Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taukolämmitys [REST] toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    Taukolämmitys [REST] toiminta

    Hii-o-hoi.
    Aikani jo tutkailtuani aiempia keskusteluja aiheesta...
    Taas kun kelit alko lämmetä, niin alkaa kompura läsäyttelemään raikasta hyttiin, alkoi mietityttää se, että sittehän se toosan käry palaa taas, ennemmin tai myöhemmin... Tämän ehkäisyyn kysymykseni liittyy:
    Voiko taukolämmityksen oletusarvoa +16 astetta ulkolämpötilalle muuttaa mitenkään? Ajatuksena on se, että aina ku auton sammuttaa helteessä, voisi REST-toiminnolla kuivattaa kennon, jolloin bakteerikasvustolle jäisi vähä vähempi kasvumahdollisuuksia. Sivutuotteena tulisi ´ajettua´ kylmä kennosta hyttään ja seuraava autoon saapuminen ei oli niin vastenmielinen (autoni on musta, jossa myös musta nahkasisusta). No jos oikein hakemalla hakee huonoja puolia, tulee se kosteus tosiaan ´ajettua´ hyttään myös, mutta kesähelteellä kondension vaaraa ei kylläkään ole.
    REST-toimintohan tosiaan ei enää lähde käyntiin, ku ulkolämpötila on >+16 astetta.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Tämä taisi olla sitte tässä...
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • Axu83
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 601
      • Vantaa

      #3
      Mulle ei o muuten koskaan auennut tuo REST-toiminto Taukolämmitys, wtf.. Pitäiskö jonkun valon syttyä johonkin E39:ssä?
      E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
      E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
      Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
      It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
      And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by Axu83 View Post
        Mulle ei o muuten koskaan auennut tuo REST-toiminto Taukolämmitys, wtf.. Pitäiskö jonkun valon syttyä johonkin E39:ssä?
        siihen nappiin syttyy valo...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • ks528
          Newbiemmer
          • Jul 2006
          • 26
          • Hamina

          #5
          Originally posted by bemu2000 View Post
          siihen nappiin syttyy valo...
          Talvella rest nappulan valo meni pimeäksi, ei ole tietoa toimiiko ko. toiminto.
          Miten systeemin voisi testata, olisiko poltin palanut.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by ks528 View Post
            Talvella rest nappulan valo meni pimeäksi, ei ole tietoa toimiiko ko. toiminto.
            Miten systeemin voisi testata, olisiko poltin palanut.
            sen pitäisi lähteä puhaltamaan vaikka virrat on pois päältä. koneen pitää olla lämmin ja ulkolämpötila alle sen 16 astetta...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • ks528
              Newbiemmer
              • Jul 2006
              • 26
              • Hamina

              #7
              Originally posted by bemu2000 View Post
              sen pitäisi lähteä puhaltamaan vaikka virrat on pois päältä. koneen pitää olla lämmin ja ulkolämpötila alle sen 16 astetta...
              Joo kiitos, (jos poltin palanut saako vaihdettua koti oloissa )

              Comment

              • bmw e34
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2002
                • 633
                • raahe

                #8
                Originally posted by ks528 View Post
                Joo kiitos, (jos poltin palanut saako vaihdettua koti oloissa )
                sielä pitäis oleman LED, ei tietoa onko mallia SMD eli pinta-malli vaiko perinteinen. jos perinteinen niin vaihto on huomattavasti helpompaa.

                Comment

                • bigbear
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 95

                  #9
                  Originally posted by WarHead View Post
                  Hii-o-hoi.
                  Aikani jo tutkailtuani aiempia keskusteluja aiheesta...
                  Taas kun kelit alko lämmetä, niin alkaa kompura läsäyttelemään raikasta hyttiin, alkoi mietityttää se, että sittehän se toosan käry palaa taas, ennemmin tai myöhemmin... Tämän ehkäisyyn kysymykseni liittyy:
                  Voiko taukolämmityksen oletusarvoa +16 astetta ulkolämpötilalle muuttaa mitenkään? Ajatuksena on se, että aina ku auton sammuttaa helteessä, voisi REST-toiminnolla kuivattaa kennon, jolloin bakteerikasvustolle jäisi vähä vähempi kasvumahdollisuuksia. Sivutuotteena tulisi ´ajettua´ kylmä kennosta hyttään ja seuraava autoon saapuminen ei oli niin vastenmielinen (autoni on musta, jossa myös musta nahkasisusta). No jos oikein hakemalla hakee huonoja puolia, tulee se kosteus tosiaan ´ajettua´ hyttään myös, mutta kesähelteellä kondension vaaraa ei kylläkään ole.
                  REST-toimintohan tosiaan ei enää lähde käyntiin, ku ulkolämpötila on >+16 astetta.
                  Mistä tuo mittaa lämpötilan? Huijaamalla lämpötila anturia tuo ainakin toimisi.

                  Comment

                  • WarHead
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 774

                    #10
                    Originally posted by bigbear View Post
                    Mistä tuo mittaa lämpötilan? Huijaamalla lämpötila anturia tuo ainakin toimisi.
                    _
                    Jotaki tämmöstä itekki aattelin, mutta taitaa haukata paskaa sikäli, että autossa autom.ilmastointi, joten sen saisi ponuksena ainaki sekas...
                    E91 335iAT -08

                    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                    Comment

                    • Moonshine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1018
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by WarHead View Post
                      Ajatuksena on se, että aina ku auton sammuttaa helteessä, voisi REST-toiminnolla kuivattaa kennon, jolloin bakteerikasvustolle jäisi vähä vähempi kasvumahdollisuuksia.
                      Tästä voi olla myös haittaa: Kenno kostuu, jolloin siihen tarttuu kaikki mahdollinen ohi lentävä paska, mitä nyt siis suunnittelet lennättäväsi tuolla REST-toiminnolla -> entistä enemmän bakteereja?

                      Olen taipuvainen ajattelemaan, että jos tuollaisella jälkituuletuksella ratkaistaisiin tuo bakteeriongelma, valmistaja olisi sellaisen ominaisuuden sinne varmastikin lisännyt...

                      Myös oma autoni tuoksahtaa taas tauon jälkeen vehkeeltä, joten taitaa olla taas aika etsiä desinfiointilitkut esille.
                      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                      Comment

                      • WarHead
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 774

                        #12
                        Originally posted by Moonshine View Post
                        Tästä voi olla myös haittaa: Kenno kostuu, jolloin siihen tarttuu kaikki mahdollinen ohi lentävä paska, mitä nyt siis suunnittelet lennättäväsi tuolla REST-toiminnolla -> entistä enemmän bakteereja?
                        Ööö... Siis kennoahan tässä ollaan juuri KUIVAAMASSA.

                        Siis RESTillä on juuri tarkoitus lämmittää (samalla kuivattaa) kennosto ulkoilmalla, ettei sinne kerry/jää seisomaan kondensoituva vesi, joka taas mahdollistaa toosan tuoksun.

                        - kylmä kenno -> kondensoitumista -> kennon pinnalla vettä bakteereille (lämpötilaerojen aiheuttama kastepiste) -> toosan käry

                        - ulkoilmalla lämmitetty kenno [REST] -> ei lämpötilaeroa ulkoilman kanssa (ei kastepistettä)-> kennosto ei kondensoi vettä -> ei toosan käryä

                        MUTTA, kutenkaa alkuperäiseen kysymykseeni ei taida olla ratkaisua, eli nostaa lämpötilarajaa RESTin toiminnalla, joka on >+16 astetta.
                        E91 335iAT -08

                        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                        Comment

                        • halooseppo
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 123

                          #13
                          E60 535d lci italiasta

                          -rest toiminto puhaltaa vain kylmää vaikka kone lämmin. Kiertovesipumppu ei pyöri ja säätää läpät kylmälle. Miten/millä saa koodattua skandinavia restiksi? Ärsyttävää.
                          Individual 530d - e46 320Ci Cabriolet - S211 7G-tronic - Monza M50 - Audi A4 18tq - Sprinter 316 - S202 Taxi

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by halooseppo View Post
                            E60 535d lci italiasta

                            -rest toiminto puhaltaa vain kylmää vaikka kone lämmin. Kiertovesipumppu ei pyöri ja säätää läpät kylmälle. Miten/millä saa koodattua skandinavia restiksi? Ärsyttävää.

                            NCS:llä tuo koodatan. Pistä vaikka privana rekisterinumero tai alustanumero niin tutkin vähän.

                            Edit. eiköhän se oo ihkasta RESTWAERME -> aktiv

                            Varmempi ja parempi tapa olis kuitenkin muutta VO oikeanlaiseksi ja koodata se autoon sekä koodata ihka, menis varmasti oikein ja kestäis myöhemmät koodaukset. Tämän takia kysyin/kysyn edelleen sitä alustanumeroa.
                            Last edited by böntti; 08-01-2014, 22:23.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎