Autoon alkoi eilen tulla omituinen haju tuulettimesta sisään ja vilkaisin lämpömittaria. Mittari oli punaisella ja yhtäkkiä alkoi tulla savua konepellin alta kun jäähdytinnestettä roiskahti yli. Pysäytin auton heti ja hinautin paikalliseen BMW-liikkeeseen. Auto on vm-98 2.8 litrainen bemu. Kysymys kuuluukin missähän lienee vika. Termostaatissako? Mitenkähän kansipahvin laita? Eikai sekin mene vaihtoon.... Vituttaa silmittömästi... :(
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bemari keitti
Collapse
X
-
Re: Mistäs nyt tiedän vaurioiden
Originally posted by BigOJSlaajuuden? Eli onko tuntomerkkejä/oireita sille että kansipahvi on palanut jne.? Tasaisesti kuin kissa se kävi sen jälkeen kun lämmöt oli laskenut...ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *
Comment
-
-
Muuten jos ei ala mitään näkyä niin pitemmän päälle ainakin alkaa jäähdytysnesteitä syömään, jos kansi on vääntynyt. Ukolla auto on luultavasti juuri samalla moottorilla, eli 528i, vm.-98. Ajettu oli 100000km, kun kansi piti oikaista. Söi siis kokoajan jäähdytysnesteitä, pikkuhiljaa kylläkin. :? Siitä ei ole tietoa miten oli noin päässyt käymään, edellisellä omistajalla ollessa sattunut jtn vissiin. :roll:AC Schnitzer S3
Comment
-
-
Re: Bemari keitti
Originally posted by BigOJSAutoon alkoi eilen tulla omituinen haju tuulettimesta sisään ja vilkaisin lämpömittaria. Mittari oli punaisella ja yhtäkkiä alkoi tulla savua konepellin alta kun jäähdytinnestettä roiskahti yli. Pysäytin auton heti ja hinautin paikalliseen BMW-liikkeeseen. Auto on vm-98 2.8 litrainen bemu. Kysymys kuuluukin missähän lienee vika. Termostaatissako? Mitenkähän kansipahvin laita? Eikai sekin mene vaihtoon.... Vituttaa silmittömästi... :(
KAnnelle ei käynyt kuinkaan ?!. BMW huollossa Lahdessa sanoivat että m50 motti kestää yleensä lämmönnousut jos ei liian pitkää aikaa anna nousta.
Huollossa vaihtoivat uuden termarin sekä uudet nesteet ja koekäyttö -> hyvin tuntui pelaavan. Ajelin autolla tuon jälkeen vielä n. 8 kk ja ei sotkenut nesteitä eikä öljyjä -> ilmeisesti kannelle ei käynyt mitään minun tapauksessa.E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment
-
-
Meikäläiselle kävi joskus hämärässä menneisyydessäni vähän samanlainen homma Fiatin(?!!) kanssa, termostaatti poksahti, höyryä pellin alta, lämpömittari kaakkoon jne. Ilman tuhoja siitäkin selvittiin, vaikka ajoin sen romun pajalle asti (maantieajossa lämmöt pysyivät kurissa :lol: ), eli eipä ne kansivauriot ihan helposti synny. Varmaan tuuristakin kiinni kyllä.. :juo
Comment
-
-
Ei noita BMW:n kannen mahdollisia vääntymisiä ja vaurioita nyt oikeen voi mielestäni verrata fiiatin vastaavaan tapahtumaan.Eroa kuisteskin aikapaljon (esim.kannen pituus) :roll:E91 335i xDrive
-----------------------------------------------
ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i
Comment
-
-
sillon ku tuotii e 32 saksasta nii siitä posahti vesipumppu ja sitten se kävi niii kuumana että tiiviste oli menny, kyllä sillä ajelin aika kauan ennen ku vein tiivsteen vaihtoon, mulla tosin pukkaas vaan ylivuotoputkesta nesteettä aina vähän pihalle.F20 118d Aut.
________
Volvo S40
MB W204
e90 320d
e46 coupe
e32 730ia
Comment
-
-
Originally posted by saM5Ei noita BMW:n kannen mahdollisia vääntymisiä ja vaurioita nyt oikeen voi mielestäni verrata fiiatin vastaavaan tapahtumaan.Eroa kuisteskin aikapaljon (esim.kannen pituus) :roll:
Comment
-
-
Moi,
Niin kuin Hemi jo totesi, ei ne kannentiivisteet ja kannet yleensä ilman syytä mene, joku siinä on taustalla.
Toki voi olla etä tiiviste ja/tai kansi oli jo alunperin viallinen, joku teko/valuvika yms. aiheuttaa ongelmia ja lopulta tapahtuu jotain. Moottori keittää, öljyt ja vedet sekaisin yms.yms.
Mutta yleensä vika johtuu jostain muusta. Vesipumppu menee rikki, tavalla tai toisella, ja sitä kautta vedenkierto loppuu. Ja keittäähän se silloin ja varmasti.
Tuulettajan hihna poikki, se joka pyörittää vesipumppua, ei varmasti pumppu pyöri ja se on menoa se, varmasti keittää.
Termostaatti saattaa mennä totaalisen jumiin. Yleensä ruosteen seurausta, joka johtuu siitä että ajellaan pelkällä vedellä. Varsinkin "lämpimissä" maissa tehdään paljon. "Eihän sitä kesällä tarttee pakkasnesteitä...". Kun eivät tajua ja ymmärrä että nesteiden tehtävänä on myös korroosion/hapettumien esto, ei pelkästään pakkasvaurioiden esto. Itse en ajaisi pelkillä vesillä metriäkään, muutoin kuin hätätapauksessa. Ja sittenkin vaihtaisin nesteet ekalla huoltoasemalla.
Joku vesiletkuista (yleensä ylävesiletku) vuotaa (hapristunut tai siinä on reikä/reikiä. letkunkiristin/klemmari löysällä, tms.), nesteet katoaa pikkuhiljaa, ja kun "kriittinen määrä" kadonnut => jäähdytysteho riittämätön => moottori keittää.
Itse jäähdyttäjä saattaa olla tukossa. Hapettunut tai ruostunut sisältä (taas ajeltu pelkillä vesillä). Tai sitten jäähdytyslevyt pinnalta "tukossa", täynnä paskaa kun ei ole koskaan pesty => jäähdytysteho riittämätön => moottori keittää.
Siinäpä muuta syy, taitaa olla yleisimmät, lisätkää jos tulee mieleen uusia.
t: Timo
Comment
-
Comment