pari laittaisi. Katselin OEM:stä, että tuo vakioputkikin taitaa olla jotain vähän päälle 2" joten senkin puolesta tuo olisi OK. Lisäksi näyttäisi olevan paikka lambda-anturillekin valmiina. 98e kpl + kulut. Halvemmalla ei ainakaan taida saada.
Onko kokemuksia? Riittääkö virtaavuus. Edelleen siis per puolihan tuossa on vain se 2l ja maltilliset 143hv joten maalaisjärjellä ajatellen nuo olisi vallan OK.
Kyllä tuon luulisi riittävän,itsellä toinen katti on saman kokoinen ja en ainakaan persdynolla ole huomannut tehoissa mitään eroa alkuperäiseen..Tosin mulla on 3,5 litrainen,mutta sillä ei varmaan ole mitään merkitystä..
Tiedä sitten onko noissa kateissa mitään eroja kun itsellä on a-altavgas:in kattti ja tuo näyttää melko identtiseltä:think
Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Comment