Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemari keitti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BigOJS
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 10

    Bemari keitti

    Autoon alkoi eilen tulla omituinen haju tuulettimesta sisään ja vilkaisin lämpömittaria. Mittari oli punaisella ja yhtäkkiä alkoi tulla savua konepellin alta kun jäähdytinnestettä roiskahti yli. Pysäytin auton heti ja hinautin paikalliseen BMW-liikkeeseen. Auto on vm-98 2.8 litrainen bemu. Kysymys kuuluukin missähän lienee vika. Termostaatissako? Mitenkähän kansipahvin laita? Eikai sekin mene vaihtoon.... Vituttaa silmittömästi... :(
    BigO
  • BigOJS
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 10

    #2
    Eikö...

    ...kellään ole kokemuksia, kommentteja tai vastauksia? Auttakaa miestä mäessä!
    BigO

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 826
      • Iittala

      #3
      Jaa-a kato, vaikeaa sanoa suoraa että mitä kävi.. Itsellä esim e30 316 kaasarinpommi keitti parikin kertaa ja mitään ei käyny.
      Mutta on taas näitäkin tapauksia että heti menee kansipahvi, jopa kansikin on mennyt "uusiksi".
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • BigOJS
        Newbiemmer
        • Jul 2004
        • 10

        #4
        Mistäs nyt tiedän vaurioiden

        laajuuden? Eli onko tuntomerkkejä/oireita sille että kansipahvi on palanut jne.? Tasaisesti kuin kissa se kävi sen jälkeen kun lämmöt oli laskenut...
        BigO

        Comment

        • insp
          BTCF Member
          • Sep 2002
          • 826
          • Iittala

          #5
          Re: Mistäs nyt tiedän vaurioiden

          Originally posted by BigOJS
          laajuuden? Eli onko tuntomerkkejä/oireita sille että kansipahvi on palanut jne.? Tasaisesti kuin kissa se kävi sen jälkeen kun lämmöt oli laskenut...
          Ainakin se että öljyt ja jäähdytysnesteet menee sekaisin.. Ja kun katsot esim öljyntäyttö korkista, niin näät että onko siellä "puuroa" vai ihan normaalisti öljyä.
          ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

          Comment

          • Tapsa.k
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2676
            • Oulu

            #6
            Jossain vesi Letkussa reikä.. :?:
            -Official member of BTCF-Sauna Team-

            Comment

            • PeGEEE
              Bimmer Rookie
              • Nov 2003
              • 38
              • Joensuu

              #7
              Muuten jos ei ala mitään näkyä niin pitemmän päälle ainakin alkaa jäähdytysnesteitä syömään, jos kansi on vääntynyt. Ukolla auto on luultavasti juuri samalla moottorilla, eli 528i, vm.-98. Ajettu oli 100000km, kun kansi piti oikaista. Söi siis kokoajan jäähdytysnesteitä, pikkuhiljaa kylläkin. :? Siitä ei ole tietoa miten oli noin päässyt käymään, edellisellä omistajalla ollessa sattunut jtn vissiin. :roll:
              AC Schnitzer S3

              Comment

              • Mr. Z
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 943
                • Manse

                #8
                Re: Bemari keitti

                Originally posted by BigOJS
                Autoon alkoi eilen tulla omituinen haju tuulettimesta sisään ja vilkaisin lämpömittaria. Mittari oli punaisella ja yhtäkkiä alkoi tulla savua konepellin alta kun jäähdytinnestettä roiskahti yli. Pysäytin auton heti ja hinautin paikalliseen BMW-liikkeeseen. Auto on vm-98 2.8 litrainen bemu. Kysymys kuuluukin missähän lienee vika. Termostaatissako? Mitenkähän kansipahvin laita? Eikai sekin mene vaihtoon.... Vituttaa silmittömästi... :(
                Mulla kävi samoin 325 e36. Oli termostaatti jumissa -> lämmöt nousi.
                KAnnelle ei käynyt kuinkaan ?!. BMW huollossa Lahdessa sanoivat että m50 motti kestää yleensä lämmönnousut jos ei liian pitkää aikaa anna nousta.
                Huollossa vaihtoivat uuden termarin sekä uudet nesteet ja koekäyttö -> hyvin tuntui pelaavan. Ajelin autolla tuon jälkeen vielä n. 8 kk ja ei sotkenut nesteitä eikä öljyjä -> ilmeisesti kannelle ei käynyt mitään minun tapauksessa.
                E38 740ia
                E39 530 dAT
                ex. E34 520i sedan
                ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                ex. E36 325i sedan
                ex. E36 328i touring
                ex. E36 318 iS qp
                ex. E36 325i qp -R.I.P-
                ex. E21 320i sedan
                ex. E30 318i sedan
                ex. E3 2500 sedan

                Comment

                • S.P.R
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1009
                  • Oulu area

                  #9
                  528

                  Yleensä noista M52 koneista laukeaa vesipumppu ja silloin tulloo nesteet pihalle. Omassa 528:ssa oli se keskusvalvonta hässäkkä ja se anto hälytystä liian korkeasta nesteen lämpötilasta. Ei ehtinyt tulla mitään vahinkoa vaikka lämpömittari oli aika kaakossa.

                  Comment

                  • Juzmus
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 259
                    • Turku - Åbo

                    #10
                    Meikäläiselle kävi joskus hämärässä menneisyydessäni vähän samanlainen homma Fiatin(?!!) kanssa, termostaatti poksahti, höyryä pellin alta, lämpömittari kaakkoon jne. Ilman tuhoja siitäkin selvittiin, vaikka ajoin sen romun pajalle asti (maantieajossa lämmöt pysyivät kurissa :lol: ), eli eipä ne kansivauriot ihan helposti synny. Varmaan tuuristakin kiinni kyllä.. :juo

                    Comment

                    • saM5
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 496
                      • Pori

                      #11
                      Ei noita BMW:n kannen mahdollisia vääntymisiä ja vaurioita nyt oikeen voi mielestäni verrata fiiatin vastaavaan tapahtumaan.Eroa kuisteskin aikapaljon (esim.kannen pituus) :roll:
                      E91 335i xDrive
                      -----------------------------------------------
                      ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Eikä ne kansipahvit ja kannet "poksahtele" ilman että itse vika olisi ensin jossain muualla. Toden-näköisesti vesipumpun muovinen roottori on irronnut akselista ja kierto on loppunut saman tien. Tämä nyt kuitenkin on se yleisin näiden koneiden nopean lmmönnousun syy.

                        Comment

                        • 730ia
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1457
                          • pohjois-pohjanmaa, oulu

                          #13
                          sillon ku tuotii e 32 saksasta nii siitä posahti vesipumppu ja sitten se kävi niii kuumana että tiiviste oli menny, kyllä sillä ajelin aika kauan ennen ku vein tiivsteen vaihtoon, mulla tosin pukkaas vaan ylivuotoputkesta nesteettä aina vähän pihalle.
                          F20 118d Aut.
                          ________
                          Volvo S40
                          MB W204
                          e90 320d
                          e46 coupe
                          e32 730ia

                          Comment

                          • Juzmus
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 259
                            • Turku - Åbo

                            #14
                            Originally posted by saM5
                            Ei noita BMW:n kannen mahdollisia vääntymisiä ja vaurioita nyt oikeen voi mielestäni verrata fiiatin vastaavaan tapahtumaan.Eroa kuisteskin aikapaljon (esim.kannen pituus) :roll:
                            Totta, vertailu vähän ontuu. Eipä fiudea ja penaria voi monilta muiltakaan osin verrata, eikä se oikeastaan ollut tarkoituskaan. Kunhan nyt tuli mieleeni toi taannoinen tapahtuma, ja ajattelin kolistella luurankoja kaapissani niin, että kaikki varmaan kuulevat että mulla oli ennen penaria fiiatti.. :oops:

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #15
                              Moi,

                              Niin kuin Hemi jo totesi, ei ne kannentiivisteet ja kannet yleensä ilman syytä mene, joku siinä on taustalla.

                              Toki voi olla etä tiiviste ja/tai kansi oli jo alunperin viallinen, joku teko/valuvika yms. aiheuttaa ongelmia ja lopulta tapahtuu jotain. Moottori keittää, öljyt ja vedet sekaisin yms.yms.

                              Mutta yleensä vika johtuu jostain muusta. Vesipumppu menee rikki, tavalla tai toisella, ja sitä kautta vedenkierto loppuu. Ja keittäähän se silloin ja varmasti.

                              Tuulettajan hihna poikki, se joka pyörittää vesipumppua, ei varmasti pumppu pyöri ja se on menoa se, varmasti keittää.

                              Termostaatti saattaa mennä totaalisen jumiin. Yleensä ruosteen seurausta, joka johtuu siitä että ajellaan pelkällä vedellä. Varsinkin "lämpimissä" maissa tehdään paljon. "Eihän sitä kesällä tarttee pakkasnesteitä...". Kun eivät tajua ja ymmärrä että nesteiden tehtävänä on myös korroosion/hapettumien esto, ei pelkästään pakkasvaurioiden esto. Itse en ajaisi pelkillä vesillä metriäkään, muutoin kuin hätätapauksessa. Ja sittenkin vaihtaisin nesteet ekalla huoltoasemalla.

                              Joku vesiletkuista (yleensä ylävesiletku) vuotaa (hapristunut tai siinä on reikä/reikiä. letkunkiristin/klemmari löysällä, tms.), nesteet katoaa pikkuhiljaa, ja kun "kriittinen määrä" kadonnut => jäähdytysteho riittämätön => moottori keittää.

                              Itse jäähdyttäjä saattaa olla tukossa. Hapettunut tai ruostunut sisältä (taas ajeltu pelkillä vesillä). Tai sitten jäähdytyslevyt pinnalta "tukossa", täynnä paskaa kun ei ole koskaan pesty => jäähdytysteho riittämätön => moottori keittää.

                              Siinäpä muuta syy, taitaa olla yleisimmät, lisätkää jos tulee mieleen uusia.

                              t: Timo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎