Olen tässä testaillut e46 320dat -03 kärryä. Ajettu n. 140tkm. Kaipaisin tietoa steptronicin oikeellisesta toiminnasta. Eli kun lähden kiihdyttämään manuaalipuolella vaikka 2-vaihteella täydellä kaasulla ja naksuttelen siitä sitten aina 4000rpm:n kohdalla isommalle, niin kuinka pitkä tuo vaihtoviive on oikein toimivassa laatikossa? Tuntuu että kestää ehkä jopa sekunnin esim kolmoselta neloselle. Onko kaikki kunnossa? Laatikko kyllä tuntuu muuten toimivan täydellisesti D:llä sekä moottorijarrutus myös M:lla. Saattoi vieläpä olla että rauhallisemmassa kiihdytyksessä vaihtoi manuaalisesti nopeammin, jos oikein muistan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Steptronic ja viive
Collapse
X
-
Kyllä tuo laatikon toiminta kuulostaa ihan normaalilta. Varsinkin täyskaasu kiihdytyksissä tuo vaihtaminen tuntuu joskus kestävän ikuisuuden. Vaatii hieman ennakointia jos aikoo vaihtaa esim. tarkasti tietyllä kierrosluvulla. Keppi s-asentoon ja monoa suoraksi on mielestäni mukavampi tapa ajaa "kovaa"
-
-
Tuo DS moodi on kyllä herkkua menohaluille
Luulen että tuo "pitkä" vaihtoväli vaan tuntuu pitkältä kun se laatikko tasoittaa kierrokset juuri oikealle tasolle ja vaihdot sujuu erittäin sulavasti. Ei nykäisyä juuri nimeksikään ole noissa Step laatikoissa, toisin kuin joillakin muilla merkeillä...__________
E92 BMW 335i M-Sport -12
"Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen
Comment
-
-
siis kyllä sen nyt kuitenkin pitäisi vaihtaa samantien kun uutta pykälää naksautetaan sisään. Eli mikään sekunnin viive ei ole ainakaan tyypillistä.
Kysehän ei sinällään ole pelkästä laatikosta, vaan vaihtohetkillä myös mottorissa tapahtuu säädettävän musarjan, vanoksen, sytytyksen ja ruiskutuksen säädöissä tapahtumia jotka helposti antavat valheellisen tunteen pienestä viiveestä.
Väärä vierintäkehä rengastuksessa voi sekoittaa vaihtotapahtumia.
Comment
-
-
Originally posted by Ileee View PostTuo DS moodi on kyllä herkkua menohaluille
Luulen että tuo "pitkä" vaihtoväli vaan tuntuu pitkältä kun se laatikko tasoittaa kierrokset juuri oikealle tasolle ja vaihdot sujuu erittäin sulavasti. Ei nykäisyä juuri nimeksikään ole noissa Step laatikoissa, toisin kuin joillakin muilla merkeillä...
Ajattelinkin että varmasti kaikki on kunnossa koska vaihteisto viiveestä huolimatta toimi loogisesti. Saa nähdä miten sen toiminta muuttuu "oppimisen" kautta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Postsiis kyllä sen nyt kuitenkin pitäisi vaihtaa samantien kun uutta pykälää naksautetaan sisään. Eli mikään sekunnin viive ei ole ainakaan tyypillistä.
Kysehän ei sinällään ole pelkästä laatikosta, vaan vaihtohetkillä myös mottorissa tapahtuu säädettävän musarjan, vanoksen, sytytyksen ja ruiskutuksen säädöissä tapahtumia jotka helposti antavat valheellisen tunteen pienestä viiveestä.
Väärä vierintäkehä rengastuksessa voi sekoittaa vaihtotapahtumia.
Täytyypä tunnustella tarkemmin vielä. Ehkä aistin väärin ("valheellinen tunne") juuri vaihtojen ja kulkemisen eleettömyyden vuoksi.
Niin ja täsemennän vielä: Itse asiassa se vaihto tapahtuu kyllä ripeästi, mutta hetki vaihdevivun liikkeen ja vaihtotapahtuman välillä on "pitkä". Itse vaihtotapahtuma on siis kyllä normaalinopea. Taisin johtaa aluksi harhaan, eh.Last edited by L90; 16-04-2007, 12:38.
Comment
-
-
Kyllä siinä selvä viive on,täyskaasulla kierrokset kerkeävät nousta ainakin jonkun satasen,ennen vaihtotapahtumaa.
Sen takia mieluummin vedättää S:llä.Audi S3 -07
Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
BMW 530dA -00, Audi S3 -07
Comment
-
-
Originally posted by L90 View PostNiin ja täsemennän vielä: Itse asiassa se vaihto tapahtuu kyllä ripeästi, mutta hetki vaihdevivun liikkeen ja vaihtotapahtuman välillä on "pitkä". Itse vaihtotapahtuma on siis kyllä normaalinopea. Taisin johtaa aluksi harhaan, eh.
Vivun liikkeestä vaihtoon aika vaihtelee kuormitus/kierrosluku/ajotilanteesta riippuen 0-1 sekuntiin. Jotenkin vain tuo viive tuntuu pidemmältä kuin mitä se todellisuudessa loppujenlopuksi onkaan.
Niinhän se meni, että odottavan aika on pitkä- e46 330 cia cabriolet -01
- Audi A6 2.5TDI quattro avant -98(talvikärry)
- ex e36 325 -91
- ex e30 320 -88
- ex e30 316 -84
Comment
-
-
Onhan tuo stepin reagointi luvattoman hidasta manuaalipuolella (siis viive kepin liikkeestä -> laatikon vaihtoon), oikeastaan täysin käyttökelvoton leikki-varuste. Mutenkaan ei ainakaan 3L dieselin perässä ole edes suositeltavaa käyttää tuota steppipuolta täyskihdytyksissä. Kuulemma hajottaa jotain laatikosta helpommin (J. Siekkisen mukaan). Yksi steppillinen bemu ollut käytössä mutta toinen laatikko ja molemmissa yhtä hidas steppipuoli.
Comment
-
Comment