Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steptronic ja viive

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L90
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 33

    Steptronic ja viive

    Olen tässä testaillut e46 320dat -03 kärryä. Ajettu n. 140tkm. Kaipaisin tietoa steptronicin oikeellisesta toiminnasta. Eli kun lähden kiihdyttämään manuaalipuolella vaikka 2-vaihteella täydellä kaasulla ja naksuttelen siitä sitten aina 4000rpm:n kohdalla isommalle, niin kuinka pitkä tuo vaihtoviive on oikein toimivassa laatikossa? Tuntuu että kestää ehkä jopa sekunnin esim kolmoselta neloselle. Onko kaikki kunnossa? Laatikko kyllä tuntuu muuten toimivan täydellisesti D:llä sekä moottorijarrutus myös M:lla. Saattoi vieläpä olla että rauhallisemmassa kiihdytyksessä vaihtoi manuaalisesti nopeammin, jos oikein muistan.
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #2
    Kyllä tuo laatikon toiminta kuulostaa ihan normaalilta. Varsinkin täyskaasu kiihdytyksissä tuo vaihtaminen tuntuu joskus kestävän ikuisuuden. Vaatii hieman ennakointia jos aikoo vaihtaa esim. tarkasti tietyllä kierrosluvulla. Keppi s-asentoon ja monoa suoraksi on mielestäni mukavampi tapa ajaa "kovaa"

    Comment

    • Ileee
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 1027
      • Espoo

      #3
      Tuo DS moodi on kyllä herkkua menohaluille
      Luulen että tuo "pitkä" vaihtoväli vaan tuntuu pitkältä kun se laatikko tasoittaa kierrokset juuri oikealle tasolle ja vaihdot sujuu erittäin sulavasti. Ei nykäisyä juuri nimeksikään ole noissa Step laatikoissa, toisin kuin joillakin muilla merkeillä...
      __________
      E92 BMW 335i M-Sport -12

      "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        siis kyllä sen nyt kuitenkin pitäisi vaihtaa samantien kun uutta pykälää naksautetaan sisään. Eli mikään sekunnin viive ei ole ainakaan tyypillistä.
        Kysehän ei sinällään ole pelkästä laatikosta, vaan vaihtohetkillä myös mottorissa tapahtuu säädettävän musarjan, vanoksen, sytytyksen ja ruiskutuksen säädöissä tapahtumia jotka helposti antavat valheellisen tunteen pienestä viiveestä.
        Väärä vierintäkehä rengastuksessa voi sekoittaa vaihtotapahtumia.

        Comment

        • L90
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 33

          #5
          Originally posted by Ileee View Post
          Tuo DS moodi on kyllä herkkua menohaluille
          Luulen että tuo "pitkä" vaihtoväli vaan tuntuu pitkältä kun se laatikko tasoittaa kierrokset juuri oikealle tasolle ja vaihdot sujuu erittäin sulavasti. Ei nykäisyä juuri nimeksikään ole noissa Step laatikoissa, toisin kuin joillakin muilla merkeillä...
          Aivan. Mahtavasti istuu myös dieselin jatkoksi tuo Steppi. Vaihdot ovat tosiaan kertakaikkisen huomaamattomia. Itse asiassa näin äkkiseltään kohtalaisen vaikea arvioida tuon laatikon toimintaa kun se on niin sulavaa. Puhutaan valovuosien erosta esimerkiksi Volvon geartroniciin vain mikä se nyt onkaan. Ajelin V70 D5 -06: tuntui että onko automaattia ohjelmoitu lainkaan ko. koneeseen kun vaihtotapahtumat tuntuivat aina tapahtuvan liian korkeilla kierroksilla ja löysänoloisesti. En sitten tiedä vaikuttiko se että kyseessä oli neliveto. Lisäksi Volvossa tyhjäkäyntiääni oli korvia raastava verrattuna e46:sen dempattuun hyrinään. No, Volkkarin DSG Touranissa -07 taasen oli mainio. Äänieristyksessäkin oli edistytty.

          Ajattelinkin että varmasti kaikki on kunnossa koska vaihteisto viiveestä huolimatta toimi loogisesti. Saa nähdä miten sen toiminta muuttuu "oppimisen" kautta.

          Comment

          • L90
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 33

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            siis kyllä sen nyt kuitenkin pitäisi vaihtaa samantien kun uutta pykälää naksautetaan sisään. Eli mikään sekunnin viive ei ole ainakaan tyypillistä.
            Kysehän ei sinällään ole pelkästä laatikosta, vaan vaihtohetkillä myös mottorissa tapahtuu säädettävän musarjan, vanoksen, sytytyksen ja ruiskutuksen säädöissä tapahtumia jotka helposti antavat valheellisen tunteen pienestä viiveestä.
            Väärä vierintäkehä rengastuksessa voi sekoittaa vaihtotapahtumia.

            Täytyypä tunnustella tarkemmin vielä. Ehkä aistin väärin ("valheellinen tunne") juuri vaihtojen ja kulkemisen eleettömyyden vuoksi.

            Niin ja täsemennän vielä: Itse asiassa se vaihto tapahtuu kyllä ripeästi, mutta hetki vaihdevivun liikkeen ja vaihtotapahtuman välillä on "pitkä". Itse vaihtotapahtuma on siis kyllä normaalinopea. Taisin johtaa aluksi harhaan, eh.
            Last edited by L90; 16-04-2007, 12:38.

            Comment

            • Tontsa
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 201
              • Uusimaa

              #7
              Kyllä siinä selvä viive on,täyskaasulla kierrokset kerkeävät nousta ainakin jonkun satasen,ennen vaihtotapahtumaa.
              Sen takia mieluummin vedättää S:llä.
              Audi S3 -07

              Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
              Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
              Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
              BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
              BMW 530dA -00, Audi S3 -07

              Comment

              • theelekrep
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1653
                • Vantaa

                #8
                No ei todellakaan kuulu olla mitään viivettä, vaihto tapahtuu juuri samaan aikaan kun vivusta tökätään (tai vedetään).
                e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                Comment

                • S.P.R
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1009
                  • Oulu area

                  #9
                  Niin ja täsemennän vielä: Itse asiassa se vaihto tapahtuu kyllä ripeästi, mutta hetki vaihdevivun liikkeen ja vaihtotapahtuman välillä on "pitkä". Itse vaihtotapahtuma on siis kyllä normaalinopea.
                  Juuri näin. Kolmas stepillinen e39 menossa ja kaikissa sama ominaisuus.

                  Comment

                  • L90
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 33

                    #10
                    ..../ \..........
                    .....|..............
                    .....|.................

                    Jostain syystä luotan tuohon.
                    Last edited by L90; 17-04-2007, 08:29.

                    Comment

                    • bmwagain
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 47

                      #11
                      Originally posted by L90 View Post
                      Niin ja täsemennän vielä: Itse asiassa se vaihto tapahtuu kyllä ripeästi, mutta hetki vaihdevivun liikkeen ja vaihtotapahtuman välillä on "pitkä". Itse vaihtotapahtuma on siis kyllä normaalinopea. Taisin johtaa aluksi harhaan, eh.
                      Joo, kyllä mullakin pelaa just noin.

                      Vivun liikkeestä vaihtoon aika vaihtelee kuormitus/kierrosluku/ajotilanteesta riippuen 0-1 sekuntiin. Jotenkin vain tuo viive tuntuu pidemmältä kuin mitä se todellisuudessa loppujenlopuksi onkaan.

                      Niinhän se meni, että odottavan aika on pitkä
                      - e46 330 cia cabriolet -01
                      - Audi A6 2.5TDI quattro avant -98(talvikärry)
                      - ex e36 325 -91
                      - ex e30 320 -88
                      - ex e30 316 -84

                      Comment

                      • tepi_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2185
                        • TKu

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Väärä vierintäkehä rengastuksessa voi sekoittaa vaihtotapahtumia.
                        Vanhaa ylös,eli mikä alkaa olemaan väärä vierintäkehä? Kaveri osti E46 328i touringin stepillä. Auton rengastus on sekä edessä että takana 225/40/18.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16457
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by tepi_ View Post
                          Vanhaa ylös,eli mikä alkaa olemaan väärä vierintäkehä? Kaveri osti E46 328i touringin stepillä. Auton rengastus on sekä edessä että takana 225/40/18.
                          Taitaa olla ihan oikea koko e46:een.

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Onhan tuo stepin reagointi luvattoman hidasta manuaalipuolella (siis viive kepin liikkeestä -> laatikon vaihtoon), oikeastaan täysin käyttökelvoton leikki-varuste. Mutenkaan ei ainakaan 3L dieselin perässä ole edes suositeltavaa käyttää tuota steppipuolta täyskihdytyksissä. Kuulemma hajottaa jotain laatikosta helpommin (J. Siekkisen mukaan). Yksi steppillinen bemu ollut käytössä mutta toinen laatikko ja molemmissa yhtä hidas steppipuoli.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎